ایستگاه خبر

استانداردهای 85 گانه خودروها در ایران و چالش ها

تدوین استانداردهای مرجع خودروها در ایران به دهه ۸۰ برمی‌گردد. بااین‌وجود اولین استاندارد اجباری در سال ۸۹ به‌عنوان استانداردهای ۵۵ گانه ابلاغ شد. در سال ۹۷ تعداد این استانداردها به ۸۵ مورد افزایش یافت.

استانداردهای 85 گانه خودروها

در این زمان، ضرب‌الاجلی برای خودروسازان تعیین شد تا محصولات خود را با این استانداردها تولید نمایند. این در حالی بود که شرکت‌های خودروسازی که کاملاً از تولید خودروهای روز دنیا عقب مانده و محصولات آن‌ها قدیمی و از رده خارج بودند، این قانون را سخت‌گیرانه و ناممکن می‌دانستند.

در میان موارد مختلف استانداردهای اجباری، لزوم به‌کارگیری سیستم‌های پیشرفته‌ای چون سیستم ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری، کنترل فشار باد تایرها، حفاظت از عابران پیاده، چراغ‌های روزتاب یا دی لایت، نشانگر تعویض دنده و هشدار انحراف از مسیر نیز که در خودروهای مدرن روز دنیا یافت می‌شود لحاظ شده بود.

بااین‌وجود پیش از اینکه این استانداردها روی واقعیت را ببینند، با ابراز مشکلاتی چون تحریم‌ها و نبود قطعه و عدم دسترسی خود سازمان استاندارد به آزمایشگاه‌هایی برای تأیید برخی از این موارد، لزوم و اجبار از تعدادی از بندهای این قوانین برای مدتی به‌صورت موقت برداشته شد.

اکنون زمان رفع موانع فرا رسیده و اعلام شده که مجدداً تمامی موارد استاندارد باید برای تولید خودروهای داخلی رعایت شوند.

چه خودروهایی مشمول رعایت استانداردهای اجباری خودرو می‌شوند؟

باوجودی که بسیاری از خودروهای حال حاضر، تناسبی با این استانداردها ندارند و قادر به پاس کردن آن‌ها نیستند، اما این اجبار تنها خودروهای جدید را شامل خواهد شد. خودروهای فعلی هم تنها با رعایت تنها ۴۷ مورد، شماره‌گذاری می‌شوند. به نظر می‌رسد این یک اقدام سخت‌گیرانه برای تولید خودروهای جدید و اغماض برای خودروهای قدیمی است.

فهرست استاندارهای ۸۵ گانه اجباری خودروها در ایران

ردیف عنوان فارسی استاندارد عنوان انگلیسی استاندارد استاندارد ملی استاندارد مرجع
۱ تراز صدای مجاز Sound level ۴۲۴۳ Directive 70/157/EEC
۲ حفاظ عرضی زیرشاسی عقب خودرو (RUPD) Rear underrun protective devices (RUPDs) ۱۹۰۰۴ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 58
۳ موقعیت نصب پلاک عقب خودرو (تجدید نظر اول) Space for mounting and fixing rear registration plate ۶۴۹۱ Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 1003/2010
۴ تجهیرات فرمان Steering equipment ۱۵۸۵۶ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 79
۵ چفت وبست­ها و اجزاء نگهدارنده در (قفل و لولا) Door latches and hinges ۱۵۸۵۲ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 11
۶ علائم و وسایل هشدار دهنده شنیداری Audible warning devices ۱۵۸۵۴ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 28
۷ وسایل دید غیر مستقیم و نصب آنها Devices for indirect vision ۱۵۸۵۵ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 46
۸ سازگاری الکترومغناطیسی Electromagnetic compatibility ۶۵۰۲ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 10
۹ اتصالات داخلی Interior fittings ۲۲۷۹۵ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 21
۱۰ استحکام صندلی‌ها، تکیه گاه‌ها و پشت سری‌های آنها Strength of seats their anchorages and head restraints ۲۲۷۹۳ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 17
۱۱ استحکام صندلی و تکیه گاه‌های آن مربوط به خودروهای مسافری بزرگ Strength of seats and their anchorages (buses) ۲۲۷۹۴ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 80
۱۲ برجستگی‌های بیرونی (گروه M1) External projections of passenger cars ۶۶۲۲ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 26
۱۳ وسایل سرعت سنچ Speedometer ۱۹۰۰۳ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 39
۱۴ پلاک شناسائی Manufacturers statutory plate and vehicle identification number ۶۴۸۹ Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 19/2011
۱۵ وسایل شب‌نما (بازتابنده) Retro reflecting devices ۲۰۴۳۹ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 3
۱۶ چراغ‌های موقعیت جلو و عقب، ترمز و منتهی الیه position,stop and end-outline lamps INSO-UNECE-R-7 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 7
۱۷ چراغ نشانگر جانبی Side-marker lamps ۲۰۱۶۰ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 91
۱۸ چراغ راهنما Direction indicators INSO-UNECE-R-6 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 6
۱۹ روشنائی چراغ پلاک عقب Illumination of rear registration plates ۲۰۱۶۴ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 4
۲۰ چراغ جلو آب بندی شده هالوژنی (HSB) (منتشر کننده نور پایین و بالای نامتقارن) Headlamps (halogen sealed beam (HSB)) ۱۰۴۷۵ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 31
۲۱ لامپ‌های رشته‌ای مورد استفاده در چراغ‌های تائید شده برای وسایل نقلیه موتوری و تریلرهای آنها Filament lamps ۸۵۰۰ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 37
۲۲ چراغ‌های جلو وسائل نقلیه مجهز به منابع نوری تخلیه گازی Headlamps with gas- discharge light sources ۱۰۴۷۴ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 98
۲۳ منابع نوری تخلیه گازی مورد استفاده در لامپهای تائید شده تخلیه گازی مورد استفاده در وسایل نقلیه موتوری Gas-discharge light sources ۱۰۴۷۳ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 99
۲۴ چراغ‌های جلوی وسایل نقلیه موتوری، منتشر کننده نور پایین و بالای نامتقارن مجهز به لامپهای رشته‌ای و یا LED Headlamps emitting an asymmetrical passing – beam ۱۰۴۵۸ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 112
۲۵ چراغ مه شکن جلو Front fog lamps ۲۰۱۷۴ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 19
۲۶ قلاب‌های بکسل Towing device ۲۲۸۴۶ Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 1005/2010
۲۷ چراغ مه شکن عقب   Rear fog lamps ۲۰۱۵۵ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 38
۲۸ چراغ دنده عقب و چراغ مانور   Reversing lamps ۶۴۹۲ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 23
۲۹ میدان دید جلو Forward field of vision of drivers INSO-UNECE-R-125 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 125
۳۰ سیستم برفک زدا و مه زدای شیشه جلو Windscreen defrosting and demisting systems ۴۱۵۹ Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 672/2010
۳۱ سیستم برف پاک کن و شیشه شوی شیشه جلو Windscreen wiper and washer systems INSO-EU-1008 Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 1008/2010
۳۲ حفاظ‌های چرخ Wheel guards ۲۰۱۶۱ Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 1009/2010
۳۳ پشت سری Head restraints (headrests) INSO-UNECE R 25 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 25
۳۴ حفاظ‌های جانبی Lateral protection devices INSO-UNECE-R-73 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 73
۳۵ سیستم‌های ممانعت از پاشش Spray suppression systems INSO – EU-109 Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 109/2011
۳۶ جرم و ابعاد Mass and dimensions INSO-EU 1230
۳۷ محدود کننده سرعت Speed limitation devices INSO-UNECE-R-89 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 89
۳۸ خودروهای تجاری در رابطه با برجستگی‌های بیرونی رو به جلو از صفحه عقب کابین آنها External projections of commercial vehicles ۲۰۲۹۸ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 61
۳۹ قطعات کوپلینگ مکانیکی از خودروهای مرکب Mechanical coupling INSO-UNECE-R-55 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 55
۴۰ وسایل کوپلینگ بسته (CCD)، نصب یک نوع تائید شده OCD Close coupling device (CCD) ۱۹۰۷۸ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 102
۴۱ حفاظت از سرنشینان در هنگام برخورد روبرو Frontal collision protection INSO-UNECE-R94 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 94
۴۲ حفاظت از سرنشینان در هنگام برخورد جانبی Lateral collision protection INSO-UNECE-R95 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 95
۴۳ حفاظ عرضی زیر شاسی جلو Front underrun protective devices ۷۴۹۹ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 93
۴۴ سیستم هیدروژنی Hydrogen Systems ۱۷۴۷۰ Regulation (EC)No 79/2009
۴۵ خودرو الکتریکی (برقی) Electric power trained vehicles ۲۱۴۷۱ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 100
۴۶ توان موتور Engine power ۶۴۸۳ Directive 80/1269/EC
۴۷ معیار مصرف سوخت خودروهای بنزینی، دیزل و دوگانه سوز ۴۲۴۱-۲
۴۸ معیار مصرف سوخت موتورهای دیزل ۸۳۶۱
۴۹ هدایت پذیری Handling ۶۴۸۷ ISO 7401 ISO 4138 ISO 3888
۵۰ تجهیزات ثبت جاده‌ای (تاخوگراف) Tachograph ۶۴۸۵ Directive 85/3821/EEC
۵۱ نصب کپسول آتش نشانی (تجدید نظر اول) ۹۱۹۰-۲
۵۲ الزامات نصب مجموعه قطعات گاز سوز خودرو CNG ۷۵۹۸ ECE Regulation 110:2008
۵۳ جلوگیری از خطرات آتش سوزی (مخازن سوخت مایع) prevention of fire risks ۱۰۹۴۱ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 34
۵۴ حفاظت از خودرو در برابر استفاده غیر مجاز Anti -theft of motor vehicles ۲۲۸۴۳ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 18
۵۵ حفاظت از راننده در برابر مکانیزم فرمان در تصادفات Steering mechanism ۱۵۸۵۳ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 12
۵۶ شناسایی کنترلهای دستی، خبردهنده‌ها و نشانگرها   Identification of controls tell-tales and indicators ۱۹۰۷۳ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 121
۵۷ شیشه‌های ایمنی و نصب آنها Safety glazing ۷۰۹-۰۱ ۷۰۹-۰۲ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 43
۵۸ رفتار احتراق و /یا امکان دفع سوخت و یا روانکار از مواد به کار رفته در ساختار گروه خاصی از خودروها Fire resistance of interior materials ۲۲۸۴۵ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 118
۵۹ ساختار عمومی اتوبوس‌ها (مسافربری گروه M2 و M3) General construction of buses and coaches ۴۱۶۰ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 107
۶۰ استحکام سازه اصلی وسایل نقلیه مسافری بزرگ Strength of superstructure (buses) ۷۸۱۵ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 66
۶۱ خودروهای حمل کالای خطرناک Vehicles for the carriage of dangerous goods ۶۷۴۱ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 105
۶۲ کمربندهای ایمنی و سیستمهای نگهدارنده، سیستم‌های نگهدارنده کودکان و سیستمهای نگهدارنده Isofix کودکان Safety- belts ۲۲۸۴۱ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 16
۶۳ حفاظت از خودرو در برابر استفاده غیر مجاز Anti- theft and alarm systems ۶۶۲۳ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 116
۶۴ دسترسی به وسیله نقلیه و قدرت مانور Vehicle access and maneuverability ۲۱۴۷۳ Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 130/2012
۶۵ سیستم ترمز گیری وسایل نقلیه موتوری وتریلرها Heavy vehicle braking INSO-UNECE R 13 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 13
۶۶ ترمزگیری (سیستم ترمز گیری خودروهای سواری (سبک)) Braking of passenger cars INSO-UNECE R 13 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 13-H
۶۷ تکیه گاه‌های کمربند ایمنی، سیستم‌های نگهدارنده و نگهدارنده ها Sefety- belt anchorages ۴۰۱۷ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 14
۶۸ نصب وسائل روشنایی و علامت دهنده‌های نوری Installation of lighting and light -signaling devices ۶۴۷۹ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 48
۶۹ چراغ‌های رانندگی در روز برای وسایل نقلیه موتوری Daytime running lamps ۲۰۴۵۷ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 87
۷۰ سیستم سازگار چراغهای جلو (AFS) برای وسایل نقلیه موتوری Adaptive front-lighting systems (AFS) INSO – UNECE R123 Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 123
۷۱ چراغ توقف برای وسایل نقلیه موتوری parking lamps ۷۰۳۳ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 77
۷۲ سیستم‌های گرمایش Heating system ۱۹۰۰۵ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 122
۷۳ نصب تایرها Installation of tyres INSO-EU – ۴۵۸ Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 458/2011
۷۴ تایرهای پنوماتیک وسایل نقلیه و تریلرهای آنها (کلاس C1) Tyres for passenger cars and their trailers ۱۰۹۳-۱ ۱۰۹۳-۲ ۲۱۶۹-۱ ۲۱۶۹-۲ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 30
۷۵ تایرهای پنوماتیک وسایل نقلیه تجاری و تریلرهای آنها (کلاس C2 و C3) Tyres for commercial vehicles and their trailers ۱۰۹۳-۱ ۱۰۹۳-۲ ۲۱۶۹-۱ ۲۱۶۹-۲ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 54
۷۶ آلایندگی صوتی چرخش تایر، چسبندگی در سطح خیس و مقاومت غلتشی (کلاس C2 و C3) Tyre rolling resistance,rolling noise and wet grip ۱۰۹۳-۱ ۱۰۹۳-۲ ۲۱۶۹-۱ ۲۱۶۹-۲ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 117
۷۷ تایر زاپاس برای استفاده موقت، تایرها / سیستم حرکت بر روی سطح صاف و سیستم کنترل فشار باد تایر Temporary use spare unit, run flat tyres, run flat – system and tyre pressure monitoring system ۱۰۹۳-۱ ۱۰۹۳-۲ ۲۱۶۹-۱ ۲۱۶۹-۲ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 64
۷۸ حفاظت از افراد پیاده Pedestrians protection ۱۴۴۳۸ Regulation (EC)No 78/2009
۷۹ سیستم‌های تهویه مطبوع Air-conditioning systems ۱۶۴۴۴ Directive 2006/40/EC
۸۰ ایمنی عمومی General Safety ۱۷۴۷۱ Regulation (EC)No 661/2009
۸۱ نشانگر تعویض دنده Gear shift indicators ۱۶۴۴۳ Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 65/2012
۸۲ سیستم ترمز اضطراری پیشرفته Advance emergency braking system INSO-EU-347 Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 347/2012
۸۳ سیستم هشدار انحراف از مسیر Lane departure warning system ۱۷۴۷۹ Regulation (EC)No 661/2009 Regulation(EU) No 351/2012
۸۴ سیستم هشدار خودرو (VAS) Vehicle Alarm Systems (VAS) ۲۲۸۴۴ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 97
۸۵ حفاظت از سرنشینان کابین وسیله نقلیه تجاری (استحکام کابین) Protection of the occupants of the cab of a commercial vehicle ۷۰۳۴ Regulation (EC)No 661/2009 UNECE Regulation No 29

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. TML BN

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    ممنون از پدال به خاطر این مطالب خوب و جالب
    من نمیدونم که این تست ها واقعا گرفته می‌شود و اگر گرفته می‌شود ای کاش نتایج را در دید همگان بگذارند

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. فورد

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (891 ديدگاه)

      بقول خودشون این همه تست دارن اما یدونه مرکز تست تصادف ندارن

  2. datsun

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3961 ديدگاه)

    دیگه گوش ما ازاین چرت و پرتها سالها پُرِ استاندارد چی کشک چی.

    موافقم 33
    مخالفم 3
  3. مازیار

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    خودروسازان :
    باشه بهش میگم

    موافقم 16
  4. Hamid

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    ای کاش 69 تا بود ولی درست اجرا میشد!

    موافقم 37
    1. AMG GT R

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      😂😂😂

      موافقم 6
      مخالفم 3
  5. AMANTE

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    خیلی از این استاندرد های 85 گانه که اینجا هست توی دنیا اینقدر عادی شده که جزو همیشگی ماشین هاست، اونوقت توی ایران ( شاید باشه شاید نباشه ایرادی نداره ) است.
    اگه همه ی اینارو برای تولید درنظر بگیرن باید کاملا ماشین رو از صفر درست کنن که نمیتونن چون نه توان اش رو دارن و نه میخوان.

    موافقم 17
  6. new RAMIN

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    وای فقط استاندارد هارو😂😐سرمونو به کدوم دیوار بکوبم…انصافا اینا استاندارد هستن!؟ البته همین استانداردهای پایه رو هم یه سری ماشین ها ندارن… کادیلاک سویل بیوک اسکای لارک شورلت نوا فابریک 1360هم همه این استاندارد هارو به توان 2 پاس میکنن! الان اینا استاندارد های سختگیرانس؟

    وای وای…کلی ویدیو هست تو اینیستا آپارات یوتویب بگردید پیدا میشه.بنز میباخ 6 ایرانی… خودروی کلاسیک دست ساز ایرانی… بوگاتی لاوراچیتو ایرانی چندوقت پیش فیلمشو دیدم اسکلتش ساخته شده مشغول بدنه بودن…خودروی bmw کلاسیک که یه فرد 50 ساله خودرانش کرده! کسی که داخل پراید رو عین بوگاتی لوکس کرده و… کلی ویدیو دیگه بگردید پیدا میشه…همهشون هم کارگاه 40 متری همه شون هم سن 20 الی 40 سال همشون بدون امکانات پیشرفته… همه چیزهایی هم که ساختن راه میرن و میشه ازش استفاده کرد…

    وای وای…کسی که ماشین خودران با وسایل خراب… کسی که بنز میباخ 6 با کابین چرم چوپ کسی که بوگاتی لاوراچیتو فقط از روی 1 عکس میسازه… اونم تازه تو یه کارگاه…اگه بهش کارخانه کارگر کلی مهندس پول بدیم قطعا و حتما چیزی میسازه که خیلی از برندهای جهانی دربرابر خودروهای این افراد آشغال و گاری محسوب میشن.

    .

    البته متاسفانه سود مردم و حمایت از این افراد و ساخت خودروهای فوق باکیفیت اصلا برای یه عده به صرفه نیست…هدف یه عده تولید ارابه مرگ و به جیب زدن کلی پول و رفتن به آمریکا و لامبورگینی پورشه سوار شدن هست…همچنین خرید لباس های مارک دار و پز دادن ساعت 100هزار دلاری رولکس ، پتک فیلیپ و…

    انصافا هعی روزگار…

    البته باید دانست اگر همه چی درست مدریت بشه و واقعا همه چی رو درست کنیم…
    یعنی صنعت خودروسازی… صنعت گردشگری… نفت… گاز….معادن ماشاالله خیلی زیاد داریم… دریایی خزر که خاویار توش زیاده… پول الکی چاپ نکردن… نابودی هرچی دلال هست… و هزاران کار دیگه خودتون بهتر میدونید…
    قطعا اتفاقی برای ایران رخ میده خودتون باورتون نمیشه… جامعه خواهیم داشت فراتر از ثروت موناکو… و اقتصاد چین آمریکا… تکنولوژی ژاپن… فراتر از همه شون…و همون افراد که دنبال منفعت خودشون هستن اینقدر سود میکنن خودشون اینهمه ثروت سکته میزنن…! شوخی نمیکنم… 100برابر اونچیزی که خوردن میتونن به جیب بزنن اگر واقعا همه کارهای لازم رو بکنن…

    البته این کارها تنها افرادی میتونن انجام بدن اکثرا فوق لیسانس دکترا اقتصاد خونده باشن تجربیات خیلی زیادی داشته باشن و متخصص های زیادی تو خیلی از زمینه ها وجود داشته باشه. کسی که سوادش زیر دیپلم باشه طبیعتا نمیتونه کار زیادی بکنه…

    پدال منتشر کن🙏

    موافقم 17
    مخالفم 1
  7. Jdm باز

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    خیلی راحت بگید که یه خودروی کاملا جدید، با پلتفرم جدید،موتور جدید و تکنولوژی های جدید بسازن
    ویران خودرو و سایپا هیچوقققققتتتتت همچین کاری (نمیتونن)نمیکنن

    موافقم 20
    مخالفم 1
  8. Clean energy (صیانت!)

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    نخوندم

    موافقم 6
    مخالفم 2
  9. Lione

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (255 ديدگاه)

    خودروسازا چراغ روز رو آپشن معرفی می‌کنند این لیست بالارو اگه بخوان پیاده کنن که باید یک تومن پول کوئیک بدیم

  10. ali+a

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (776 ديدگاه)

    به حال صنعت خودروی این مملکت باید گریست ….

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. مانی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (254 ديدگاه)

    مطلب جالب و کاربردی بود.امیدوارم از این تیپ مطالب آموزنده که به اطلاعات عمومی خریداران ماشین اضافه می کنه بیشتر تو پدال منتشر بشه.

  12. ایرج

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    استاندارد۸۵ گانه اجرا می‌شود، اونوقت خودرو مچاله میشه، اجرا میشه آتش میگیره، اجرا میشه منفجر میشه، اجرا میشه ایربگ باز نمیشه، اجرا میشه ب گاری میخوره اهن قراضه میشه ؟!!!
    استاندارد ۸۵؟! گانه یا دو گانه ؟!
    دو گانه ازین نطر ک صرفا برا واردات سنگ اندازی کنن
    وگرنه عملا کسی از استاندارد خودروهای ایرانی چیزی نمی‌بینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا