باوجود اینکه قرار بود در دومین نوبت از فروش خودروها در بورس کالا، از امروز ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی عرضه شود، به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق شد.
ثبت سفارش دو خودروی بهمن موتور از ۱۱ خردادماه در بورس کالا آغاز شده و قرار بود این خودروها هجدهم خردادماه در تالار خودروی بورس کالا عرضه شوند. اما وزارت صمت طی دو نامه جداگانه خطاب به مدیرعامل بورس کالا و شرکتهای کارگزاری این عرضه را ملغی اعلام کرده است.
مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران نیز در نامهای به شرکتهای کارگزاری اعلام کرد: عرضه خودرو در بورس کالا، تا زمان ابهام توسط شورای عالی بورس، تعلیق میگردد.
بهمن موتور بعد از تعلیق عرضه خودروهاییش در بورس اعلام کرد: این شرکت با همکاری و مساعدت شرکت بورس کالا کلیه تمهیدات لازم اعم از زیر ساخت های مورد نیاز و ظرفیت تولید را جهت عرضه محصولات مذکور در بورس کالا را فراهم نموده و امید است پس از تصمیم گیری لازم از سوی شورای عالی بورس عملیاتی شدن عرضه با آمادگی کامل صورت پذیرد.
به روز رسانی:
مرکز ارتباطات وزارت صمت بهمنظور تنویر افکار عمومی ضمن تشریح چرایی توقف عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد:
این وزارتخانه باهدف جلوگیری از تضییع حقوق مردم و عرضه خارج از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که باهدف شفافیت و نظارت در عرضه صحیح خودرو ایجادشده است، چندین بار با سازمان بورس کالا مکاتبه کرده بود، اما متأسفانه ترتیب اثر داده نشد.
meysam
۱۸ خرداد ۱۴۰۱اینا هنوز شعورشون به این حد نرسیده که اول باید تمام ارگانها به توافق نهایی برسن بعد بیان علنی کنن و تاریخ بدن و اجراش کنن
شایدم عمدی در کاره و یه عده نونشون تو همین چیزاست
NAVID۰۰۹۸
۱۸ خرداد ۱۴۰۱یه ماشین میخواهید بفروشید ، یه ماشین میخواهیم بخریم ، باید اول از فرمول لاپلاس و اَنتگرال بگذریم تا بعد از اینکه با موفقیت به مرحلهی فیثاغورس رسیدیم تازه شاید بتونیم وارد مرحلهی مَشتَق شویم !!!
فیلمی داریم به مولا 😂🤦♂️!
بریزید تو بازار اون آشغالای چینی رو اینقدر تولیدشون کن تا قیمت بشکنه !
این مسخره بازی چیه همه را سرکار گذاشتید دیگه !
زیزیگولو
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ابن کار از اولشم اشتباه بود! کجای دنیا مردم از بورس خودرو میخرن؟
NAVID۰۰۹۸
۱۸ خرداد ۱۴۰۱حالا قشنگیه کار میدونید کجاست ؟!
اینجا که همه میگن این پروژهشکست خوردست از قبل اما باز وقت میگذارند هزینه میکنند یه تشویقی هم میگیرند و سپس خیلی ساکت و آرام به خاطرات میپیونده و مثل همیشه چند نفری ثروتمند میشوند و عدهی زیادی بدبخت !
فقط کاربرات هشت دهنه
۱۸ خرداد ۱۴۰۱نوید از کجا می دونی چین آشغال سازه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتما دو تا فیلم تصادف از چری دیدی و کامنت گذاشتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط کاربرات هشت دهنه
۱۸ خرداد ۱۴۰۱میثم منظورت از اینا چیه؟ نکنه الم (علم) غیب داری که درباره شعور کسی اظهار فضل کردی؟ شعر گفتی یکی از دیسلایک ها واسه منه
meysam
۱۸ خرداد ۱۴۰۱کلا یه دیس دارم اونم واسه توئه
منظورم از اینا کاملا مشخصه خیلی واضح توضیح دادم
منظورم قانون گذاران و مجریان این طرح و تمام نهادهای متولی هستش نه مردم
محمد
۱۸ خرداد ۱۴۰۱بهتر که لغو شد،
فقط اسم بورس کالا را بدنام میکرد. وقتی کشور در شرایط عادی سالانه ۱.۵ میلیون خودرو نیاز داره از هر روشی هم که برای تامین تقاضا استفاده بشود، نمیتوان با ۸۰۰ هزار خودرو در سال یا کمتر بازار را متعادل کرد.
مشکل کمبود عرضه است و تغییر نحوه عرضه شاید برخی رانتها و هدر رفت منابع را کم کند، اما مشکل را بصورت بنیادین نمیتواند رفع کند.
با وجود کمبود عرضه در بورس کالا، قیمتی که در بورس کشف میشد تبدیل به قیمت کف بازار میشد و از فردای آن روز قیمت بازار آزاد حداقل ۲۰٪ بالاتر از قیمت کشف شده میرسید و تنها عرضه کافی و منظم میتوانست این موضوع را حل کند که واقعا از اینها بعید بوده و هست.
عاشق پدال
۱۸ خرداد ۱۴۰۱خب با توجه به برجام معلومه که تعلیق میشه.
چند وقت دیگه با دو برابر قیمت میدن به بازار.
ممد ژانگولر
۱۸ خرداد ۱۴۰۱آقا ما ماشین نخوایم کیو باید ببینیم به خدا همین ماشینهای زیر پای مردم جوابگوهه فقط کافیه قیمت لوازم یدکیو کم کنن و مکانیک از هند وارد کنن
همین کشور کوبا مگه آه در بساط داشت بخواد سودا کونه
ماشین چهل سال پیشو تعمیر و تیونینگ میکرد مردم هم راضی و شاد
ما مگه چیمون از کوبا کمتره ؟ 😎
Amard
۱۸ خرداد ۱۴۰۱خودروهای که دو سه برابر قیمت حساب کردن میبرن تو بورس تا پنج برابر بشه اسمش میزارید شفافیت شاید میخان بترسونن که به همین دو برابر راضی بشیم اما راه حل چیه فارق از همه مشکلاتی که هست از جمله کاهش ارزش پول ملی و تحریم های خود ساخته و انحصار و رانت وسیستم تصمیم گیری غلط
1» تقاضا باید واقعی بش و محدود بشه باید هر شخص عادی +۱۸ سال و پایین ۷۰ سال دارای گواهینامه یک خودرو سواری داشته باش و با ابزار مالیات سنگین و عدم شماره گذاری جلوی احتکار خودرو گرفته بش
2»تعرفه واردات خودرو و قطعات باید بر اساس ایمنی مصرف سوخت و کیفیت ساخت تنظیم بش و هر سال از میزان تعرفه کاسته بش تا رقابت بیشتر ایجاد بش پیشنهاد من مجموعه هزینه جانبی ۴۵٪برای خودرو بنزینی ۴۰٪ هیبریدی و برقی و گازی هیدروژنی مونتاژ بنزینی ۳۰٪ مونتاژ هیبریدبرقی غیره ۲۵٪ تولید مشترک بنزینی با داخلی سازی قطعات ۲۰٪ تولید مشترک هیبرید برقی غیره ۱۵٪ تولید مشترک با امکان صادرات ۱۰ ٪ تولید مشترک با داخلی سازی بالای ۷۰ درصد ۵٪ ضمن اینکه شرکت های مونتاژی هم موظف به رعایت سقف ۲۰ هزار دلار برای واردات قطعه باشن
3» باید یه سامانه تخصص خودرو بدون محدودیت ایجاد بش هر کسی هر خودرو که میخاد سفارش بده بر اساس میزان سفارش از اون مدل تهیه بشه و با قیمت مصوب به دست مصرف کننده واقعی برسه با همون شرایط بند یک
4»خودرو ساز دولتی باید نیروی مازاد غیر متخصص اخراج کنند زیر مجموعه هاشون در شرکت مادر ادقام بشه مدل های قدیمی بی کیفیت از رده خارج بش سرمایهگذاری مشرک روی تکنولوژی جدید انجام بدن
اگه این شرایط بطور واقعی اعمال بش قطعا وضعیت خوب میشه اما فرض محال یه عده نمیخان از قدرت مقام دل بکنن با این که نالایق هستن