هیچ کس انتظار یک محصول لوکس از سوبارو ندارد. مشتریان این برند، معمولاً قشری با درآمد کم و به دنبال یک خودروی کاربردی هستند. فارستر XT ، خودرویی است که در حدود یک دهه قبل جایگاهی ویژه در بازار خودرو داشته است. در این خودرو از یک موتور توربوشارژر به همراه یک گیربکس دستی استفاده شده بود که عملاً یک WRX با ارتفاع رانندگی بالا و یک استیشن واگن ویژه مسابقات رالی جنگلی محسوب میشد.
ولی فارستر ۲.0XT تورینگ مدل ۲۰۱۶ تستشده در اینجا، چنین خودرویی نیست. با اینکه هنوز هم ارتفاع بالای رانندگی، تناسب و قابلیتهای آفرود در آن دیده میشوند، امّا رشد زیادی نسبت به قبل کرده است. البته برخی از هواداران سوبارو ممکن است به خاطر سیستم استاندارد CVT و همینطور طراحی جدید کاپوت آزردهخاطر باشند، ولی این فارستری که الان میبینیم، سریعتر، ساکتتر و از هر جهت، بهتر از مدل قبلی است. شخصیت قدیمی و سالخورده قبلیِ سوبارو، جای خود را به یک کراساور مدرن و برازنده و با ظاهری به مراتب جذابتر داده است. با توجه به آمار فروش بالای کراساورهای کامپکت، سوبارو دلایلی منطقی برای دستبردن به طراحی آخرین مدل فارستر داشته است. در نتیجه، ابعاد فارستر جدید افزایش یافته، صلبیت آن بیشتر شده و فضای داخلی آن ساکتتر شده است. در همین حال، استفاده از تجهیزات بیشتر و ارتقای طراحی کابین، باعث رشدی قابلتوجه در آمار فروش این خودرو شده است. فارستر در سال ۲۰۱۳، با پیشی گرفتن از مدل پرفروش «اوتبک»، بیش از ۶۰ درصد رشد در آمار فروش داشت و از آن پس، هر ساله بین ۸ تا ۱۰ درصد رشد داشته است. البته بخشی از این افزایش آمار فروش به رشد کلی بازار این کلاس خودرویی برمیگردد، ولی این را هم باید درنظر بگیرید که فارستر در حضور بزرگانی چون هوندا CR-V و فورد اسکیپ به این سهم از بازار دست یافته است. امسال نیز سوبارو در آگوست ۲۰۱۵، ۵۵ درصد بیشتر از سال قبل، مدل فارستر به مشتریان تحویل داده است. موفقیت فروش فارستر، البته به مدل ۲.0XT مربوط نمیشود؛ چرا که کمتر از ۱۰ درصد فارسترها به صورت XT هستند و بیشتر خریداران به سراغ مدل کمهزینهتر ۲.5i میروند. فارستر ۲.5i با قدرت ۱۷۰ اسببخار و سیستم CVT، خودرویی است که به تازگی در یک مقایسه سهگانه با تویوتا راو فور و مزدا CX-5، در مکان سوم قرار گرفته است. مشکلات اصلی فارستر در این مقایسه، شتاب نسبتاً ضعیف و طبیعت یکنواخت سیستم CVT و همینطور ابهامات زیاد در سیستم اطلاعات و سرگرمی بودهاند؛ مشکلاتی که همگی در آخرین مدل ۲.0XT تورینگ به آنها رسیدگی شده است. موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر و انژکتور مستقیم، قدرتی به میزان ۲۵۰ اسببخار برای این نسخه از فارستر تولید میکند. یک رانندگی نرم، مقتدر و آرام؛ البته بهجز در مسیرهای شنی. در نتیجه، سوبارو فارستر میتواند در عرض ۶/۳ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یکچهارم مایل را در ۱۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۶/۱ کیلومتر بر ساعت طی کند. شتابگیری این مدل، نهتنها به میزان ۲/۳ ثانیه نسبت به فارستر ۲.5i معادل خود، برتری دارد، بلکه ۰/۷ ثانیه نیز نسبت به اسکیپ با موتور ۲ لیتری اکوبوست و همینطور، ۱/۴ ثانیه نسبت به CX-5 با موتور ۲/۵ لیتری اسکایاکتیو چهار سیلندر جلوتر است. ۲.0XT حتی شتاب بهتری نسبت به جیپ چروکی تریلهاوک با موتور ۳/۲ لیتری V-6 دارد. عملکرد سیستم CVT در مدل ۲.5i به اندازه شرایط موتور تنفس طبیعی چهار سیلندر در حالت تختگاز، شکایت راننده را برمیانگیخت، ولی در مدل ۲.0XT، برنامه الکترونیکی برای کنترل انتقال قدرت وضعیتی قابلاعتنا دارد. با اینکه باز هم استفاده از یک گیربکس دستی ۶ دنده ارجحیت دارد (موضوعی که میتواند محدودیت یدککشی ۸۶۰ کیلوگرمی را نیز افزایش دهد)، ولی عملکرد مدل XT در تعویض دنده، بسیار بهتر از مدلهای دیگر فارستر است. در تنظیمات «اینتلیجنت» یا نرمال و «اسپورت» برای سیستم انتقال قدرت که حتی میزان عملکرد پدال گاز را نیز تحتتأثیر میدهند، این سیستم شرایط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک را شبیهسازی میکند. این در حالی است که در حالت «اسپورت شارپ»، امکان انتخاب ۸ نسبت انتقال قدرت مختلف با استفاده از پدلشیفترها فراهم میشود. در هر حال، این بهتر از کاری است که هوندا CR-V برای پوشش سیستم CVT انجام میدهد؛ مخصوصاً در طول رانندگیهای عادی و روزمره.- نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل ، ۵ سرنشین، ۵ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۳۶۰۴۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۰۰۴۵ دلار).
- نوع موتور: DOHCچهار سیلندر تخت با ۱۶ سوپاپ، توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۲۵۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتنمتر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: CVT با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۶۳۹ متر.
- طول ماشین: ۴/۵۹۵ متر.
- عرض: ۱/۷۹۶ متر.
- ارتفاع: ۱/۷۳۲ متر.
- وزن کلی: ۱۶۷۴ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۶/۳ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۸ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۶/۱۱ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (تخمین): ۲۱۴ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۸۶۴ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 75g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
farid
۱۳ مهر ۱۳۹۴فارستر سال گذشته توسط مجله Motor trend به عنوان بهترین SUV سال انتخاب شد. قابلیتهای آفرود منحصر به فردی هم داره.
Ashkan
۱۴ مهر ۱۳۹۴از نظر فنی نه ولی از نظر ظاهری هم میتسوبیشی هم سوبارو عقب موندن
پارسال فارستر از نزدیک دیدم یه چی تو قد و قواره چیلی شاسی بلند بود ( یکم بزرگتر) / چون اول پشتشو دیدم فکر کردم جیلیه رنگش هم مشکی بود اصلآ قابل رویت نبود
تنها عیبه ش همینه ظاهرش که شباهت زیادی به مدل 2004ش داره (البته طراحی اون موقعش خیلی خوب بود)
http://www.netcarshow.com/subaru/2004-forester/1280×960/wallpaper_01.htm
http://www.netcarshow.com/subaru/2004-forester/1600×1200/wallpaper_03.htm
shahab
۱۴ مهر ۱۳۹۴آفرود خوبش بخاطر AWD بینظیریه که سوباروها دارنه
البته مدل های سواری سوبارو مثل impreza تعلیق خیلی بهتری دارن اونم برای اینه که موتور باکسر یا تخت مرکز ثقل ماشینو پایین تر میاره و پایدار تر میشه
mostafa
۱۳ مهر ۱۳۹۴از نظره عملکرد بهترینه فوق العادست .اتاقش با کیفیت و خوشگله ولی نمای بیرونی شبیه خودروهای سال 2011 2012 هستش.زیبایی نداره چیزی که واسه ما ایرانیا مهمه ولی امریکاییا به چیز دیگه فکر میکنن.
dawood
۱۳ مهر ۱۳۹۴فکر میکنی خوشگل نیست البته کلن با زیبایی کاری ندارم ولی فکر می کنم این برای همه اتفاق افتاده کلن ماشینی که تو عکس میبینی با اونی که تو واقعیت میبینی فرق داره ینی تو واقعیت خوشگلتر بنظر میرسه!؟
ali ayat
۱۳ مهر ۱۳۹۴وقتی اومد تو ایران شد۱۵۰تومن اونوقت میفهمی چرا طراحی برای ایرانی ها مهمه
جهانگیر
۱۳ مهر ۱۳۹۴الان مدل ۲۰۱۵:نمایندگی ۲۲۰ میلیونه
ماشین خوبیه واقعا ولی اصلا با این قیمت نمی ارزه
احمد باقری
۱۳ مهر ۱۳۹۴جدای از ظاهر که میتونست بهتر باشه، ماشین خیلی خوبی هست.
میلاد
۱۳ مهر ۱۳۹۴وقتی می گه 250 اسب بخار و شتابش در عمل می شه 6.1 می تونی مطمئن باشی که در مورد قدرتش بهت دروغ نگفته.این راستگویی تحسین برانگیزه.
بهرام
۱۴ مهر ۱۳۹۴من خیلی پیگیر این ماشین بودم توی سایت های خارجی. ماشین مورد علاقم هست به دلیل نیازهایی که برای خودم از یک خودرو میدونم.ماشینی که باهاش راحت میشه از جاده خارج شد و نگران لوکس بودن و خط خش نباشی و کاملا توی آفرود و جاده های بد ایران بهش اعتماد کنی.
متاسفانه در ایران این خودرو با قیمت وحشتناک و غیر قابل قبولی داره فروش میره چون برای شرکتش اصلا مهم نیست! یک خودروی کاربردی با قیمت یک خودروی لوکس فروخته میشه… مدل 2.5 لیتریش با این قیمت وحشتناکه! 130 میلیون قیمت واقعی با در نظر گرفتن گمرکه…
امیر
۲۱ مهر ۱۳۹۴230 میلیون
مدل 2 xt لیتریش هم حدود 245 میلیونه
ارمان
۱۴ مهر ۱۳۹۴به نظرم فلسفه ساخت هر گونه ماشینی در کاربردی بودن اونه , حالا زیبا باشه با نه؟!!
این دقیقا همون ماشینه که باید مثل ساعت دقیق باشه و بابت اونچیزی که بابتش پول پرداختی بر بیاد مثل سواری مطمعن صدای کم کابین و افرود مناسب کمتر درک میکنم خریداران خودرو هایی که از بیرون قشنگن! اما قرار خودشون توش بشینن!
سینا
۲۱ مهر ۱۳۹۴من سوار این ماشین شدم داخلش خیلی لوکس و شیکه
ماشین suv باید قابلیت آفرود هم داشته باشه سوباروهم به همین قابلیتش معروفه
پس این جنگل بان از نظر من یکی از بهترین خودروهای suv توی بازار هست
شاسی
۲۱ مهر ۱۳۹۴درسته که سوبارو فنی خوب و با دوامی داره ولی از هر نظر که بخوایم بررسی کنیم در نهایت عیب بزرگ اون قیمت بالای اونه. قیمت پایه تقریبا از ۳۰ هزار دلار شروع میشه که برای حجم موتور و آپشن هاش واقعا زیاده.
طراحی هم که اصلن به روز نیست،چه داخل و چه بیرونی طراحی سال ۲۰۱۵ نیست…
خلاصه این خودرو توان رقابت با بازار کلاس خودش رو نخواهد داشت.
محمد کاظم
۱۵ آذر ۱۳۹۴مشکل خودروهای خوبی مانند سوبارو هوندا و… در بازار ایران خدمات پس از فروش ضعیف آنها مخصوصا در شهرستان ها است و مشتریان هم از ترس آنکه چند سال بعد از نظر قطعات یدکی به مشکل بخورند استقبالی از آنها نمی کنند وگرنه خیلی ها این خودروها را بالاتر از خودروهای کره ای و چینی می دانند اما برگ برنده آنها تعداد بیشتر و در نتیجه خدمات بیشتر است.
بنیا
۱ مرداد ۱۳۹۵نسبت به قیمت ام جی جی اس خیلی سرتره.هر چند چینی محسوب میشه.
معين
۳ آبان ۱۳۹۵از راو ۴ و سانتافه و هوندا خیلی بهتره
برید مقایسه هاش از یوتیوب یا سایتای خارجی ببینید
شجاعی
۹ شهریور ۱۳۹۸خداییش تو سبقت گرفتن در جاده ها ماشینی به پاش نمیرسه خیلی پرشتابه در یه ثانیه میپره