سوبارو

بررسی تخصصی سوبارو e-Boxer جدید

جدیدترین نسل سوبارو XV در سال ۲۰۱۷ معرفی شده و از پلتفرم جهانی سوبارو SGP استفاده کرده است. این معماری در نسل جدید فارستر نیز به چشم می‌خورد. تولید این خودرو همچنان نشان دهنده‌ی تمرکز سوبارو روی ایمنی و توانایی رفتن به هرج است اما XV تاکنون تنها با پیشرانه‌ی بنزینی عرضه شده بود ولی هم‌اکنون مدل هیبریدی جدیدی با پسوند e-Boxer معرفی شده است.


این خودرو از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری تخت با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و یک پیشرانه الکتریکی کوچک که با گیربکس CVT به‌صورت یکپارچه درآمده استفاده می‌کند. یک باتری کوچک هم زیر کف صندوق قرار گرفته، درست جایی که لاستیک زاپاس مدلی قبلی قرار می‌گرفت. این خودروی ژاپنی در حالت تمام الکتریکی حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت داشته و از نظر تئوری هم مصرف سوخت کمتری دارد.


جدیدترین نسخه‌ی سوبارو XV از نظر کیفیت و متریال داخل کابین وضعیت خوبی داشته و اگرچه در بخش داخلی پلاستیک‌های سخت دیده می‌شود اما حس ارزان‌قیمت بودن به سرنشین منتقل نمی‌شود. یافتن موقعیت رانندگی خوب در پشت فرمان XV e-Boxer کاملاً آسان است که این امر به لطف تنظیمات زیاد صندلی‌ها و فرمان میسر می‌شود. دید کلی خودرو نیز کاملاً خوب است.


البته این خودرو جادارترین نمونه‌ی کلاس خود نیست. محفظه بار XV موردبحث گنجایش ۳۴۵ لیتری داشته که اگرچه اضافه شدن باتری تأثیری روی آن نداشته اما خب از نظر محفظه بار پشت سر اکثر رقبا قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که فضای خوبی برای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد.


مدل‌های SE و پریمیوم از تجهیزات خوبی سود می‌برند و تمامی مدل‌ها دارای سیستم اطلاعات سرگرمی با دو صفحه‌نمایش ۸ و ۴.۳ اینچی هستند. این خودرو از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی کرده و بنابراین استفاده از عملکردهای گوشی هوشمند در زمان حرکت راحت‌تر خواهد بود. تریم پریمیوم از سانروف، پوشش چرم کابین، ناوبری ماهواره‌ای و صندلی راننده برقی برخوردار است.

سیستم دستیار راننده‌ی EyeSight سوبارو نیز به‌صورت استاندارد وجود داشته و از سه دوربین در شیشه‌ی جلوی XV استفاده می‌کند. همین سیستم یکی از عوامل کسب ۵ ستاره‌ی ایمنی از یوروانکاپ در سال ۲۰۱۷ بوده است. هر یک از سیستم‌ها عملکرد خوبی داشته و به‌طور مثال کروز کنترل تطبیقی کاملاً خوب بوده و دستیار حفظ خودرو بین خطوط نیز وظیفه‌ی خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. سیستم پیشگیری از برخورد و ترمز اضطراری خودکار هم در صورت عدم پاسخ راننده خودرو را تقریباً به حالت توقف درمی‌آورد. این سیستم قبل از دخالت هشدار می‌دهد و اگر وقوع تصادف را تشخیص دهد خود وارد عمل می‌شود.


پیشرانه‌ی الکتریکی e-Boxer به منظور بهبود توانایی آفرود XV بکار می‌رود و گشتاور دور پایین را در زمان انتخاب حالت رانندگی X ارائه می‌کند. این سیستم به همراه سیستم چهار چرخ محرک خاص سوبارو باعث می‌شود XV در آفرود عملکرد قابل‌توجهی داشته باشد. مسیر تست ما از سطوح گوناگونی تشکیل شده بود که XV در تمامی موارد امن و پایدار نشان می‌داد.

قوای محرکه‌ی XV کاملاً سنتی نبوده و گیربکس CVT آن بزرگ‌ترین نقطه سوالش است. سوبارو این گیربکس را به گونه‌ای طراحی کرده که حالت تعویض دنده‌ها تداعی شود اما فشار محکم پا روی پدال گاز همچنین باعث بالا رفتن دور پیشرانه شده و این در حالی است که گیربکس هماهنگی چندانی با سرعت خودرو ندارد. در مدل‌های بنزینی استاندارد پاسخ پدال گاز و گشتاور بیشتر و بهتری خواهید داشت اما پرفورمنس خط مستقیم XV e-Boxer بجای آنکه احساس‌برانگیز باشد کافی است.


خودرو در سرعت‌های پایین تجربه‌ی بسیار راحتی دارد. در این حالت قوای محرکه تنها به حالت تمام الکتریکی متکی می‌شود که برای حضور در ترافیک‌ها عالی است. برخلاف برخی از سیستم‌های موجود در رقبا، در صورت رعایت میزان فشار پا را روی پدال گاز خواهید توانست از عملکرد سیستم هیبریدی لذت ببرید هرچند زمانی که باتری شروع به شارژ کرد پیشرانه درون‌سوز وارد میدان خواهد شد.


پیشرانه‌ی بنزینی به‌صورت خودکار در سرعت‌های بالاتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت وارد مدار شده و باتری را نیز شارژ می‌کند. سوبارو می‌گوید تلاش‌های زیادی برای بهبود احساس پدال در زمان کاهش سرعت انجام داده و ما نیز این موضوع را تائید می‌کنیم.


سواری و هندلینگ XV هم برای خودرویی در این کلاس پذیرفتنی است. اگرچه ارتفاع خودرو از سطح زمین برابر با ۲۲۰ میلی‌متر است اما تکان های بدنه کنترل شده‌اند و فرمان نیز توازن وزنی خوب و دقت بالایی دارد. سیستم تعلیق هم کاملاً پایدار بوده و به‌خوبی دست‌اندازها را جذب می‌کند. XV خودرویی برای راننده نیست اما XV e-Boxer مرکز ثقل پایین‌تری داشته و بنابراین هندلینگ آن خوب است.


مصرف سوخت و آلایندگی رسمی این خودرو نیز خیلی ما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. این خودرو در هر کیلومتر ۱۴۹ گرم دی‌اکسید کربن آزاد کرده و مصرف ترکیبی آن ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است.

سوبارو XV e-Boxer خودروی خوبی است. این خودرو کیفیت ساخت خوب، تکنولوژی ایمنی قابل‌توجه و شخصیتی خاص در آفرود دارد. اضافه شدن تکنولوژی هیبریدی باعث گسترده‌تر شدن جذابیت XV شده اما از نظر اکثر خریداران بهتر است سراغ رقبای دیفرانسیل جلوی ارزان‌تر در این کلاس بروند.

مشخصات سوبارو XV e-Boxer SE Premium Lineartronic

  • قیمت: 30130 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری بنزینی هیبرید
  • قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/۱۹۴ نیوتون متر
  • گیربکس: CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: 193 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 7.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Me

    ۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (59 ديدگاه)

    بیگ لایک

  2. Farzad

    ۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    سوبارو :با سابقه ترین خودرو ساز ژاپنی

  3. علیرضا

    ۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به جای ماشین های اشقال چینی و ایرانی،ای کاش میشد از اینا سواربشیم حداقل یکی از خرجو مخارجای زندگیمون کم میشد،هم از نظر سوخت هم از نظر اصطلاک و هم از نظر گارانتی،???

  4. datsun

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3946 ديدگاه)

    Frzad عزیز قدیمی ترین خودرسازان ژاپن به ترتیب
    دایهاتسو ۱۹۰۷
    نیسان (داتسون) ۱۹۱۱
    میتسوبیشی ۱۹۱۷
    باسرچ Japanese car history اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  5. The best or nothing

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (110 ديدگاه)

    کاش میشد ما هم از زندگیمون تو جایی که بهش. تعلق داریم لذت میبردیم … هر صب که پامیشدیم یه خمیازه میکشیدیم و به دنیا لبخند میزدیم نه این که بگیم وااای بازم یه روز … (بووق) دیگه !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا