درحالیکه تنها یک گروه دیگر تا پایان دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال باقیمانده، امروز نوبت به گروه سدانهای کامپکت رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، رنو مگان در برابر تویوتا کرولا قرار گرفت که طی آن مجموعاً تعداد ۲۷۰۳ رأی به ثبت رسیده است. البته در این دوئل نتایج نظرسنجیهای سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر هستند اما نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که کرولا با دریافت ۱۸۱۶ رأی و کسب ۶۷ درصد از کل آراء پیروز شده است درحالیکه مگان موفق به دریافت ۹۲۵ رأی شده است. حال امروز در هشتمین و آخرین دوئل گروه سدانهای کامپکت، فولکسواگن جتا و سوبارو ایمپرزا با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
مزدا ۳ | هیوندای الانترا | میتسوبیشی لنسر | کیا سراتو |
مزدا ۳ | میتسوبیشی لنسر | ||
رنو مگان | تویوتا کرولا | سوبارو ایمپرزا | فولکسواگن جتا |
تویوتا کرولا | ؟ | ||
شورولت کروز | نیسان سنترا | پژو ۴۰۸ | امجی GT |
شورولت کروز | پژو ۴۰۸ | ||
سئات تولدو | فیات تیپو | اشکودا اکتاویا | هوندا سیویک |
فیات تیپو | هوندا سیویک |
جتا یک سدان کامپکت است که نسل نخست آن برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۷۹ معرفی شد. این خودرو بر روی پلتفرم مشترکی با نسل اول هاچبک گلف ساخته شده بود و اشتراکات زیادی با آن داشت تا جایی که میشد جتا را نسخهٔ سدان گلف دانست. این رویه طی نسلهای بعدی هم ادامه پیدا کرد و جتا همواره بر اساس پلتفرم نسلهای مختلف گلف ساخته شد. علاوه بر این، جتا در نسل پنجم خود حتی در ظاهر هم کاملاً مشابه گلف بود؛ اما در نسل ششم اوضاع تغییر کرده و جتا از طراحی خاص خود بهرهمند شد. این سدان کامپکت آلمانی در کشورهای آمریکای جنوبی با نام ونتو و در چین با نام ساگیتار عرضه شد. جتا اما هماکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که برای اولین بار اوایل سال جاری در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. این نسل نیز روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که مثل قبل با گلف و همینطور محصولات دیگری از گروه فولکسواگن مثل آئودی A3، سئات آتکا، فولکسواگن T-Roc و اشکودا کاروک مشترک است. فولکسواگن فعلاً نسل جدید جتا را تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو ارائه کرده که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخهای جلو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و همینطور یک واحد هشت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. البته گفته شده بهزودی در آیندهٔ نزدیک مدل اسپرت نسل جدید جتا با نام GLI معرفی خواهد شد که به یک پیشرانهٔ قویتر ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز خواهد بود. نسل هفتم جتا همچنین فعلاً فقط در کارخانهٔ فولکسواگن در مکزیک تولید میشود. این سدان کامپکت پرفروشترین محصول فولکسواگن در ایالاتمتحده محسوب میشود بهنحویکه سال گذشته نزدیک به ۱۱۶ هزار دستگاه از آن در این کشور به فروش رسیده است.
سوبارو برای اولین بار در اکتبر سال ۱۹۹۲ خودروی کامپکت جدیدی بنام ایمپرزا را بهعنوان جایگزینی برای مدل لئون معرفی کرد. این خودرو که در سه نسخهٔ سدان، هاچبک و کوپه ارائه میشد با طیف گستردهای از پیشرانههای چهار سیلندر تخت تا سال ۲۰۰۱ تولید شده و سپس نسل دوم آن معرفی گردید. در این نسل نسخهٔ کوپه حذف شده و اعضای خانوادهٔ ایمپرزا صرفاً به دو نسخهٔ سدان و هاچبک محدود شد. نسلهای سوم و چهارم نیز به ترتیب در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ معرفی شدند تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل پنجم یا کنونی رسید. این نسل که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۶ رونمایی شد، مانند نسلهای قبلی در دو نسخهٔ سدان و هاچبک تولید میشود. همچنین در خانوادهٔ ایمپرزا نسخهای کراساوور مانند هم حضور دارد که XV یا کراسترک نام داشته و بر اساس نسخهٔ هاچبک ساخته شده است. این مدل ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و به پوششهای پلاستیکی بدنه و ریلهای روی سقف مجهز است که نمایی کراساوور مانند به آن بخشیده است. علاوه بر این، یک از مشهورترین مدلهای ایمپرزا نیز WRX نام دارد که در اصل نسخهٔ اسپرت و عملکردی آن محسوب میشود. نسل کنونی ایمپرزا که بر اساس پلتفرم جهانی سوبارو ساخته شده است، با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میگردد که همگی از نوع چهار سیلندر بنزینی بوده و طبق سنت سوبارو آرایش همهٔ آنها نیز بهصورت تخت است. ایمپرزا در دوئل ما با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی خود شرکت کرده که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال این نیرو نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ CVT صورت میگیرد درحالیکه تمامی مدلها و تیپهای ایمپرزا بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. سوبارو ایمپرزا سال گذشته در بازار ایالاتمتحده حدود ۸۶ هزار دستگاه فروش داشته است.
فولکسواگن جتا | سوبارو ایمپرزا | |
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری H4 |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۵۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۱۹۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۷.۶ ثانیه | ۸.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۰ ثانیه | ۱۶.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت | ۱۹۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۹ لیتر (ترکیبی) | ۹.۰ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۳۳۸ کیلوگرم | ۱۴۱۷ کیلوگرم |
طول | ۴.۷۰ متر | ۴.۶۲ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۸ متر | ۲.۶۷ متر |
حجم صندوق بار | ۳۹۶ لیتر | ۳۴۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۹,۳۹۵ دلار | ۱۹,۳۵۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9982623]
نیما
۲۷ فروردین ۱۳۹۷سوبارو به خاطر تنفس طبیعی.
از توربو بدم میاد.
MAXIMUS
۲۷ فروردین ۱۳۹۷از توربو بدتون میاد باشه ولی 9 لیتر مصرف سوخت؟!
چه خبره واسه موتور 2 لیتری و 155 اسب بخار؟
تازه این مصرف سوخت ترکیبیه … داخل شهر حتما ده دوازده تایی مصرف داره
شایان
۲۷ فروردین ۱۳۹۷البته زیادم نمیشه به اعداد و ارقام فولکس واگن اعتماد کرد
حداقلش اینه سوبارو دیزل گیت نداشته
مرتضی
۲۸ فروردین ۱۳۹۷شایان جان مثل اینکه رسوایی مصرف سوخت سوبارو رو فراموش کردی :)
نه تنها چرخه ای که استفاده میکرد استاندارد نبود، تو همون چرخه هم اعداد رو دستکاری میکرد :) مقالش تو همین سایت هم هست
اینجام احتمالا مصرف سوخت واقعیش صدی 20-30 هست :)
جالبه “جپونی بازا” حافظشون خیلی ضعیفه :)
کب استیل و تاکاتا و ترمزای تویوتا و دیزل گیت نیسان، و مصرف سوخت سوبارو و سوزوکی رو یادشون رفته :)
بقیه کاراشون رو تخفیف میدیم مشتری شین
محمدرضا
۲۷ فروردین ۱۳۹۷این که اسمش رو کاغذ تنفس طبیعیه که مهم نیست شتابش ۰.۸ ثانیه بیشتره مصرفشم ۳.۱ لیتر بیشتره که خیلی زیاده
میثم
۲۷ فروردین ۱۳۹۷سوبارو ایمپرزا, درسته ماشین سدان اسپرت هست اما نسخه پرقدرتش و تیون شدش بشدت مورد علاقه ماشین باز ها هست,, پس من در رای به سوبارو شک نمیکنم.
شایان
۲۷ فروردین ۱۳۹۷سوبارو حرف نداره این جی تی 86 که تو ایران با عنوان تویوتا اومده در اصل موتورش کاره سوباروعه از یه موتور 2 لیتری 200 اسب قدرت گرفته دمشم گرم
Radin
۲۷ فروردین ۱۳۹۷انتخاب سختیه/:
مشخصات فنی جتا بهتر از ایمپریزا هست
رای من جتا،:)
Wrx
۲۷ فروردین ۱۳۹۷عشق است فقط سووباروو?
#ali.m#
۲۷ فروردین ۱۳۹۷به سوبارو رای میدم به خاطر چهار چرخ متحرک بودنش .
سیویک ،ایمپرزا و مزدا3 بهترین های این سگمنت هستن.
Cvm
۲۷ فروردین ۱۳۹۷یه سری دوستان جوری میگن توربو بده فقط تنفس طبیعی انگار مثلا خودشون میتونن تشخیص بدن ماشین توربوئه یا تنفس طبیعی فقط چون تو پدال خوندن که خیلیا میگن تنفس طبیعی باحال تره فلانه کلا توربورو رد میکنن??
محمدرضا
۲۷ فروردین ۱۳۹۷عزیز اکثر افرادی ه میان پدال سر رشته دارن در زمینه خودرو.کسایی که موتور تنفس طبیعی رو انتخاب میکنن قطعا دلیل دارن و بین این دوتاهم تفاوت هایی وجود داره قطعا.من خودم موتور تنفس طبیعی رو انتخاب میکنم به دلیل دردرسرهای کمتر تو نگهداری و هزینه تعمیر کمتر
Cvm
۲۷ فروردین ۱۳۹۷محمدرضا جان منم امیدوارم همینطور که میگی باشه ولی خب با توجه به بازار بسیار محدود و بسته ی ایران اینطور بیشتر احتمال میره که اکثر افراد همچین تجربه ای نداشته باشن ولی خب بیشتر منظور من اینه که این بحث تنفس طبیعیو توربو زیادی کلیشه ای شده نه فقط تو پدال بلکه جاهای دیگه ام ینی یجور که انگار موتور توربو هیچ مزیتی نداشته هیچوقت که خیلی افراد صرفا چون در مورد این دو نوع موتور چیزایی شنیدن به راحتی نظر میدن منظورم بچه های عزیز پدال نیستن شخصا با این افراد برخورد کردم چون
محمدرضا
۲۷ فروردین ۱۳۹۷سوبارو رو انتخاب میکنم.از شکل و طراحی فرمون خودروهای فولکس اصلا خوشم نمیاد.و عقب جتا یکمی شبیه سوناتا LF 2015 شده به نظرم.درکل به نظرم سوبارو بهتره
Alireza
۲۷ فروردین ۱۳۹۷چقد جتا قیافش پیرمردیه
محمدرضا
۲۷ فروردین ۱۳۹۷شما اگر محصولات فولس واگن رو از نزدیک ببینی نظرت عوض میشه از نزدیک یه زیباییه خاصی دارن
Genius
۲۷ فروردین ۱۳۹۷پدال جان لطفا از این خودروهای اقتصادی خوش کیفیت برای ما خبر نذار واسه اینکه هیچ فایده ای نداره و فقط داغ دل ما رو از اینکه در این برهه از تاریخ در ایران بدنیا اومدیم شعله ور میکنه!!
ایلیا
۲۷ فروردین ۱۳۹۷توی جدول بجای مگان جتا رو با کرولا انداختید و حذف کردید، اگه دوس داشتید اصلاح کنید
مهدی
۲۷ فروردین ۱۳۹۷کاش اینا توایران بودن.من فولکس روانتخاب میکنم.هرچند سوبارو هم فوق العاده است
ali
۲۷ فروردین ۱۳۹۷ما که دستمون به پرایدم نرسیده چه برسه فولکس و سوبارو
ولی تو سایتای خرید فروش ماشین تو کشورای اروپایی و امریکا نگاه کنیم همه ی این شرکتای خودروسازی یه بازوی مالی هم دارن که کارش لیزینگ و فروش قسطیه
تو کشور دوست و برادر اذربایجان که رفتم رنو و پژو زیاده همشونم مدلای به روز
طرف با سی میلیون اگه مدل روز ماشینا رو نتونه بخره در عوض میتونه تویوتا کرولای پنج سال پیشو راحتب خره که تا بیست سالم براش کار کنه همشونم کم کارکرد و فنی عالی
با هفتاد میلیون تومن میتونه مدلای صفر رنو مثل لوگان سال رو بخرن
دستمزد کارگراشونم تقریبا سه میلیون تومنه تو یه ماه
تو مملکت خودمونم با دستمزد نهصد و خورده ایی قیمت رنو لوگان پنجاه میلیون تومنه
مرتضی
۲۷ فروردین ۱۳۹۷من به خاطر قیمت فوق العاده کمتر(40 دلار) و همچنین به خاطر تنفس طبیعی بودن به شمشیر ‘سمورایی’ رای میدم
(بچه ها حالا توربو چی هست؟ :)) )
m4
۲۷ فروردین ۱۳۹۷سوبارو 4 چرخ متحرک !!! :)
me84
۲۷ فروردین ۱۳۹۷.
فولکس رو بیشتر میپسندم
امیر
۲۷ فروردین ۱۳۹۷اصلا علاقه عجیبی به سوبارو و سوزوکی دارم??
بدون هیچ تردیدی سوبارو انتخابمه
از لحاظ فنی هم فقط مصرف سوخت نقطه ضعف سوبارو مقابل فولکسه و اون ۰.۸ ثانیه اختلاف شتاب مهم نیست، کورس که نمیخوایم بزاریم