واژه کاملاً جدید موضوعی است که در دنیای امروزی خودرو برداشتهای متفاوتی میتوان از آن داشت. بسته به اینکه تیم بازاریابی کمپانی در آن لحظه چقدر سادهانگار باشد، تغییراتی جزئی در ظاهر خودرو و تغییراتی در سطح تریمها ممکن است لقب کاملاً جدید را برای آن به ارمغان بیاورد. این داستان در مورد ایمپرزا از نو متولد شده بههیچوجه صدق نمیکند. همهچیز، از رینگها تا پنجرهها برای مدل ۲۰۱۷ بهطور کامل از نو بازطراحی شدهاند.
بهجز یک مورد مهم، سوبارو ایمپرزا ۲۰۱۷ به میزان قابلتوجهی از تولد دوباره خود سود برده است. شاسی آن سفتتر شده، سیستم فرمان عملکرد بهتری دارد و کابین آن نیز بزرگتر از قبل شده است. همانند بسیاری از سوباروها، سیستم دو دیفرانسیل استاندارد یکی از دلایل اصلی فروش خوب این خودرو باقی خواهد ماند. تنها چیزی که این خودرو کم درد نیروی موتور بیشتر است.
در طول سالها همواره از سوبارو به خاطر طراحیهای عجیبوغریب و بعضاً زشت انتقاد شده است، ازجمله خودروهای زشت آنها باجا را یاد میکنند و B۹ تریبِکا را بهعنوان خودرویی با ظاهری عجیبوغریب معرفی مینمایند. ایمپرزا ۲۰۱۷ بههیچوجه در این تعاریف نمیگنجد. طراحی بدنه آن بهقدری زیباست که همه را به خود جلب کند و گلگیرهای جلو اصطلاحاً باددار آن ظاهری عضلانی به ایمپرزا بخشیدهاند. ظاهر مدل جدید ایمپرزا به اعتقاد برخی شباهتی به محصولات دیگر این کمپانی ندارد، طوری که اگر یک نشان سوبارو روی آن نبود، همه فکر میکردند این یک تویوتا یا هونداست.
ایمپرزا بار دیگر هم بهعنوان یک مدل سدان ارائه میشود هم با پرداخت ۵۰۰ دلار اضافی میتواند مدل هاچبک آن را خریداری کنید. ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۱۲.۳ فوت مکعب میباشد. بهطور مشخصی، مدل هاچبک با ۲۰.۸ فوت مکعب فضای بار که در صورت خواباندن صندلیهای عقب به ۵۵.۳ فوت مکعب افزایش مییابد کارایی بیشتری میتواند در مقابل سدان داشته باشد. این اعداد بیشتر از ۵۲.۷ فوت مکعب فولکسواگن گلف و بسیار بیشتر از ۴۶.۲ فوت مکعب هوندا سیویک میباشد.
اولین چیزی که پشت فرمان این خودرو احساس میکنید دید بسیار خوب آن به محیط اطراف است. زاویه دید از هر جهت فوقالعاده است. صفحه کیلومتر بزرگ آن در کنار صفحه دور موتور در وسط قرار گرفتهاند، ولی بقیه اطلاعات مورد نیاز خودرو هنگام رانندگی در سه صفحه نمایش LCD متفاوت تقسیم شدهاند. اولین صفحه نمایش بین کیلومترشمار و صفحه دور موتور قرار گرفته و دومی بالای کنسول مرکزی خودرو قرار دارد. سومین صفحه نمایش که بزرگترین آنها نیز است، با ابعاد ۶.۵ اینچی در مدل پایه و ۸ اینچی در مدل اسپرت و تریمهای Limited در کنسول مرکزی جا خوش کرده است.
جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی سوبارو بهطور استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند که بهنوبه خود بینظیر است. یک نقطه زیر صفحه نمایش وجود دارد که به اسمارتفونهای مجهز به تکنولوژی NFC اجازه میدهد تا با مغز الکترونیکی خودرو هماهنگ شوند. ما آن را با یک آیفون و یک گوشی اندرویدی آزمایش کردیم و در هر دو مورد بدون مشکل کار کرد. درحالیکه سوبارو خیلی به داشتن تکنولوژیهای سیستم اطلاعات سرگرمی قوی معروف نیست، سیستمی که روی ایمپرزا ۲۰۱۷ دیدیم بهترین نسخهای است که تاکنون از این کمپانی دیده بودیم. نکتهای که توجه ما را جلب کرد آیکونهای واضح و بزرگ در صفحه Home بود، و خوشحالیم بگوییم که سیستم بدون مشکل و قطعی کار میکند و مشکلی بههیچوجه با آن نخواهید داشت. سوبارو به خاطر قرار دادن دکمههای فیزیکی برای سیستم صوتی و تهویه مطبوع لایق تشویق و تمجید ماست.
ایمپرزا ۲۰۱۷ اولین خودروی کمپانی است که از پلتفرم جهانی سوبارو استفاده میکند، پلتفرمی که در آیندهای نزدیک شالوده تقریباً همه مدلهایی که این خودروساز تولید میکند را تشکیل خواهد داد. درحالیکه ایمپرزا از تمامی ابعاد بزرگتر از خودرویی است که جانشینش میشود، بههیچوجه اندازه آن از محدوده سگمنت خود بالاتر نرفته است. با فاصله بین دو محور ۲۶۶۷ میلیمتری، از این نظر ایمپرزا طولانیتر از فولکسواگن گلف، ولی ۲۵ میلیمتر کوتاهتر از هوندا سیویک و مزدا ۳ میباشد. طول کلی بدنه ۴۴۶۰ میلیمتر است که دقیقاً هماندازه مزدا میباشد. ابعاد عرض و ارتفاع آن نیز تقریباً مشابه رقبای اصلیاش است. فضای سر، شانه و ران برابر یا نزدیک به بالاترین سطحهای کلاس ایمپرزا میباشند.
در مورد ایمپرزا ۲۰۱۷، ابعاد اندازه بزرگ به معنی چالاکی کمتر آن نیست. علیرغم سفتتر شدن شاسی و افزایش اندازه، وزن خالص ۱۳۷۶ کیلوگرمی آن تقریباً بدون تغییر در مقایسه با مدل قبلی باقی مانده است. مرکز ثقل این خودرو ۵ میلیمتر پایین از نسل قبلی ایمپرزا است که در جاده منجر به یک سواری سفت ولی راحت و مطمئن میشود. عملکرد ترمز یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو است، پدال حس خوبی به راننده انتقال میدهد و در تقریباً تمامی شرایط رانندگی عملکرد فوقالعادهای دارد.
ضریب فرمان ۱۳: ۱ ایمپرزا مدل ۲۰۱۷ بسیار سریعتر از ۱۶: ۱ مدل قبلی است. حتی اگر این اعداد مفهومی برای شما نداشته باشند، بدانید که دنده فرمان ایمپرزا اکنون همان ضریب خودروی اسپرت BRZ را دارد. ایمپرزا را با یک کوپه اسپرت یا یک هاچبک قدرتمند اشتباه نگیرید، این تغییر در سیستم فرمان منجر به سبکتر شدن فرمان شده و یکی از بهترین هندلینگ را در کلاس این خودرو برای شما به ارمغان آورده است.
متأسفانه، ایمپرزا ۲۰۱۷ از نظر موتور کمی ناامیدکننده ظاهر شده است. موتور این خودرو یک چهار سیلندر باکسر است که همانند قبل حجمی ۲ لیتری دارد، درواقع میتوان گفت این موتور یک نسخه بهینهشده از موتور ایمپرزا قبلی میباشد. حداکثر نیروی این موتور ۱۵۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است، عددی که خیلی زیاد نیست و پشت فرمان احساس میکنید که از این عدد هم کمتر میباشد، هرچند این عدد در مقایسه با مدل ۲۰۱۶ ۴ اسب بخار بیشتر شده است. گشتاور این خودرو نیز ۱۴۸ پوند فوت گزارش شده که در ۴۰۰۰ دور در دقیقه با حداکثر خود میرسد. یک آپشن موتور قویتر برای این خودرو میتواند شانس بیشتری به ایمپرزا ۲۰۱۷ در رقابت با سایر خودروهای همردهاش بدهد.
ما اخیراً با هوندا سیویک هاچبک رانندگی کردهایم، و تفاوت چندانی در شتاب گیری این دو وجود ندارد، موتوری ۱.۵ لیتری توربو هوندا ۱۸۰ اسب بخار نیرو تولید میکند که در برخی شرایط رانندگی این ۳۰ اسب اختلاف را بهوضوح احساس خواهید کرد. فولکسواگن با یک موتور ۱.۸ لیتری توربو در مدل گلف ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۱۹۹ پوند فوت گشتاور ارائه میکند. مزدا به موتورهای تنفس طبیعی وفادار مانده، ولی یک آپشن موتور بزرگتر ۲.۵ لیتری آن ۱۸۴ اسب بخار نیرو و ۱۸۵ پوند فوت گشتاور تولید مینماید. شورولت کروز، کیا فورت و هیوندای النترا تماماً آپشن موتورهایی قویتر از ایمپرزا دارند. موتور پایه ۲ لیتری فورد فوکوس نیز خروجیهای مشابه این خودرو دارد، ولی آپشن موتور فوکوس ST برای آن قابل سفارش است که نیروی بسیار بیشتری دارد. فقط تویوتا کرولا است که با ۱۳۷ اسب بخار نیرو، مقدار نیرویی کمتر از این سوبارو دارد. قطعاً نسخههای قدرتمندتر WRX و WRX STI این خودرو نیز وارد بازار خواهند شد، در آیندهای نزدیک باید شاهد معرفی و آغاز فروش آنها باشیم. ولی اگر الآن بخواهید یک ایمپرزا ۲۰۱۷ خریداری کنید، فقط یک آپشن موتور تنفس طبیعی ۲.۰ لیتری خواهید داشت.
میزان مصرف سوخت مورد تأیید EPA برای مدل سدان مجهز به گیربکس CVT حدوداً ۸.۴ لیتر در شهر و ۶.۱ لیتر در بزرگراه است، ولی تریمهای مختلف یا شکل بدنه پنج درب هاچبک میتواند کمی مصرف سوخت آن را بیشتر کند.
سوبارو چهار تریم مختلف را برای ایمپرزا ۲۰۱۷ ارائه میکند که با تریم ۲.۰i با قیمت ۱۹۲۱۵ دلاری با یک گیربکس ۵ دنده دستی آغاز میشود. (بله، گیربکس ۵ دنده دستی در سال ۲۰۱۷!). آپشن گیربکس CVT هزار دلار به قیمت خودرو میافزاید. یک رده بالاتر تریم پرمیوم با قیمت ۲۲۰۱۵ دلاری وجود دارد که گیربکس CVT در آن بهصورت استاندارد وجود دارد، علاوه بر این کمکفنرهای بهتر، رینگهای آلیاژی و تزئینات کرومی نیز برای آن ارائه شده است. با ۱۳۹۵ دلار بیشتر، خریداران میتوانند پکیج کمکی راننده EyeSight را به خودروی خود اضافه کنند که شامل کروز کنترل سازگار شونده، سیستم ترمز خودکار قبل از تصادف و سیستم حفظ لاین به کمک یک سیستم دوربین میباشد. در این پکیج همچنین سیستم نظارت بر نقاط کور و ترمز خودکار در دنده عقب نیز ارائه شده است. بالاترین رده ایمپرزا تریم Limited میباشد که قیمت آن از ۲۵۴۱۵ شروع میشود. تمامی آپشنهای موجود را برای این تریم خریداری کنید و هنوز هم چند صد دلار کمتر از ۳۰ هزار دلار مجبور به پرداخت خواهید بود.
محمد
۲۴ آذر ۱۳۹۵*پشتش شبیه کمری 2014 شده .
خیلی پشتش اجقوجق و زشته.
شرکت تویوتا در 3سال گذشته اکثر طراحی های خودرو هاش و شرکت زیر مجموعش لکسس را بهبود داده.ولی هنوز سوبارو به غیر از محصول لگاسی طراحی جالبی نداره.به تویوتا توصیه می کنم در طراحی سوبارو تجدید نظر کنه
شهاب شورولت
۲۴ آذر ۱۳۹۵حیف که بعصی اوقات فقط یک دیسلایک میشه
داد
Mohamad
۲۵ آذر ۱۳۹۵بله؟!!!!!!
محمد
۲۴ آذر ۱۳۹۵البته من کی باشم به تویوتا توصیه کنم.!!!!!!
جمله کامنت بالا را همین طوری نوشتم منظورم این بود که امید وارم تویوتا در طراحی محصولات شرکت زیر مجموعش سوبارو تجدید نظر کنه.
datsun
۲۴ آذر ۱۳۹۵سوبارو زیر مجموعه تویوتا نیست داداش
MPH
۲۴ آذر ۱۳۹۵زیرمجموعه فوجیه که 16 و اندی از فوجی مال تویوتاس ولی بازم فکر نکنم تویوتا تو مدیریت سوبارو دخالتی داشته باشه
Omid622
۲۴ آذر ۱۳۹۵مورد داریم میتسوبیشی Ask
22هزار دلار تو گمرک قیمت خورده
الا ن ثبت نامش 171 میلیون
علیرضا
۲۴ آذر ۱۳۹۵جلوش شبیه بسترن شده
جواد
۲۴ آذر ۱۳۹۵راست میگه سوبارو که زیر مجموعه تویوتا نیست.
ناصر
۲۴ آذر ۱۳۹۵سوبارو با قدرت و سرعت رو به پیشرفت.
کمپانی میتسوبیشی با اون پشتوانه قوی و عظیم یاد بگیر.
ناصر
۲۴ آذر ۱۳۹۵این هم یه خودروی عالی دیگه که مانند بقیه خودروهای روز دنیاست که به دست مصرف کننده ایرانی نمیرسه.
حالا داشته باشید حمایت جدید دولت را از این دو لگن ساز وطنی که در دستورالعمل جدید واردات خودرو گفته شده شرکتهایی میتونن خودرو وارد کنن که در داخل کشور هم توان تولید حداقل 20 درصد اون خودروی وارداتی باشه.
یعنی اینکه فقط باید ویران خودرو و سایپا خودرو وارد کنن.
یوسف
۲۴ آذر ۱۳۹۵توان 152 اسب بخار اونقدرا هم کم نیست، به هر حال سوبارو رو خیلی دوست دارم.
کیفیت بالا، موتور بوکسری و سیستم چهارچرخ محرک شناسنامه این برند محجوب و دوست داشتنیه.
وحید سوبارو
۲۵ آذر ۱۳۹۵عاشق سوباروم من خیلی ماشین با کلاسیه
یه مدلش بیشتر تو ایران نیومد این چند سال اخیر اونم اقد کمه که ادم میترسه بخره از نظر لوازم و ….
ارمان
۲۵ آذر ۱۳۹۵هیچ حرفی مقابل رقیبای اصلیش یعنی
سیویک مزدا۳ و کرولا برای زدن نداره اصلا خوب نیست
البته این نظر بندست
علی آقا
۲۵ آذر ۱۳۹۵دعا کنید بتونم بخرمش.
Mohamad
۲۵ آذر ۱۳۹۵من باشم اینو به رقیباش ترجیح میدم خدایی
دیگه تو خود ژاپن جایزه گرفته پ جای هیچ حرفی نمیزاره
با داخل خودرو هم خیلی حال کردم
احمد باقری
۲۵ آذر ۱۳۹۵درسته که طراحی خوبی داره، ولی باز هم طراحی جلوش اونقدر جالب نیست.