برخی خودروسازان هستند که با ویژگی خاصی تعین و هویت مییابند، مثلاً مرسدس بنز شرکتی لوکس ساز است و فولکسواگن هم یک سازنده خودروهای اقتصادی؛ اما سوبارو چطور؟ این شرکت ژاپنی را میتوان یکی از متخصصان و خالقان خودروهای آفرود و یا چهار چرخ متحرک دانست، خودروهایی که در این زمینه حرفهای بسیاری برای گفتن دارند. آنهم با صدایی رسا و بلند!
چند صباحی است که مدل فارستر (FORESTER) از این برند جهت فروش در بازار کشورمان عرضه میشود. در یک نگاه کلی، این خودرو از طرحی متفاوت در قیاس با دیگر کراساوورهای محبوب بازار برخوردار است و درواقع، چندان ایرانی پسند نیست! اما اگر بیش از همه، خواهان تصاحب خودرویی کاربردی جهت آسایش و رفاه شخصی خود هستید و نه صرفاً وسیلهای برای نمایش و یا خریدوفروش فوری و یا کوتاهمدت و…، به این مدل کمی بیشتر فکر کنید. مهندسی دقیق، پیشرانه توانمند، ایمنی عالی، کیفیت ساخت خوب و در نهایت شهرت سوبارو بهعنوان سازنده خودروهای آفرود، همه و همه، ارزش آن را دارد که این کراساوور ژاپنی را بهعنوان گزینهای جهت خرید در نظر بگیرید، بهخصوص مدل توربو که در جای خود، نسخهای قوی و با شتاب و سرعتی قابلتوجه میباشد و درعینحال، از نمایی تهاجمیتری هم نسبت به نسخههای عادی خود برخوردار است. در کل، سوبارو فارستر، خیلی از فراتر از آنی است که در ظاهر خود نشان میدهد و چنانچه غیر از این بود، جز ده شاسیبلند پرفروش در بازار آمریکا نبود! فراموش نکنیم که خیلی از کراساوورهای محبوب ما ایرانیها هنوز در این لیست جایی ندارند. نسل نخست سوبارو فارستر در سال ۱۹۹۷ میلادی وارد بازارهای جهانی شد و نسل فعلی که چهارمین نسل از آن به شمار میآید برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی و در نمایشگاه خودروی گوآنگژو چین رونمایی شد و چند ماه بعد از آن نیز، یعنی در سال ۲۰۱۳ میلادی، در نمایشگاه بینالمللی خودروی نیویورک هم به نمایش درآمد. سوبارو فارستر در حال حاضر با پیشرانههای ۲ لیتری (تنفس طبیعی، توربو، توربو دیزل) و نیز ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو به همراه گیربکسهای ۶ سرعته دستی و CVT عرضه میشود. در حال حاضر، سوبارو فارستر تنها در کشور ژاپن ساخته میشود. چندی پیش، سایت «THECARCONNECTION» آمریکا، در متنی مبسوط، مدل ۲۰۱۶ این خودرو را مورد تست و ارزیابی خود قرار دارد که در آنچه در ذیل میآید برگردان آن مطلب است. اکنون ما در سال سوم هستیم و کراساوور کوچک سوبارو توانست معدودی از تغییرات را از سر بگذراند، از میان آنها میتوان به تعبیه تعدادی از تجهیزات نوین ایمنی و نیز سامانه اطلاعات – سرگرمی آن اشاره نمود. طبق بررسی ما، سوبارو فارستر یکی از بهترین خودروها در سگمنت خودش است و این داوری هنگامی بر ما ثابت شد که چند ماهی را با نسخه توربو آن گذرانده و سیکلهای متنوعی از رانندگی را با آن طی نمودیم. سوبارو فارستر، یک وسیله نقلیه مفید و کاربردی کوچک است که از قابلیتهای عملی شبیه به خودروهای واگن برخوردار و بهطور استاندارد هم از سیستم تمام چرخ متحرک بهره میبرد. گرچه این خودرو از توانمندهای مخصوص یک کراساوور سود میبرد اما درعینحال، از سواری و هندلینگی همچون یک خودروی سواری برخوردار است. ضمن اینکه، رانندگی ایمن در تمامی شرایط آبوهوایی و قابلیتهای آفرودی این خودرو، مختصاتی هستند که سوبارو با آنها هویت مییابند. در حال حاضر، فارستر پرفروشترین مدل این برند است- لازم به گفتن نیست که سوبارو فارستر توانست جایزه ” بهترین خودرو جهت خرید در سال ۲۰۱۴ میلادی” را از سوی ما دریافت نماید. خطوط ساده و زیبایی، بدون هرگونه زرقوبرق اضافی بر روی فارستر اعمال شده است، ولی مشتریان هوشمند ممکن است با شیوههای زیرکانهای از این موضوع چشمپوشی نمایند. در میان وسایل نقلیه تمام چرخ متحرک کوچک، این خودرو از مصرف سوخت بهینهای برخوردار است. ضمن اینکه، میزان قابلتوجهی از فضا هم برای سرنشینان و باروبنه آنها، در داخل کابین وجود دارد. تداوم نام این خودرو در کسب رتبههای بالا در تستهای ایمنی، امری است که بهتر است شناخته شود؛ این خودرو در سال جاری میلادی هم توانست رتبه TOP SAFETY PICK+ را از موسسه ایمنی IIHS دریافت نماید. طراحی دوباره مدل ۲۰۱۴ این خودرو، با تفکری سخت رادیکالی صورت پذیرفته است. سوبارو بهسادگی توانست تمامی خصوصیات و کیفیات این خودرو را در راستای ارزشهای واقعی و نه صرفاً توهمی و یا تخیلی مصرفکنندگانش بهبود بخشد. این مدل اندکی بلندتر و فاصله بین دو محور آن کمی بیشتر شده، ضمن اینکه یک دید عالی از فضای بیرونی هم به سرنشینان خود ارائه میدهد، آنهم در دوره و زمانی که تعداد زیادی از خودروسازان، یک سقف له شده را بهطور استاندارد و با چشمپوشی از دید رو به عقب وحشتناک آن به کار میبرند. بخش جلویی این خودرو بلندتر شده بدون آنکه ظاهری تهاجمیتر به خود گیرد. گرچه نسخه XT، دارای معدودی منفذ خیلی متفاوت، جلوپنجرهها و تم مجزایی نسبت به نسخههای عادی است، اما روی هم رفته، ما بسیار شیفته آخرین نسخه سوبارو و زبان طراحی بیشتر محدود آن هستیم تا طرحهای زشت و یا کارتونی که در سالهای گذشته ارائه میداد. در داخل کابین، ادوات و کنترلهای به کار رفته ساده، منطقی بوده و بهرهگیری از آنها سهل و آسان است. سوبارو فارستر، خودرویی است که شما میتوانید در همان بار نخست با آن رانندگی کنید، بدون آنکه نیازی به خواندن دستورالعمل (استفاده از) آن داشته باشید. متریال به کار رفته در هر چیزی – اعم از روکش صندلیها و نیز تریم درب – بهتر از نسل قبلی خود است. گو اینکه متریال نرم به کار رفته در داخل کابین سوبارو فارستر، برای لمس، قدری زبر و سخت احساس میشود. سوبارو، به نحو قابل تحسینی هم توانست میزان حذف صدا در این خودرو را بهبود بخشد، آنهم با استفاده از عایقهای بیشتر در پشت پانل دربها و نیز پانل ادوات داشبورد. رانندگان بلندقامتتر ممکن است که پشتی صندلیهای جلو را کمی کوتاه بیابند، اما در عوض، سرنشینان عقب این خودرو حجم فراوانی از فضا را برای پاهای خود در اختیار دارند و پشتی صندلیهای عقب نیز، بهسادگی و با مکانیزم تک لمسی خوابانده میشود. سوبارو فارستر، با دو پیشرانه متفاوت گزینش میشود. پیشرانه پایه از توانی معادل ۱۷۰ اسب بخار برخوردار است،۴ سیلندر تخت و ۲.۵ لیتر حجم دارد. درعینحال، پیشرانه به کار رفته در نسخه قویتر ۲.۰ XT هم توانی معادل ۲۵۰ اسب بخار را تولید میکند. برخی از رانندگان، گیربکس ۶ سرعته دستی را بر گزینه گیربکس CVT ترجیح میدهند و سوبارو از معدود سازندگانی است که همچنان به عرضه گیربکس دستی در کراساوورهای کوچک خود ادامه میدهد. نسخه توربو ۲.۰ XT هم تنها با گیربکس CVT عرضه میشود، گو اینکه رانندگان این خودرو میتوانند با بهرهگیری از سامانه SI-DRIVE، گیربکس و دریچه گاز را تحت برنامهریزی مجدد قرار داده و رفتار خودروی خود را مطابق با یک گیربکس ۶ و یا ۸ سرعته خودکار تنظیم کنند، آنهم بهوسیله شیفترهای که به سرعت دنده را تعویض نموده و عمل “تعویض دنده” را شبیهسازی میکنند. در پشت فرمان، هندلینگ سوبارو فارستر در مقیاسی اسپرتی جای میگیرد، حتی اسپرت تر از خودروهایی همچون هوندا CR-V، نیسان روگ و یا تویوتا روفور؛ و ترکیبی از سیستم تمام چرخ متحرک این خودرو و فاصله تقریباً ۹ اینچی آن از کف زمین، در آبوهوای بد و گشتوگذار در جادههای آفرود بیرون از شهر، به همان اندازه اطمینانبخش است که سفری معمولی بر روی جاده آسفالته. فرمان آن به نحو ظریف و دقیقی سبک است و میزان بادی رول (تکان) موجود در بدنه هم بیشتر از یک وسیله نقلیه بلندقامت کاربردی نیست و تا آنجایی که میدانیم گیربکس CVT سوبارو هم جای کمترین شکایت و گلهای را باقی میگذارد. مصرف سوخت آن – بهطور ترکیبی یک گالن به ازای ۲۷ مایل – بهتر از (میانگین) این کلاس است، گرچه هماکنون، یک محصول کوچکتر از دسته شاسیبلندها بر این رقم فائق شده است. سوبارو فارستر، یک امتیاز فوقالعاده تحسینبرانگیز از موسسه ایمنی IIHS دریافت نمود و آنهم کسب رتبه ایمنی TOP SAFETY PICK+ میباشد. این رتبه به لطف کسب امتیاز “خوب” این خودرو در تمامی آزمونهای تصادف، به دست آمده است – شامل تست دشوار همپوشانی کوتاه یا SMALLOVERLAP – و نیز آپشن های مربوط به تجهیزات ایمنی. ضمن اینکه، این خودرو توانسته از ناحیه دولت فدرال هم ۵ ستاره ایمنی را در تمامی آزمونها به دست آورد، البته بهجز آزمون بخش جلویی خودرو، جایی که تنها ۴ ستاره را از آن خود نموده است. تجهیزات ایمنی فعالی که در سوبارو فارستر، در دسترس خریداران قرار میگیرد شامل مواردی همچون کروز کنترل تطبیقی، سامانه عالی دوربین چشمی که تا فاصله ۸۰ متری راننده را از خطرات پیش رو آگاه میکند و یا سیستم ترمزی که از تصادف اجتناب نموده و یا از شدت برخورد میکاهد، میگردد. سامانه کروز کنترل تطبیقی در این خودرو تنها در سرعتهای ۲۵ مایل (۴۰ کیلومتر بر ساعت) و یا بالاتر عمل میکند. اما در سوبارو فارستر، معدودی مصالحات هم در قیاس با خودروهای (گرانتر) از دو برند متفاوت صورت پذیرفته است. این خودرو نسخهای کاملاً کاربردی، گزینهای معقول برای حمل پنج سرنشین و تقریباً، برای هر نوع شرایطی حاضر و آماده است. باوجود آنکه تعداد زیادی از سوباروها در مناطقی با آبوهوای بینهایت سرد زمستانی به سر میبرند، اما با این وجود، خیلی از مالکان این خودرو هرگز به کشف توانایی آفرودی آن نائل نمیشوند. تمامی انواع سوبارو فارستر، حتی مدل پایه ۲.5i از تجهیزاتی منجمله بلوتوث هندزفری، گردش صوتی در کابین، یک دوربین دید عقب و یک صفحه نمایش ۶.۲ اینچی برای کاربری سامانه (پایه) اطلاعات – سرگرمی بهره میبرند. در حال حاضر چهار سطح از تریم برای این خودرو وجود دارد: پایه، پریمیوم (محبوبترین)، لیمیتد و تاپ تورینگ. نسخه ۲.5i پریمیوم، از یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی که به یک سامانه اطلاعات – سرگرمی ضمیمه شده، رینگهای آلومینیمی ۱۷ اینچی و تنظیم برقی ۱۰ جهتی صندلی راننده و نیز پشتی قابل خواباندن صندلیهای عقب سود میبرد. تمامی نسخه دستی مدل پریمیوم از یک پکیج چهار فصل بهطور استاندارد بهره میبرند، اما این گزینه در نسخههای با گیربکس CVT تنها به صورت آپشن عرضه میشود.
در حرکتی رو به بالا به سراغ تریم لیمیتد میرویم. وجود گیربکس CVT در این نسخه الزامی است اما درعینحال، شما میتوانید سیستم تهویه مطبوع خودکار و نیز یک صفحه ادوات ارتقاء یافته را هم به این موارد اضافه کنید. ضمن اینکه، تجهیزاتی همچون چرم سوراخدار برای صندلیها، پوشش چرمی فرمان و تعویض دنده از پشت آن، لامپهای مه شکن و درب برقی عقب هم در این نسخه عرضه میشود.
سواری خوب، رانندگی لذتبخش
خودرویی درجه یک به لحاظ کسب رتبههای ایمنی و سیستمهای مربوطه
فضای جادار کابین و دید عالی
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «THECARCONNECTION»
سامانه تعویض دنده از پشت فرمان تنها در نسخه توربو این خودرو وجود دارد
گیربکس دستی در نسخه توربو عرضه نمیشود
گرانترین نسخههای این خودرو هم در حد “پریمیوم” نیستند
مشخصات فنیدر حال حاضر، سوبارو فارستر با دو پیشرانه متفاوت ۲.۵ و نیز ۲ لیتری توربو در کشورمان عرضه میشود که مشخصات آنها به تفکیک در ذیل آمده است، البته با این توضیح که اعدادی که در سطور ذیل برای توان این خودرو ذکر شده است با متن اندکی متفاوت بوده و توسط نمایندگی این خودرو در ایران اعلام شده است. ناگفته نماند که اعداد ذیل، مشابه آن چیزی است که در نسخههای اروپایی سوبارو فارستر اعلام شده است.
نسخه ۲ لیتری توربو (۲.۰ XT)
حجم موتور: ۱۹۹۸ سیسی
توان: ۲۴۱ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۵۰ نیوتنمتر در ۲۴۰۰ – ۳۶۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۷.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۵ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
نسخه ۲.۵ لیتری
حجم موتور: ۲۴۹۸ سیسی
توان: ۱۷۱ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۳۶ نیوتنمتر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۶ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۸ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: جناغی دوبل
نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۹۵/۱۷۹۵/۱۷۳۵ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۴۰ میلیمتر
وزن خالص: ۱۶۱۵ کیلوگرم (نسخه ۲ لیتری توربو) و ۱۵۰۵ کیلوگرم (نسخه ۲ لیتری)
گنجایش محل بار: ۱۵۴۸ لیتر
فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۲۲۰ لیتر
حجم مخزن سوخت: ۶۰ لیتر
این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) تحت تستهای متعددی قرار گرفت و در تمامی بخشها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (همپوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلیها و تست بسیار دشوار همپوشانی کوتاه یا SMALL OVERLAP، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود (رتبه ایمنی: TOP SAFETY PICK+).
۵ ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا
۵ ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا (نرخ ایمنی ۹۱ درصد برای سرنشینان بزرگسال)
۷ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کمکی ترمز ناگهانی (BOS)
سیستم کنترل پایداری (VDC)
سیستم کنترل ایستایی خودرو در سراشیبی (HILL CONTROL)
سیستم X-MODE: این تکنولوژی کنترل موتور، سیستم انتقال قدرت AWD، ترمزها و سایر تجهیزات را به کار میگیرد تا رانندگی در شرایط سخت و ناهموار (آفرود) با ایمنی و اطمینان بیشتری فراهم گردد.
سیستم ISOFIX بری صندلی کودک
و…
تجهیزات رفاهی (نسخه سفارش ایران)طبق مندرجات وبسایت نماینده ایرانی سوبارو، هر دو نسخه ۲.۵ لیتری (تنفس طبیعی) و ۲ لیتری توربو این خودرو با تجهیزاتی رفاهی مشابه با یکدیگر عرضه میشوند.
سانروف برقی
سیستم تعویض دنده از پشت فرمان (SHIFT PEDAL) و TALK MODE
سوئیچ کروز کنترل پشت فرمان
مجهز به سیستم SI-DRIVE (سوئیچ پشت فرمان)
سیستم ورود بدون کلید هوشمند + دکمه استارت
درب صندوق عقب برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع
تنظیم برقی صندلی راننده در ۱۰ جهت
دوربین دید عقب
صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچی
پوشش چرمی صندلیها
سیستم روشنایی در روز (DAY LIGHT)
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک و دو ناحیهای
گرمکن دو حالته صندلیهای جلو
سنسور باران
شیشهشور چراغهای جلو
صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچی
کنترل سیستم بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX و اتصالات بلوتوث و هندزفری
خاموش و روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو (AUTO LIGHT)
گرمکن برفپاککنهای جلو
صفحه نمایشگر مصرف سوخت
و…
در ایران: ۲۱۱.۸ میلیون تومان (نسخه ۲.۵ لیتری، مدل ۲۰۱۵) – ۲۲۴ میلیون تومان (نسخه ۲ لیتری توربو، مدل ۲۰۱۵) و ۲۳۹ میلیون تومان (نسخه ۲ لیتری توربو، مدل ۲۰۱۶)
در آمریکا: ۲۲,۳۹۵ دلار (بهای پایه نسخه ۲.۵ لیتری) و ۲۹,۱۹۵ دلار (بهای پایه نسخه ۲ لیتری توربو)
کشور محل ساخت: ژاپن
دیگر منابع:
SUBARU.CO.UK
WIKIPEDIA.ORG
YALLAHMOTOR.COM
و…
(*مهرداد*)
۲۵ فروردین ۱۳۹۵جدای از طراحی خاصی که داره ولی قیمتش در ایران حقیقتا واقعی نیست ،،متاسفم که این ماشینهای خوب که در کشورهای دیگه اقشار متوسط جامعه سوار میشن در ایران مخصوص ثروتمندان است …واقعا چرااا؟؟؟؟
دنده هفت
۲۵ فروردین ۱۳۹۵سلام
واقعا انصاف نیست که ماشین 78 میلیونی رو بخریم 210 تومن ، بعد میگن کریم مسلمون نیست !
جلال
۲۵ فروردین ۱۳۹۵توی چندین سایت دیدم جزء پر تقاضا ترین ها تو آمریکاست و با این که تقاضای فعلیش خیلی بیشتر از تولید سوبارو هست سوبارو اعلام کرده چون برای افزایش تیراژ مجبوره مقداری کیفیت فارستر رو کاهش بده این کارو نمیکنه وفعلا تولیدشو افزایش نمیده. این اخلاق کاریو مقایسه کنید با شرکتای سایپا وایرانخودرو.
Mohammad
۲۵ فروردین ۱۳۹۵در امریکا 22 هزارتا که با دلار چهارهزار تومن میشه 88 میلیون خدایا خودت شاهد باش
Soroosh
۲۵ فروردین ۱۳۹۵به نظرتون هیچ ماشین المانی هست که تو این سگمنت حریف این باشه؟؟؟
ایمان
۲۵ فروردین ۱۳۹۵بله هست فولکس واگن تیگوان نمونه 2 لیتری توربو هم داره!
احسان
۲۵ فروردین ۱۳۹۵طراحی داخلی و خارجی خیلی سادس اما با کیفیت معلومه که جون سخته من اینو به سانتافه و سورنتو که قیمتشان بهم نزدیکه ترجیح میدم، اما حیف که به طرز. وحشتناکی. بی انصافانه قیمت گذاری شده
دنده هفت
۲۵ فروردین ۱۳۹۵سلام
تقریبا 3 برابر قیمت اصلی ! حلاله دیگه ؟
سعید
۲۵ فروردین ۱۳۹۵به هیچ وجه حاضر نیستم اینو به جای سورنتو بخرم
اخه چرا؟
سورنتو کیفیتش کمه؟زیباییش کمه؟مصرف سوختش زیاده؟
حالا گر چه پول هیچکدوم ندارم!
parham
۲۶ فروردین ۱۳۹۵سورنتو اصلا قابلیت آفرود این ماشین رو در خواب هم نخواهد داشت دوست عزیز.
ملاک انتخاب این خودرو قابلیت های منحصر به فرد آفرود و طراحی بی نقصش هست. بماند که موتور باکسر دارد که خود فلسفه ای جداگانه است.
امين
۲۵ فروردین ۱۳۹۵ایده آل ترین خودرو که جای هیچ حرفو حدیثی نداره
احتمالا بشه تو ایران نسخه ی تنفس طبیعی رو با پدال شیفتر خرید ?
mohsen
۲۵ فروردین ۱۳۹۵اقایون از خدا بی خبر که میخواهیدقیمت بنزین را در ایران به قیمت جهانی عرضه کنید(تصویب دیروز مجلس).
خوب خدایی شماها دارید بنزین به قیمت جهانی ولی قیمت خودرو بر اساس دنیای شما.
اگه قیمت بنزین به نرخ جهانی پس خودرو هم بر اساس نرخ جهانی که مثلا قیمت پایه سوبارو فارستر 22395 دلار.
بعد شما اینجا خودروهای چینی را هم بالاتر از این قیمت میدید.
احمد باقری
۲۶ فروردین ۱۳۹۵شاید طراحی آنچنان قوی ای نداشته باشه، ولی درکل ماشین خیلی خوبیه.
بهنام طیبی
۲۶ فروردین ۱۳۹۵محصولات سوبارو عشق من
Archi KHAN
۲۷ فروردین ۱۳۹۵دریافتی مردم در ایران ( حقوق ، دستمزد و … ) = بر اساس ریال
پرداختی مردم در ایران ( هزینه آب ، برق ، گاز ، بنزین و … ) = بر اساس دلار
این است …
عليرضا
۱۹ آذر ۱۳۹۵بسیار عالی است فقط همین اگه لذت رانندگی رو میخواهید یک بار سوارش بشید تفاوت را خودتون احساس میکنید
morteza
۱۱ فروردین ۱۳۹۶توی تمام کراس اور های این کلاس نشستم و به جرات میتونم بگم بهتری ماشین در کلاس خودش است نرم ترین ماشین در کلاس خودش قابلیت افرودشم از تمام هم رده ای های خودش بیشتره سواری اسپورت عالی هندلینگ بی نظیر فضای کابین قابل قبول به جرات میشه گفت بهترین اما خریدش توصیه نمیشه چون خدمات پس از فروش 0 که واقعا ازیتتون میکنه در کل اگر به خدماتش توجه ندارید از نظر فنی و کفیت با اختلاف زیاد بهترینه
حمید (همدان)
۲۱ آبان ۱۳۹۶سلام
ماشینهای ژاپنی واقعا عالین داخل ادارمون داریم ازین خودرو موجود هستس واقعا یه ماشین جان سخت
مشابه این سانتافه و سورنتو فانتزی نیست واقعا این دوماشین ۲۰۱۴ به این طرف 4WDفانتزی سرشون
منتهی سوبارو معرکس