در سال ۲۰۱۲ سوبارو و تویوتا پس از چند سال توسعه و همکاری، کوپههای اسپرت BRZ و GT86 را به بازار عرضه کردند. اینها که در اصل یک خودرو با برندهای مختلف بودند، به لطف پیشرانهٔ تخت تنفس طبیعی، گیربکس دستی و انتقال قدرت محرک عقب، لذت رانندگی بالایی را برای راننده فراهم میکردند و به همین دلیل مورد استقبال و تحسین قرار گرفتند. حالا سوبارو پس از حدود هشت سال، بهتازگی نسل دوم BRZ را معرفی کرده و احتمالاً بهزودی نسل جدید برادر دوقلوی آن یعنی GT86 هم معرفی خواهد شد؛ اما BRZ جدید نسبت به سلف خود چقدر تغییر کرده است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال قصد داریم نسل اول و دوم این کوپهٔ اسپرت ژاپنی را باهم مقایسه کنیم.
بیرون
سوبارو در طراحی بیرونی BRZ جدید تقریباً محافظهکارانه عمل نموده و از ایجاد تغییرات بزرگ و حجمپردازیهای عجیب که این روزها در خودروهای جدید زیاد میبینیم خودداری کرده است. نتیجهٔ این رویکرد، طراحی ساده و زیبایی است که احتمالاً اکثر طرفداران از آن راضی خواهند بود. در جلوی خودرو، دماغهای حجیمتر با چراغهای مثلثی شکل و سپر جدید با ورودی هوای متفاوت، نمایی مدرنتر به خودرو بخشیده است. پروفیل جانبی BRZ اما همان نمای آشنای نسل قبلی را دارد ولی بااینحال طراحان با تعبیهٔ دریچهٔ هوایی در پشت گلگیر جلو و رکاب برجستهتر، سعی در ایجاد نمای مدرنتری داشتهاند. در عقب نیز چراغهای کاملاً جدید همراه با اسپویلر یکپارچه با درب صندوق و انتقال پلاک به روی سپر، BRZ را از فرم ساده و سالخوردهٔ قبلی دور کردهاند. در اینجا اما شکل دیفیوزر، سر اگزوزها و چراغهای دندهعقب و مه شکن آشنا به نظر میرسد.
داخل
در داخل نسل جدید BRZ هم خبری از تغییرات بنیادین و کلی نیست ولی بااینحال سوبارو با یک نمایشگر هشت اینچی لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، صفحه آمپر دیجیتالی هفت اینچی، طراحی جدید پانل دکمهها و دریچههای تهویهٔ جدید، کوپهٔ اسپرت خود را برای دههٔ سوم قرن بیستویک آماده کرده است. علاوه بر این، داشبورد هم بهطور کامل از نو طراحی شده ولی غربیلک فرمان شبیه به نسل قبلی به نظر میرسد. ازجملهٔ ویژگیهای داخلی مدرن BRZ جدید هم میتوان به اپل کارپلی، اندروید اتو و پکیج کمکرانندهٔ EyeSight سوبارو اشاره کرد.
زیر کاپوت
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، نسل قبلی BRZ به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تخت مجهز بود که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور داشت و انتقال نیروی آن توسط گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگرفت. در نسل جدید نیز سوبارو همچنان از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی استفاده کرده ولی این موتور از نوع حجیمتر ۲.۴ لیتری است که خروجی بالاتری برابر با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند شاید اینها ارقام هیجانانگیزی به نظر نرسند اما برای لذت بردن از رانندگی با یک کوپهٔ جمعوجور محرک عقب کافی هستند. سوبارو دلیل عدم استفاده از موتور توربو در BRZ جدید را پایین نگه داشتن مرکز ثقل و قیمت خودرو اعلام کرده است. برای انتقال نیروی موتور نیز همچنان گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک قابل انتخاب هستند.
مشخصات فنی
نسل اول | نسل دوم | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری H4 | ۲.۴ لیتری H4 |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار | ۲۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۵ نیوتن متر | ۲۵۰ نیوتن متر |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۲۴۵ کیلوگرم | ۱۳۱۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۲۴۰ میلیمتر | ۴,۲۷۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۷۵ میلیمتر | ۱,۷۷۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۳۲۰ میلیمتر | ۱,۳۱۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۷۰ میلیمتر | ۲,۵۷۵ میلیمتر |
MOHAMMAD.n.r
۸ آذر ۱۳۹۹اسطوره دریفت
NAVID۰۰۹۸
۸ آذر ۱۳۹۹به نظرم اُسطوره دریفت اول نیسان Z .
Hadi
۸ آذر ۱۳۹۹اسطوره دریفت m5 هست با اون رکورد فوق العادش ?…
datsun
۸ آذر ۱۳۹۹رکورد در زمین خیس چه ارزشی داره
Bayerische Motoren Werke
۸ آذر ۱۳۹۹به datsun عزیز
زمین اگه خیس نباشه چه لاستیکی میتونه (اگه اشتباه نکنم 375 کیلومتر حالا تو همین مایه ها) آخه دووم بیاره
اون 8 سیلندر BMW با اون گشتاور عظیم که اشاره کنی به پدال گاز لاستیک رو نابود میکنه… .
پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??
۸ آذر ۱۳۹۹در نمای پشت به نظرم نسخه قبلی بهتره
مهدی،:امید اینده?
۸ آذر ۱۳۹۹نمای پشت خدا بود
علی آقا
۸ آذر ۱۳۹۹۱۰۰درصد
Ahmadreza2002
۸ آذر ۱۳۹۹این نسل جدیده واقعا خواستنی شده از نظر من
هر چند ظاهرش ی جوریه ک ارتباط گرفتن باهاش سخته ولی احساس میکنم کامل ترین ماشین ممکن شده این نسل
[—{^AMIN_MC20^}—]
۸ آذر ۱۳۹۹از نیم رخ صندوق نسل جدید کشیده تره که زیاد جالب نشده از چراغ های پشتش هم خوشم نیومد جلوش هم بد نیست فنی هم که خوبه ولی درکل نسل قبل رو بیشتر دوست دارم
Mehdi
۸ آذر ۱۳۹۹ظاهرش خیلی محافظه کارانست، با وجود کانسپتای فوق العاده سوبارو یکم نا امید کنندس
مهدی،:امید اینده?
۸ آذر ۱۳۹۹یک تیونر جدیدشو به هلو تبدیل کرده
میثم
۸ آذر ۱۳۹۹من که خیلی از نسل جدیدش خوشم اومده.
بنظر من روند تکاملیشو خیلی خوب طی کرده هرچند 8 سال بنظرم یه کمی طولانی شد
موتور 2.4 تنفس طبیعی هم انتخاب خوبی بوده همینطور عدم استفاده از توربو.
کلا کارایی که رو این ماشین کردن خیلی بجا و حساب شده بوده
بهنام
۸ آذر ۱۳۹۹بسیار عالی شده. خوشبختانه تجریه ی رانندگی با نسل فعلی جی تی در ایران رو داشتم که فوق العاده بود. گیربکس معرکه ای که از لکسوس ای اس اف گرفته شده بود و گاز خور و تعویض دنده ی عالی داشت. نسل جدید با موتور قویتر و گشتاور بالاتر قطعا بینظیر شده و با بهبودهایی که در شاسی و دیگر زمینه ها داشته نظر منتقدین و کارشناسان رو جلب خواهد کرد. گرچه نسل قبلی هم با وجود حجم کمتر و قدرت کمتر به حدی خوب بود که به عقیده ی بسیاری نیازی به افزایش قدرت و گشتاور نداشت. (در برنامه ی ماشین هفته شبکه ی دی او ای این مطلب رو دیدم). به هر شکل ای کاش شرایط جوری بشه که مثل سابق خودروهای روز دنیا با قیمت منطقی دوباره به کشور وارد بشه.
Hadi
۸ آذر ۱۳۹۹اسپرت تر شده ولی کاش به جلوش دست نمیزدن…
Peyman56
۸ آذر ۱۳۹۹از نظر تکنولوژی و پرفورمنس که واقعا یک گام رو به جلو رفته.از نظر طراحی داخلی هم به همین شکل.طراحی خارجی بدون ایراد،ولی طراحی نسل قبلش به حدی پیشرفته و چشم نواز بود که به شخصه انتظار داشتم یک طراحی خارق العاده رو ببینم.همون طور که گفتم گر چه ایراد خاصی بهش وارد نیست ولی به نظرم نسل قبل یکم جالب تر و خاص بود.
سامورایی از قله فوجی
۸ آذر ۱۳۹۹همه جاش به جز عقبش عالیه
??Amin_sto??
۸ آذر ۱۳۹۹سوبارو drz یه ماشین اسپرت متوسط هست اما پرفورمنس خوبی داره و جذابه
ارش
۹ آذر ۱۳۹۹نسل قبلی هم دوست داشتنی بود مدل جدید هم همچنان جذابه.
Nismo
۲۱ آبان ۱۴۰۳نسل قبلیش بیشتر به دل مینشست و حس اسپرت القا میکرد