نسل جدید WRX بهتازگی بر اساس پلتفرم جهانی سوبارو معرفی شده و با قیمت پایهای در حدود ۳۰ هزار دلار اوایل سال آینده راهی بازار ایالاتمتحده خواهد شد تا پرفورمنس مقرونبهصرفهای را برای عموم مردم ارائه کند. بهتازگی اما هیوندای هم با الانترا N وارد این بخش شده و این هم یک سدان پرفورمنس دیگر است که تا پیش از پایان امسال وارد بازار ایالاتمتحده میشود و اسب بخار زیادی را در برابر مبلغی مناسب ارائه میکند.
بزرگترین تفاوت بین این سدان اسپرت این است که سوبارو خودرویی چهارچرخ محرک است درحالیکه نیرو در هیوندای فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. بااینحال، اعداد و ارقام این دو خودرو بسیار به هم نزدیک است و هردوی آنها ماشینهایی هستند که برای لذت بردن از رانندگی با قیمتی مناسب طراحی شدهاند و درعینحال کارایی یک سدان کامپکت را هم حفظ کردهاند؛ بنابراین در ادامه قصد داریم این دو سدان اسپرت جدید را باهم مقایسه کنیم.
بیرون
طراحی بیرونی امری سلیقهای است اما با توجه به نظراتی که دیدهایم، هیچکدام از این دو خودرو برندهٔ هیچ جایزهٔ زیبایی نمیشود. دراینبین، سوبارو با وجود ظاهر تکاملی نسبت به نسل قبلی خود، طراحی بحثبرانگیزتری نسبت به رقیب کرهای دارد درحالیکه هیوندای با ویژگیهای طراحی جسورانه، سعی کرده تهاجمی به نظر برسد. سوبارو در طراحی WRX جدید تصور کرده که دهانههای گلگیر الهام گرفته از کراساوورها با شخصیت برآمده از رالی WRX همخوانی دارد و به همین دلیل، این روکشهای پلاستیکی مشکیرنگ را تا روی سپرهای جلو و عقب هم ادامه داده است.
از سوی دیگر، الانترا N با تریم قرمزرنگ روی اسپلیتر، رکابها و دیفیوزر، نمای مسابقهایتر دارد. هیوندای همچنین روی لاستیکهایی با فاق کوتاهتر قرار گرفته و در عقب هم بال مشکیرنگ نسبتاً بزرگی دارد که احتمالاً سوبارو آنرا برای WRX STI در نظر گرفته است. در مورد اگزوز هم سوبارو به چهار سر اگزوز دایرهای مجهز است درحالیکه هیوندای دو سر اگزوز با قطر بیشتر را در برای الانترا N در نظر گرفته است. در پروفیل جانبی، هیوندای بسیار کشیدهتر از سوبارو به نظر میرسد و خطوط تیز روی درهای آنهم جلبتوجه میکند. بهطورکلی، این سدان کرهای نمایی بسیار تهاجمیتر دارد درحالیکه در مقابل WRX با گلگیرهای عضلانی، نمای سنتیتری دارد و روکشهای پلاستیکی کراساوور مانند نیز نمایی بلندتر و ماجراجویانهتر به آن بخشیده است.
داخل
هردو خودرو در داخل از جدیدترین تکنولوژیهای اطلاعاتی-سرگرمی بهره میبرند. سوبارو به یک نمایشگر لمسی عمودی ۱۱.۶ اینچی مجهز است درحالیکه هیوندای از یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی افقی استفاده کرده که به یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی متصل است و این چیزی است که احتمالاً نسبت به صفحه آمپر آنالوگ سنتی WRX، بیشتر خریداران را تحت تأثیر قرار میدهد. هیوندای همچنین از گرافیک خاص N هم برخوردار است که اطلاعاتی مثل دمای روغن، گشتاور و بوست توربو را به نمایش درمیآورد. کابین سوبارو اما کمی لوکستر از هیوندای به نظر میرسد و ویژگیهای اسپرت در اینجا صرفاً به غربیلک فرمان D شکل و پدالهای آلومینیومی محدود میشود. موضوع عجیب اما اینکه غربیلک فرمان الانترا N کاملاً گرد است.
زیر کاپوت
همانطور که در جدول زیر مشاهده میکنید، هردو خودرو به پیشرانههای چهار سیلندر توربو مجهز هستند با این تفاوت که موتور سوبارو از نوع ۲.۴ لیتری تخت و موتور هیوندای ۲ لیتری خطی است. سوبارو هنوز اعداد پرفورمنس WRX را اعلام نکرده اما انتظار میرود به دلیل برخورداری از کشش بیشتر به خاطر سامانهٔ چهارچرخ محرک، در خط مستقیم کمی سریعتر از الانترا N باشد. بااینحال، هیوندای هم قدرت و گشتاور بیشتری دارد و از حالتی بنام N Grin Shift هم بهره میبرد که میتواند بهطور موقت به مدت ۲۰ ثانیه قدرت پیشرانه را به ۲۸۶ اسب بخار افزایش دهد. هردو خودرو همچنین از سیستمهای پرفورمنسی فراوانی مثل کنترل الکترونیکی تعلیق برخوردار هستند که به رانندگان کمک میکنند پیچها را سریعتر طی کرده و پشت فرمان لذت ببرند.
خب با توجه به مواردی که بیان شد، انتخاب شما کدامیک از این سدانهای اسپرت جدید خواهد بود؟
مشخصات فنی
سوبارو WRX | هیوندای الانترا N | |
پیشرانه | ۲.۴ لیتری H4 توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۲۷۱ اسب بخار | ۲۷۶ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۳۹۲ نیوتن متر |
گیربکس دستی | ۶ سرعته | ۶ سرعته |
گیربکس اتوماتیک | CVT | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | جلو |
شتاب صفر تا ۹۶ | اعلام نشده | ۵.۳ ثانیه |
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ مهر ۱۴۰۰از همه نظر بجز سیستم انتقال چرخها هیوندای بهتره، ای کاش حداقل دیفرانسیل عقب میبود…
Nima RST
۴ مهر ۱۴۰۰اونجوری گرون میشد
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ مهر ۱۴۰۰ولی بنظرم ارزش داره…
🔥A.H MOTORS🔥
۴ مهر ۱۴۰۰جلو پنجره ی النترا ….
💩🤦🏻♂️
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ مهر ۱۴۰۰سلیقه ات محترمه ولی قیافه سوبارو اصلا به دلم نمیشینه…
جناب ایکس
۶ مهر ۱۴۰۰بد نیست قیافش ولی مشکل اینه که قیافه پخته ای نداره و مثم اشینای کانسپته (البته فک کنم با کانسپتش فرقی نداره ولی خب کانسپت نپحته ای هست9
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۶ مهر ۱۴۰۰موافقم 👌
پارسا عشق ماشین سابق
۴ مهر ۱۴۰۰من با این مشخصاتی که دیدم بنظرم النترا بهتره من طراحی عقب سوبارو رو دوست ندارم موقع رونمایی هم گفتم اما مشخصات هم حاکی از ان است که هیوندای بهتر عمل کرده چون با موتور ۲لیتری توربو و سوبارو با ۲.۴ لیتری توربو هردو ۲۷۰ اسب بخار به دست اوردن یعنی تکنولوژی موتوری بالاتر هیوندای دیده میشه واینکه سوبارو از گیربکس cvt هست که نمیدونم سوبارو گیربکس سی وی تی چطور میسازه ولی تو ایران که خیلی بد در رفته و بنظر خودم برای یک خودرو ایی که روی سرعت تمرکز کرده نباید سیویتی بذاره اما چهار چرخ متحرک هست که ورق بر میگردونه
ehsan fa
۴ مهر ۱۴۰۰استاد سوبارو تو هرچی بهترین نباشه تو ساخت موتور جزو بهترین هاست اینکه موتور سوبارو قدرت موتور تو سوبارو کمتره دلیلش تکنولوژی نیست دلیلش طول عمر بیشتر و کاهش استهلاک هست وگرنه این موتور از نوع بوکسوری و هست بعدا تو بازار افترمارکت خواهی دید چجوری تقویتش میکنند.
پارسا عشق ماشین سابق
۵ مهر ۱۴۰۰خب مگه من گفتم موتورش ضعیفه ؟.؟؟
گفتم روی کاغذ
akrh78
۴ مهر ۱۴۰۰یا خضر نبی این سم رو جای دیگه نگی ها
مسئله اینه که سوبارو مدل پایه هست و قدرت بیشتر رو برا مدلای بالاتر گذاشته که بعدا رونمایی میکنه اما هیوندای بالاترین مدل هست ینی ته ته قدرتش همینه
Roham
۵ مهر ۱۴۰۰هیوندای داره قدرت بیشتر(هر چند ناچیز) رو از موتور کوچیکتر میکشه
این راندمان بیشتر ممکنه دو تا آسیب رو به همراه داشته باشه:
اول اینکه اگه کیفیت سوخت پایین باشه، ترکیب سوخت و هوا دچار خودسوزی پیش از موعد میشه، که نه تنها حداکثر راندمان رو ارائه نمیده که باعث پایین اومدن چشمگیر بازده موتور میشه! چون عملا نسبت تراکم سیلندر رو برای رسیدن به اون بازده بیشتر بالا برده
این پایین بودن کیفیت سوخت رو تو اکثر نقاط کره خاکی -از جمله ایران- شاهدیم
دوم اینکه علاوه بر موضوع اول که اشاره کردم، وقتی از موتور کوچکتر بازده بیشتری میکشیم و در واقع تحت فشار بیشتری قرارش میدیم ممکنه با این آسیب روبهرو بشیم که عمر موتور پایین بیاد!
پس وقتی امثال هوندا، جنرال موتورز، تویوتا و … از حجم موتور زیاد خروجی نسباتا پایین میگیرن، برای مالک توجیه اقتصادی داره و عمر موتور به شکل چشمگیری بالا میره
شاید یکی از دلایل ورشکستگی جنرال موتورز تو سال ۲۰۰۹ خراب نشدن محصولاتش و در نهایت نیاز کمتر به سرویس و تعمیرات و در نهایت کم بودن سود فروش قطعات و خدمات به مشتریاش بود (البته این موضوع در چهارچوب تخصص من نیست و فقط نظر شخصیم رو به عرض میرسونم)
آخر اینکه منم اصلا جعبهدنده CVT رو درک نمیکنم و به نظرم خیلی به درد نخوره
لااقل اینکه اصلا جعبهدنده مورانو رو درک نکردم
رو کاغذ خیلی خوبه ولی نه بیشتر!
Hl>i
۴ مهر ۱۴۰۰طراحی های هیوندا تو این پنج سال گذشته نسبت به قبل این شرکت یه عقب گرد اساسی را دارن تجربه می کنن.
اگر به ساخته های جدید هیوندا نظری کنید متوجه میشید بغیر از نسل چهارم سانتافه و مدل جدید پالیسید مابقی ساخته های این شرکت جذابیت و زیبای ساخته های گذشته خود را ندارن.
تولیدات هیوندا از سال ۲۰۰۱ به بعد با ایجاد مرکز طراحی جدید و به خدمت گرفتن طراحان مطرح دنیا رنگ جدی تری بخود گرفت و تحولی در آن ایجاد شد، اکثر مدل های زیبای هیوندا بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ که میشه گفت دوران طلایی هیوندا در طراحی بود ساخته شدن، شما سوناتا های نسل پنجم و ششم (NF) و (YF) را به خاطر بیاورید یا نسل چهارم هیوندا آزارا TG یا نسل های پنجم و ششم الانترا یا نسل های دوم و سوم توسان و سانتافه و انهارا با مدل های جدید و ۲۰۲۱ شان مقایسه کنید تا متوجه منظور بنده شوید، خودروهای که هنوزم جذاب هستن و بعداز این سال ها بادیدنشان در خیابان دل زده نشده اند.
زبان طراحی جدید هیوندا با استفاده اغراق آمیز از خطوط پیچیده و اشکال درهم و شکسته به مانند هنر اوریگامی در درها و استایل اوانگارد خود در نمای گریل و چراغ ها، که میتوان در نسل چهارم توسان، نسل هشتم سوناتا و نسل هفتم الانترا و آزارا که یک فاجعه در طراحی است و به راحتی می تواند جایگاه زشت ترین خودرو دنیا را از آزتک برباید، بهمراه خودروهای تازه شکل گرفته ای چون کاسپر و بایون و ونیو و کنا مشاهده کرد، خودروهای که مطمئنن اگر واردات خودرو به کشورمان ازاد بود بعداز چند روز دیدنشان در خیابان از طراحی شان خسته و دل زده می شدیم.
+|<i
حسین
۴ مهر ۱۴۰۰ولی النترا واقعا قشنگه. رشد فروششونم ببین.قبل از ۲۰۰۵ هم ماشینای بسیارقشنگی مثل اکسل،پونی…داشت.هیوندای پونی رو فکر کنم ایتال دیزاین طراحی کرد.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ مهر ۱۴۰۰برادر پونی از امثال پیکان بوده ها! یه چیزیه هربچهای بلده بکشه…
Mad.z.Max
۵ مهر ۱۴۰۰آزارا چیه؟
Sina10
۴ مهر ۱۴۰۰با وجود اینکه قدرتشون و گشتاورشون خیلی به هم نزدیکه میتونیم رقابت خوبی شاهد باشیم
البته که سوبارو دو دیفرانسیله و سالها در این زمینه سابقه و تجربه داشته پس میتونه در انتقال نیرو بسیار بالاتر از هیوندای هست ، اون هیوندایی که دیفرانسیل جلوست و تجربه بخش N هیوندای حتی نزدیک به سوبارو هم نیست
ایمپرزا ها و WRX های زیادی هستن که تاریخ سازی کردن
در حالی که جذاب ترین ساخته هیوندای N نسخه i30N بوده!!
البته این پیشرفت پرفورمنس هیوندای رو تحسین میکنم مخصوصا این نسخه اش ، ولی توی این کلاس حرفی برای گفتن در مقابل بزرگانی چون WRX نداره
Amir
۴ مهر ۱۴۰۰بخش N هیوندا اکثرا از افراد کارکشته و خبره قسمت پرفورمنس برندهای آلمانی بخصوص ام پاور هستن! برای همین هم اولین خودروهای پرفورمنس هیوندای تونستن تو بخش بهترین خودروهای پرفورمنس سال کاندید بشن،جایی که نماینده ای از سوبارو نبود
Roham
۵ مهر ۱۴۰۰اگه اینقدر خوب و کارکشته بودن چرا تو امپاور موندگار نشدن؟!
Amir
۴ مهر ۱۴۰۰این راهی که داری میری رو نوید بنده خدا چند سال رفت نتیجه نداد واسش :)))
Sina10
۴ مهر ۱۴۰۰تنها چیزی که میتونم در مقابل این کامتتتون بگم:😂
دوست عزیز ، هرگز من تنفری از کره ای ها نداشته و ندارم ، همونطوری که ازش هیچ خودرو سازی ندارم ، حتی تسلایی که همیشه نقدش کردم مدل ۳ پرفورمنسش رو دوست داشتم!!
به نظرم سانتافه نسل قبل یکی از زیباترین محصولاتشون و از زیباترین کراس اوور های متوسط در چند سال اخیر بوده
همین i30N خودش تونست علمکرد خیلی خوبی توی کلاس هاچبک ها داشته باشه
توسان نسل قبل در آخرین سالهاش به کاملترین طراحیش رسیده بود
کیا K5 تو این نسل فوق العاده شده ، استینگر هم با اینکه فروشش خوبی نداشت اما خودش ماشین خیلی جالبی بود
و….
بازم میگم هیچ جایزه ای برای کسی واقعا دنبال مقایسه خودرو ها هست معتبر نیست
مهم خود ماشینه ، نه اون چیزایی که بهش چسبوندن
متاسفانه برخی اینجور برداشت میکنن که وقتی میگم جایزه ای معتبر نیست یعنی اون ماشینه بدرد نمیخوره!!
اینجا هم به هر کی بگی سوبارو WRX با اون همه تجربه تو ساخت چنین ماشینی رو انتخاب میکنی یا هیوندای با بخش پرفورنسی که تازه چند سال از تاسیسش میگذره؟ میگه سوبارو
Amir
۴ مهر ۱۴۰۰عزیزم حداقل کامنتا رو بخون بعد بگو از هرکی بپرسی میگه سوبارو 😂😂
جایزه واس کسی که حقیقت واسش تلخه غیرقابل قبوله وگرنه اکثر مواقع تاثیر مستقیم داره رو بازار خرید و فروش اون خودرویی که جایزه رو کسب کرده،نظر کارشناس ها همیشه برای مردم معتبر بوده تو دنیا
قبل تر هم گفتم که بهش پرفورمنس هیوندا رو چه کسایی تشکیل دادن و نتیجش چی شد،هرطور حساب کنی نظر اون کارشناسی هایی که چندین ساعت تست کردن و تشخیص دادن خودروی پرفورمنس هیوندا باید کاندید بشه نه سوبارو از نظر کسی که فقط عکسارو میبینه معتبرتره :)))
Amir
۴ مهر ۱۴۰۰برنده عنوان بهترین خودرو سال آمریکا
النترا رو انتخاب میکنم
گرچه انتظار یه مقاله کامل رو داشتم که هر دو خودرو تست بشن
datsun
۴ مهر ۱۴۰۰این مدل توسعه داده شده النتراس یعنی حد نهایی با مدل پایه wrx مقایسه شده که برتری هم نداره البته مقایسه خیلی سطحی بوده ولی یک sti بیاد جلوی نام این wrx کلا معادلات تغییر میکنه
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۴ مهر ۱۴۰۰رقابت خیلی نزدیکیه ولی بخاطر طراحی انتخابم النتراس هرچند بدون در نظر گرفتن sti چون اگه اون بیاد دیگه انتخابم النترا نیست
AMG GT R
۴ مهر ۱۴۰۰انتخاب من الانترا هم طراحی بهتر و هم نسبت قدرت به حجم بهتری داره
یانکی
۴ مهر ۱۴۰۰هیوندا همه جوره سرتره و واقعن ظاهرش تو خیابون سرها رو میچرخونه.ولی من سوبارو رو انتخاب میکنم.دلایلم ایناست:4چرخ متحرک.موتور پرحجم باکسر.از همه محمتر موتور و گیربگس طولی قرار گرفتن یعنی اساس کار دف عقب هست.تخصص تو دو دفرانسیل و پرفورمنس.اسم سوبارو.اولین کار هم حذف پلاستیکهاست.رینگ لاستیک بهتر.نکته دیگه قابلیت تقویت زیاد
Karl Benz
۴ مهر ۱۴۰۰الانترا انتخاب منه
رامتین
۴ مهر ۱۴۰۰النترا انتخاب مناسبیه و گشتاور بسیار خوبی ارائه میکنه. ضمن اینکه شرایط واردات به ایران را با قیمت حدود 30000 دلار داره. البته من انتخابم با توجه به شرایط واردات در کشور، کیا اپتیمای جدید هست که موتور 2.5 توربو 300 اسبی و دیف عقب داره. یعنی تقریبا همه نکات مثبت را داره و شما نمیتونی محصولی دیگه با این ویژگیها پیدا کنید.
Sina10
۴ مهر ۱۴۰۰متاسفانه هیچکدوم از این ماشینای با ارزش رو وارد نمیکنن
مشکل ما واردات مطلقا کره ای ها نیست
بلکه مشکل اینجاس که بدترین کره ای های موجود رو میارن
همینK5 یا الانترا خیلی با ارزشن ولی نمیارنشون
اون بند هیبرید و برقی مشکل ساز میشه
Porsche
۴ مهر ۱۴۰۰هر دو رو خیلی دوستشون دارم
هیوندای که واقعا النترا این نسلش رو دوست داشتم ولی توی مدل N یکم زیاد شلوغه
ولی واقعا خیلی خوبه تنها ایرادش اینه که دیفرانسیل جلو هست و اگه عقب یا چهارچرخ بود
سوبارو که همیشه کارش درسته
و یه برند اصیل و دوست داشتنیه
تمامی مدل ها از همین WRX ایمپرزا فارستر و BRZ فوق العادن
موتور سوبارو هم به نظرم خیلی خوبه یه موتور تخت و جذاب
هردو عالین
R@m!n
۴ مهر ۱۴۰۰این مدل سدان های اسپرت توسط کسانی خریداری میشن که دنبال تیونینگ هم هستن. سوبارو و موتورش و سازگاری بالاش با قطعات افترمارکتی گزینه خیلی بهتری هست.
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۴ مهر ۱۴۰۰اتفاقا اونطور که یادمه موتور های باکسر ساخت سوبارو مثل brz خیلی خیلی به تیون حساسن ، اکثر تویوتا ۸۶ ها هم وقتی تیون میکنن دجار مشکل فنی میشن
R@m!n
۴ مهر ۱۴۰۰تیون به مسائل زیادی بستگی داره که یکیش سطح توانایی و دانش تیونر هست. مبحث موتور باکسری هم خیلی طولانی هست که خب خودش یه مقاله میطلبه.
حالا نمی دونم کی یا کدوم منبع بهتون گفته موتور باکسری حساس به تیونه اما این موتورا جزو بهترین گزینه ها برای تیون هستن و همین سوبارو با این موتورا کارای بزرگی مخصوصا در رالی انجام دادن.
Reza Waffen SS
۴ مهر ۱۴۰۰Subaru WRX 🔥🔥🔥
حمید
۴ مهر ۱۴۰۰بجز طراحی داخلی که سوبارو بهتره، بقیه موارد هیوندای بهتره، فقط زیر کاپوت سوبارو چرا انقد بهم ریختس؟! انگار کاپوت پیکان وانت رو زدی بالا!
datsun
۵ مهر ۱۴۰۰چون موتور تخته چیدمان قطعات دیگه با ماشینهای موتور مرسوم خطی و عرضی فرق داره
MjM
۵ مهر ۱۴۰۰به نظرم سوبارو اون دور گلگیراش و دیفیوزر بزرگش زشتش کرده الانترا هم ک کلا بگذریم!
محمد مختاری آذر
۶ مهر ۱۴۰۰خوب قطعا هیوندای بهتره طراحی زیباتر قدرت بیشتر دلیلی برای انتخاب سوبارو وجود نداره
آریا ماشین
۱۱ مهر ۱۴۰۰تنها برتری سوبارو سیستم چهار چرخ محرکه
انتخابم النترا ولی احتمالا وقتی wrx sti بیاد هیوندای رو شکست بده
car lover
۲۰ مرداد ۱۴۰۳اخه کدوم خری رو ماشین اسپرت cvt میذاره😐