سوبارو

50 سال حضور پرافتخار سوبارو در آمریکا

مدت های مدیدی است که خودروسازان ژاپنی مشهوری در بازار خودروی آمریکا به عرضه خودرو مشغول هستند اما شاید سوبارو از جمله تاپ‌ترین آنها نباشد. تویوتا، هوندا و نیسان در مقایسه با سوبارو عملکرد بسیار قوی‌تری دارند اما سوبارو از جمله قدیمی‌های بازار آمریکا بوده و البته مشتریان آن نیز وفاداری زیادی به خودروهای خود دارند.


به همین دلیل است که سوبارو از نیم قرن گذشته تاکنون توانسته ۹ میلیون دستگاه خودرو در این بازار بزرگ به فروش برساند. بدون هیچ گونه مقایسه‌ای، فروش ۹ میلیونی در آمریکا عدد بسیار بزرگی است.


اما خودرویی که باعث ثبت این رکورد چشمگیر شده سوبارو کراس ترک ۲۰۱۸ است که نسخه بلندقدتر از ایمپرزا محسوب شده اما تقریبا به عنوان یک کراس اوور مطرح است. دکتر هرشی گارنر این خودرو را در آرکانزاس خریداری کرده و پیش از آن مالک یک دستگاه باجا ۲۰۰۵ بوده که نسخه عجیب پیکاپ لگاسی/اوت بکی است که سوبارو به مدت ۵ سال و در دهه میلادی گذشته عرضه کرده و مشتریان نیز استقبال نسبتا خوبی از آن داشته اند.


گارنر درباره این خودرو گفته است:

من منتظر یک محصول صحیح از سوبارو بودم و یک خودروی فوق‌العاده را در وبسایت سوبارو یافتم که آن نسخه سفارشی پنجاهمین سالگرد کراس ترک بود. این خودرو تمامی ویژگی‌هایی را که می‌خواهم داشته و رنگ و ابعاد نیز کاملا با نیازهای من هماهنگ است.

گارنر و همسر او دنیس انسان‌های نیک‌اندیشی بوده و اعضای فعال جامعه هستند. به همین خاطر سوبارو نیز به آن‌ها در راه‌اندازی کمپین غذای سالم کمک کرده است.


سوبارو ادعا می‌کند تنها خودروسازی است که توانسته در آمریکا ده سال رکورد فروش پیاپی را بر جا بگذارد. این خودروساز سال قبل حدود ۶۵۰ هزار دستگاه در این بازار فروخته و سهم ۳.۷۶ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده که بزرگ‌ترین سهم تاریخ خود از بازار آمریکا بوده است. ۱۰ سال پیش از آن سوبارو فروش کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاهی داشته است.


این میزان فروش بطور قابل توجهی کمتر از فروش ۲.۱ میلیون دستگاهی تویوتا در سال ۲۰۱۷ بوده و البته سهم تویوتا از این بازار نیز ۱۲.۳۵ درصد بوده است. در واقع تویوتا در ۵ سال گذشته فروش بیشتری نسبت به فروش نیم قرنی سوبارو در آمریکا داشته است. همچنین هوندا و نیسان نیز فروش به ترتیب ۱.۵ و ۱.۴ میلیون دستگاهی داشته و سهم آن‌ها از بازار آمریکا به ترتیب ۸.۶۲ و ۸.۳۵ درصد بوده است؛ اما خب فروش سوبارو در مقایسه با مزدا یا میتسوبیشی که فروش ۲۸۹ و ۱۰۴ هزار دستگاهی داشته اند کاملا زیاد بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. F۲۲RAPTOR

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    اینقدر بازارشون رقابتی هست که
    هر چیو که بخوان،برطبق سلیقشون میخرن،

  2. Mohamad

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    تویوتا 16 درصد از سهام سوبارو، و 5 درصد هم از مزدا را در اختیار داره.
    اگه سوبارو کامل واسه تویوتا میشد میزان فروش گروه تویوتا 1.5 میلیون افزایش پیدا میکرد.

    1. Pooriya:::BMW:::GERMANY

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (584 ديدگاه)

      کاش تویوتا به عنوان بزرگترین خودروساز ژاپن چتر حمایتش بزرگتر میکرد و نقش گروه فولکس واگن در ژاپن بازی میکرد
      شرکت های کوچکتر ژاپنی مثل سوزوکی یاماها ایسوزو سوبارو مزدا تحت حمایت و حتی تملک در می آورد اینجوری هم این شرکت ها قوی‌تر میشدن و هم فروش تویوتا از این هم که هست بالاتر میرفت
      با ادغام این شرکت ها در شرکت بزرگتری چون تویوتا امکان استفاده از پلتفرم های تویوتا مهیا شده و محصولات بهتر و تنوع بیشتری بوجود می آمد حتی واسه تویوتا هم مزیت داره چون مثلا سوبارو تجربه بالایی در ساخت موتورهای باکستر و توربو و همچنین سیستم چهار چرخ محرک داره
      همچنین سوبارو افتخارات زیادی در مسابقات رالی داره
      مزدا که دیگه نیازی به توضیح نداره یک کلام عشقه
      البته این یه نظر تا واقعیت

      1. #ali.m#

        ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (1835 ديدگاه)

        اقا پوریا اگه اشتباه نکنم قبلا مزدا در این مورد گفته بود که تمایلی ب این کار نداره.
        اما در مورد تویوتا به نظرم یکی از عواملی که باعث شد بزرگترین برند خودرویی باشه همین عدم وجود زیر مجموعه های زیاده .
        اگر بخوایم از نظر گروهی مقایسه کنیم گروه فولکس 200هزار ماشین بیشتر از گروه تویوتا میفروشه . که دلیلش مدیریت درست زیر مجموعه هاشه .
        حالا با فیات مقایسه کنیم .
        فیات هم زیر مجموعه های زیادی داره .
        اما فیات کجاست و فولکس کجا
        فروش و قابلیت اعتماد پایین زیر مجموعه هاش رو دیگه همه میدونن .

        سیاست های هر شرکتی متفاوته شاید تویوتا اگر راه فولکس رو میرفت شکست میخورد .
        ضمن اینکه وقتی شما پر فروش ترین خودروساز دنیا هستی دیگه نیازی نیست بیای زیرمجموعه هاتو بیشتر کنی تا کار پیچیده تر بشه .
        تویوتا به تنهایی از بزرگترین رقیبش در فروش (فولکس)2میلیون ماشین در سال بیشتر میفروشه .

        پس زیر محموعه های زیاد ممکنه برای یکی مشکل درست کنه و برای یکی بستر برای پیشرفت .

      2. Mohamad

        ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (812 ديدگاه)

        فراموش کردم بگم 6 درصد از ایسوزو رو هم در اختیار داره
        اما فکر میکنم سیاستش صرفا سرمایه‌گذاری بلند مدت باشه نه افزایش سهم به منظور مالکیت

      3. هموطن

        ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (16 ديدگاه)

        سلام نظر شما محترم ولی شرکت های کوچیک مثل مزدا سوبارو ایسوزو و یاماها فکر نکنم اونقدر کوچیک باشن اینا شاید تو بخش ماشین کم فعال باشن مثل یاماها ولی کلا تو کار موتور سیکلت هم هستند یا ایسوزو که ماشین سنگین میزنه اینجوری که شما گفتی فقط کوماتسو رو جا انداختی که اونم بیاد خوب میشه

      4. Maximus

        ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (325 ديدگاه)

        پوریا جان یک امپراتوری هر چقدر بزرگتر و وسیع تر بشه کنترل و مدیریتش سخت تر میشه

        تویوتا چند سال پیش در سایون رو تخته کرد چون ضرر ده بود و نمیشد نگهش داشت

        فولکس سئات و اشکودا رو خرید تا به بازار های محلی اسپانیا و چک دسترسی داشته باشه، تویوتا سوزوکی و سوبارو که در خود ژاپن هستند رو واسه چی بخره؟

        تویوتا یا فولکس با برند خودشون اگر سوپراسپرت چند صد هزار دلاری بسازن قطعا در مقابل برند های باپرستیژ و اسم و رسم داری مثل فراری و مکلارن و … فروشی نخواهد داشت . فولکس لامبورگینی و بوگاتی رو خرید و پورشه رو توسعه داد تا سوپرکار و هایپرکار بسازه، … تویوتا گزینه‌ای مناسب برای خرید نداره و از نظر تکنولوژی موتور اسپرت هم فعلا در حدی نیست که لکسوس رو برای رقابت با مکلارن و فراری و لامبورگینی و پورشه و … تجهیز کنه

        فولکس بنتلی رو خرید تا وارد سگمنت اولترالاکچری بشه ، در حال حاضر هر کسی وارد رقابت با بنتلی و رولزرویس بشه سرنوشت مایباخ در انتظارشه

        در باقی موارد فولکس و تویوتا سر به سر هستند ،

        خلاصه ی حرفم اینه فولکس و تویوتا هر کدوم با توجه به شرایطشون دارن درست ترین کار ممکن رو انجام میدن

        1. #ali.m#

          ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (1835 ديدگاه)

          ماکسیموس من متاسفم ولی خیلی اطلاعات سطحی و کمی داری اون از دیروز ک میگی اشکودا بی تناسبه که اگر تصادف کرد صاحبش ناراحت نشه اینم از الان .
          اگر فولکس و تویوتا سوپر اسپرت بسازن کسی نمیخره؟
          درسته علاقه ای به فولکس ندارم اصلا ولی دلیل نمیشه هر حرفی رو بپذیرم .
          واقعا نمیدونم این حرفا رو از کجا در میاری .

          تویوتا همین دوسال پیش بود که به پیروزی های شورلت بعد از 13سال در مسابقات نسکار پایان داد و اول شد .از سال 2007که وارد مسابقات شده فاتح 95 مسابقه هست و از 360رقابت 90بار روی سکو رفته .

        2. داریوش

          ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (325 ديدگاه)

          شما منظور منو درست متوجه نشدی

        3. داریوش

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (325 ديدگاه)

          کسی نمیاد فراری و مکلارن و لامبورگینی و … رو بیخیال شه یه ماشین نیم میلیون دلاری با آرم فولکس یا تویوتا بخره

          میخواستم تو همون کامنت اول بیشتر توضیح بدم یعنی یک لحظه فکرش به ذهنم رسید اما به خودم گفتم محاله کسی اینقدر پرت باشه که منظورم رو نفهمه ولی گویا اشتباه میکردم

        4. #ali.m#

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (1835 ديدگاه)

          فورد جی تی یه مثال نقض برای حرف شماست .در موردش بخونید حتما .

        5. داریوش

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (325 ديدگاه)

          فورد جی تی یه مدل افسانه ای حساب میشد و فراری رو به خاک سیاه نشوند

          بعد از کسب کلی افتخار فورد به بازار عرضه کردش

          جی تی یک ماشین معمولی نبود
          فورد هم با تویوتا و فولکس فرق می‌کنه

  3. sina

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2663 ديدگاه)

    مرد بزرگ بی ادعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا