سه خودروی کامپکت اسپرت با قدرتی در حدود ۳۰۰ اسب بخار و گیربکسهای دستی به مصاف هم رفتهاند تا ببینیم کدامیک سریعتر خواهد بود.
قویترین عضو این جمع، هوندا سیویک تایپ R است که فقط با گیربکس شش سرعته دستی عرضه میشود و به همین دلیل، سم کارلیجن مجبور شده برای رقبا هم نسخهٔ دستی را به این رقابت بیاورد درحالیکه برای النترا N گیربکس دوکلاچه و برای سوبارو گیربکس CVT هم قابل انتخاب است. تایپ R از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که در نسخهٔ بازار آمریکا ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما در بازارهایی مثل اروپا و ژاپن قدرت موتور بیشتر بوده و حتی به ۳۳۰ اسب بخار میرسد.
النترا N هم یک موتور ۲ لیتری توربو زیر کاپوت دارد اما این پیشرانه با ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور، از رقیب آتشین ژاپنی ضعیفتر است. پیشرانهٔ سوبارو نیز که از نوع ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت است، هرچند بیشتری حجم را دارد اما با ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور، کمترین خروجی را ارائه میکند. البته WRX حاضر در این رقابت از نوع RS است که در بازار آمریکا با نام TR شناخته میشود و به ترمزهای قویتر، کمکفنرهای سفتتر و لاستیکهای چسبندهتر مجهز است اما در قدرت موتور تفاوتی با نسخهٔ معمولی ندارد.
برتری مهم WRX نسبت به دو رقیب دیگر اما برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است درحالیکه در سیویک و النترا نیرو فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. بااینحال، این دو ماشین با وزنی در حدود ۱۴۵۰ کیلوگرم، صد کیلوگرم از سوبارو سبکتر هستند. بین این سه کامپکت اسپرت ابتدا مسابقات رولینگ از سرعت ۵۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت برگزار میشود که در هردو سیویک برنده و سوبارو آخر میشود. سپس نوبت به مسابقات درگ میرسد که در اولی سوبارو بهطور عجیبی برنده میشود اما در دو مسابقهٔ بعدی که سیویک لانچ بهتری دارد، WRX باید به جایگاه دوم اکتفا کند که به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک حاصل میشود و سدان هیوندای هم مقام بهتر از آخر نمیتواند کسب کند.
مقایسه مشخصات فنی
هوندا سیویک R | هیوندای النترا N | سوبارو WRX RS | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲.۴ لیتری H4 توربو |
قدرت | ۳۱۵ اسب بخار | ۲۷۶ اسب بخار | ۲۷۱ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر | ۳۹۲ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو | چهارچرخ |
وزن | ۱۴۴۶ کیلوگرم | ۱۴۵۱ کیلوگرم | ۱۵۵۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۴۵,۸۹۰ دلار | ۳۴,۸۵۰ دلار | ۴۲,۷۷۵ دلار |
AMIN JAFARI
۳۰ تیر ۱۴۰۳قیمت نسسخه تیونینگ النترا فقط 34 هزار دلاره!
بقیشون تا 15 هزار دلار گرونترن
انتخاب من هوندا
Absurd Hero
۳۰ تیر ۱۴۰۳نمیدونم چطور این 15 هزار دلار رو حساب کردی ولی حتی این اختلاف قیمت هم نتونست جلوی تخته شدن بخش N رو بگیره
SMS
۳۰ تیر ۱۴۰۳هندا ارزش گرون بودنش رو زیاد نداره ولی بازم در نوع خودش عالیه
froG-driVer
۳۰ تیر ۱۴۰۳خدارو شکر توی محدوده ژاپن و کره باقی موندن.با اروپاییا و آمریکایی ها سرشاخ میشدن،حداقل شاخ هیوندایی که بدجوری میشکست💥
Mehdi TuRbO
۳۰ تیر ۱۴۰۳چجوریه از 6 تا مسابقه 3 تاش هیوندای دوم شد 3 تاش سوبارو دوم شد ؟ هر ۶ تام که یه مدل بودند در حال حرکت نبودند پس چجوریه ؟ قاعدتا باید یه نتیجه میدادند
انتخاب من اول سوبارو دوم هیوندا ،هوندا خیلی تو طراحی عقبش افتضاح عمل کرده و حقیقتا اون یه ثانیه بالا پایین خیلی فرقی نداره برای تو شهر
سوبارو خیلی اسپورت تر ولی یه مدتیه یکم کم کار شده عاشق اون دریچه هوا رو کاپوتشم
اول سوبارو مشکی دوم النترا ابی سوم هوندا قرمزش
محمدهادی
۳۰ تیر ۱۴۰۳کیفیت اجرای مسابقه بشدت افتضاح و کارتونی
ماشینا از همدیگه متر ها فاصله داشتن و طرف با بی سیم اطلاع میده شروع!
تازه خودش قبل اطلاع دادن با بیسیم شتاب گرفته😂😂
افتضاح بود
عملکرد راننده WRXهم بشدت فاجعه بود
تو یه درگ چند ده متر جلو افتاد از بقیه
تو یه درگ خال نداشت گاز به ماشین بده
نمیدونم هدف از انجام این رقابت دقیقا چی بود!
Godziila
۳۰ تیر ۱۴۰۳دو افسانه و یک اشغال متاسفانه 😐
ابوالفضل
۱ مرداد ۱۴۰۳دوباره شاهد لانچ های افتضاح بودیم
تو رولینگ هم که سوبارو عقب تر شروع میکرد
ولی در هر صورت انتخابم سیویک