سوباروهونداهیوندای

درگ جذاب کامپکت‌های اسپرت، سیویک تایپ R، النترا N و سوبارو WRX

سه خودروی کامپکت اسپرت با قدرتی در حدود ۳۰۰ اسب بخار و گیربکس‌های دستی به مصاف هم رفته‌اند تا ببینیم کدام‌یک سریع‌تر خواهد بود.

قوی‌ترین عضو این جمع، هوندا سیویک تایپ R است که فقط با گیربکس شش سرعته دستی عرضه می‌شود و به همین دلیل، سم کارلیجن مجبور شده برای رقبا هم نسخهٔ دستی را به این رقابت بیاورد درحالی‌که برای النترا N گیربکس دوکلاچه و برای سوبارو گیربکس CVT هم قابل انتخاب است. تایپ R از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که در نسخهٔ بازار آمریکا ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما در بازارهایی مثل اروپا و ژاپن قدرت موتور بیشتر بوده و حتی به ۳۳۰ اسب بخار می‌رسد.

النترا N هم یک موتور ۲ لیتری توربو زیر کاپوت دارد اما این پیشرانه با ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور، از رقیب آتشین ژاپنی ضعیف‌تر است. پیشرانهٔ سوبارو نیز که از نوع ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت است، هرچند بیشتری حجم را دارد اما با ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور، کمترین خروجی را ارائه می‌کند. البته WRX حاضر در این رقابت از نوع RS است که در بازار آمریکا با نام TR شناخته می‌شود و به ترمزهای قوی‌تر، کمک‌فنرهای سفت‌تر و لاستیک‌های چسبنده‌تر مجهز است اما در قدرت موتور تفاوتی با نسخهٔ معمولی ندارد.

برتری مهم WRX نسبت به دو رقیب دیگر اما برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است درحالی‌که در سیویک و النترا نیرو فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بااین‌حال، این دو ماشین با وزنی در حدود ۱۴۵۰ کیلوگرم، صد کیلوگرم از سوبارو سبک‌تر هستند. بین این سه کامپکت اسپرت ابتدا مسابقات رولینگ از سرعت ۵۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت برگزار می‌شود که در هردو سیویک برنده و سوبارو آخر می‌شود. سپس نوبت به مسابقات درگ می‌رسد که در اولی سوبارو به‌طور عجیبی برنده می‌شود اما در دو مسابقهٔ بعدی که سیویک لانچ بهتری دارد، WRX باید به جایگاه دوم اکتفا کند که به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک حاصل می‌شود و سدان هیوندای هم مقام بهتر از آخر نمی‌تواند کسب کند.

مقایسه مشخصات فنی

هوندا سیویک R هیوندای النترا N سوبارو WRX RS
پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو ۲.۰ لیتری I4 توربو ۲.۴ لیتری H4 توربو
قدرت ۳۱۵ اسب بخار ۲۷۶ اسب بخار ۲۷۱ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر ۳۹۲ نیوتن متر ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو چهارچرخ
وزن ۱۴۴۶ کیلوگرم ۱۴۵۱ کیلوگرم ۱۵۵۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۴۵,۸۹۰ دلار ۳۴,۸۵۰ دلار ۴۲,۷۷۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. AMIN JAFARI

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    قیمت نسسخه تیونینگ النترا فقط 34 هزار دلاره!
    بقیشون تا 15 هزار دلار گرونترن

    انتخاب من هوندا

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. Absurd Hero

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (280 ديدگاه)

      نمی‌دونم چطور این 15 هزار دلار رو حساب کردی ولی حتی این اختلاف قیمت هم نتونست جلوی تخته شدن بخش N رو بگیره

      موافقم 6
      مخالفم 5
    2. SMS

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (395 ديدگاه)

      هندا ارزش گرون بودنش رو زیاد نداره ولی بازم ‌در نوع خودش عالیه

  2. froG-driVer

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (880 ديدگاه)

    خدارو شکر توی محدوده ژاپن و کره باقی موندن.با اروپاییا و آمریکایی ها سرشاخ میشدن،حداقل شاخ هیوندایی که بدجوری می‌شکست💥

    موافقم 4
    مخالفم 6
  3. Mehdi TuRbO

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2244 ديدگاه)

    چجوریه از 6 تا مسابقه 3 تاش هیوندای دوم شد 3 تاش سوبارو دوم شد ؟ هر ۶ تام که یه مدل بودند در حال حرکت نبودند پس چجوریه ؟ قاعدتا باید یه نتیجه میدادند

    انتخاب من اول سوبارو دوم هیوندا ،هوندا خیلی تو طراحی عقبش افتضاح عمل کرده و حقیقتا اون یه ثانیه بالا پایین خیلی فرقی نداره برای تو شهر
    سوبارو خیلی اسپورت تر ولی یه مدتیه یکم کم کار شده عاشق اون دریچه هوا رو کاپوتشم
    اول سوبارو مشکی دوم النترا ابی سوم هوندا قرمزش

    موافقم 4
    مخالفم 2
  4. محمدهادی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2309 ديدگاه)

    کیفیت اجرای مسابقه بشدت افتضاح و کارتونی
    ماشینا از همدیگه متر ها فاصله داشتن و طرف با بی سیم اطلاع میده شروع!
    تازه خودش قبل اطلاع دادن با بیسیم شتاب گرفته😂😂
    افتضاح بود
    عملکرد راننده WRXهم بشدت فاجعه بود
    تو یه درگ چند ده متر جلو افتاد از بقیه
    تو یه درگ خال نداشت گاز به ماشین بده
    نمیدونم هدف از انجام این رقابت دقیقا چی بود!

  5. Godziila

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    دو افسانه و یک اشغال متاسفانه 😐

    موافقم 3
    مخالفم 1
  6. ابوالفضل

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (281 ديدگاه)

    دوباره شاهد لانچ های افتضاح بودیم
    تو رولینگ هم که سوبارو عقب تر شروع میکرد
    ولی در هر صورت انتخابم سیویک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا