هنگامی که سال گذشته در نمایشگاه خودروی لوس آنجلس خودروی سوبارو WRX 2015 معرفی شد، همه چیز بسیار خوب به نظر می رسید. هنوز همان موتور چهار سیلندر توربوشارژردار بر روی آن قرار داشت، تنها با این تفاوت که حجم آن از ۲.۵ لیتر به ۲ لیتر کاهش یافته و قدرت موتور با اندکی افزایش از ۲۶۵ به ۲۶۸ اسب بخار رسیده بود.
برای اولین بار، سوبارو یک گیربکس شش دنده ی دستی را بر روی این مدل قرار داده است، و امکان تعویض دنده دستی-اتوماتیک نیز توسط حالت های ۶ یا ۸ دنده ی override که با دسته دنده ی کنار فرمان کنترل می شود ارائه می گردد. طراحی ظاهری خودرو نیز بهبود یافته است، ولی هنوز هم شبیه یک سدان مجلل تویوتا می باشد.
با دانستن این موضوعات، همه ما هیجان زده بودیم که نسخه WRX STI این خودرو چه امکاناتی را برای علاقه مندان و طرفداران رالی در سراسر جهان ارائه خواهد کرد. با این حال علی رغم تمامی پیشرفت ها و بهبود هایی که در قسمت های مختلف خودرو ارائه شده بود، دانستن این موضوع که در این مدل نیز سوبارو همان موتور EJ257 2.5 لیتری DOHC توربوشارژردار و گیربکس که از سال ۲۰۰۸ تاکنون استفاده می کنند نصب شده است، اهمیت این پیشرفت ها را کم رنگ کرد. نمودارها و ارقام موتور نیز به همان صورت سابق می باشند که نشان دهنده ی این است که موتور را حتی تقویت نیز نکرده اند. خروجی های موتور ۳۰۵ اسب بخار نیرو و ۳۸۲ نیوتن بر متر گشتاور می باشند. خودرو مجهز به همان دیفرانسیل DCCD (دیفرانسیل مرکزی کنترل شده توسط راننده) می باشد که همان حالت های رانندگی را ارائه می کند: هوشمند، اسپورت و اسپورت تیز. همان حالت های Auto وجود دارد که شامل Auto + و Auto – می شود، در حالت مثبت نیروی موتور به محور جلو و در حالت منفی نیروی موتور به محور عقب منتقل می گردد. طرفداران این خودرو با دانستن این که سیستم هیدرولیک فرمان به همان خوبی گذشته می باشد قطعاً خوش حال خواهند شد.
حال چه چیزی تغییر کرده است؟ زمانی که ویدیوی مربوط به خودرو را تماشا می کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که ظاهر آن تغییر یافته و خشن تر شده است. جدای از این که تغییرات تا حدودی مختصر بوده اند. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۶۱۴۶۸″] در بخش فنی، آن ها به منظور ارتقای عملکرد WRX، هدرزهایی با طول های یکسان بر روی آن قرار داده اند، شما احتمالاً می توانید همین انتظار را از STI داشته باشید. این بدین معنی می باشد که دیگر خبری از سر و صدای سوبارو نخواهد بود. فاصله ی بین محورها ی خودرو افزایش یافته و فضای بیشتری در صندلی های عقب آن در نظر گرفته شده است، ولی آن ها ضریب فرمان را از ۱۵.۰:۱ به ۱۳.۰:۱ تغییر داده اند تا فرمان تیز تری داشته باشد. خودرو همچنین مجهز به یک سیستم بردار گشتاور مبتنی بر ترمز می باشد که وظیفه دارد تا امکان خارج شدن خودرو از مسیر در پیچ ها را کاهش دهد که این روزها گریبان بسیاری از خودروهای رالی را در مسیر های خشک می گیرد.
تمامی توانایی کنترل پایداری و بردار های گشتاور شما می تواند بیهوده باشد، بنابراین راننده می تواند یک حالت توزیع نیروی ۵۰/۵۰ را انتخاب کند یا در صورت تمایل همانند گذشته ۶۵ درصد از نیروی موتور را به محور عقب منتقل نماید.
سوبارو همچنین سیستم تعلیق اسپرت تقویت شده ای را بر روی خودرو نصب کرده است که لرزش بدنه را به میزان ۱۶ درصد کاهش می دهد. شاسی خودرو نیز با نصب میله های ضد غلتش بزرگتر در قسمت عقب و جلوی خودرو قوی تر شده است. تمامی این ها کافی خواهند بود تا بتوانند امکان وقوع مشکل افتضاح و شرم آور خارج شدن خودرو از جاده در پیچ های مسیر های خشک را کاهش دهند.
عدم وجود رقیبی جدی برای STI جدید، علاقه مندان به خودروهای تمام چرخ متحرک را نگران کرده است. شرکت Evo هیچ تصمیمی در مورد بازگشت در یک سال آینده نگرفته است و میتسوبیشی اعلام کرده است که آن ها هم اکنون بیشتر بر روی تکنولوژی هیبریدی تمرکز کرده اند، و بدین ترتیب STI جدید بدون رقیب و بی هیچ مشکلی به مسیر خود ادامه می دهد. حال نکات خوب و بد این خودرو را بررسی می کنیم.
نکته خوب: به دلیل این که موتور این خودرو نسبت به مدل قبلی تغییری نکرده است، قیمت قطعات و تیونینگ آن به اندازه STI های قبلی بالا نخواهد بود. قطعات آن همه جا موجود است و تحقیق و توسعه آن نیز پایان یافته است. هندلینگ خودرو نیز در مقایسه با مدل قبلی باید به طور چشمگیری بهتر باشد.
گفته می شود این خودرو قیمتی معادل ۳۶ هزار دلار خواهد داشت، بنابراین حتی در صورت انتخاب همه آپشن ها قیمت آن از ۴۰ هزار دلار فراتر نخواهد رفت.
نکته بد: باز هم قدرت موتور آن افزایش نیافته و همین موضوع خیلی ها را به شدت نا امید کرده است. در سال ۲۰۰۴ قدرت موتور ۳۰۰ اسب بخار بود، و اکنون پس از یک دهه افزایش ۵ اسب بخاری بسیار خنده دار به نظر می رسد. مردم انتظار بیشتری از یک خودروی قوی با موتور توربوشارژردار دارند. ۳۵۰ اسب بخار نیرو برای این خودرو می تواند بسیار مناسب باشد، یا حتی ۳۳۰ اسب بخار. بهترین گزینه برای شما می تواند این باشد که یک STI دست دوم خریداری کنید، و پول باقیمانده خود را صرف بهبود هندلینگ آن و تیونینگ موتور نمایید.
خشایار
۱۶ بهمن ۱۳۹۲RESPECT
Zonda R
۱۶ بهمن ۱۳۹۲F.A
من عاشقه این ماشینم
سدانه اسپرتی که ادرنالین ادمو میبره بالا
با قیمت 27000 $
Zonda R
۱۶ بهمن ۱۳۹۲F.A
البته تو سایت موتورترند بین فورد فوکوس st
و این مقایسه کرده بود
اونج قیمتشو 27000$ زده
saied
۱۷ بهمن ۱۳۹۲از دوستان دعوت میکنم ماشین بوگاتی رضا شاه رو ببینن !
http://www.afkarnews.ir/vdchmqnq.23niqdftt2.html
MEHDI ASADI
۶ مرداد ۱۳۹۳داداش فک نکنم خبرش راس باشه
آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
۱۶ بهمن ۱۳۹۲اینو زدن که با GT86 رقابت کنه؟؟؟آخه تو مطلب قبلی موضوع از بین رفتن همکاری تویوتا و سوبارو در ساخت GT86 مطرح شده بود
Zonda R
۱۶ بهمن ۱۳۹۲F.A
این تیپ ماشینای ژاپنی
دینامیک رانندگی عالیی داره
و لذت رانندگیش فوق العادست
علی
۱۶ بهمن ۱۳۹۲آخه این کجا gt86 کجا؟ gt86 اصلا در حد رقابت با این نیست
امیر
۱۷ بهمن ۱۳۹۲نه برادر این جزو قدیمی های بازاره
بعدشم این و GT86 خیلی باهم فاصله دارن
این یه پله بالاتره
PEUGEOT
۱۶ بهمن ۱۳۹۲طراحی قشنگی داره
به نظر من هم قدرت موتورش خوبه ولی برای کسی که تشنه سرعته ممکنه این قدرت کم باشه
ولی کلا من از این ماشین خوشم اومد
P E U G E O T
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۲میشه گفت تقریبا خودروی مناسبی به نظر میاد ولی قدرتش نسبت به بقیه رقیباش نسبتا کمه. ولی در کل ماشین خوبیه…
زیگما
۱۶ بهمن ۱۳۹۲میشه سه تا رقیب این خودرو رو نام ببری تا یاد بگیرم؟ جدی میگمااا
آيهان
۱۶ بهمن ۱۳۹۲کرایسلر 200
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۷ بهمن ۱۳۹۲درود .
مرسدس بنز CLA 45 AMG .
ایران و المان
Zonda R
۱۷ بهمن ۱۳۹۲F.A
فورد فوکوس st
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۲اگه اهل فنی باید بدونی که سوبارو فقط یه رقیب داره اونم لنسر اوو هست. البته قدیما داتسون هم بود الان که هیچی.
توفیقی
۱۶ بهمن ۱۳۹۲یه ماشینی که بی ملاحظه پاتو رو گاز فشار بدی.و دریفتهای وحشتناک باهاش بکشی چون ارزونه.آدم دلش نمیاد با 911 توربو اس این کارا رو بکنه ولی با ماشینهای ژاپنی دلش میاد.
هادی
۱۶ بهمن ۱۳۹۲اقا یه سوال چه ماشینی زیر 100 هزار باشه و شتابش زیر 3 ثانیه باشه چیه ؟
نیسان gtr و دیگه ؟؟
در مورد سوبارو من موستانگ و کامارو ترجیح میدم !
carbonado aventador
۱۶ بهمن ۱۳۹۲این قیمتی که می فرمایید مال 1-2سال بیش هست!!!!!!!
زیگما
۱۶ بهمن ۱۳۹۲متنفرم از این awd های سوبارو. اه اه اه. خریداراش هم یه مشت از این جوون های تیتیشی هستند. اه بدم میاد.
PEUGEOT
۱۶ بهمن ۱۳۹۲خیلی باحالی زیگما
SALAR
۱۶ بهمن ۱۳۹۲عجب شاهکاری
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۷ بهمن ۱۳۹۲درود.
علتشو میشه بگی زیگما .
بهزاد
۱۶ بهمن ۱۳۹۲نه دیگه زیگما جان, خریداران این ماشین اقلب کسانی هستند که دل و جرات بالایی دارند و از خطر کردن نمیترسند و به راه های ناهموار زده و جنون خودشونو نشان میدهند.
تقریبا این ماشین در بازار فروش بکری قرار داره و رقیبانش که در مسابقات رالی هم حضور دارند نمونه ای از این دست ارائه ندادند یا اگر هم باشه نمونه های محور جلو هستند و انتظار زیادی تو این جاده ها ازشون نیست!
زیگما
۱۶ بهمن ۱۳۹۲کدوم نادانی فکر کرده با این ارتفاع پایین میتونه بره جاهای ناهموار؟شما چند تا از این فیلم های رالی رو دیدی فکر میکنی با این میشه همه جا رفت! یه سنگ با ارتفاع بیش از ده سانت خونشو میخوره! در ضمن دل و جرات مال خریدارای دیف عقبه که کنترلشون رو ماشین یک چهارم این awd ها هم نیست و سرپیچ با کمترین اشاره میتونن با ماشین قر بدن!!
[…]
carbonado aventador
۱۶ بهمن ۱۳۹۲این ماشین حالت های رانندکی مختلفی داره یعنی میشه ارتفاعش رو با توجه به سطحی که روش راه میره تنظیم کرد !!!!!!!
زیگما
۱۷ بهمن ۱۳۹۲ممکنه اشتباه کنم ولی فکر نمیکنم ارتفاعش تغییر زیادی بکنه!
Yekta
۱۷ بهمن ۱۳۹۲دل جرات رو کسایی دارن که با یک پیکان ، 180 تا میرن ، حالا نه فرمون درست حسابی داره و نه ترمز!
محسن
۱۶ بهمن ۱۳۹۲قویترین موتور ۲۰۰۰ سی سی جهان مال چه شرکتیه؟؟؟؟؟
احمد.ف
۱۷ بهمن ۱۳۹۲موتور مرسدس A45 AMG با ۳۵۵ اسب قدرت. البته موتوری که در حال تولیده. (فکر کنم میتسوبیشی موتور ۲۰۰۰ با 409 اسب قدرت هم برای لنسر زده بود گویا دیگه تولید نمیشه)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۷ بهمن ۱۳۹۲درود.
تازه احمد جان اگه بنز سی ال آ سری بلک باشه قدرتش 400 اسب بخاره .
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۱۶ بهمن ۱۳۹۲به نظر من اصلا هم قدرتش کم نیست! مگه قراره همه 500 اسب باشند؟؟!!؟؟
قدرتش متناسب با هدفش و همینطور قیمتش هست و این ماشینیه که میشه گفت تو خاکی رقیب نداره!
منکه خیلی خوشم میاد ازش.
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۲عاشق این سدانهای اسپورت تو این رده ام…صدرشون همین سوباروWRX و لنسرEVO
رامتین
۱۶ بهمن ۱۳۹۲با موتور 1.6 لیتر اتومبیلهایی مانند پژو rcz یا 308R قدرتی معادل 268اسب ارائه میکنه. بنابراین با موتور 2 لیتر توربوشارژ قدرت 250 کیلووات یا 335 اسب (نه 330 اسب) فوق العاده خواهد بود. بنابراین این مدل کنونی اصلا شایسته توجه نیست (گرچه از نظر کیفی عالیه) ولی عدم توجه به خواسته های مشتری و کمی دور افتادن از اعداد و ارقام مناسب امروزی (در زمینه قدرت) کاملا دلسردی را در بین مردم بوجود میاره.
sajjad
۱۶ بهمن ۱۳۹۲عاشقشم .یکی از اون خودرو هایی که کمپانی سازندشو معروف کردو بهش هویت داد .
ESI
۱۶ بهمن ۱۳۹۲ماشین خوبیه ولی من موستانگ 2015 رو ترجیح میدم
Masoud AMG
۱۶ بهمن ۱۳۹۲WRX-STI همه ی نیازهایه یه عاشق سرعت رو برآورده میکنه شاید تنها رقیب غیر ژاپنیش AUDI TT باشه که اونم علاوه بر 2تاصندلی کمتر& قیمت معقولی هم نداره
ab12
۱۶ بهمن ۱۳۹۲این شبیه لنسره یا لنسر شبیه اینه !!! بابا یکم خلاقیتم خیلی خوبه .این ژاپنیا هم از موقعی که کره داره بازار خودرو رو تسخیر میکنه دیگه نمیدونن دارن چیکار میکنن فقط مثه چینیا دارن کپی کاری میکنن (البت که کیفیتاشون ایول داره ها)(وبرندای لوکسشون روح رو قلقلک میده)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۷ بهمن ۱۳۹۲درود.
دوست عزیز تو کمپانی های ژاپنی ، فقط همین سوبارو است که زیاد تقلید میکنه .
اگر نه که دیگر خودروساز های ژاپن ، برای خودشون یک خط مشی را مشخص کردند .
سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری
۱۶ بهمن ۱۳۹۲بسمه تعالی
ماشین خوبی از آب در اومده
هم از نظر طراحی هم از نظر قدرت وهم از نظر تکنولوژی البته درسته قدرت موتورش نسبت به مدل قبلی تغییری نداره ولی به هر حال قدرت خوبی داره.
50-GTR
۱۶ بهمن ۱۳۹۲قیمتش خوبه ولی بیاد ایران ضرب در 10 میشه
ALi.sd
۱۷ بهمن ۱۳۹۲خیلی هم عالیه ، طراحی شیک وآیرودینامیک فوق العاده ،
دیگه از موتور 2 لیتری انتظار بیشتری نباید داشت ،
خیلی هم تو سبک خودش خوبه و مهم تر از این اینکه ژاپنی هم هست :v
محمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۲عاشق سدان های تو این رده ام یکی همین سوباروWRX یکی لنسرEVO
آترون- فقط ایتالیا فقط پاگانی و آلفا
۱۷ بهمن ۱۳۹۲خدایی تو این رنج قیمت ماشین باحال تر از این داریم نه داریم .
امیر
۱۷ بهمن ۱۳۹۲ماشین 100% مردونه
هیچ سوسولی طرفش نمیره
عالبه
البته 305 کم نیست ولی اگه بیشتر بود فوق العاده میشد
*****************************************
قویترین 2لیتری کارخونه ای مال بنزه، 45AMG روی Aومشتقاتش نصب شده
*****************************************
این ماشینه رالی باهاش میرن جاده خاکی اونی که شما میگی آفروده که خودت میدونی یه چیز دیگست زیگما جان
کیوان
۱۷ بهمن ۱۳۹۲دلم خواست ماشین جیگری
علی
۱۷ بهمن ۱۳۹۲واقعا که ماسین بی رقیب که میگن همینه
JDM eat sleep
۱۷ بهمن ۱۳۹۲ایمپرزا و لنسر دشمن خونی همن مثل موستانگ و کامارو،چلنج بسیار با حالیه،البته بعضی دوستان مثل اینکه هنوز با همون ۲۰۰۴ ریش حال میکنن من که هنوز روی ۹۹ قفلم ،خاطرات لعنتی ،عاشقشم
Only Japanese Car
I LOVE JDM
mammad
۱۷ بهمن ۱۳۹۲کمی شباهت به میتسوبیشی لنسر میده مخصوصا جلوش
کافر مقدس
۱۷ بهمن ۱۳۹۲از زمون PlayStation 1 سوبارو امپرزا شبیه یکی از فورد هاست . . . . .
ببینم کسی بلدـــــــــــه؟:دی
▃▅ Amir ▅▃
۱۷ بهمن ۱۳۹۲بچه ها امید وارم همه شما ی روزی از این ماشینا داشته باشید باهاش خدایی حال
Nima kp ahwaz
۲۵ شهریور ۱۳۹۵سلام خدمت همه دوستان ازلحاظ قیمت که خوبه ازلحاظ روخ و داخلی وهندلینگ عالی این ماشین اسپرت شیک عالی عالی.