جدیدترین مدل سوبارو WRX STI یکی از بهترین سدانهای اسپرت ژاپنی است اما در مقایسه با میتسوبیشی لنسر اولوشن که سالها قبل تولید شده، چگونه عمل میکند؟
با شروع قرن ۲۱، تنوع خودروهای اسپرت ساخت ژاپن بیشتر شد و انقلابی در بازار جهانی رخ داد. خیلی زود، محصولاتی از تویوتا، هوندا، سوبارو و متسوبیشی، توانستند کیفیت رانندگی مشابه مدلهای اسپرت آلمانی و ایتالیایی را با قیمت کمتر، فراهم کنند. این شرایط، بسیاری از رقبای ساخت امریکا را به حاشیه برد و ژاپنیها را بیش از پیش، مشهور کرد.
اولین لنسر سال ۱۹۷۳ معرفی شد تا با بدنهی دودر و چهاردر، همراه پیشرانههای ۱/۲ تا ۱/۶ لیتر، وارد بازار جهانی شود. قیمت مناسب، مصرف سوخت بهینه و عملکرد فنی متوسط، لنسر را مشهور کرد اما این خودرو تا معرفی نسل چهارم، محصولی اقتصادی و کماهمیت محسوب میشد.
لنسر نسل چهارم سال ۱۹۹۱ معرفی شد و رقبا را به چالش کشید. براساس این خودرو، اولین لنسر EVO در سال ۱۹۹۲ شکل گرفت تا همراه پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ، فاتح رقابتهای خیابانی شود. سیستم چهار چرخ محرک با دیفرانسیل لغزش محدود، وزن خالص ۱۲۳۸ کیلوگرم، قدرت ۲۴۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۹ نیوتنمتر، نخستین لنسر EVO را به شهرت جهانی رساند.
تولید لنسر اولوشن تا ۱۰ نسل ادامه داشت. آخرین مدل، بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ تولید شد و پیشرانهی ۲ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی را بازنشسته کرد. قدرت ۲۹۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۷ نیوتنمتر، مهمترین مشخصات لنسر EVO مدل ۲۰۱۶ هستند. این مدل میتواند در زمان ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۴۷ کیلومتر برساعت ثبت کند.
نسخهی ویژه از لنسر EVO X به نام FX440 با قدرت ۴۴۰ اسب بخار و گشتاور ۵۵۹ نیوتنمتر نیز وجود دارد. این مدل در زمان ۳/۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید و در زمان عرضه با قیمت ۸۳ هزار دلار، رقیب مهمی برای سوپراسپرتهای دنیا محسوب میشد.
هرچند که لنسر اولوشن از ۲۰۱۶ به بعد ساخته نمیشود؛ اما سوبارو WRX STI را میتوان در مقام جایگزین برای سدان تاریخساز میتسوبیشی، به حساب آورد.
سوبارو در سالهای دههی ۹۰ میلادی با تولید ایمپرزا توانست علاقهمندان اسپرتهای ژاپنی را جذب کند اما زیرسایهی تویوتا سوپرا، میتسوبیشی لنسر EVO و دیگر رقبا ادامهی فعالیت داد. افتخار آفرینی ایمپرزا در رالی قهرمانی جهان ۱۹۹۸، شهرت سوبارو را افزایش داد و تواناییهای ایمپرزا را ثابت کرد.
اولین WRX STi به عنوان محصول مدرن و مستقل، سال ۲۰۱۴ معرفی شد تا نسخهی ویژه از ایمپرزا باشد. موتور ۲/۵ لیتر توئین توربوشارژ این خودرو، ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور داشت. نسل دوم، سال ۲۰۲۱ معرفی شد و همچنان روی خط تولید است.
مدل استاندارد WRX ساخت ۲۰۲۳ با موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ، ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این سدان اسپرت با گیربکس دستی ۶ سرعته، در زمان ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و آستانه قیمت ۳۱ هزار دلار دارد. نسخهی WRX STi مجهز به گیربکس دستی، ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۹۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. شتابگیری این نمونه چندان متفاوت از WRX استاندارد نیست اما همراه تجهیزات اضافی و مخصوص پیست، ۳۸ هزار دلار قیمت دارد.
لنسر EVO با قدرت ۴۴۰ اسب بخار و ۳۶۰ اسب بخار، به تعداد محدود تولید شده و خودرویی کمیاب محسوب میشود. در عوض، نسخهی استاندارد از EVO X با پیشرانه ۲۹۵ اسب بخار در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل، ۵ ثانیه است و با قیمتی حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار برای نسخههای کمکار، معامله میشود.
اولین تفاوت مهم لنسر EVO X ساخت ۲۰۱۶ و سوبارو WRX STi مدرن به صدای پیشرانه و ایزولاسیون اتاق مربوط است. میتسوبیشی از این نظر، ضعفهایی دارد و سرنشینان را از عملکرد موتور توربوشارژ آگاه میکند. البته در فضای بیرون هم، صدای پیشرانهی EVO X با وضوع بیشتر نسبت به WRX شنیده میشود. مجموع این شرایط برای افراد مختلف، خوشایند یا آزادهنده خواهد بود.
از نظر عملکرد فنی، قدرت مانور و امکانات ایمنی یا رفاهی هم، قطعا سوبارو تواناییهای بالاتری نسبت به لنسر EVO X مدل ۲۰۱۶ دارد؛ اما انتخاب میان ایندو، ساده نیست؛ چراکه بسیاری از رانندگان حرفهای، حس نوستالژیک و رانندگی کلاسیک میتسوبیشی را ترجیح میدهند.
در ویدئوی انتهای مطلب، مقایسه کوتاهی بین میتسوبیشی لنسر EVO X مدل ۲۰۱۶ و سوبارو WRX Sti ساخت ۲۰۲۰ قابل مشاهده است.
GTRX
۲ اسفند ۱۴۰۱به به . عشق است impreza wrx sti .
با رنگ زرد و آبی معروف 💎💎💎
علی
۲ اسفند ۱۴۰۱یکی از یکی بهتر ، متشکرم میتسوبیشی و سوبارو
علی جردن
۲ اسفند ۱۴۰۱لنسرهایی که به ایران وارد شدهمشون مثل بنز بی ام و های وارد شده ضعیف ترین تیپ رو داشتن !
حتی وقتی واردات آزاد بود شاهد نسخه های قویتر EVO & Mpower & AMG بصورت آزاد نبودیم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ اسفند ۱۴۰۱مشکل این مدلهایی که گفتین در ایران، پیدا کردن مشتری هست
واردکننده می دونه که خریدار میتسوبیشی به زحمت حاضر می شه اندازه یک شاسی بلند مثل پرادو برای لنسرEvo هزینه کنه
واردکننده عاشق ماشین نیست، فقط از تمام ظرفیتش برای کسب سود سریع استفاده می کنه
ADAK
۳ اسفند ۱۴۰۱درسته که واردات آزاد بوده
اما چیزی که هست علی ماشاالله همیشه مشکل کم ارزش بودن و اخیرا بی ارزش بودن ریال مطرح بوده
و وارد کردن نسخه های قوی و فول از هر برندی مستلزم پرداخت دلاری بعضی مواقع تا دو برابر قیمت پایه هستش. و این از دست دادن مشتری
زیزیگولو
۲ اسفند ۱۴۰۱سوبارو WRX STI رو باید جزو قدرتمند ترینو سریع ترین ماشینای این کمپانی بدونین …… ماشینی با ظاهری شاید قدیمی ولی محبوب تو دنیا
آرین
۲ اسفند ۱۴۰۱نسبت به فلت، توی موتور خطی میشه شاتون و میل لنگ بزرگتری استفاده کرد ولی مزیت فلتها اینه که میشه پیستونهای قطورتری نسبت به خطی عرضی براش طراحی کرد.
بین این دوتا لنسر برای تیون موتور بهتره.
Roham
۲ اسفند ۱۴۰۱بدی موتور تخت هم از نظر فنی، پیچیده تر بودن سیستم روانکاری ( روغنکاری) به خاطر موقعیت قرار گرفتن سیلندر نسبت به سطح افق هست که هزینه تولید و نگه داری موتور رو نسبت به موتور خطی یا خورجینی بالاتر می بره.
Taha Malek
۲ اسفند ۱۴۰۱دوتا ماشین ابر افسانه ای چه داخل موتور اسپرت چه تو خیابونا
F
۲ اسفند ۱۴۰۱سلام.
من یک نظری دارم که با اجازه آقای اشتری و دیگر دوستان میخوام بیانش کنم.
عرض کنم خدمتتون که خیلی خوب میشه اگه یه سری پست هایی ایجاد بشه که فقط جهت تبادل نظر در مورد اون موضوع باشه ، مثال عرض میکنم، پست درمورد تاثیر اندازه رینگ در عملکرد خودرو، و بعد یه توضیحات مختصری توسط پداله عزیز داده بشه در پست و بعد ما در قسمت نظرات صحبت های خودمون رو انجام بدیم و همدیگر رو مستفیض کنیم از دانسته هامون، این میان تمام ما چیزی یاد میگیریم و هیچی ارزشمند تر از این موضوع نیست.
البته جسارت نباشه که بنده نظر خودمو عرض کردم فقط خواستم هم باری از دوش عوامل پدال برداشته بشه هم ما بازدید کنندگان تاثیر گذار تر باشیم و مشارکت بیشتری انجام میدیم. مثال میگم ، برای آقای اشتری عزیز فراهم کردن یک پست مثلا شاید حداقل یک تا دو ساعت زمان بگیره اما اگه ایشون تنها چند خطی درمورد موضوع بنویسند و در قالب موضوع چند نکته کوچک بگن ما هم ادامه اون رو در بخش نظرات ارائه میکنیم،
راستش رو بخواین میبینم زیر پست های خودرو های داخلی بعضی وقتا تا ۷۰ نظر ثبت میشه و همش (جسارتاً) حرف های منفی هست که فقط حال خودمون رو بد میکنیم، پس چقدر قشنگ میشه که زیر یک پست مشارکتی (یا هر اسمی که اساتید براش تشخیص دادن) بیش از ۳۰-۴۰ تا نظر ارائه بشه که تک تک حروفه تایپ شده برامون مفید و مثبت هست.
البته اگه امکان داشته باشه به تشخیص شما عزیزان بزرگ برسه بهتره براش نوع خاصی از پست ها رو مشخص کنیم، مثلا پست های آموزشی یا ریپورتاژ که این اسماشون در مستطیل زرد رنگ کوچیک روی تصویر پست قرار داره ، برای این نوع پست ها هم اسم خاصی انتخاب بشه تا بیشترین بازدهی رو هم داشته باشه.
واقعا من بخش خیلی کوچکی از پداله بزرگ هستم و اصلا به خودم اجازه جسارت نمیدم ولی دیگه چیزی بود که به ذهنم اومد و گفتم شاید این بنده ی خدا بتونه نظر یک کوچولو مفیدی داشته باشه.
با عشق برای پدال و همه ی جهان💚💚💚💚💚
Reza Waffen SS
۲ اسفند ۱۴۰۱هنوزم که هنوزه نتونستم توقف تولید لنسر رو هضم کنم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ اسفند ۱۴۰۱مدل های آخر، ایرادات فنی زیادی داشت و اصلا نتونست مشتری جذب کنه، مشکل خشکی تعلیق، صداگیری کابین و آرامش اتاق در تمام نسخه های لنسر معروف شده بود
میتسوبیشی از سال ۲۰۱۵ به بعد، شدیدا وارد بحران مالی شد، پس مجبور بود ماشین هایی که سودآوری دارن بیشتر تولید کنه، مثل ASX و اوتلندر
خودروسازان بزرگ که شرایط مالی خوب دارن و مثلا ۱۰ محصول متنوع میسازن، می تونن کم فروشی و زیان یک مدل خاص تحمل کنن ولی این شرایط برای میتسوبیشی سخت بود و نتونست با لنسر و پاجیرو ادامه بده
محمدهادی
۴ اسفند ۱۴۰۱وقتی یک نام بلند آوازه یی مثل میتسوبیشی با اون کارخانجات عریض و طویل هواپیما سازی و قایق و کشتی سازی ماشین الات راه سازی با یک اشتباه چنین متزلزل میشه،ببین کار برای شرکتای درجه دو و سه چجوریه…
BMW/M-POWER
۲ اسفند ۱۴۰۱لنسر های دهه ی 90 واقعا سلطان هندلینگ بودن یک فیلم معروفی هم هست توی برنامه ی تخت گاز از رقابتش با مورسیه لاگو که قشنگ لامبو رو به چالش میکشه
توی پیست از همه ی هم دوره های خودشون مثل سوپرا و nsx و rx7 و … سریعتر بودن و فقط تنها ماشین نزدیک بهش r34 skyline بود
فیلم های قدیمی رقابت اینها توی یوتیوب هست توسط تست کنننده های ژاپنی
حتی m3 e46 سال 2000 هم توان رقابت با لنسر و r34 رو نداشت
و اما در مورد سوبارو سیستم چهارچرخ عجیب و غریب wrx sti اصلا لنگه نداره
بهترین سیستم چهارچرخ دنیارو توی شرایط نامساعد داره
توصیه میکنم طناب کشی های معروف سوبارو با ماشین های 2 یا 3 برابر وزن خودشو ببینید
Iman1199
۳ اسفند ۱۴۰۱نظر شما محترمه ولی اون فیلم رو دیدم حالت رقابت واقعی نداشت پس نمیشه دقیق از روی اون قضاوت کرد درمورد سیستمهای چهارچرخ متحرک هم اول آئودی هست که لنگه نداره و بهترین سیستم چهار چرخ متحرک دنیا رو داره تو شرایط نامساعد مثل برف و غیره پیشنهاد میکنم ویدیو عملکرد اجزای سیستم چهرچرخ محرک آئودی رو تو یوتیوب ببینید تا متوجه بشید سوبارو هم توانایی های مناسبی داره ولی سیستمش به پیچیدگی و تکنولوژی ها و توانایی های آئودی نیست ولی همینم عملکرد شایسته ای داره و واقعا دوست داشتنی هستن
phonix
۳ اسفند ۱۴۰۱اقا ایمان گل قسمت اول از اخرین سری مستند گرند تور رو به شما پیشنهاد میکنم مشاهده کنید
ضمنا اینکه معیاری برای بهتر بودن یک سیستم این چنینی وجود نداره مثل اینکه ما الان بیایم از داخل مقاله بهترین موتور های جهان که پدال داره منتشر میکنه بیاییم و یکی رو از بقیه بالا تر قرار بدیم
همچنین پیچیدگی یک سیستم مهندسی و سازه به دلیل افزایش هزینه ساخت نگهداری و تعمیر اون همیشه به معنی بهتر بودن اون سیستم نیست و بار ها تکرار شده که سیستم های ساده اما با راندمان بالا ترجیح داد بشن
قبل از اینکه بخواین ریپلای کنید فراموش نکنید این باور از تفکرات سرمایه داری در اروپا اومده و کاملا هم در اروپا و امریکا در سیستم های نظامی تا جای ممکن رعایت میشه
هردو این دو برند در رالی سالیان دراز فعالیت کردن کسی میتونه بگه مثلا سوبارو از ائودی بهتر بوده؟
Iman1199
۳ اسفند ۱۴۰۱کاری به مسائل حاشیه ای ندارم هردو هم برای من دوست داشتنی هستن حرفی از رالی هم نبود
من صرفا از لحاظ کار مهندسی و پیچیدگی سیستم چهار چرخ متحرک و اجزای تشکیل دهنده سیستم هاشون و عملکردی که در مقایسه های مختلف دیدم گفتم اگه بررسی کنید متوجه میشید سیستم چهار چرخ متحرک آئودی الان سیستم پیشرفته تر و با کارایی بالاتری هست ویدیوهاش هست سیستم چهار چرخ متحرک آئودی رو خیلی پیچیده تر ساختن بررسی کنید متوجه میشید
حرف ما منطقی و روشنه دیگه
لازم نیست از سیستم سرمایه داری و نظامی و مسائل حاشیه ای حرف بزنید
ما کاری به اینها نداریم از اینهام خوشمون نمیاد ولی وقتی چیزی درست هست رو میدونیم میگیم
چون این که واضحه که مثلا لامبورگینی تو پیست مثلا تو نوربرگرینگ تایم پیست خیلی بهتری دارن تو پیست توجه کنید تو پیست فرق داره با رالی رالی که سرجاشه آئودی و سوبارو دوتا از مطرح ترین ها تو رالی بودن
F
۲ اسفند ۱۴۰۱حاضرید کدوم ماشینه اسپرته حال حاضر توقف تولید بشه تا به جاش لنسر ایوو دوباره تولید شه؟ فقط یک ماشین رو حق دارید بگید.
Evo
۲ اسفند ۱۴۰۱سوپرا
چون هیچ اصالتی نداره دیگه همون ب ام و با آرم تویوتاس
علیرضا
۲ اسفند ۱۴۰۱تسلا😂
#وصله ناجور
از وقتی اومد دیگه هیچی سرجاش نیست
بهنام
۲ اسفند ۱۴۰۱اسطوره های ژاپنی. واقعا میتسوبیشی عجیب غریبه کارهاش . اینهمه مدلهای نمادین و عالی با پیشینهی قوی داره که همشو ول کرد و چسبید به دو سه مدل محدود . آخه لنسر و گالانت و پاجرو رو چجوری تونستی محو کنی ؟ حالا جاشون رو یکسری مدلهای بی اصل و نسب تو بازار گرفتن . واقعا هلدینگ به اون عظمت چجوری نمیتونه رو خودروسازی سرمایه گذاری کنه ؟
ARMAN سابق
۲ اسفند ۱۴۰۱آقام اوو
sina
۳ اسفند ۱۴۰۱ویدیو از gears and gasoline ‘😇🙃🙃
شاپور
۳ اسفند ۱۴۰۱عالی بود ، کاش میشد با سوبارو زد به دل جاده و لذت برد.
❤BMW❤
۳ اسفند ۱۴۰۱من فقط محو تویوتا سوپرا قدیمی ام
و یه مدل ایمپرزا هم خیلی سال پیش معرفی شد که اونم wrx sti بود ،
اسمش خیلی بلند بود با رنگ آبی یخی خیلی ناب
اگه دوستان کسی اسمشو میدونه بگید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۱احتمالا منظور شما ایمپرزا باگآی (Bugeye) هست که سال 2001 تا 2007 تولید میشد؟
❤BMW❤
۳ اسفند ۱۴۰۱نه ،
دنبالش میگردم بهتون میگم
:)
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۱یکی دیگه هم هست که به تعداد محدود تولید شده Prodrive P25
درواقع بازتولید (Restomod) هست با قیمت 560 هزار دلار به تعداد 25 دستگاه
❤BMW❤
۳ اسفند ۱۴۰۱Subaru impreza sti wrx wr1
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۱جالب بود
Impreza WR1, built with a limited run of just 500. The WR1 featured a more powerful 315bhp engine capable of propelling the already quick iconic Impreza from 0-60mpg in just 4.25 seconds.
وی
۱۳ اسفند ۱۴۰۱Sti زیر سایه evoو بقیه بود تا وقتی که sti gc8 اومد سال 98 از موتور 2.2 لیتری 375 اسب بخار میکشیده به صورت استاک صفر تا صد هم 4.7
BMW
۲۰ خرداد ۱۴۰۲عاشق شدم دوباره لعنتی لنسر یه چیز دیگه است
oliver
۲۹ بهمن ۱۴۰۲هر دو عالی هستند اما به نظر من چراغ پشت ایمپرزا جدید شبیه آکورا NSX هستش