سوبارو از نسل سوم کراسترک در ژاپن رونمایی کرده است. این خودرو که پیشازاین بیشتر یک کراس هاچبک بود، حالا میخواهد به یک کراساوور واقعی تبدیل شود. همچنین نسل سوم این ماشین حالا نام XV را هم کنار گذاشته و در سراسر جهان با همان نام کراسترک عرضه خواهد شد. بااینحال، هرچند این کراساوور سابکامپکت از ظاهر و تکنولوژیهای مدرنی برخوردار شده است اما همچنان از همان پلتفرم قبلی استفاده میکند.
کراسترک در سال ۲۰۱۱ بهعنوان نسخهٔ کراس ایمپرزا معرفی شد و نسل دوم آن در سال ۲۰۱۷ به بازار آمد. حال در نسل سوم با اینکه تمام پانلهای بدنه از نو طراحی شدهاند اما خودرو فوراً بهعنوان یک کراسترک قابلتشخیص خواهد بود. همچنین با توجه به رویهٔ قبلی سوبارو، این خودرو میتواند پیشنمایشی برای نسل بعدی ایمپرزا هم باشد. نسل جدید این ماشین با ۴,۴۸۰ میلیمتر طول، ۱,۸۰۰ میلیمتر عرض، ۱,۵۸۰ میلیمتر ارتفاع و فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۰ میلیمتری، تقریباً هماندازهٔ نسل قبلی است بهجز در طول که ۱۵ میلیمتر افزایش یافته است.
کراسترک جدید از جلوپنجرهٔ ششضلعی بزرگتری استفاده میکند که به چراغهای جلوی باریکتر و تمام LED متصل شده است. هرچند ظاهر این خودرو بسیار شبیه به دیگر محصولات سوبارو به نظر میرسد اما حالا کمی حال و هوای ساختههای مزدا را هم پیدا کرده است. در همین حال، تریمهای پلاستیکی محافظ نیز حالا بخش بیشتری از سپر را پوشش دادهاند و در ترکیب با روکشهای اطراف دهانهٔ گلگیرها و ریلهای روی سقف نمای آفرودی به خودرو بخشیدهاند.
در پروفیل جانبی کراسترک جدید شاهد نمای آشنایی با همان خط پنجره و گلگیرهای عضلانی به همراه طرحهای تازهای برای رینگهای ۱۷ یا ۱۸ اینچی هستیم. در عقب، چراغها کوچکتر و C شکل شدهاند و حجمپردازیهای بیشتری روی درب صندوق و سپر کار شده است. همچنین در اینجا هم محافظهای پلاستیکی بیشتر شدهاند و حالا صفحهٔ محافظ زیرین و شبرنگها را در خود جای دادهاند.
در داخل، داشبورد بازطراحی شده و در خود نمایشگر بزرگتر ۱۱.۶ اینچی را جای داده که قبلاً در مدلهای WRX و لوورگ دیده بودیم. هرچند کنترلهای فیزیکی سیستم تهویه حذف و در نمایشگر لمسی ادغام شدهاند اما سوبارو همچنان همان صفحه آمپر آنالوگ قبلی را حفظ کرده و برخلاف بسیاری از خودروسازان سراغ نمونهٔ دیجیتالی نرفته است. بسته به تیپ، صندلیها با روکش پارچهای یا چرمی ارائه میشوند و در بخش ایمنی هم شاهد نسل جدید سیستم EyeSight سوبارو با نرمافزار بهبودیافته و دوربینی با زاویه گستردهتر هستیم.
همانطور که در ابتدا اشاره شد، نسل جدید کراسترک روی نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پلتفرم ماژولار جهانی سوبارو ساخته شده که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این پلتفرم که در نسل جدید مدلهای بزرگتر WRX و لوورگ هم به کار رفته است، بهمنظور بهبود استحکام و کاهش سروصدا، لرزش و ارتعاش، از نوع جدیدی چسب استفاده میکند. زیر کاپوت نسل جدید کراسترک یک پیشرانهٔ ۲ لیتری تخت هیبریدی قرار گرفته که نیروی خود را از طریق یک گیربکس CVT به هر چهارچرخ میفرستد.
سوبارو فعلاً خروجی این موتور را اعلام نکرده اما گفته است که بهمنظور کاهش سروصدا و لرزش، اصلاحاتی را تجربه کرده است. علاوه بر این، انتظار میرود در آینده پیشرانههای دیگری هم برای این خودرو ارائه شود. طبق گزارشها، یک پیشرانهٔ کمحجمتر جایگزین موتور ۲ لیتری تخت قبلی میشود درحالیکه در بازار آمریکای شمالی همچنان از همان موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی نسل قبلی استفاده خواهد شد. نسل سوم سوبارو کراسترک سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. فروش این ماشین از ژاپن شروع میشود و سپس بهتدریج راهی سایر بازارهای جهانی هم خواهد شد.
پژمان
۲۵ شهریور ۱۴۰۱من آلان تو آمریکا هستم ومی خواستم ببینم راسته می گن وقتی اینجا روز باشه اونجا شبه ؟؟؟؟ می خواستم ببینم ساعت چنده ؟ چون ساعتم خوابیده دلم نیومد بیدارش کنم !
جمشید
۲۵ شهریور ۱۴۰۱😂😂😂
AMANTE
۲۵ شهریور ۱۴۰۱یکی از بهترین کمپانی ها که هیچ حاشیه ای نداره و زبان طراحی مختص خودش رو داره و بدون هیچ سر و صدایی محصولات اش رو معرفی میکنه و فروش خوبی هم داره.
امیدوارم دوباره Impreza WRX STI برگرده حتی به عنوان یک هاچ بک تولید محدود.
NAVID۰۰۹۸
۲۵ شهریور ۱۴۰۱کلاً سوبارو یه شرکت کاریزماتیکه !
نکاتی داره که در مقاله به اون پرداخته شده مثل استفاده از نوعی چسب خاص در منتاژ که این سیستم اشتباه نکنم اول شرکت bmw انجام داد که استفاده از این چسب مخصوص باعث استحکام بیشتر قطعات در تصادفات و عایقبندی میشه و وزن هم پائینتر میاره و هزینهی تولید هم بسیار شکسته میشه و از دستگاههای جوش کمتری استفاده میشه !!!
نکتهی دیگه گیربکس cvt هست که هرچی هم برای سوبارو خوب باشه ، باز هیجان رانندگی این خودرو را میگیره با این که موتورش تخت هست و سوباره همیشه به هندلینگ و هیجان در ژاپنیها معروف بوده !
نکتهای که به آن پرداخته نشده ، AWD بودنش هست که پتانسیل این خودروست اما گیربکس مضخرف CVT مضخرفش میکنه حتی اگر مصنوعی دنده بده !
به نظرم خودتان را بگذارید جای خریداران این خودرو ، چرا باید این خودرو را خرید ؟!!! ….
با اینکه میدانم کیفیت بالایی در تمام زمینهها دارد و یه خودروی کاراییمِحور هست اما باب میل من به عنوان خریدار نیست و ترجیح میدهم مزدا بخرم تا سوبارو را !!!
البته مزدا AWD نداره ، موتور تخت و تعادل بالای این را هم نداره با اینکه خود مزدا سرآمد کلاس خودش هست ولی به خوبی سوبارو نیست ولی باز هم مزدا برای من چیزی دیگر هست ❤!
Royal Driver UK 70
۲۵ شهریور ۱۴۰۱واقعا برندیه که تو سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بیشترین لایکو امتیازو توسط مشتری داشته ایول داره!
reza342
۲۵ شهریور ۱۴۰۱بهترین خودرو تو سگمنت خودش. آفرود خوب قیمت خوب، کیفیت. حیف که تو ایرانیم…
بهراد
۲۵ شهریور ۱۴۰۱واقعا باید قدر سوبارو رو دونست. این ماشینم اگه زیر ۲۰ هزار دلار باشه ( که بعیده ) بنظرم گزینه بسیار عالی هستش برای واردات.
علی
۲۵ شهریور ۱۴۰۱قیمت پایه سوبارو ایمپرزا سدان با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و سیستم AWD در بازار امارات ۱۹ هزار و خورده ای هست.
علی
۲۵ شهریور ۱۴۰۱چند سال پیش تو نمایشگاه خودرو مشهد سوبارو هم آورده بودند خیلی ماشین خوب و با کیفیتی به نظر میومد و من که خیلی خوشم آمد و تعجب میکنم چراتو ایران موفق نبود
احمدرضا
۲۵ شهریور ۱۴۰۱واردات محدود
قیمت غیر قابل قبول و غیر رقابتی
شرایط فروش محدود
تبلیغات بد
خدمات پس از فروش افتضاح
کمبود نمایندگی و قطعه
در کنار نمایندگی انحصاری بسیار بد باعث شد سوبارو تو ایران شکست بخوره
این قضیه برای هوندا هم اتفاق افتاد
NAVID۰۰۹۸
۲۵ شهریور ۱۴۰۱آقا احمد رضا
اینهایی که فرمودید کاملاً درسته ، اما !
اما دو مسئله بیش از هر چیزی در فروش محصولات در ایران اثرگذاره :
۱ : نبود بازار رقابتی با قیمت حقیقی که البته مافیا و دولت به کمک همدیگر برای هر محصولی اول تصمیم میگیرند و انتخاب مردم را دگرگون میکنند !
۲ : فرهنگ مردم هر کشوری باعث انتخاب محصولات میشه که در کشور ما خودرو به جای اینکه اول جنبهی کارایی و کیفیت داشته باشه به چشمِ ظاهر و آپشن به اون نگاه میکنند و این میشه که خودروهایی که ارزش بالایی ندارند میشه هفتتیرکِش میدان !
شما ساعتها بیا از هوندا و سوبارو بگو با دلیل و منطق اما اونی که نخواد بفهمه هرکاریش هم بکنی نمیفهمه و مرغش یه پا داره ، چرا ؟!
چون مِلاک پاخور خودرو در انتخابش هست که پُزِش را به اطرافیان بده و تو دور دورها هم بیشتر به چشم بیاد تا شمارههای بیشتری ردوبَدَل کنه و اینه که همه جای دنیا خودروهای بالای ۱۰۰ هزار دلار هم شاید حتی به چشم نیایند اما در ایران حتی با خودروی ۱۵ هزار دلاری هم یقه جر میدهند !
aMiRsHaYaN
۲۵ شهریور ۱۴۰۱عقبش چقدر سولترا میزنه
T
۲۵ شهریور ۱۴۰۱نوک مدادی خیلی بهش میاد
meysam
۲۵ شهریور ۱۴۰۱اگه گیربکس cvt نبود خیلی بهتر هم میشد
تو ویدئوهایی که تو یوتوب از آفرود سوباروهای cvt دیدم خیلی از تست کنندهها میگن حیف این سیستم awd عالی سوبارو که با cvt همراه شده
Phonix
۲۵ شهریور ۱۴۰۱بخدا cvt آنقدر هم که میگید بد نیست
رو ماشین خانوادگی واقعا جوابه
NAVID۰۰۹۸
۲۶ شهریور ۱۴۰۱بد نیست
ما هم نمیگیم بدِ
چون مضخرفه !!!!!
یوسف
۲۵ شهریور ۱۴۰۱خوبی که بهتر شد.
در آغاز متن نوشته که کراس ترک دیگه یه کراس هاچبک نیست و میخواد کراس اوور واقعی باشه اما چیزی که میبینم تناسبات طراحی و ابعاد بدنه تغییری نکرده و همچنان یک کراس بک هستش.
Royal Driver UK 70
۲۵ شهریور ۱۴۰۱یکی از باحال ترین برند های اقتصادیه. حیف زیاد تو ایران محبوب نشد با اینکه یکی از شاسی بلنداشو وارد کردن اسمش فورستر بود با یک سدان خیلی خوب لگاسی بود اصلا تحویل گرفته نشدن چندینو چند سال پیشم وارد شد. حیف. اینم عجب چیزیه واقعا باحاله سوبارو
علی
۲۵ شهریور ۱۴۰۱مافیای واردکنندگان کره ای نگذاشتند سوبارو و هوندا تو ایران کار کنند . وگرنه سوبارو خیلی ماشینهای عالی درست میکنه با قیمت اقتصادی و استهلاک کم و ماشین های عالی و بیدردسر
JDM lover
۲۵ شهریور ۱۴۰۱سوبارو خیلی دوس داشتنیه
بدون حاشیه و جنجاله
این مدلم بنظرم خیلی خوبه
موتور ۲ لیتر تخت و سیستم چهارچرخ محرک و کابین جادار و قیمت مناسب ، برای یه خونواده یه پکیج خیلی خوبه
hadi6
۲۶ شهریور ۱۴۰۱سوبارو خیلی کم حاشیه و چراغ خاموش داره کار درست خودشو پیش میبره 😍
مهندسی بی نظیری دارن👌🏼…
واقعا حیف که تعداد محدودی سوبارو داخل کشور داریم
WRX STI امیدوارم دوباره زنده بشه…
مهردادکمال
۱۶ آبان ۱۴۰۱بنظرم همزمان نقاط قوت سدان و کراس اور رو با هم داره