سوبارو

ایربگ ویژه دوچرخه‌سواران در سوبارو فارستر؛ اولین نمونه در جهان

سوبارو با معرفی نسخه‌ای جدید از ایربگ بیرونی خودرو، گامی نوین در راستای ایمنی دوچرخه‌سواران برداشته است. این فناوری در حال حاضر تنها در ژاپن ارائه می‌شود.

نکات کلیدی خبر
ایربگ بیرونی جدید سوبارو، نخستین نمونه در جهان است که به‌طور خاص برای محافظت از دوچرخه‌سواران طراحی شده است.
نسخه‌های پیشین این ایربگ تنها روی حفاظت از عابران پیاده تمرکز داشتند، اما نمونه جدید ابعادی بزرگ‌تر دارد تا هر دو گروه را پوشش دهد.
این قابلیت فعلاً فقط در نسخه ژاپنی سوبارو فارستر عرضه شده و عرضه جهانی آن هنوز تأیید نشده است.

نگاهی به تحولی تازه در ایمنی خودرو

طی دهه‌های گذشته، ایمنی خودروها پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است؛ از حذف داشبوردهای فلزی گرفته تا اجباری شدن کمربند ایمنی و فناوری‌های مدرن کمکی رانندگی. با این حال، هنگام وقوع تصادف، همچنان یکی از مؤثرترین تجهیزات ایمنی، ایربگ‌ها هستند.

در همین راستا، سوبارو به‌تازگی نسخه‌ای به‌روزرسانی‌شده از ایربگ بیرونی مخصوص محافظت از دوچرخه‌سواران را روی نسل تازه فارستر در بازار ژاپن معرفی کرده است؛ ایربگی که در نوع خود برای نخستین بار در جهان به‌طور خاص برای این منظور طراحی شده است.

البته ولوو سالها پیش از این از طراحی یک ایربگ برای حفاظت از عابران و دوپرخه‌سواران رونمایی کرده بود که هنوز به تولید نرسیده است.

از محافظت عابر تا دوچرخه‌سوار

سوبارو نخستین بار در سال ۲۰۱۶ ایربگ بیرونی را برای حفاظت از عابران پیاده معرفی کرد. این فناوری ابتدا در مدل‌هایی مانند ایمپرزا، WRX، لگاسی، کراس‌ترک و لِوُرگ عرضه شد. عملکرد آن به این صورت بود که در صورت وقوع تصادف، ایربگی در قسمت بالایی کاپوت باد می‌شد تا برخورد سر عابر با بدنه سفت خودرو کاهش یابد.

اما دوچرخه‌سواران به‌طور طبیعی در موقعیتی بالاتر از سطح زمین نسبت به عابران پیاده قرار دارند. بنابراین طراحی قبلی ایربگ‌ها برای آن‌ها کارایی کمتری داشت و نقاطی چون ستون A خودرو (یکی از مقاوم‌ترین بخش‌های بدنه) در برابر ضربه بی‌محافظ باقی می‌ماند.

راهکاری نوین برای چالش دوچرخه‌سواران

نسخه جدید ایربگ سوبارو این مشکل را با طراحی خلاقانه‌ای برطرف کرده است. این ایربگ اکنون به‌گونه‌ای طراحی شده که تا کناره‌های شیشه جلو (شیشه جلو و ستون‌های A) گسترش می‌یابد و بدین ترتیب نقاطی که بیشترین احتمال برخورد بدن دوچرخه‌سوار با آن‌ها وجود دارد، محافظت می‌شود.

همچنین نحوه اتصال بخش‌های بالایی و پایینی ایربگ نیز بازطراحی شده تا پس از باد شدن، ایربگ در جای خود ثابت باقی بماند و بتواند هم از عابران پیاده و هم دوچرخه‌سواران محافظت کند.

سوبارو مدعی است این نخستین ایربگ مخصوص دوچرخه‌سواران در جهان است که چنین عملکردی دارد و به نظر می‌رسد این ادعا درست باشد.

مقایسه با ایربگ‌های پوشیدنی

هرچند این نخستین بار است که یک خودروساز چنین ایربگی را به صورت خارجی روی خودرو نصب می‌کند، اما پیش از این نیز ایربگ‌هایی برای دوچرخه‌سواران طراحی شده بودند؛ از جمله جلیقه‌های ایربگ‌دار قابل پوشیدن نظیر Helite B’Safe که در صورت شناسایی خطر، با سرعت بالا باد می‌شوند. این نوع تجهیزات، عملکردی مشابه جلیقه نجات در هواپیما دارند، اما بسیار سریع‌تر عمل می‌کنند.

با این حال، این ایربگ‌های پوشیدنی معمولاً گران‌قیمت هستند (چند صد دلار قیمت دارند) و استفاده گسترده‌ای در میان دوچرخه‌سواران پیدا نکرده‌اند. در نتیجه، اقدام سوبارو در جهت نصب یک ایربگ خارجی روی خودرو، حرکتی مثبت و ارزشمند برای افزایش ایمنی تمامی کاربران راه محسوب می‌شود، بدون اینکه نیاز به تجهیزات اضافی از سوی دوچرخه‌سوار باشد.

عرضه محدود در بازار ژاپن

در حال حاضر، این ایربگ تنها در نسخه بازار ژاپن سوبارو فارستر که به‌تازگی معرفی شده، عرضه می‌شود. هنوز خبری مبنی بر عرضه این فناوری در بازار آمریکای شمالی یا دیگر نقاط جهان منتشر نشده است.

خبرنگار منبع خبر برای کسب اطلاعات بیشتر با دفتر سوبارو آمریکا تماس گرفته اما تا لحظه انتشار خبر، پاسخی دریافت نکرده است.

جمع‌بندی

سوبارو بار دیگر با ارائه نوآوری در ایمنی خودروها، نشان داده که در فکر حفاظت از تمامی کاربران جاده است، نه‌فقط سرنشینان داخل خودرو. ایربگ بیرونی جدید، قدمی مؤثر برای کاهش صدمات وارده به دوچرخه‌سواران در تصادفات شهری است و در صورت موفقیت در بازار ژاپن، می‌تواند به الگویی برای دیگر خودروسازان بدل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Mr. gt c

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (449 ديدگاه)

    ماشین من حتی برای منم یدونه ایربگ نداره :(

    موافقم 12
    مخالفم 1
  2. KAIZEN

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (424 ديدگاه)

    برند دوست داشتنی

    موافقم 9
    مخالفم 1
  3. Titanium

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (357 ديدگاه)

    نگاه کن به دوچرخه سواران چه اهمیتی میدن.
    بعد منم دوچرخه سوارم نزدیک ۱۰ بار نزدیک بود منو به کشتن بدن این راننده های بی فرهنگ،یه بار هم دستم شکست سر این قضیه،امیدوارم رانندگی خوب فرهنگ‌سازی بشه حالا خوب هم نه همون عادی باشه ما راضییم

    موافقم 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا