سوبارو

سوبارو WRX با پیشرانه 12 سیلندر تویوتا، هیولای هزار اسبی!

آیا تاکنون به فکر نصب یک پیشرانه ۱۲ سیلندر پرقدرت در قلب سوبارو WRX افتاده‌اید؟ جاناتان پرولکس آرزوی انجام این کار را داشته و البته تنها در فکر و خیال غرق نشده و با آچار به دست شدن این مأموریت خطیر را به سرانجام رسانده است. مهم‌تر اینکه پیشرانه ۱۲ سیلندر موردبحث از یک شرکت که خیلی به ذهن خطور نمی‌کرد تأمین شده است.

خودرویی که قلب خود را به سوبارو WRX اهدا کرده تویوتا سنچوری بوده است. همان‌گونه که می‌دانید این سدان ژاپنی زمانی با پیشرانه ۱۲ سیلندر تویوتا عرضه می‌شد. در واقع نیروگاه ۱۲ سیلندر یاد شده از سال ۱۹۹۷ در نسل دوم سنچوری بکار رفته و حالا می‌توانیم آن را در داخل سوبارو WRX خاکستری رنگ ببینید. به جرات می‌توان گفت این خودرو جذاب‌ترین ثمره همکاری سوبارو-تویوتا محسوب می‌شود.

پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵ لیتری سنچوری با کد 1GZ-FE شناخته می‌شود و در قوی‌ترین حالت خروجی ۲۹۵ اسب بخاری و گشتاور ۴۶۰ نیوتون متری دارد. البته پرولکس به این رقم‌ها قانع نبوده و با استفاده از دو توربوی G30-770، یاتاقان‌ها و پیستون‌های جدید به قدرت نهایی ۱۰۰۰ اسب بخاری دست یافته است. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه BMW سری ۳ به چرخ ها فرستاده می‌شود.

واقعیت این است که پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر کمیاب‌تر از هر زمان دیگری بوده و فراری جزو پیشتازان زنده نگه داشتن این نیروگاه‌های آهنین بوده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. MASIHA

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (947 ديدگاه)

    موقعی شاهین تازه اومده بود پدال یه تایتل خوب برای معرفیش زد: شاهینی با قلب گنجشک!
    این یکی برعکس اونه
    گنجشکی با قلب شاهین.

    موافقم 42
    مخالفم 3
  2. پرهام رهام

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (224 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 10
    مخالفم 1
  3. Amir

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (121 ديدگاه)

    لوگو تویوتا چی میگه؟!؟؟

    1. علی-کیوج

      ۱۶ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (10 ديدگاه)

      تو عکس اولم لوگوی لکسوسه!

  4. Swedish arrogant tiger

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    نکته جالب اینه که چطور یه پیشرانه 12 سیلندر رو تو سینه ماشینی که موتورش 4 سیلندر بوده جا داده!

    موافقم 14
    1. Ali_x76

      ۱۵ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      یه سری لوازم حذف یا جابجا میشن
      مثلا اینجا احتمالا کمپرسور کولر حذف شده
      رادیاتور و باطری به عقب منتقل شده
      سپر جلوتر اومده
      وسط کاپوت قوس داده شده به بالا
      و مهم تر از همه، این ماشین در حالت عادی موتور عرضی بوده و گیربکس زیر کاپوت
      اینجا موتور طولی شده و گیربکس رفته پشت موتور و داخل اتاق
      همین باعث باز شدن کلی فضا میشه

      1. Swedish arrogant tiger

        ۱۵ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        رادیات و اینتر و توربو هنوز نصب نشده و بعیده همینطوری بره پشت چون مسیر هوا نداره، کمپرسور هم هنوز سرجاشه.
        و البته اینکه موتورش هم فابریکی طولیه.

  5. Aliasn

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (95 ديدگاه)

    تو عکس اولی هم لوگوی لکسوس چسبونده رو ماشین .
    ماشین جالبیه ولی اگه مدل های قدیمی تر بود به نظرم جالب تر میشد.

  6. Philipp

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    احیانا شاسی ماشین نابود نمیشه با این همه قدرت؟

  7. M@M@DRZ

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (366 ديدگاه)

    گدرت ژاپنی👊🤝

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. محمد

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (164 ديدگاه)

    ۱۲ سیلندر ۲۹۵ اسب برای سال ۹۷ کم نیست؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. M.Kazem.K

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (862 ديدگاه)

    خب این چه کار ضایعیه !!😐😐 خب حداقل یه ۱۲ سیلندر قوی تر مینداخت روش ! از اون بدتر اصلا کاربری سنچوری و موتورش از زمین تا آسمون با هدف این تیونینگ در تناقضه !!

  10. میثم

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    فراری جزو پیشتازان زنده‌ نگه‌داشتن پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر است.
    اگه سوختهای مصنوعی بدون کربن پورشه یا هیدروژن تویوتا به نتیجه برسه، میشه امیدوار بود همچنان این پیشرانه‌ها زنده بمونن، حداقل برای سوپر اسپرتها.

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. Behrouz. anzali

      ۱۵ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (372 ديدگاه)

      به ثمر میرسه و زنده میمونن مطمئن باش .. شاید اینده خودروها برقی نباشه فقط !!!

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. Iman99

        ۱۸ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        هیدروژن رو به نام تویوتا نزن تویوتا از آخرین ها بوده تو هیدروژن فقط تنها کاری که کرده سرمایه گذاری برای تولید انبوه اون بوده
        تو خوروساز ها هم اولین ها و پیشرفته ترین ها تو هیدروژن مرسدس بنز از آلمان و جنرال موتورز از امریکا هستن که بهترینش هستن
        بحث تولید هم با بحث فنی و مهندسی جداست تولید سرمایه گذاری میخواد ولی بخش فنی مهندسی تکنولوژی و تحقیق و توسعه و فکر میخواد که این خودش ملاک مقایسه و برتری هست که از این لحاظ باید تمام زمینه های کاربرد این تکنولوژی بررسی بشه که از این لحاظ شرکت های اروپایی و امریکایی مختلفی هستن که پیشرو در هیدروژن هستن و از بقیه خیلی جلو تر و بالاتر هستن در همه انواع زمینه ها هم کار می کنن از زیر دریایی تا هوا و فضا و … اینها همه از شرکت های اروپایی و امریکایی هستن که پیشرو های این زمینه و سایر زمینه ها هستن

        موافقم 4
        مخالفم 1
  11. مهردادکمال

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    این همه وزن رو اکسل جلو بنظرتون جلوبندی رو نابود نمیکنه!!!

  12. ایلمان

    ۲۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (86 ديدگاه)

    تایتل سوبارو
    عکس اول لکسوس
    عکس دوم تویوتا

    من فک میکردم این موردا فقط تو ایران قابل مشاهدس
    نگو اینا وضعشون از ما خرابتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا