آیا تاکنون به فکر نصب یک پیشرانه ۱۲ سیلندر پرقدرت در قلب سوبارو WRX افتادهاید؟ جاناتان پرولکس آرزوی انجام این کار را داشته و البته تنها در فکر و خیال غرق نشده و با آچار به دست شدن این مأموریت خطیر را به سرانجام رسانده است. مهمتر اینکه پیشرانه ۱۲ سیلندر موردبحث از یک شرکت که خیلی به ذهن خطور نمیکرد تأمین شده است.
خودرویی که قلب خود را به سوبارو WRX اهدا کرده تویوتا سنچوری بوده است. همانگونه که میدانید این سدان ژاپنی زمانی با پیشرانه ۱۲ سیلندر تویوتا عرضه میشد. در واقع نیروگاه ۱۲ سیلندر یاد شده از سال ۱۹۹۷ در نسل دوم سنچوری بکار رفته و حالا میتوانیم آن را در داخل سوبارو WRX خاکستری رنگ ببینید. به جرات میتوان گفت این خودرو جذابترین ثمره همکاری سوبارو-تویوتا محسوب میشود.
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵ لیتری سنچوری با کد 1GZ-FE شناخته میشود و در قویترین حالت خروجی ۲۹۵ اسب بخاری و گشتاور ۴۶۰ نیوتون متری دارد. البته پرولکس به این رقمها قانع نبوده و با استفاده از دو توربوی G30-770، یاتاقانها و پیستونهای جدید به قدرت نهایی ۱۰۰۰ اسب بخاری دست یافته است. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه BMW سری ۳ به چرخ ها فرستاده میشود.
واقعیت این است که پیشرانههای ۱۲ سیلندر کمیابتر از هر زمان دیگری بوده و فراری جزو پیشتازان زنده نگه داشتن این نیروگاههای آهنین بوده است.
MASIHA
۱۵ آذر ۱۴۰۰موقعی شاهین تازه اومده بود پدال یه تایتل خوب برای معرفیش زد: شاهینی با قلب گنجشک!
این یکی برعکس اونه
گنجشکی با قلب شاهین.
پرهام رهام
۱۵ آذر ۱۴۰۰جالب بود
Amir
۱۵ آذر ۱۴۰۰لوگو تویوتا چی میگه؟!؟؟
علی-کیوج
۱۶ آذر ۱۴۰۰تو عکس اولم لوگوی لکسوسه!
Swedish arrogant tiger
۱۵ آذر ۱۴۰۰نکته جالب اینه که چطور یه پیشرانه 12 سیلندر رو تو سینه ماشینی که موتورش 4 سیلندر بوده جا داده!
Ali_x76
۱۵ آذر ۱۴۰۰یه سری لوازم حذف یا جابجا میشن
مثلا اینجا احتمالا کمپرسور کولر حذف شده
رادیاتور و باطری به عقب منتقل شده
سپر جلوتر اومده
وسط کاپوت قوس داده شده به بالا
و مهم تر از همه، این ماشین در حالت عادی موتور عرضی بوده و گیربکس زیر کاپوت
اینجا موتور طولی شده و گیربکس رفته پشت موتور و داخل اتاق
همین باعث باز شدن کلی فضا میشه
Swedish arrogant tiger
۱۵ آذر ۱۴۰۰رادیات و اینتر و توربو هنوز نصب نشده و بعیده همینطوری بره پشت چون مسیر هوا نداره، کمپرسور هم هنوز سرجاشه.
و البته اینکه موتورش هم فابریکی طولیه.
Aliasn
۱۵ آذر ۱۴۰۰تو عکس اولی هم لوگوی لکسوس چسبونده رو ماشین .
ماشین جالبیه ولی اگه مدل های قدیمی تر بود به نظرم جالب تر میشد.
Philipp
۱۵ آذر ۱۴۰۰احیانا شاسی ماشین نابود نمیشه با این همه قدرت؟
M@M@DRZ
۱۵ آذر ۱۴۰۰گدرت ژاپنی👊🤝
محمد
۱۵ آذر ۱۴۰۰۱۲ سیلندر ۲۹۵ اسب برای سال ۹۷ کم نیست؟
M.Kazem.K
۱۵ آذر ۱۴۰۰خب این چه کار ضایعیه !!😐😐 خب حداقل یه ۱۲ سیلندر قوی تر مینداخت روش ! از اون بدتر اصلا کاربری سنچوری و موتورش از زمین تا آسمون با هدف این تیونینگ در تناقضه !!
میثم
۱۵ آذر ۱۴۰۰فراری جزو پیشتازان زنده نگهداشتن پیشرانههای ۱۲ سیلندر است.
اگه سوختهای مصنوعی بدون کربن پورشه یا هیدروژن تویوتا به نتیجه برسه، میشه امیدوار بود همچنان این پیشرانهها زنده بمونن، حداقل برای سوپر اسپرتها.
Behrouz. anzali
۱۵ آذر ۱۴۰۰به ثمر میرسه و زنده میمونن مطمئن باش .. شاید اینده خودروها برقی نباشه فقط !!!
Iman99
۱۸ آذر ۱۴۰۰هیدروژن رو به نام تویوتا نزن تویوتا از آخرین ها بوده تو هیدروژن فقط تنها کاری که کرده سرمایه گذاری برای تولید انبوه اون بوده
تو خوروساز ها هم اولین ها و پیشرفته ترین ها تو هیدروژن مرسدس بنز از آلمان و جنرال موتورز از امریکا هستن که بهترینش هستن
بحث تولید هم با بحث فنی و مهندسی جداست تولید سرمایه گذاری میخواد ولی بخش فنی مهندسی تکنولوژی و تحقیق و توسعه و فکر میخواد که این خودش ملاک مقایسه و برتری هست که از این لحاظ باید تمام زمینه های کاربرد این تکنولوژی بررسی بشه که از این لحاظ شرکت های اروپایی و امریکایی مختلفی هستن که پیشرو در هیدروژن هستن و از بقیه خیلی جلو تر و بالاتر هستن در همه انواع زمینه ها هم کار می کنن از زیر دریایی تا هوا و فضا و … اینها همه از شرکت های اروپایی و امریکایی هستن که پیشرو های این زمینه و سایر زمینه ها هستن
مهردادکمال
۱۵ آذر ۱۴۰۰این همه وزن رو اکسل جلو بنظرتون جلوبندی رو نابود نمیکنه!!!
ایلمان
۲۲ آذر ۱۴۰۰تایتل سوبارو
عکس اول لکسوس
عکس دوم تویوتا
من فک میکردم این موردا فقط تو ایران قابل مشاهدس
نگو اینا وضعشون از ما خرابتره