شاید طرفداران سوبارو در حال سوگواری برای روزهای خوش حضور این برند در مسابقات رالی جهانی باشند اما حداقل از نظر جهانی این موضوع لطمهای به موفقیت ژاپنیها وارد نکرده است. هماکنون سوبارو روی محصولات خانوادگی و سیستمهای ایمنی تمرکز داشته و جدیدترین محصولات آن رفتهرفته وارد بازار میشوند.
سال پیش شاهد معرفی نسل جدید ایمپرزا بودیم و امسال نیز فارستر تازهنفس وارد میدان شده است. اگرچه این خودرو نه با گیربکس دستی و نه با پیشرانهای دیزلی عرضه میشود اما سوبارو امیدهای زیادی به موفقیت این قدبلند دارد. نسل جدید این خودرو را در نزدیکی توکیو بررسی کرده بودیم و دیدیم که فارستر جدید در هر زمینهای بهتر از نسل قبلی خود است.
سوبارو ادعا میکند جدیدترین نسخه این خودرو سواری بهتری داشته، راحتتر بوده و البته کممصرفتر است. آن چیزی که باعث شده همهی این موارد میسر شوند پلتفرم جهانی جدید سوبارو SGP است.
پس از معرفی ایمپرزا و XV جدید، شاسیبلند فارستر سومین محصولی است که از معماری یاد شده سود میبرد. این پلتفرم بالاترین رتبهبندی تصادف در ژاپن را دریافت کرده است. اساساً این خودرو ابعادی در حد نمونه قبلی داشته اما فاصله بین محوری آن ۳۵ میلیمتر بیشتر شده و پلتفرم جدید نیز به طراحان فارستر اجازه داده تا فضای کابین و فضای پا و سر را بهبود بخشند.
با فرمی جعبهای و لبههای تیز، نسل قبلی خیلی زیبا نبود؛ اما فارستر برای برنده شدن جوایز زیبایی طراحی نشده بود. این خودرو برای انجام دادن بیچونوچرای مأموریتهای مالک خود توسعه یافته بود و هنوز هم در این خودرو عملکرد بر طراحی غلبه دارد.
فعلاً دو پیشرانه برای فارستر جدید تدارک دیده شده است. اولین پیشرانه نمونه بازنگری شدهی ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی است درحالیکه نمونهی دوم کاملاً جدید بوده و از نوع ۴ سیلندر ۲ لیتری هیبرید با نام e-Boxer میباشد.
پیشرانه ۲.۵ لیتری به یک گیربکس CVT متصل بوده و قدرت ۱۸۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۳۹ نیوتون متری دارد. فارستر با این پیشرانه قویترین خودروی کلاس نبوده و هوندا CR-V با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو خروجی ۱۹۰ اسب بخاری دارد. پیشرانهی فارستر بیش از آنکه قدرتمند عمل کند قدرت کافی را نشان میدهد اما بین دورهای ۳ تا ۵۵۰۰ پیشرانه شاهد حداکثر گشتاور تولیدی هستیم.
گیربکس CVT هم بهبود یافته و تعویضهای طبیعیتر و صدا و لرزش کمتری دارد. این پیشرانه به درد گشتوگذار در جنگل و مسافرتهای خانوادگی میخورد.
با بررسی این نسخه پیشتولیدی واضح است که نسل جدید سوبارو فارستر بهبودهای قابلتوجهی در مقایسه با نسل پیشین داشته است. به لطف پلتفرم جدید، سیستم تعلیق بهبود یافته، فرمان جدید و سیستم چهار چرخ محرکی که امتحان خود را به خوبی پس داده، فارستر در سر پیچها تکانهای بدنه زیادی نداشته و با دقت خوبی پیچها را پشت سر میگذارد. فرمان خودرو توازن وزنی خوبی داشته و باعث میشود احساس سبکتر و چابکتر بودن فارستر در مقایسه با نسل پیشین بیشتر به چشم آید. ترمزها نیز قویتر هستند.
تمامی نسخههای فارستر جدید بهصورت استاندارد با تکنولوژی EyeSight عرضه میشوند. این بسته ایمنی شامل ترمز خودکار پیشگیری از برخورد، هشدار خروج از مسیر، کروز کنترل تطبیقی و… میباشد.
اما این شاسیبلند برای اولین بار از تکنولوژی تمرکز راننده سود میبرد که از نرمافزار تشخیص چهره برای هشدار به رانندگان خوابآلود یا بیتوجه استفاده میکند. زمانی که موقعیت رانندگی مناسب خود را یافتید، خودرو از دوربین نصب شده روی داشبورد برای یادگرفتن عادات رانندگان استفاده کرده و صندلیها، آینهها و سیستم تهویه مطبوع را بهصورت خودکار تنظیم خواهد کرد. سوبارو میگوید این اولین باری است که چنین سیستمی در چنین خودرویی با این قیمت بکار میرود.
کابین فارستر جدید از متریال باکیفیت و پلاستیکهای نرم و بهتر در مقایسه با نسل قبل سود برده است. نورپردازی زیبا و صندلیهای بهتری در کابین نصب شده و طراحی هوشمندانه داشبورد یا صفحه لمسی بزرگی تکمیل شده است. قطعاً اینترفیس فارستر را به تویوتا راو ۴ ترجیح میدهیم اما هنوز مشخصات رسمی این خودرو اعلام نشده و بنابراین نتیجهگیری قطعی را نمیتوان انجام داد.
علیرغم اینکه حضور فارستر در بریتانیا چندان پررنگ نیست اما در مقیاس جهانی فروش زیادی دارد. شاید سواری فارستر به اندازه رقبا هیجانانگیز نباشد اما در هر زمینهای بهبود یافته است. فارستر جدید راحتتر و ایمنتر از قبل بوده و لیاقت موفق شدن در راهی را که نسل قبلی نپیموده دارد.
مشخصات سوبارو فارستر ۲.5i
- قیمت: از ۲۷ هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۱۸۰ اسب بخار/۲۳۹ نیوتون متر
- گیربکس: CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۱۰ ثانیه (تخمینی)
- حداکثر سرعت: ۱۹۳ کیلومتر در ساعت (تخمینی)
- مصرف سوخت: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
منبع: autoexpress
datsun
۶ شهریور ۱۳۹۷فضایی داخلی بسیار زیبا و متناسبی داره ، کیفیت بسیار خوب متریال و مشخصات فنی قابل قبول
حسین دهمرد
۷ شهریور ۱۳۹۷همه ی سوبارو ها پوزه شون زیادی رو به پایینه که باعث آیرو دینامیک بهتر و کاهش سوخت میشه ولی ابهت یک شاسی بلند رو نداره.بقیه ش محشره لامصب قیمتش قیمتش قیمتش …
Alireza
۷ شهریور ۱۳۹۷هر چی داخلش خوبه بیرونش برعکس واقعا سوبارو یه تیم طراحی لازم داره
کاوه
۷ شهریور ۱۳۹۷تاکید روی فرم های کلاسیک در مقابل طراحی های فضایی رقبا، خودش یه نوع بازاریابیه. روی مشتریایی سرمایه گذاری کرده که دلبسته فرم های راحت قدیمی هستند.
محمد
۷ شهریور ۱۳۹۷من پشت نسل قبلش نشستم تو نمایشگاه , به شکل عجیبی جادار بود این ماشین نسبت به سانتافه و کولئوس