امروز هم مثل روزهای گذشته با قسمت دیگری از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال در خدمت شما هستیم. این قسمت به گروه کراساوورهای بزرگ اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن شورلت تراورز در برابر نیسان پثفایندر قرار گرفت. در این دوئل مجموعاً تعداد 1525 رأی به ثبت رسیده است که تراورز با دریافت 1160 عدد از آنها و کسب 76 درصد از کل آراء به پیروزی قاطعانهای دست یافته و بااقتدار راهی مرحلهٔ بعدی شد درحالیکه پثفایندر با کسب تنها 365 رأی از دور رقابتها کنار رفت. حال امروز در چهارمین و آخرین دوئل گروه کراساوورهای بزرگ یا فول سایز، فورد فلکس و سوبارو ایسنت به میدان رقابت آمدهاند.
فولکسواگن اطلس | هوندا پایلوت | شورلت تراورز | نیسان پثفایندر |
فولکسواگن اطلس | شورلت تراورز | ||
فورد اکسپلورر | مزدا CX-9 | سوبارو ایسنت | فورد فلکس |
مزدا CX-9 | ؟ | ||
فورد فلکس
فلکس را میتوان عجیبترین کراساوور بزرگ بازار دانست چراکه این خودرو از استایل کاملاً جعبهای شکلی برخوردار است و تقریباً در کل بدنهٔ آن از خطوط صاف استفاده شده است که آنرا به خودرویی متمایز و منحصربهفرد تبدیل کرده است. این کراساوور غیرمتعارف برای اولین بار در نمایشگاه خودروی نیویورک 2007 رونمایی شد و همچنان طی یک نسل در حال تولید است. البته فلکس برای مدل 2013 مورد فیسلیفت قرار گرفت که این نسخهٔ جدید در نمایشگاه خودروی لسآنجلس 2011 رونمایی شد. بااینحال طبق گزارشاتی، تولید فلکس به دلیل برآورده نکردن انتظارات فروش فورد، در سال 2020 بدون معرفی نسل جدید خاتمه خواهد یافت. طراحی جعبهای شکل این کراساوور اما به افزایش فضای داخلی آن کمک کرده است بهگونهای که میتواند شش تا هفت نفر را در سه ردیف صندلی و در راحتی کامل حمل نماید درحالیکه در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلیها، هنوز هم صندوق باری به حجم 565 لیتر را ارائه میکند. این فضا با خواباندن صندلیهای ردیف سوم و دوم نهایتاً تا 2355 لیتر قابلافزایش است. فلکس روی پلتفرم D4 فورد ساخته شده که با برادر لوکسش یعنی لینکلن MKT مشترک است. این کراساوور فول سایز آمریکایی با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه میگردد که هردو از نوع 3.5 لیتری V6 بنزینی هستند اما یکی تنفس طبیعی بوده و دیگری اکوبوست توئین توربو است. در دوئل ما نیز فلکس با موتور توئین توربوی خود شرکت کرده است که 365 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخها انتقال پیدا میکند. فلکس با پیشرانهٔ تنفس طبیعی، در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک عرضه میگردد اما نسخهٔ اکوبوست بهصورت استاندارد صرفاً با سیستم چهارچرخ محرک تولید میشود.
سوبارو ایسنت
سوبارو با معرفی مدل ترایبکا در نمایشگاه دیترویت 2005، برای اولین بار به بخش کراساوورهای فول سایز وارد شد. این خودرو دو سال بعد فیسلیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه نیویورک 2007 رونمایی شده و با مدل 2008 به بازار آمد. پس از این فیسلیفت، ترایبکا تا سال 2014 روی خط تولید باقی ماند اما با خاتمهٔ تولید آن، سوبارو برای مدتی از بخش کراساوورهای فول سایز سه ردیفه خارج شد. سپس سازندهٔ ژاپنی با معرفی کانسپتی بنام Viziv-7 در نمایشگاه لسآنجلس 2016 پیشنمایشی از یک کراساوور بزرگ سه ردیفهٔ جدید را ارائه نمود و نشان داد که قصد دارد پس از وقفهای کوتاه دوباره به این کلاس وارد شود. سپس در نمایشگاه نیویورک 2017 سوبارو کانسپت دیگری بنام ایسنت را معرفی کرد که در اصل نسخهٔ تکاملیافتهٔ کانسپت Viziv-7 محسوب میشد و به خودرویی تولیدی نزدیکتر شده بود. همچنین این کانسپت مشخص کرد که کراساوور فول سایز جدید سوبارو، ایسنت نام خواهد داشت. بدین ترتیب نهایتاً در نمایشگاه لسآنجلس 2017 این شرکت رسماً نسخهٔ تولیدی ایسنت را بهعنوان جایگزین ترایبکا رونمایی کرد. ایسنت روی نسخهٔ تجدیدنظر شدهای از پلتفرم جهانی سوبارو ساخته شده که پیشازاین در مدلهای ایمپرزا و کراستِرک بهکار رفته بود. برای این کراساوور فول سایز تنها یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر توربو در نظر گرفته شده که طبق سنت سوبارو از نوع تخت یا باکسر است. این موتور 260 اسب بخار قدرت و 375 نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال آن توسط یک گیربکس CVT با حالت شبیهسازی هشت سرعته صورت میگیرد. تمامی تیپهای این کراساوور فول سایز ژاپنی بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. ایسنت در دو نسخهٔ هفتنفره یا هشتنفره قابل سفارش است.
مشخصات فنی
فورد فلکس | سوبارو ایسنت | |
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 | 2.4 لیتری H4 |
تنفس | توئین توربو | توربوشارژ |
قدرت | 365 اسب بخار | 260 اسب بخار |
گشتاور | 475 نیوتن متر | 375 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | CVT |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 6.2 ثانیه | 7.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 195 کیلومتر/ساعت | - |
مصرف سوخت | 13 لیتر (ترکیبی) | 10 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 2243 کیلوگرم | 2050 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | 2040 کیلوگرم | 2260 کیلوگرم |
طول | 5.12 متر | 5.00 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.99 متر | 2.89 متر |
حجم صندوق بار | 565/1225/2355 لیتر | 505/1345/2450 لیتر |
قیمت پایه | 31,190 دلار | 32,970 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9947782]