اولین نسل سوبارو BRZ و پسرعموی آن تویوتا ۸۶ یکی از خودروهای اسپورت و دیفرانسیل عقبی بودند که با هزینهای نسبتاً کم تجربه رانندگی هیجانانگیزی را ارائه میکردند. این خودروی اسپورت ۲+۲ زندگی مسالمتآمیزی در کنار سدان ها، هاچبک ها و کراس اوورهای مدرن دنیا داشته و حالا که نسل جدید آن نیز معرفی شده تغییر زیادی را نسبت به فرمول قبلی نمیبینیم؛ و البته شکایتی هم دراینباره نداریم.
نسل جدید سوبارو BRZ 2022 از پیشرانه تنفس طبیعی و پرحجمتر بوکسوری این خودروساز سود برده و قدرت بیشتری دارد. شاسی سفت تر و استایل متمایزتر هم از جمله ویژگیهای این خودرو هستند. BRZ جدید خودرویی متوازن، پایدار و سریع است که تغییرات ملموسی را تجربه کرده است.
اول به تغییرات طراحی بدنه این خودرو اشاره میکنیم. نمای جلو دارای چراغهایی است که ما را به یاد آخرین نسل داج وایپر میاندازد. همچنین شکل جلوپنجره خندان هم شاید به نوعی مشابه جلوپنجره نسل سوم مزدا MX-5 میاتا باشد. BRZ جدید کار خوبی در عدم پیروی از روند کنونی صنعت خودرو داشته و هیجانانگیزتر از اکثر خودروهای اسپورت بازار به نظر میرسد.
این کوپه در بخش عقب نیز تیزتر و بالغتر از قبل به نظر آمده که دلیل آن چراغهای پهنتر و ارتفاع بالاتر صندوق است که آن را مشابه برخی محصولات دیگر این خودروساز میکند. همانند بخش جلو، انحناهای مناسبی وجود دارد. بخش پایینی سپر نیز دارای دو خروجی اگزوز بزرگ است که بر ذات اسپورت BRZ تأکید دارند.
بد نیست بدانید تمامی ورودیهای هوا در این خودرو دارای هدف متمایزی هستند. گوشههای سپر جلو دارای ورودیهایی هستند که هوا را به سمت اطراف چرخ ها هدایت میکنند درحالیکه ورودیهای هوای روی گلگیرهای جلو نیز هوای پیشرانه و چرخ ها را خارج کرده و آنها را به سمت رکابهایی میفرستند که داون فورس بیشتری را تولید میکنند. همچنین یک تیغه کوچک پشت چرخ های عقب وجود دارد که جریان هوای پشت BRZ را بهبود میبخشد. اسپویلر کوچک عقب خودرو نیز باعث پایداری بیشتر خودرو میشود.
اما برسیم به داخل کابین که دارای استایل خطیتر و افقی بوده و صفحهنمایش مرکزی ۸ اینچی با نرمافزار استارلینک سوبارو را در خود جای داده است. این امر بهبود قابلتوجهی نسبت به نسل پیشین میباشد. همچنین پشت آمپرهای دیجیتالی ۷ اینچی نیز وجود دارد که دورشمار در وسط قرار دارد هرچند میتوان ظاهر آن را شخصیسازی نمود.
نیروبخش سوبارو BRZ 2022 پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری باکسر تنفس طبیعی است که قدرت ۲۲۸ اسب بخاری و گشتاور ۲۴۹ نیوتون متری تولید میکند. این پیشرانه حدود ۱۱ درصد قدرت و ۱۵ درصد گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه ۲ لیتری نسل پیشین این خودرو تولید میکند. با وزن تخمینی ۱۲۷۷ کیلوگرمی، نسل جدید این خودرو تنها حدود ۸ کیلوگرم سنگینتر از نسل قبلی بوده و بنابراین قدرت بیشتر باعث خواهد شد BRZ شتاب بهتری داشته باشد.
اگرچه پلتفرم دیفرانسیل عقب این خودرو اساساً تغییری نسبت به مدل قبلی نکرده اما سوبارو از دانش معماری مدرن و ماژولار خود در آن استفاده کرده تا ساختاری مستحکمتر و پاسخگوتر حاصل گردد. برای مثال استحکام اکسل جلو ۶۰ درصد بیشتر شده و هندلینگ این خودرو در پیچها بهتر شده است. همچنین استحکام کلی خودرو نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است. مرکز ثقل BRZ جدید نیز پایینتر آمده و بنابراین تواناییهای خودرو بهبود یافته است. البته سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و دوبل جناغی در عقب مشابه نسل قبلی BRZ میباشد.
اگرچه سوبارو BRZ 2022 همان حالت سنتی خود را حفظ کرده اما برای قدم گذاشتن در دنیای مدرن آماده شده است. برای مثال تکنولوژی ایمنی EyeSight سوبارو بهصورت استاندارد در تمامی مدلهای مجهز به گیربکس سفارشی ۶ سرعته اتوماتیک وجود داشته هرچند این تکنولوژی در مدلهای مجهز به گیربکس ۶ سرعته دستی دیده نمیشود و این موضوع جای تعجب دارد چراکه نیسان ترمز اضطراری خودکار را برای مدل ارزانقیمت و دستی ورسا ارائه کرده اما سوبارو آن را در خودروی گرانتر خود قرار نداده است.
از آنجایی که اکثر مشتریان BRZ احتمالاً این مشکل را نادیده خواهند گرفت بنابراین ما هم از کنار آن عبور میکنیم. بههرحال یک کوپه دو درب در پیست بسیار خوشحالتر از ترافیک خواهد بود. سوبارو برای بهبود اوضاع ما را به پیست ترمال کلاب دعوت کرد جایی که توانستیم پشت فرمان نسخه پیشتولیدی BRZ بنشینیم و در کنار ما نیز اسکات اسپید راننده موتور اسپورت سوبارو حضور داشت.
BRZ در دستان اسپید عملکرد خوبی داشت و در پیچها کاملاً تخت باقی میماند. گشتاور بهبود یافته این خودرو در پیست سریعاً خودش را نشان میدهد و راننده هم میگوید کنترل خودرو در پیچها راحتتر از قبل شده است. حتی این خودروی پیشتولیدی نیز کیفیت کابین خوبی داشت و صدای تولیدی پیشرانه نیز جذاب و دلنشین بود.
سوبارو میگوید BRZ جدید تا پاییز سال آینده وارد بازار خواهد شد و بنابراین باید یک سال منتظر این خودرو ماند. این خودروساز ژاپنی فعلاً مشخصات مربوط به قوای محرکه، قیمت و مصرف سوخت را اعلام نکرده اما انتظار نداریم این خودرو خیلی گرانتر یا سریعتر یا پرمصرفتر از نسل پیشین باشد.
احتمالاً نسخه پایه BRZ با گیربکس ۶ سرعته دستی قیمت حدود ۲۷ هزار دلاری خواهد داشت و مدل لیمیتد هم با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار عرضه خواهد شد. احتمالاً آپشن گیربکس اتوماتیک نیز در حدود ۱۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. رقبایی همچون مزدا MX-5 و نیسان 370Z به ترتیب ۲۶۵۸۰ و ۳۰۰۹۰ دلار قیمت دارند هرچند نسل جدید نیسان Z نیز در راه است.
فکر میکنیم BRZ 2022 جدید سریعتر از نسل پیشین باشد و شتاب حدود ۵.۷ ثانیهای داشته باشد. موضوع احساس برانگیزتر میتواند پرفورمنس این خودرو در شرایط روزمره باشد.
[دانلود ویدئو] [دانلود ویدئو]
مهران
۲۹ آبان ۱۳۹۹خوشکله ولی داخلش خیلی چنگی به دل نمیزنه و قیمتش هم بالاست بنظرم ؛ نسل جدید تیویا جی تی 86 میاد ؟
Aria
۲۹ آبان ۱۳۹۹آره همونه
Hadi
۲۹ آبان ۱۳۹۹دم سوبارو گرم که اینقدر خوب و بی حاشیه مسیر پیشرفتش رو طی میکنه…
از این BRZ جدید هم من خیلی خوشم اومد یه ماشین اسپرت واقعی با موتور تنفس طبیعی و بوکسوری و گیربکس دستی و قیمت مناسب…
یک اسپرت ارزون و مقرون به صرفه که متأسفانه جاش تو ایران خالیه…
ولی بنظرم نسل قبل نمای جلو بهتر و وحشی تری داشت…
نسل جدید:لایک
نسل قدیم: دیسلایک
NAVID۰۰۹۸
۲۹ آبان ۱۳۹۹نه بد شده و نه خوب !
فقط جدید شده ، همین .
زیزیگولو
۲۹ آبان ۱۳۹۹فیس لیفتای لکسوس اکثراً عالی بودن …. سوبارو جدیدم خوب شده بنظرم ولی سیویک جدید زیاد چنگی به دل نمیزنه
Sattar
۲۹ آبان ۱۳۹۹قشنگ هست داداش ولی طراحی ماشین برای من یجوریه که وقتی اولین بار عکسشو دیدم گفتم کوفت ! داری به چی میخندی ؟!😂
دیجی70
۲۹ آبان ۱۳۹۹ضبط پخش پارس الکتریک انداخته
مزدا
۲۹ آبان ۱۳۹۹چراغ های عقبش اصلا حس اسپورت بودن نمیده!
AMG GT
۲۹ آبان ۱۳۹۹امیدوارم تویوتا ۸۶ بهتر ازاین باشه. نسل قبلی خیلی بیشتر منو جذب میکرد.
Aria
۲۹ آبان ۱۳۹۹نه
تقریبا همینه جی تی
تویوتا باید ساده باشه
برای همینه هیچوقت قدیمی نمیشه
Reza
۲۹ آبان ۱۳۹۹نسل قبلی زیباتر بود . ( نظر شخصیم هستش )
Mad.z.Max
۳۰ آبان ۱۳۹۹بقیه نظر عمومی میدن؟
Peyman56
۲۹ آبان ۱۳۹۹طراحی نسل قبل با اینکه مربوط به حداقل ده سال قبل بود ولی جذاب تر از این بود.
میلاد
۲۹ آبان ۱۳۹۹طراحیش نسبتا ok هست ولی ایکاش با یه موتور قوی تر معرفی میشد.
ایمان
۲۹ آبان ۱۳۹۹این دیگه حس یه سوبارو رو نمیرسونه البته ظاهر . ولی مطمعناً تو کیفت و فنی حرف برا گفتن داره
محمدهادی
۲۹ آبان ۱۳۹۹پسر این مدل میدونی چقد رانندگی لذت بخشی میتونه داشته باشه؟
محور محرک عقب با عرض زیاد ماشین و ارتفاع پایین و همچنین وزن کم میتونه یه غنیمت جنگی برای کسی باشه که توانایی نشستن پشت سوپر اسپرتای خالصی مثل پورشه و لامبورگینی و استون مارتینو ندارن
واقعا میتونه همون حال و هوا رو برات با صرف مبلغی کم ایجاد کنه تا بفهمی چه حالی میده رانندگی سریع و اسپرتی
حیف،حیف که ازین جور ماشینا داخل مونتاژ نمیشن،بخدا بازار داخل خیلی تشنه اینجور ماشیناست
R
۲۹ آبان ۱۳۹۹این چیه عقب جلو کلا کپیه که
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۹ آبان ۱۳۹۹پشتش منو یاد سیویک میندازه
بهنام
۲۹ آبان ۱۳۹۹بسیار عالی. طراحی که حرفی باقی نمیزاره و واقعا بی عیب و نقص و زیباست. از نظر فنی هم همون مقداری که واقعا نیاز بود به قدرتش اضافه شد. در نظر داشته باشید نسل قببلی در اکثر مقایسه ها با جنسیس کوپه علیرغم دو سیلندر کمتر و صد قوه اسب پایینتر بعنوان پیروز رقابت اعلام شده که نشان از توازن عالی این ماشین در قدرت و وزن و پرفورمنس هست. من که از طراحیش خیلی خوشم اومد و فکر میکنم خیلی بهتر از نیسان زد از آب در اومد.
MjM
۲۹ آبان ۱۳۹۹خوب شده
لوگوی پشتشو برداری به هوندا هم میخوره
مانیتورش جالب نیست مثل این افتر مارکتا ک نصب میکنن شده!
جی 86 امیدوارم بهتر ازین باشه خصوصا ظاهرش!
R@min
۲۹ آبان ۱۳۹۹کلا طراحی داخلی و خارجی چنگی به دل نمی زنه
ارشیاsvj
۲۹ آبان ۱۳۹۹خب
با یه ماشینی طرفیم که طراحیش شبیه ادم فضایی نیست.
X
۲۹ آبان ۱۳۹۹بالاخره قیافش با gt86 فرق کرد، آخیش… همیشه این دوتا و اسکیون رو با هم قاطی میکردم. کدومش بهتره؟ gt86 یا bzr ؟
R@min
۲۹ آبان ۱۳۹۹جفتشون یکین. gt86 جدیدم این شکلیه
OMID
۲۹ آبان ۱۳۹۹البته سایون درسته
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۹ آبان ۱۳۹۹زشتتتتت
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۲۹ آبان ۱۳۹۹خیلی خوبه
من دوستش دارم
behnam1012
۲۹ آبان ۱۳۹۹عالیه
فقط از نظر طراحی کمی فانتزی شده ، نسل قبل بنظرم خشن تر بود
بخصوص با فیس تویوتا
سعید تویوتا
۲۹ آبان ۱۳۹۹یکی از دوستان گفت که خیلی خوب شده هم داخل و هم بیرون.اره خوب شده ولی نه درحد این اسم!نه در حد دوتا شرکت بسیاربزرگ بیان روهم کارکنن یه ماشین اسپرت رو خلق کنن!اگه یه ماشین تو یه شرکت دیگه باشه خیلی دوسش دارم ولی واقعا به این فکرمیکنم که نسل جدیده و دوتا شرکت رو این اسم های بزرگ کارکردن واقعا بدلم نمیشینه!حداقل سپر رو یکم بیشتر اسپرت میکردن این طرح لبخندچیه اخه؟یکم وحشیتر میشد عالی میشد یا طراحی چراغای عقبش کاملا اکورا ان اس ایکسه!نیسان Z کااااملا دگرگون شد ولی اینا زیاد خوب نشدن یکم بهش فکرکنین به حرفام میرسین!موتورش واسه استفاده روزمره خیییلی خوبه ولی ایکاش یکم بیشتر قوی تر میشد ولی بازم خوبه.طراحی داخلیش هم خوبه و نمایشگرمرکزی به قول دوستمون شبیه افترمارکتیاس!
اصفهانی
۲۹ آبان ۱۳۹۹بدی خودروهای ژاپنی اینه که سالها یه شکل و یه جور میمونن
Ahmadreza2002
۲۹ آبان ۱۳۹۹چقد نچسبه نمای عقبش ک منو یاد استون انداخت
ولی در کل عاشقشم و یه نکته دیگه این که مرکز سقلش از قبلم پایین تره نسل قبلی اساسا موترش کف آسفالت بود خودتم پنج سانتیمتر بالا تر بودی
از ظاهرش خوشم نمیاد ولی خب اگه پولش داشتم میخریدمش قطعا
اصلا اینو کسی به خاطر فیسش نمیخره
سامورایی از قله فوجی
۲۹ آبان ۱۳۹۹کاش از توربو استفاده می کرد یا اینکه موتور سوبارو wrx sti که ۳۰۰ اسب داشت رو میزاشتن روش
طراحیش خوب شده چند بار که نگاه کنی عاشقش میشی
( وقتی نسل جدید بنز اس کلاس معرفی شد همه گفتن زشته و نسل قبل بهتر بود ولی چند بار که نگاش کردن عاشقش شدن داستان سیویک و brz جدید هم همینه
♤Angus_812♤
۲۹ آبان ۱۳۹۹اینم از سوبارو و تویوتا که گند زدن به یه ماشین خوبه دیگه
اون از سوپرا اینم gt86(نسل جدید gr86)
اخه حیف اون طراحی خشن نبود
این بیشتر شبیه این بچه خودشیرینای کلاس شده
انگار جیم کری میخواد نقش راکی بازی کنه
من اصلا خوشم نیومد نسل قبلش انگار دو نسل بعده همینه
رامتین
۲۹ آبان ۱۳۹۹بدک نیست ولی موتور قبلی که 2 لیتری بود و 208 اسب داشت، این خودرو با 2.4 لیتر باید تلاش میکردن به 250 اسب برسونند تا تفاوت حس بشه.
:::فرشاد:::
۲۹ آبان ۱۳۹۹جلو: مزدا
عقب: هوندا
کابین: تویوتا
برند: سوبارو
ارشک
۳۱ شهریور ۱۴۰۱برای خرید چقدر تنوع دارن . مزدا و نیسان هم خوبن