سوزوکی سلریو شاید محبوبترین دانشآموز مدرسه نباشد اما برخی موارد جذاب دربارهی این خودرو وجود دارد. مطمئناً این خودرو در برابر برخی رقبای هیجانانگیز و زیبای خود کم میآورد اما هماکنون سلریو بیشک یکی از بهترین خودروهای میکروی شهری است که میتوانید بخرید.
سلریو تنها یک سال پیش در استرالیا عرضه شده و پیش از این در برابر رقبایی چون نیسان میکرا و میتسوبیشی میراژ قرار گرفته و در رقابتهای دوبهدو در ردهی انتهایی قرار گرفته است. اما هماکنون اوضاع تغییر کرده است. فروش میکرا متوقف گردیده و مدل تازهی آن در آینده معرفی خواهد گردید و کیا پیکانتو نیز در اواخر آوریل روی بازار را خواهد دید. مدل دیگر نیز هولدن اسپارک خواهد بود که از صفحه لمسی با اپل کارپلی و اندروید اتو بهصورت استاندارد بهره میبرد و پیکانتو نیز با داشتن گیربکس اتوماتیک بهای ۱۴۹۹۰ دلاری دارد. خب آیا سلریو در این جنگ بیرحم شانسی برای زنده ماندن خواهد داشت؟
این خودرو در حال حاضر با گیربکس دستی بهای ۱۲۹۹۰ دلاری دارد و احتمالاً ارزانترین خودروی میکرو است. تنها خودروی ارزانتر از سلریو مدل میراژ است که بدون در نظر گرفتن هزینههای سواری بهای ۱۲۲۵۰ دلاری دارد. سلریو تنها بهصورت تک تیپ با انتخاب گیربکس ۵ سرعته دستی یا CVT در دسترس است.
در بحث آمار فروش، پیشروهای این سگمنت بهصورت عمومی عبارتاند از هولدن اسپارک، میتسوبیشی میراژ و نیسان میکرا. سلریو در ردهی پنجم پرفروشها قرار دارد و بالای سر خود فیات ۵۰۰ را می بیند.
این هاچبک ۴ سرنشینه ۵ درب دارای پیشرانهی ۳ سیلندر ۱ لیتری است و از جمله امکانات آن میتوان به ریموت قفل مرکزی، پاور ویندوز و اتصال بلوتوث اشاره کرد. اگر میخواهید که سلریوی خود را شخصیسازی کنید باید گفت که آپشن های کمی وجود دارند. ۵ انتخاب برای رنگ بدنه موجود بوده و خودروی حاضر در تست رنگ متالیک خاکستری معدنی را دارد.
ابعاد بسیار کوچک خودروهای میکرو این دسته از وسایل نقلیه را برای پارک در محلهای شلوغ ایده آل میسازد. طول/عرض/ارتفاع سوزوکی سلریو به ترتیب برابر است با ۳.۶/۱.۶/۱.۵۴ متر. میکرا و میراژ اندکی طویلتر هستند درحالیکه رقبای دیگر یعنی پیکانتو و اسپارک ۵ میلیمتر کوتاهتر هستند.
چیزی که سلریو دارد و اکثر رقبا فاقد آن میباشند احساس واقعی جاداری داخل خودرو است. حس کابین خودرو چیزی شبیه خودروهای مرسوم است.
در صندلی راننده شاهد موقعیت رانندگی بالا و قابل ذکری هستیم حتی اگر صندلی در سطحی پایینتر تنظیم شود، فضای سر زیادی را مشاهده میکنیم. در روی جاده سلریو این احساس را ایجاد میکند که در ارتفاعی بالاتر قرار داریم. صندلیها بسیار سفت هستند اما به نظر میرسد که در مکانهای صحیح از بدن حمایت میکنند.
در روی غربیلک فرمان دکمههایی وجود نداشته و برای بلوتوث، پاسخ به تلفن و قطع آن سه دکمه در کنار ستون فرمان تعبیه شده است.
سلریو صندوق عقبی با حجم ۲۵۴ لیتر دارد که بزرگتر از صندوق ۲۵۱ لیتری میکرا،۲۳۵ لیتری میراژ،۲۰۰ لیتری پیکانتو و ۱۸۵ لیتری اسپارک میباشد.
در روی جاده سلریو رفتار بسیار خوبی از خود نشان میدهد. پیشرانهی ۳ سیلندر ۱ لیتری این خودرو در هماهنگی با گیربکس CVT عمل کرده و قدرت ۶۷ اسب بخاری و گشتاور ۹۰ نیوتون متری تولید میکند. این مقدار نیرو در مقایسه با رقبای خود در این کلاس ضعیف است.
در هنگام شروع به حرکت خودرو شاهد تعلل هستیم مخصوصاً اگر پدال را تا انتها فشار دهید؛ اما باید گفت که پیشرانهی ۳ سیلندر شخصیتی دارد که در هنگام حرکت خود را نشان میدهد. این پیشرانه قطعاً در هنگام حرکت کردن خود را مشتاقتر نشان میدهد.
سواری خودرو نسبتاً مهربان بوده و در سرعتگیرها و دستاندازها خیلی ناراحتی از خود نشان نمیدهد. در سرعتهای بزرگراهی صدای جاده به داخل کابین نفوذ میکند.
فرمان خودرو کمی مبهم عمل میکند اما هنوز هم خوب و سبک است. به لطف پنجرههای بزرگ کناری و کاپوت پوزهکوتاه، دید خودرو عالی است.
در سالهای اخیر برای دست یافتن به حداکثر امتیاز ایمنی در تستهای تصادف نیاز به تجهیزات ایمنی زیادی است. سرلیو در سال ۲۰۱۵ تنها ۴ ستاره را در این تستها به دست آورده است. البته نتایج تستهای سلریو با ۵ ستارهای که میراژ در سال ۲۰۱۳ به دست آورده است برابری میکند. باید گفت که اسپارک و پیکانتو در تستهای امسال ۵ ستارهی کامل را به دست آوردهاند.
در هر مدلی سلریو تجهیزات ایمنی پایه را دارد که این تجهیزات عبارتاند از ۶ ایربگ، کنترل پایداری، ترمزهای ضد قفل، کمک ترمز و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز.
سلریو در بحث مصرف سوخت نیز خوب عمل میکند. در مدت زمان تست این خودرو ما به مصرف ۶ لیتر در هر صد کیلومتر دست یافتیم که اندکی از مصرف ادعایی ۴.۸ لیتری بیشتر است. سوزوکی برای این خودرو گارانتی ۳ ساله/۱۰۰ هزار کیلومتری و برنامهی سرویس ۵ ساله را ارائه کرده است.
سوزوکی سلریو ۲۰۱۶ خودرویی جادار و خونسرد در جاده است. البته کاستیهایی در بخش ایمنی خودرو و سیستم اطلاعات سرگرمی وجود دارد که باید برطرف شوند. هرچند این خودرو به عنوان یکی از ارزانترینهای بازار باقی میماند.
فضای کابین و راحتی: ۷.۵
تکنولوژی و ارتباطات: ۶.۵
قیمت و تجهیزات: ۷
سواری و هندلینگ: ۷
میانگین امتیازات: ۷ از ۱۰
مشخصات سوزوکی سلریو ۲۰۱۶
قیمت: 13990 دلار استرالیا
پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری
قدرت/گشتاور: 67 اسب بخار/۹۰ نیوتون متر
گیربکس: CVT، دیفرانسیل جلو
وزن خالص: 860 کیلوگرم
مصرف سوخت ادعایی: 4.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: caradvice
uss zumwalt DDG-1000
۶ مرداد ۱۳۹۵مصرف سوختش خوبه فقط.البته این جور خودروها فقط جنبه اقتصادی دارن و بس.
نباید انتظار زیادی داشته باشیم
فورد
۶ مرداد ۱۳۹۵من که فکر نکنم جا بشم توش ولی تا 30 ت از این ام وی ام 110 بهتره
uss zumwalt DDG-1000
۶ مرداد ۱۳۹۵مگه چند کیلویی؟
فورد
۶ مرداد ۱۳۹۵عرضی نگفتم طولی گفتم 190 قد
uss zumwalt DDG-1000
۶ مرداد ۱۳۹۵قد خوبی داری.بری بسکتبال موفقی
سعید
۷ مرداد ۱۳۹۵اینکه شد باز همون ساندرو
ارش
۶ مرداد ۱۳۹۵نمیدونم دلار استرالیا چند هست ولی اگه ایران بیاد بالای ۳۰ میلیون میفروشن که منطقی نمیاد ادم بخره
Sina
۶ مرداد ۱۳۹۵متن داره میگه میراژ از این ارزون تره، پس وقتی میراژ تو ایران 70 تومن هست، اینم بالای هفتاد قیمت میخوره تو ایران
uss zumwalt DDG-1000
۶ مرداد ۱۳۹۵دلار استرلیا: 2700 تومن
رحمان
۷ مرداد ۱۳۹۵دوست گرامی کدوم خودرو توی ایران قیمتش منطقیه که اگه این بیاد بخواد قیمتش منطقی باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حميد
۶ مرداد ۱۳۹۵فکر کنم بین شصت تا هفتاد ملیون قیمّت بخوره
نمی دونم خیلی زیاد هست
کاوه
۶ مرداد ۱۳۹۵نمای بیرونی تو گویی خود ساندروه.
امیرحسین
۶ مرداد ۱۳۹۵دوستان خودروساز اشتها خوبی دارند و ماشین اتوماتیک زیر 50 میلیون نمیدن.وقتی ساندرو زشت با طراحی داخلی شبیه ماشین عهد شوروی 50 میلیون قیمت خورده این ماشین زیر 60 میلیون امکان نداره
مهمان
۷ مرداد ۱۳۹۵شما یه بار داخلش بشین بعد نظر بده
تو عکس داشبورد پارس هم مثل رولزرویسه
برای یه خودروی اقتصادی عالیه
تنها نقطه ضعف ساندرو همین قیمت نه چندان جالبش در مقایسه با تندر هست
البته همین قیمت در مقایسه با چینی های سی میلیونی که هفت میلیون به ملت غالب میشن فوق العادس
حمیدرضا
۷ مرداد ۱۳۹۵این ماشینو دوست دارم تو بین هم رده های ارزون قیمتش خیلی بهتره البته من سلیقه خودم رو عرض کردم
رضا پ
۷ مرداد ۱۳۹۵مشخصات فنییش و فضای داخلیش و حجم صندوقش از رقباش بهتره
ولی ظاهرش اصلا به دل نمیشینه
احتیاج به یه فیس لیفت اساسی داره
رقباش مثل پیکانتو و میراژ2017 طراحی بیرونی بهتری دارن
احمد باقری
۷ مرداد ۱۳۹۵ایمنی اون هم معلوم نیست.
ali
۷ مرداد ۱۳۹۵ماشین خوبی واسه جایگزینی 111. از همه نظر چند مرتبه بهتر از 111 هست ..