سوزوکی

بررسی تخصصی سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید 2020

قدم معکوس یک سامورایی!

سوزوکی سوئیفت اسپرت بخاطر ماهیت سبک وزن و قیمت مناسبش شناخته شده است؛ اما با سخت‌تر شدن استانداردهای آلایندگی و در پیش گرفتن استراتژی الکتریکی شدن محصولات، مدل سال ۲۰۲۰ این خودرو به آخرین محصول برند ژاپنی با قوای محرکه هیبریدی تبدیل شده است.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

علاوه بر پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوی بنزینی یک سیستم استارتر/ژنراتور ۴۸ ولتی نیز در دل سوئیفت اسپرت قرار گرفته است. زیر صندلی راننده نیز باتری کوچکی وجود دارد.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

این یک به‌روزرسانی بزرگ برای خودرویی کوچک بوده و قوای محرکه هیبریدی ملایم باعث شده اند تغییراتی در قدرت، شتاب گیری و مصرف سوخت این خودرو به وجود آید. قدرت کلی خودرو از ۱۳۸ به ۱۲۷ اسب بخار کاهش یافته اما گشتاور به ۲۳۵ نیوتون متر افزایش یافته و هم‌اکنون در دور پایین‌تری قابل‌دستیابی است. گشتاور بیشتر ناشی از بوست الکتریکی سیستم ۴۸ ولتی است که به کاهش بار کاری پیشرانه درون‌سوز نیز کمک می‌کند.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

با استفاده از تکنولوژی جدید هیبریدی و سیستم استارت/استاپ، سوزوکی می‌گوید این یک هاچبک داغ است که مصرف سوخت کمتر از ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد داشت. این مصرف سوخت بسیار خوب برای چنین خودرویی بوده و با توجه به تجربه‌ای که داشته‌ایم احتمالا به این مصرف سوخت بسیار نزدیک خواهید بود. دستیابی به مصرف سوخت حدود ۶ لیتر در صد کیلومتر به راحتی میسر بوده و شما نیازی به رانندگی بسیار کم رمق ندارید. تا اینجا که اوضاع خوب بوده است…

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

حداکثر سرعت خودرو بدون تغییر در عدد ۲۱۰ کیلومتر در ساعت باقی مانده اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودرو با افزایش ۱ ثانیه‌ای به ۹.۱ ثانیه رسیده است. یکی از دلایل این افت شتاب علاوه بر کاهش قدرت، افزایش وزن است که علتش هم سیستم هیبریدی ملایم جدید می‌باشد. این ترکیب را شما در یک هاچبک داغ نمی‌بینید.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

تغییرات رخ داده در قوای محرکه را می‌توان روی جاده لمس کرد. اگرچه پیشرانه ۱.۴ لیتری یاد شده همچنان مشتاق دورگیری است اما فقدان قدرت قابل توجهی دیده می‌شود. این خودرو فاقد آن شتاب خاصی است که از یک سوئیفت اسپرت انتظار داریم.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

دیگر تفاوت بزرگ این خودرو با نسخه‌های استاندارد سوئیفت به احیای انرژی مربوط می‌شود. با برداشتن پا از روی پدال گاز بخشی از انرژی هدر رفته دوباره جذب شده و در باتری ذخیره می‌شود تا در زمان شتاب گیری مورد استفاده قرار گیرد.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

گیربکس سوئیفت اسپرت بهترین گزینه در این کلاس نیست اما در کل دقیق بوده و نسبت‌های کوتاهی دارد. پدال‌ها هم نرم هستند. فرمان خودرو از نظر بازخورد عملکرد درخشانی ندارد اما خب آن‌هم سریع و دقیق است. با اینکه سوئیفت اسپرت هم‌اکنون سنگین‌تر از قبل شده اما به خاطر شاسی متوازن و دقیقش سواری خوبی داشته و در دست اندازها به مشکل نمی‌خورد.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

تنها تغییر ظاهری این خودرو هم نوشته هیبرید روی بدنه است. هاچبک سوزوکی همچنان کیت بدنه متمایز خود متشکل از دو خروجی اگزوز و حتی رینگ های ۱۷ اینچی را حفظ کرده است. خریداران می‌توانند ۶ رنگ بدنه را بدون پرداخت هزینه اضافی انتخاب کنند.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

در کابین نیز صندلی راننده ارتفاع کمی بیشتر نسبت به قبل دارد که دلیلش باتری زیر آن است. البته همانند بدنه تغییری در طراحی یا جنس متریال بکار رفته در کابین رخ نداده است. صندلی‌های اسپرت خودرو لذت‌بخش هستند اما استایل کلی کابین از مد افتاده به نظر می‌رسد و از پلاستیک‌های ارزان قیمت در آن استفاده شده است.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

صفحه لمسی سوئیفت اسپرت عملکرد سریعی داشته اما ظاهر کلی و منوهای آن چنگی به دل نمی‌زنند. البته شما می توانید بصورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده کنید.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

با قرار گرفتن باتری در زیر صندلی راننده فضای بار تغییری نکرده است. به این ترتیب این خودرو همان فضای بار نسبتا کوچک ۲۶۵ لیتری را ارائه می‌کند. این در حالی است که اکثر رقبا به محدوده فضای بار ۳۰۰ لیتری نزدیک شده‌اند.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

به عنوان بخشی از به‌روزرسانی‌های مدل ۲۰۲۰، میزان تجهیزات استاندارد سوئیفت اسپرت بهبود یافته و هم‌اکنون شامل کروز کنترل تطبیقی، چراغ‌های جلوی LED، دوربین دنده عقب، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک پشتی، تشخیص علائم ترافیکی و… است.

افزایش تجهیزات به همراه قوای محرکه هیبریدی باعث شده اند قیمت این خودرو به رقم قابل توجه ۲۱۵۷۰ پوندی برسد. حتی پیش از افزایش قیمت نیز این نگرانی وجود داشت که سوزوکی در مقابل فورد فیستا ST رقیب چشمگیری به حساب نیاید.

سوزوکی تنها چند هزار پوند فاصله با مدل قوی‌تر و هیجان‌انگیزتر فیستا ST-2 دارد.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

اگر پرفورمنس اولویت اول شما ما توصیه می‌کنیم با پرداخت مبلغی بیشتر فیستا ST را انتخاب کنید زیرا این یک هاچبک کوچک و استثنایی است. قیمت بالای سوئیفت اسپرت و پرفورمنس بدتر آن باعث شده اند این خودرو وضعیت بغرنجی پیدا کند.

سوزوکی سوئیفت اسپرت هیبرید

استفاده از قوای محرکه هیبریدی ملایم در سوزوکی سوئیفت اسپرت قاعدتا باید باعث کاهش هزینه‌ها شود اما برای خرید این خودرو باید مبلغ بیشتری بپردازید. نقطه قوت همیشگی این خودرو ارزش خوب در برابر مبلغ پرداختی بوده اما حالا وضعیت متفاوتی وجود دارد و این خودرو در برابر رقیب بسیار خوبی همچون فورد فیستا ST کم می‌آورد.

مشخصات سوزوکی سوئیفت اسپرت ۱.۴ بوسترجت هیبرید

  • قیمت: 21570 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۴ لیتری هیبریدی ملایم
  • قدرت/گشتاور: 127 اسب بخار/۲۳۵ نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۱ ثانیه
  • حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 5.۶ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (10428 ديدگاه)

    یه زمانی قرار بود بیاد ایرانخودرو مونتاژ بشه که نشد که بشه ، همون زمانی که گرند ویتارو را میخریدیم ۱۵۰ میلیون و حالا حدود یک میلیارد ? .

    موافقم 3
    مخالفم 1
  2. امیر

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (200 ديدگاه)

    کاش میومد ایران البته با قیمت عادلانه مثل بقیه کشورها لااقل جوونامون یه ماشین خوشگل سوار بشن
    قیمت بالاش بعد ها تو قابلیت اطمینان و کم خرجیش مشخص میشه
    ماشین ژاپنی بعد ۱۰۰ هزارتا کارکرد انگار تازه آب بندی میشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. ارشیاsvj

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    این اصلا هرچیزی هست جز اسپرت!!!

    موافقم 1
    مخالفم 2
  4. محمد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (614 ديدگاه)

    خیلی نمیشه بهش گفت اسپرت

  5. مهدی موتورز

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری هیبریدی ملایم
    ببخشید یه توضیح میدید ملایم ینی چی؟
    ینی تمرکز رو سکوته؟

    1. بهنام

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (988 ديدگاه)

      سیستم هیبرید ملایم مشابه سیستم هیبرید است و در آن پیشرانه‌ی الکتریکی در زمان نیاز خودرو به قدرت بیشتر با پیشرانه‌ی احتراق داخلی همکاری می‌ کند. این سیستم عموماً از کوچک‌ترین باتری‌ها استفاده می‌کند و به تنهایی نیز نمی‌تواند با باتری‌ها کار کند. البته شما از مزیت‌های کاهش مصرف سوخت بهره مند می‌شوید و انرژی‌ای که معمولاً در هنگان ترمز گیری هدر می‌رود می‌تواند به الکتریسیته تبدیل شده و در باتری‌ها ذخیره شود و در هنگام نیاز به سیستم رانندگی وارد گردد.

      1. هادی 8 سیلندر

        ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (456 ديدگاه)

        چه موقع مثلا به کمک موتور میاد ؟
        یعنی دنده یک برقیه بقیه دنده ها فقط بنزینی ؟

        1. بهنام

          ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (988 ديدگاه)

          بیشتر در زمان شتاب گیری

    2. ارشیاsvj

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1750 ديدگاه)

      ساده ترین توضیح ینی موتور برقی رو نمیشه بدونه موتور بنزینی روشن کرد
      حالت تمام الکتریکی روش معنی نداره

  6. سروش فرخ نژاد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (35 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظر نسل جدید سوزوکی کیزاشی هستم

  7. بی ریا

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    موفقیت سوزوکی بیشتر در زمینه موتورسیکلت هاشه که یه تیم همیشه آماده هم توی موتو جی پی داره ، مخصوصا هایابوسا سلطان درگ

  8. پارسا عشق ماشین

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (190 ديدگاه)

    ماشین خوبی ولی نمی دونم چرا خبر سوزوکی دیگه نمیاد اصلا یک شرکت بی صداست و همینطور فروش میکنه

  9. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    هاچبک داغ؟!!

  10. زیزیگولو

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (6023 ديدگاه)

    یه هاچ بک جمعو جور که از محبوبیت خوبی برخورداره و البته فروش تقریباً خوبیم تو جهان داشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا