سوزوکی جیمنی اسیووی کوچکی است که محبوبیت بسیار زیادی دارد بهگونهای که اگر اکنون یک دستگاه از آنرا در ژاپن سفارش دهید برای تحویل آن باید تا اوایل سال آینده منتظر بمانید. حال سوزوکی بهتازگی نسل جدید این اسیووی کوچک را معرفی کرده و گفته است انتظار دارد در بازارهای خارج از ژاپن نیز تقاضای نسبتاً زیادی برای آن وجود داشته باشد.
اما چرا جیمنی تا این حد محبوب است؟ شاید یکی از دلایل این موضوع استایل رترو و سنتی آن باشد که هنوز هم کاملاً به نسل اول خود که در سال ۱۹۷۰ به بازار آمد وفادار باقیمانده است. البته جیمنی جدید نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت چشمگیری داشته است و پس از بیست سال، اولین جیمنی کاملاً جدید محسوب میشود. ظاهر جعبهای شکل این خودرو که ویژگیهای نمادین اسیوویهایی چون مرسدس بنز G کلاس و لندروور دیفندر در آن دیده میشود، بزرگتر آنچه هست به نظر میرسد.
اما تنها استایل بیرونی محافظهکارانه چنین محبوبیتی را ایجاد نکرده است بلکه به گفتهٔ مهندس ارشد جیمنی آقای «Hiroyuki Yonezawa»، تقریباً تمامی قسمتهای جیمنی دقیقاً همان چیزی است که بازار میخواهد. به گفتهٔ وی، در این ماشین همهچیز ساده نگهداشته شده اما کیفیت و عملکرد بهتر شده است؛ اما بالاتر از همهٔ اینها، تواناییهای آفرود این سوزوکی کوچک است. پس از رانندگی در جاده و در نزدیکی کوه فوجی با نسخهٔ اولیهٔ جیمنی که مخصوص بازار داخلی ژاپن بود، باید بگوییم آقای یونزاوا به هدف خود رسیده است.
این در حالی است که نسخههای مخصوص بازارهای خارجی مثل بریتانیا که سییرا نام دارد، ۵ سانتیمتر کشیدهتر بوده و ۴.۵ سانتیمتر هم ارتفاع بیشتری دارد اما فاصلهٔ عرضی و طولی بین محورهای آن تفاوتی با نسخهٔ ژاپنی ندارد. بجای پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری نسل قبلی نیز سوزوکی یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را ارائه کرده که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین این موتور جدید ۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۲ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور قدیمی دارد که این برای خودرویی که تنها ۱۰۷۰ کیلوگرم وزن دارد افزایش قابلتوجهی محسوب میشود.
این موتور جدید سبکتر، قدرتمندتر و اقتصادیتر بوده و برای انتقال نیروی آنهم امکان انتخاب گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک وجود دارد. هرچند عملکرد این پیشرانه انفجاری نیست اما تحویل قدرت آن بهویژه در دورهای بالاتر از ۳ هزار rpm تدریجی و کافی است. گشتاور دور پایین جیمنی نیز به آن کمک میکند تا از هر تپهای بالا رفته و از هر گودالی عبور کند. شاسی نردبانی جدید این ماشین ۵۰ درصد از مستحکمتر شده و تعلیق سه اتصالی آن نیز بهگونهای تنظیم شده که هم در جادههای آنرود و هم در مسیرهای آفرود هندلینگ مناسبی را ارائه کند.
درنتیجهٔ انجام این اقدامات، کیفیت سواری جیمنی یک جهش بزرگ به سمت جلو داشته است؛ بنابراین حالا عملکرد خودرو در جاده بسیار بهبود یافته و درحالیکه هنوز هم حرکات گهوارهای در آن وجود دارد اما در پیچها خط خود را حفظ میکند. همچنین هرچند تأخیری جزئی در پاسخگویی فرمان وجود دارد اما بهطورکلی جیمنی کنترل دقیقی را ارائه میکند. پاسخگویی ترمز نیز به میزان قابلتوجهی بهتر شده و هنگام ترمز گیری در مقایسه با نسل قبلی، دماغهٔ خودرو کمتر به سمت پایین حرکت میکند.
اما جایی که جیمنی واقعاً نسبت به رقبای شهری خود برتری دارد، در آفرود است. در این آزمایش، خودرو در مسیرهای گِلی، خاکی و شیبهای ۳۵ درجه به چالش کشیده شد اما جیمنی حتی بدون نیاز به استفاده از گیربکس کمکی ضریب سنگین، بهراحتی هر قسمت از مسیر آزمایش آفرود را بهراحتی پشت سر گذاشت. این واقعاً یک تویوتا لندکروزر کوچک است. در این خودرو همچنین سیستمی تعبیه شده که در صورت هرز گردی هریک از چرخها، بلافاصله ارسال نیرو به آن چرخ را متوقف کرده و برای حفظ حرکت خودرو، کشش را به چرخهای طرف دیگر ارسال میکند. علاوه بر این، این آفرودر کوچک به سیستم کمکی پایین آمدن از شیب جدیدی به همراه سیستم کمک به آغاز حرکت در شیب دوثانیهای هم مجهز شده که این سیستمها بدون زحمت کار میکنند تا خودرو در دامنههای شیبدار ثابت بماند؛ بنابراین در این رنج قیمتی، حتی داچیا داستر هم نمیتواند از لحاظ تواناییهای آفرود با جیمنی برابری کند.
جیمنی جدید در داخل نیز با نشانگرهای واضح و بزرگ به همراه نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی الهام گرفته از مدل ایگنس، مدرنتر از قبل شده است. در سراسر کابین خودرو همچنین از پلاستیک و متریال با کیفیت بالا استفاده شده و جزئیات آفرودی مانند دستگیرهٔ سرنشینان نیز فراموش نشده است. علاوه بر این، این اسیووی ژاپنی ساکتتر و راحتتر از قبل شده است. در جیمنی جدید دید به بیرون در همهٔ جهات بسیار عالی است اما دوربین دید عقب در لیست آپشنها وجود ندارد؛ اما بااینحال سوزوکی برای آن کروز کنترل، ترمز اضطراری خودکار و سیستم هشدار خروج از خط را ارائه کرده است.
نتیجه
هرکس سوزوکی جیمنی قدیمی را دوست داشته حتماً این نسخهٔ جدید را هم دوست خواهد داشت. این ۴×۴ کوچک با استایل رترو جذاب، پالایش بهتر و بهبود قابلتوجه هندلینگ آفرود، تعریف جدیدی از یک مینی اسیووی ارائه کرده است. جیمنی خودرویی فوقالعاده است که میتوان آنرا یک لندروور دیفندر ارزانقیمت دانست.
مشخصات فنی سوزوکی جیمنی ۲۰۱۹
Suzuki Jimny 2019 | |
قیمت | ۱۳,۵۰۰ پوند |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | پنج سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۱۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۴۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۸ لیتر |
تولید آلایندگی | ۱۵۴ گرم/کیلومتر |
منبع: AutoExpress
علیx76
۱۶ مرداد ۱۳۹۷کاش اون موتور ۱.۴ توربوی ویتارا رو روش میزاشتن
البته همین الانشم قدرت کافی داره
ولی کی از ۴۰ اسب بیشتر بدش میاد؟
یانکی
۱۶ مرداد ۱۳۹۷کاش تو ابعاد و قدرت جیپ رنگید بود
سامان اذری
۱۶ مرداد ۱۳۹۷واسه افرود بهترین موتور همین موتور تنفس طبیعی هست
اولا استهلاک میاد پایین دوما تاخیر توربو رو نداره
مشکلات اینتر کولر و ….. رو هم نداره
موتور تنفس طبیعی باشه گشتاور موتور تو دور پایین به دست بیاد کافیه
mahdy
۱۶ مرداد ۱۳۹۷هیشکی از 40 اسب بیشتر بدش نمیاد اما موتور های توربو استهلاکشون بالاعه حالا آفرود هم فشار زیادی بهشون بیاره دیگه بد تر علاوه بر اون کلی قطعه اضافه به جز خود موتور بهش اضافه میشه که اگه خراب شن کلی دردسر داره
آفرود هم رانندگی لحظه ایه و اتفاقات در لحظه میوفتن و راننده در لحظه تصمیم میگیره و عمل میکنه (مگه این که یه مسیر خاصو هزار بار رفته باشه که اونم طبیعته بازم اتفاقات غیر منتظره توش زیاده ) و اگه راننده در لحظه به موتور توربو گاز بده تا توربو دور ور داره یه لحظه که سهله
ده لحظه گذشته
amir
۱۶ مرداد ۱۳۹۷عالیه.عاشق همچین اس یو وی ای هستم.
سام
۱۶ مرداد ۱۳۹۷یک ماشین فوق العاده جذاب،کوچک و قلدور ….
Parvaz
۱۷ مرداد ۱۳۹۷عاشقش شدم، به کدامین گناه باید فقط حسرت بخوریم، با اس یو وی بودنش شتابش از ۲۰۶ تیپ ۲ سمند بیشتره !!! یه رفیق داشتم دوران دانشجویی با سمند آفرود میکرد تو گل و کوه، یعنی جوونای ما دارن تباه میشن با این وضعیت کشور… 13500 پوند یعنی برای انتخابش نباید شک کرد فقط به نظر شخصی البته لاستیکا زیاد نازک نیست؟ یکم پهن ترشو انتخاب میکردن هم تو زیبایی هم تو هندلینگ تاثیر گذار میشد، البته مهندسای سوزوکی از من بیشتر میدونند :)
ADAK
۱۶ مرداد ۱۳۹۷همه چیزش عالیه
اما همچنان فکر میکنم 100 اسب و این گشتاور خیلی مسخره اس
این حداقل یه موتوره 2000 یا 2400 میخواد که بترکونه …
#ali.m#
۱۷ مرداد ۱۳۹۷احتمالا حداکثر گشتاور تو دور موتو پایین بوجود بیاد
که قطعا کافیه .
حسین
۱۷ مرداد ۱۳۹۷۱۳۵۰۰ پوند!
تورج
۱۷ مرداد ۱۳۹۷جدا ماشین جذابیه. خارج از شوخی یاد ماشین پت پستچی افتادم. فکر کنم تب اولیه شاسی بلند نسل ما رو اون به راه انداخته!
Genius
۱۷ مرداد ۱۳۹۷خدایا!تو که میخواستی ما رو تو آسیا خلق کنی لااقل همین کشور همسایمون یعنی پاکستان رو انتخاب میکردی تا بتونیم دستکم این کوچولوی فسقلی ارزون قیمت رو تجربه کنیم! آخه چرا اینجا و این هم تو این زمان؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
ashkan
۲۵ مرداد ۱۳۹۷بنظرتون تورمناطق آزاد مثل کیش هم نمیشه وارد بشه این ماشین؟!
شاهپور
۱۰ آبان ۱۴۰۳سلام به همه
این جیمنی جدید از نظر متریال خیلی ضعیفه و این ماشین نه افرود و نه شهری