سوزوکیلندروور-رنجروور

فیل و فنجان! مقایسهٔ رنجروور با سوزوکی ایگنس

رنجروور از پادشاهان جهان SUVها است و تجهیزات لوکس و تکنولوژی فراوانی دارد درحالی‌که سوزوکی ایگنس خودروی ایده‌آلی برای مسیرهای شهری و شلوغ است، بنابراین در این مطلب شاهد برخورد بین فلسفه‌های متفاوت ۴×۴ خواهیم بود

معمولاً مقایسه‌های میان خودروها به‌منظور قیاس کیفیت و دریافتن کاستی‌های هریک از آن‌ها انجام می‌شود اما امروز قصد برگزاری مقایسهٔ کاملاً نابرابر و غیرمعمولی را داریم. در این رقابت رنجروور و سوزوکی ایگنس در برابر هم قرار گرفته‌اند که دو روش متفاوت برای سواری با یک خودروی ۴×۴ را ارائه می‌کنند.

مدل‌ها:

رنجروور TDV6 Vogue قیمت ۱۰۸,۵۰۰ یورو

سوزوکی ایگنس ۱.۲ ۴×۴ قیمت ۱۶,۸۹۰ یورو

نسل دوم سوزوکی ایگنس برای اولین بار در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۵ رونمایی شده و از دسامبر ۲۰۱۶ به بازار اروپا عرضه شد. این خودروی با ۳.۷۰ متر طول یکی از کوچک‌ترین کراس‌اوورهای بازار بوده و نسخهٔ هیبریدی آن‌هم تولید می‌شود. همچنین ایگنس در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک هم قابل انتخاب است؛ بنابراین ایگنس دومین خودروی این کلاس است که سامانهٔ چهارچرخ محرک را ارائه می‌کند چراکه تا پیش‌ازاین فقط فیات پاندا در این کلاس چنین قابلیتی را ارائه می‌کرد.

در طرف مقابل رنجروور قرار گرفته که نیازی به معرفی ندارد. نسل اول این ماشین در سال ۱۹۷۰ به بازار عرضه شد و از آن زمان تاکنون به معیاری در زمینهٔ خودروهای ۴×۴ لوکس و با کارایی بالا تبدیل شده است. جدیدترین نسل این SUV از سال ۲۰۱۲ به بازار آمده است و خودروی بسیار ساکتی است. همچنین رنجروور از کابینی کاملاً پالایش‌شده و مجهز سود می‌برد.

از لحاظ کلاس‌بندی، این دو خودروی ۴×۴ در سگمنت‌های کاملاً متفاوتی قرار دارند تا جایی که رنجروور مورد آزمایش ما شش برابر ایگنس قیمت دارد! البته رقیب بریتانیایی رنج قیمت گسترده‌ای بین ۹۸,۶۰۰ یورو تا ۲۰۰,۷۰۰ یورو دارد درحالی‌که رنج قیمتی رقیب ژاپنی بین ۱۲,۷۹۰ یورو تا ۱۷,۶۹۰ یورو است. به‌عنوان‌مثال تنها یکی از آپشن‌های رنجروور ۱۲,۶۰۰ یورو قیمت دارد که با آن می‌توان یک ایگنس خریداری کرد.

۹۰ اسب بخار در برابر ۲۶۰ اسب بخار
رنجروور تقریباً سه برابر قدرتمندتر از ایگنس مورد آزمایش ما است درحالی‌که در مورد گشتاور این فاصله حتی بیش از این هم افزایش میابد چراکه ایگنس با ۱۲۰ نیوتن متر گشتاور در برابر رنجروور با ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار می‌گیرد! بنابراین بدیهی است که در این رقابت رنجروور از لحاظ عملکرد و ایگنس از لحاظ مصرف سوخت امتیاز می‌گیرند.

۹۴۵ کیلوگرم در برابر ۲۲۰۵ کیلوگرم
سوزوکی ابعاد بسیار کوچک‌تری نسبت به رنجروور دارد به‌گونه‌ای که با ۳.۷۰ متر طول در برابر طول ۵ متری رنجروور قرار می‌گیرد. به همین دلیل ایگنس وزن بسیار سبکی هم دارد تا جایی که نسخه‌های پایهٔ آن با انتقال قدرت دیفرانسیل جلو حتی کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارند. در طرف مقابل اما رنجروور خودروی کاملاً سنگین‌وزنی است به‌نحوی‌که بسته به مدل‌ها، وزنش حتی از ۲.۵ تن هم تجاوز می‌کند.

در بخش انتقال قدرت نیز ایگنس اساساً خودرویی دیفرانسیل جلو است و تنها هنگامی‌که کشش خودرو از بین می‌رود گشتاور به چرخ‌های عقب هم ارسال می‌شود. این سیستم بسیار ساده‌تر از سیستمی است که رنجروور ارائه می‌کند. این SUV لوکس به تعلیق قابل تنظیم و قفل دیفرانسیل الکترونیکی مجهز بوده و از پنج حالت رانندگی مختلف شامل جاده، گِل، شن، برف و سنگلاخ سود می‌برد.

لوکس یا ساده؟
داخل رنجروور بر ‌راحتی و پالایش تأکید دارد. در اینجا از داشبورد گرفته تا صندلی‌ها و رو دری‌ها همگی با چرم پوشیده شده‌اند درحالی‌که یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی هم در مرکز داشبورد قرار دارد. علاوه بر این، رنجروور به کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای، صندلی‌ها با گرم‌کن، تهویه و تنظیم برقی در ۱۸ جهت مختلف، گرم‌کن غربیلک فرمان، درِ صندوق اتوماتیک، ترمز اضطراری، سیستم هشدار خروج از خط و… هم مجهز است.

مطمئناً ایگنس با قیمت یک‌ششم رنجروور نمی‌تواند چنین تجهیزاتی را ارائه کند اما هرگز خودروی دست‌وپا بسته‌ای نیست چراکه حتی با چنین قیمتی هنوز هم تجهیزاتی چون دوربین دید عقب، صفحه‌نمایش هفت اینچی سازگار با کارپلی و اندروید اتو، سیستم هشدار تغییر خط، ترمز اتوماتیک اضطراری و حتی گرم‌کن صندلی‌های جلو را ارائه می‌کند. همچنین طراحی داخلی این کراس‌اوور ژاپنی مرتب و مناسب است.

صندوق بار
سوزوکیِ کوچک در بخش حجم صندوق بار نمی‌تواند معجزه کند. بااین‌حال این خودرو به یک طبقهٔ کشویی مجهز شده که صندوق بار را به دو بخش تقسیم کرده و حجم آن‌را از ۲۶۰ لیتر تا ۳۴۰ لیتر افزایش می‌دهد. البته در نسخهٔ چهارچرخ محرک ۵۶ لیتر از حجم صندوق بار کاسته شده است؛ بنابراین اگر خواهان صندوق بار بزرگ‌تری باشید باید از صندلی‌های عقب صرف‌نظر کنید. از طرف دیگر رنجروور با توجه به ابعاد بزرگش، فضای مورد انتظار ما را در صندوق بار ارائه نمی‌کند. البته صندلی‌های عقب این خودرو بسیار راحت هستند اما حجم ۵۵۰ لیتری صندوق بار آن ناامیدکننده است چراکه به‌عنوان‌مثال پژو ۳۰۰۸ با ابعادی بسیار کوچک‌تر صندوق باری به حجم ۵۲۰ لیتر دارد که تقریباً هم‌اندازهٔ رنجروور است.

نتیجه، سوزوکی ایگنس یا رنجروور؟
هرچند این دو خودرو به‌سختی با یکدیگر قابل‌مقایسه هستند اما هردو در برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مشترک هستند به‌نحوی‌که رنجروور از پالایش، ویژگی‌های لوکس و جذابیت بریتانیایی بهره‌مند است و سوزوکی ایگنس از کارایی بالا، انعطاف‌پذیری و استایلی بی‌نظری سود می‌برد؛ بنابراین به‌عنوان نتیجهٔ این رقابت می‌توان گفت که هریک از این دو خودرو در کلاس خود بهترین هستند.

[دانلود ویدئو] منبع: largus

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. سهند

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1460 ديدگاه)

    رنجروور واقعا شانس آورد که با کوییک مقایسه نشد مگر نه تو هیچ بخشی شانس نداشت

  2. Hemichan

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (719 ديدگاه)

    پیک اپ سنگین وزن اینترنشنال بیشتر از 6 تنِ
    کاش یه بارم همچین مقایسه ای انجام بشه

  3. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌رش‌اد

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    ایگنس نسبت به چیزی که هست، قیمت بالایی داره و نمی‌صرفه، رنج‌روور هم یکی از ستون‌های خودروسازی دنیاست و هیچ نقص خاصی نداره، امیدوارم تو داشبورد نسل بعدش از طراحی ولار الهام بگیرن.

  4. علی

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (30 ديدگاه)

    مقایسه جدید :
    مسواک بهتر است یا قیچی ؟
    شال گردن بخریم یا ماژیک وایت برد ؟

    علت این مقایسه چی بود من نفهمیدم !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. PaRHaM

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      دقیقا?

      1. car_designer

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (35 ديدگاه)

        پهنای لاستیک ها گویای همه چیز هست…

  5. datsun

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3960 ديدگاه)

    حالا چرا این دو تا
    اینو باید با ژاپنی مثل پاترول یا اینفینیتی Qx 80 مقایسه کنی ببینیم چن مرده حلاجه
    پدال امروز نیسان لیف جدید معرفی شد ولی شما هیچ خبری ازش نذاشتید لیف پرفروش ترین تمام الکتریک دنیاست ینی اینقدر ارزش نداشت که مطلب نذاشتید
    حالا فلان خودروساز اروپای امروز یه تغییر ظاهری کوچیک تو چراغ مه شکن جلو انجام داد فردا صبحش مطلبش تو سایت پداله

  6. علی

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (67 ديدگاه)

    متاسفانه با خوندن این مقاله فقط وقتم هدر رفت.
    پدال عزیز کیفیت رو قربونی کمیت نکن لطفا.

  7. SERIAL WINNER

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    اگر بخوام پول بدم 100 در 100 برای داخل شهر سوزوکی رو برمیدارم.
    رنج روور هر بار که میبریش بیرون عمرت نصف میشه از استرس.
    با پول رنج روور 6 تا ماشین با قیمت سوزوکی خرید. هر کدوم رو 2 سال سوار میشم دلم رو که زد میفروشمش. افت قیمتش هم خیلی کمتره.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      بازم نظره مریخی از امیر???
      یعنی با رنج روور داخل شهر نمیشه رفت؟؟؟
      منم اتفاقا برای داخل شهر سوزوکی رو به جای g کلاس بر میدارم و به نظرم کاملا به صرفه تره.
      با اون همه استهلاک و هزینه ای که رو دست میزاره.?

      1. serial winner

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        هزینه ی جی کلاس باز خیلی کمتر از تاتائه.
        اما بازم باهات موافقم.

        نظر من نگاه از یک زاویه ی دیگست.

        یکم واقع بین باشی منظورم رو از انتخاب سوزوکی درک می‌کنی. دنیای واقعی با آرزو و خواب و خیال فرق می‌کنه. مسلمه که من آرزو دارم رنج روور داشته باشم‌ اما حاضر نیستم ۲۵۰ هزار دلار سرمایه ای که براش 2۰ سال زحمت کشیدم رو به ماشینی بدم که ۳ سال بعد ، 50 هزار دلار بخرنش. 1 میلیارد سرمایه رو آدم به ماشین نمیده تو خیابون راه ببره.

    2. ایلیا

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (731 ديدگاه)

      از دوستی با ده هزار دیدگاه بعید بود همچین تحلیلی

      1. SERIAL WINNER

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        متاسفانه هیچ کدوم از دوستان هم متوجه هدف این مقاله هم نشدن.

        دوستان فکر کردن این هم یگی از دوئل های autoexpress یا motor trend هست که قراره ماشین بهتر رو انتخاب کنن.
        یا یکی از دوئل های پدال که با پولِ نداشته ماشین انتخاب می کنیم.

        اینجا هدف انتخاب ماشین به صرفه تره نه بهتر. کسی در بهتر بودن رنج روور شک نداره.
        اما این برتر بودن حداقل 100 هزار دلار برای آدم آب میخوره و سوالی که خواننده ی مقاله باید سعی کنه بهش جواب بده اینه که چند سال از عمرش رو برای پس انداز 100 هزار دلار باید کار کنه و بعد آیا حاضره این 100 هزار دلار رو در یک لحظه به یک ماشین بده یا نه؟

        نویسنده بسیاری از جا ها از سوزوکی تعریف میکنه تا این نکته رو به مخاطب یادآوری کنه که ” سوزوکی 16000 یورویی هم اونقدرا که فکر میکنی بد نیست”

        این مقاله میخواد فاصله ی امکانات و تجهیزات ماشین 16K یورویی با 106K تایی رو نشون بده و علامت سوال بزرگی که باقی میمونه نسبت اختلاف قیمت به اختلاف ارزش و امکانات این دو ماشینه. اگر این نسبت بزرگتر از 1 باشه برنده لندرووره و اگر کمتر از 1 باشه ، سوزوکی.

        در آخر این سوال نطرح میشه که ارزش خرید کدوم ماشین بیشتره ، جوابی داده نمیشه و قضاوت بر عهده ی خوانندست

  8. Amirreza

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (172 ديدگاه)

    سوزوکی کم خرج تره هزینه هاش کمتره موتورشم اتمسفریکه تازه ارزونترم هست پس قطعا بهتره انتخاب من سوزوکی
    استدلال بعضی دوستان :|

  9. ارمان

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    این همه نوشت که بگه هر دو تو کلاس خود بهترینن؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    منبع خبر لطفا؟

  10. حمیدرضا

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    از این مقایسه کاملا میشه فهمید هرچقدر پول بدی اش میخوری اتفاقا اینجور مقالات خوبه ادم میفهمه که پول چقدر در راحتی زندگی تاثیر میگذاره
    ولی جدا ایگنیس بین پنجاد تا نود میلیون قیمت میخوره ما چرا انقدر کشورمون پولش بی ارزشه

  11. Omid622

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    من که عاشق داخل ولار هستم
    به نسبت رقبا یک سر و گردن بالاتره

  12. احمد دینار

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    نظر دوستان محترم ولی کسی که مشتری رنجروور هستش با کسی که سوزوکی میخره دوتا دنیای متفاوت دارن، من نباید خودم را مشتری هردو قرار بدم بعد بگم بین این دوتا کدوم را میخرم، چونکه به احتمال بسیار بالا کسی که میخواد ماشین بخره و این قدر پول داره که یکی از گزینه هاش رنجروور هستش قطعا این مدل از سوزوکی را اصلا نمیشناسه. به همین خاطر این اشتباهه که بگیم اگه من بودم سوزوکی میخریدم چون اگه شما مشتری رنجروور باشی گزینه بعدیت نزدیک به رنجرووره نه سوزوکی.
    ببخشید که طولانی شد. ی مثال بهتر، شما اگه انقدر پول داری که میخوای اپتیما بخری بین اپتیما و سوناتا و تالیسمان و کمری گیر میکنی نه بین اپتیما با تیبا یا سمند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا