سوزوکی یکی از کمپانیهایی است که پس از برجام صحبتهای زیادی در مورد بازگشت آن به بازار ایران و تولید محصولات جدیدش از سوی ایرانخودرو شنیده میشود. در چند ماه گذشته چندین بار خبرهایی مبنی بر همکاریهای جدید با سوزوکی اعلام شده و محصولات متفاوتی از سوزوکی بهعنوان محصولات جدید بازار ایران معرفی شدهاند. در این میان، سوزوکی بالنو جدیدترین مدلی است که از ورود آن به بازار ایران صحبت میشود.
سوزوکی بالنو یک خودروی سابکامپکت (سگمنت B) از سوزوکی است که تولید آن از سال ۲۰۱۵ در هندوستان آغاز شده است. با توجه به این که بالنو با محصول قدیمیتر سوزوکی یعنی سوئیفت در یک کلاس قرار میگیرد، در ابتدای معرفی این خودرو شایعاتی مبنی بر این که بالنو جایگزین سوئیفت خواهد شد بالا گرفت؛ اما هماکنون بالنو و سوئیفت در کنار یکدیگر در بازارها حضور دارند و بالنو بازه قیمتی کمی بالاتر از سوئیفت دارد.
بالنو تنها در کشور هندوستان و توسط ماروتی سوزوکی بر پایه یک پلتفرم کاملاً جدید و مستقل تولید میشود. برای این خودرو سه گزینه پیشرانه در نظر گرفته شده است که عبارتند از:
• موتور بنزینی سه سیلندر یک لیتری بوسترجت، با تکنولوژی توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت.
• موتور بنزینی چهار سیلندر ۱.۲ لیتری دوال جت با سیستم SHVS (خودروی هوشمند هیبریدی سوزوکی)
• یک موتور بنزینی چهار سیلندر ۱.۲ لیتری معمولی
همچنین برای نسخه هندی نیز دو گزینه پیشرانه موجود است که عبارتند از:
• موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی سری K
• موتور دیزلی ۱.۳ لیتری چهار سیلندر DDIS
گزینههای انتقال قدرت نیز برای بالنو عبارتند از جعبه دنده دستی ۵ دنده اتومات، جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک (بوسترجت) و CVT (دوال جت)
سوزوکی بالنو از نظر ایمنی ۳ ستاره از موسسه Euro NCAP کسب کرده است و یک نسخه مجهزتر از آن موفق به کسب چهار ستاره ایمنی از همین موسسه شده است.
در ادامه، بررسی نشریه اتواکسپرس انگلستان از این خودرو را مرور میکنیم:
سوزوکی در حال حاضر سوئیفت را برای رقابت در کلاس سوپرمینی ها دارد. در نتیجه به نظر غیر معمول میآید که سوزوکی بالنوی جدید نیز در همین بازار به رقابت بپردازد. البته منطق کمپانی واضح است: سوپرمینیها همچنان بخش بزرگی از فروش خودروها در انگلستان را تشکیل میدهند و یک گزینه دیگر برای سوزوکی میتواند حضور این کمپانی در این بخش از بازار را استحکام بخشد.
بالنو بر پایه یک پلتفرم جدید ساخته شده است و این همان پلتفرمی است که قرار است نسل آینده سوئیفت را نیز تشکیل دهد. این پلتفرم طراحی شده است تا بدون کاستن از مقاومت بدنه، وزن خودرو را کاهش دهد. در حقیقت، ساختار پوسته خودرو کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد که وزن کلی این خودروی تازه وارد را به ۹۳۵ کیلوگرم کاهش داده است.
کاهش وزن همواره یک امتیاز بزرگ محسوب میشود؛ چراکه به نظر میآید که سوزوکی بهینهتر، چابکتر و سریعتر خواهد شد. وزن این خودرو نشان میدهد که این خودرو، خودرویی بسیار کوچک نخواهد بود. طول ۳.۹ متری و عرض ۱.۹ متری این خودرو نشان از این دارد که بالنو دقیقاً در کلاس سوپرمینی ها قرار میگیرد، اما فضای بار ۳۲۰ لیتری آن، که با خواباندن صندلیها به ۷۵۶ لیتر میرسد، فضایی بسیار بزرگ خواهد بود.
کابین این خودرو نیز بسیار جادار است و در نتیجه این فضای زیاد تنها منحصر به محفظه بار نمیگردد. فضای بسیار زیادی در قسمت جلو وجود دارد و حتی زمانی که صندلیها به طور کامل به عقب کشیده شده باشند، فضای پا در عقب برای نشستن راحت سرنشینان بزرگسال مناسب است. سوزوکی بالنو به راحتی یکی از انطباق پذیرترین سوپرمینیهای موجود است. فضای سر برای افرادی که قدی بیشتر از ۱۸۲ سانتیمتر داشته باشند کمی تنگ است، اما صندلیهای عقب بهاندازه کافی بزرگ هستند که اکثر افراد را راضی نگه دارند.
اگر شما از خودرو برای جابهجایی وسایل به جای افراد استفاده میکنید بد نیست بدانید که صندلیهای عقب بهسادگی تا میشوند و هیچ فاصلهای بین آنها و قسمت پایین وجود نخواهد داشت. در آن قسمت حتی یک فضای عمیق در زیر صندلیها برای قرار دادن وسایل اضافی وجود خواهد داشت.
با این وجود، اگر شما قصد نداشته باشید که به خیلی زیاد در بزرگراهها رانندگی کنید، هیچ جای نگرانی در این مورد وجود نخواهد داشت. با خروج از مسیرهای سریع ژنهای سوئیفت شروع به خودنمایی میکنند و این خودرو در مسیرهای شهری و جادههای ییلاقی بسیار چابک و تند و تیز به نظر میرسد.
مدلی که ما مورد تست قرار دادیم، از پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر توربو جدید سوزوکی استفاده میکرد که حقیقتاً برای این خودرو مناسب است. خروجیهای ۱۰۹ اسب بخاری و ۱۷۰ نیوتن متری این پیشرانه بیشتر از حد نیاز برای خودرویی با این وزن کم هستند و با وجود توربوشارژ بودن، رانندگی با آن درست مثل تمام موتورهای سه سیلندر عالی امروزه، هیجانانگیز است.
سوزوکی بالنو ذرهای از گوهر پنهان در کلاس سوپرمینی هاست، مخصوصاً زمانی که با موتور عالی سه سیلندر یک لیتری توربو بنزینی همراه باشد. اگر از ورای چهره احمقانه داخلی و خارجی به آن نگاه کنید، سوزوکی میتواند گزینهای عالی و شایسته برای تأمین تمامی نیازهای شما باشد. رانندگی این خودرو سرگرمکننده است، کاربردی است، راحت است و به طور معقولی راندن آن ارزان است. مدل SZ5 با تمامی تجهیزاتش قیمتی کمتر از ۱۴۰۰۰ پوند خواهد داشت.
مشخصات کلیدی:
مدل: Sukuzi Baleno SZ5
قیمت: ۱۳,۹۹۹ پوند
پیشرانه: ۱ لیتری سه سیلندر توربو
قدرت/گشتاور: ۱۰۹ اسب بخار/ ۱۷۰ نیوتنمتر
انتقال قدرت: پنج دنده دستی، چرخهای جلو محرک
شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر: ۱۱.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت/ آلایندگی: ۳.۷ لیتر بر صد کیلومتر/ ۱۰۵ گرم بر کیلومتر
منبع: autoexpress
طالب
۱ مرداد ۱۳۹۵سلام
قیمتش چند میلیون میشه؟
رضا پ
۱ مرداد ۱۳۹۵با احتساب وام کم بهره و همچنین هزینه اوقات فراغت فرزندان دلبند مدیران ارشد و کارانه مدیران میانی و هزینه های مربوط به امور فرهنگی و پرسنل این شرکت معظم ! و سایر هزینه ها شما چیزی در حدود 60 میلیون در نظر بگیر?????
رضا پ
۱ مرداد ۱۳۹۵البته باموتور TU5 و گیربکس 405
خخخخ
رضا پ
۱ مرداد ۱۳۹۵صندوقدارشم با صندوق عقب 206 قابل سفارشه !
مجید.بهترین یا هیچ.
۱ مرداد ۱۳۹۵فکر نکنم بالای 50 میلیون بره
رضا پ
۱ مرداد ۱۳۹۵وقتی ساندرو 2008 و با اون طراحی افتضاح بیرون و کابینش و موتور و گیربکس با تکنولوژی قدیمیش میدن 53 تومن میخواهی اینو 50 حساب کنن
مجید.بهترین یا هیچ.
۱ مرداد ۱۳۹۵اگه این بالای 50 باشه سر میذارم به کوه و بیابون…
علی
۲ مرداد ۱۳۹۵برادر مجید شما از همین الان میتونی سر به کوه و بیابون بذاری چون قیمتش رو در همین بررسی 14 هزار پوند زده و الان هم که پوند 4600 تومان. با یه حساب ساده میشه 64 میلیون تومان!
ارش
۱ مرداد ۱۳۹۵واقعا یه هاچ بک خوب و مناسب برا قشر متوسط هست ولی اگه با قیمت منصف تر و قطعات اصلی بدن بازار!ولی این مدیران از شمر هم بدتر هستن لعنت بهشون
کمیل
۲ مرداد ۱۳۹۵نوشته قیمت جهانیش 13000 پونده یعنی 65 میلیون تومان، دیگه کمتر از این که دست من و شما نمیدن!
Ceranta
۲ مرداد ۱۳۹۵با یه حساب سر انگشتی به بالای 70 میلیون میرسه، 14 هزار پوند قیمتشه که 9 درصد ارزش افزوده هم بهش اضاف میشه… اگه توی ایران مونتاژ بشه شاید حدود 90 و خورده ای میلیون ولی اگه وارداتی باشه حدود 120 میلیون ناقابل :ا
یو اس اس اینترپرایز
۲ مرداد ۱۳۹۵13999 پوند میشه 64395400 تومان.البته این قیمت در اونجا
اگه بیاد ایران بستگی به درصد تعرفه داره
حامد ف
۱ مرداد ۱۳۹۵رقیب تیوولی و رنو کپچر …
از طراحی غقب خودرو و داشبوردش خوشم اومد … اما متاسفانه طراحی جلو خودرو ، اصلا به دلم ننشست و چنگی به دل نمیزنه و بخصوصصص که طراحی جلو و چراغهاش بسیار شبیه به تیبا میمونه و خیلی تو ذوق میزنه … در مجموع فکر نکنم ماشین موفقی در جذب مشتری باشه ….
رضا
۱ مرداد ۱۳۹۵یعنی قیمتش قراره در حد تیوولی باشه؟ اگر این طور باشه موفق نخواهد بود با این مشخصات
saeed
۱ مرداد ۱۳۹۵این یه هاچ بکه یا نهایت کراس اور کوچیک، چش به کپچر و تیوولی
فرامرز
۱ مرداد ۱۳۹۵این یه ساب کامپکت هست یعنی در واقع رقیب فورد فیستا و فولکس پولو و هیوندای آی ۲۰. ابعادش هم الآن چک کردم از ساندرویی که ایران اومده کوچکتره و از ۲۰۶ تیپ ۲ بزرگتره. با ارتفاع زیر ۱۵۰ هم هیچ جوره نمیشه بهش گفت کراس اور. ضمناْ قیمتش تو انگلیس خیلی بالاست و اگه تو هندوستان با این قیمت عرضه میشد یه مشتری هم نداشت. قیمت این تو هندوستان ۴.۹۹ لاخ (۴۹۹۰۰۰ روپیه) یا ۷۴۳۰ دلاره (۵۶۵۰ پوند).
رضا پ
۱ مرداد ۱۳۹۵احتمالا ایرانخودرو با همون ***حساب میکنه میزن بالا قیمتش😂😆
noob saibot
۱ مرداد ۱۳۹۵خیلی سوزوکی عالی کار میکنه واقعا تحسین داره ……..
مصرف سوختش شگفت انگیزه …………
درود برتو سوزوکی ……..
جنوب
۱ مرداد ۱۳۹۵حیف پول
رضا پ
۱ مرداد ۱۳۹۵طراحیش به اون بدی که تو متن نوشته شده نیست نسبت به خودروهای قبلی خود شرکت سوزوکی مثل گرندویتارا با اون شکل قوطی کبریتیش و بخصوص مدلهایی که گفته میشه تو ایران قراره مونتاژ بشه مثل سوئیفت و سلریو باز بهتره
اندازش هم تو عکسهایی که اینجا گذاشته شده زیاد کوچیک به نظر نمیرسه
اگه با موتور جدید توربو شارژش تولیدبشه خوبه
به نظرم امتیاز مثبتش کم مصرف بودنشه که اونو برای جایی مثل ایران که سالهاست خودروهای مصرف بالا تولید میشه مناسب میکنه
متاسفانه یه خودروساز دولتی مثل ایرانخودرو میخواد مونتاژش کنه و این باعث بالا رفتن قیمتش بطور غیر منصفانه خواهد شد
xan
۱ مرداد ۱۳۹۵من بر خلاف خیلی از شما و تمامی خودروهای دیگه سوزوکی طراحی این یکی رو اتفاقا خیلی میپسندم البته از حق نگزریم کیزاشی هم خیلیییی خوشگله و هیچی کم نداره. اینم از نظر من عالیه طراحیش خیلی معقولانس ولی خب سئات ایبیزا کجا این کجا سئات یه شاهکار طراحی نه بین این چند خودرو بلکه بین هر چند خودرویی که بگید هست! و بی انصاافیه بگیم چون خیلی از اون کمتره پس طراحیش ضعیفه به نظرم در حد فیستا هم هست.
حسین
۱ مرداد ۱۳۹۵طراحی اش سنگینه و قشنگ
فک کنم با موتور سری k که تو هند عرضه میشه،تو ایرانم عرضه بشه متاسفانه!
امیدوارم با قوی ترین موتور و فول اپشن
و در نسخه کم اپشن با ارزانترین موتور از لحاظ قیمت ساخت و اپشن های کافی عرضه بشه!
البته هر دو مدل کم و فول اپشن با گیربکس اتومات و دستی!
چقدر تنوع تو خارج زیاده!?
احسان
۱ مرداد ۱۳۹۵ام وی ام 315 که از این قشنگ تره بابا
رضا پ
۱ مرداد ۱۳۹۵شما خودروی ژاپنی رو با خودروی مونتاژ داخل چینی یکی میکنی ؟ حتی مدل مونتاژ داخل این ژاپنی هم از ام وی ام بهتره
ظاهرشم قاطعانه نمیشه گفت از ام وی ام بدتره
البته اگه قطعاتشو از هند یا بعدا از چین نیارن
حميد
۱ مرداد ۱۳۹۵سلام
طراحیش بدی نبود نمیدونم چرا اینقدر بد نوشته ولی خوب خیلی گرونه حدود هفتاد ملیون تو بریتانیا
ASTON
۱ مرداد ۱۳۹۵بعضی از دوستان انگار یادشون رفته کجا زندگی میکنن یا ایران خودرو رو نمیشناسن عمرا اینو زیر هفتاد بدن
در ضمن ظاهرشو که من خیلی پسندیدم ولی به طور کلی از رو عکس نمیشه قضاوت کرد تا ماشین رو از نزدیک نبینی و پشت فرمون نباشی نمیشه نظر قطعی داد
Aref
۲ مرداد ۱۳۹۵این ماشین رو امروز سوار شدم. واقعا تا قبلش فکر میگردم i20بهتره ولی کیفت و راحتی بیشتری از i 20 ، فورد فیستا و فولکس پلو داره
shahin
۱ مرداد ۱۳۹۵با اینکه من خودم ژاپنی دوس دارم اما برگ برندش باید یزی بیشتر از اسم کشورش باشه.باید بیاد ببینبم عملکردش چجوریه.اما من ترجیح میدم مزدا۲ یا حتی ۳ هاچبک بگیرم اگه مجبور باشم این سایزی بخرم
حمیدرضا
۱ مرداد ۱۳۹۵کاش در مورد سیستم هیبرید سوزوکی یه مطلب مینوشتید من یه فیلم در موردش دیدم ولی خیلی خوب نفهمیدم منظورش چیه ممنون میشم
محمدرضا
۲ مرداد ۱۳۹۵بالای 70 میلیون قیمت میخوره ، قطعا محکوم به شکسته چون رنج قیمت 70 تا 100 میلیون تنوع محصول زیاد شده و با این حجم موتور ضعیف بعیده بتونه دلربایی کنه !
Amirenault
۲ مرداد ۱۳۹۵شبیه تیبا هاچبک هستش.
Genius
۲ مرداد ۱۳۹۵ته تهش این ماشین باید در بازه قیمتی پرشیا یعنی نهایتا 40 میلیون بدست مصرف کننده برسه والا ارزش خریدش بشدت میاد پایین بالاخص با توجه به انتخابهای نسبتا متنوعی که تو این رنج وجود دارند.تازه این مدلی که بررسی شده علیرغم اینکه زیردست متخصصان توانمند مونتاژکاری ویرانخودرو نرفته یک محصول متوسط لقب گرفته دیگه وای بحال محصول نهایی در ایران!!
فقط آمریکایی
۲ مرداد ۱۳۹۵هیچی دیگه این مدیران ایران خودرو مردم رو…فرض کردن .
یه بار میگن پژو میاریم بعد میگن سوزوکی میاریم
درنهایت به تولید 405 ادامه میدن
احمد باقری
۲ مرداد ۱۳۹۵هر ماشینی هم بیارن، تنها چیزی که براشون مهم نیست خریداره.
امیرحسین
۲ مرداد ۱۳۹۵ایران خودرو این ماشینو به عنوان یه ماشین لوکس و با قیمت بالای70 تومن میندازه به مردم…
علی
۲ مرداد ۱۳۹۵با توجه به قدرت موتور و آپشن هایی که روش هست و همینطور مصرف سوخت، کمی بهتر از ال 90 هست و با دنده دستی محدوده 40 تا 45 میلیون قیمت مناسبی برای بازار ایران هست. اما اگر بالای 50 بدن نمی ارزه. البته در انگلیس 64 میلیون هست نمیدونم که کدوم آدم عاقلی در انگلیس اینو 64 میخره!!؟ چون کیا ریو با مشخصات مشابه در انگلیس زیر 60 قیمت خورده
محمد۲۰
۲ مرداد ۱۳۹۵جلوش شبیه نیسان آلتیما!
داشبوردش هم شبیه سانتافه جدید!
Fakhr
۲ مرداد ۱۳۹۵من به شخصه از نظر ظاهری میتسوبیشی میراژ جدید طراحی شده نه قدیمیش ترجیح میدم