سوزوکی

سوزوکی جیمنی لایت 2022، کوچولوی پایه و بدون تجهیزات اضافی!

سه سال از زمان معرفی چهارمین نسل سوزوکی جیمنی در سال ۲۰۱۸ می‌گذرد اما این کوچولوی چهار چرخ محرک همچنان قلب طرفداران را تسخیر کرده است. سوزوکی به‌منظور برآورده ساختن نیازهای مشتریان خود اقدام به معرفی تریم جدید و کم تجهیزات از جیمنی با نام لایت کرده است. این خودرو از آگوست ۲۰۲۱ در دسترس خواهد بود.

سوزوکی جیمنی لایت با رینگ‌های فولادی ۱۵ اینچی و لاستیک‌های دیواره بزرگ عرضه می‌شود. در چراغ‌های جلو از تکنولوژی هالوژن استفاده شده و خبری از LED نیست. همچنین پوشش آینه‌بغل‌ها نیز از نوع پلاستیک مشکی بوده و جای خالی مه شکن‌ها در سپر جلو حس می‌شود. به غیر از این‌ها با جیمنی عادی طرف هستیم که آماده ماجراجویی در طبیعت است.

زیر کاپوت این خودرو همان پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۱ اسب بخار و گشتاور ۱۳۰ نیوتون متر جای گرفته است. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به تمامی چرخ ها منتقل می‌شود. شیفتر دنده‌سنگین جداگانه‌ای نیز برای آفرودرهای سنگین در نظر گرفته شده است.

داخل کابین این خودرو یک CD پلیر سنتی بجای نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی نصب شده اما ارتباط بلوتوث همچنان وجود دارد. سیستم تهویه اما همچنان به‌صورت استاندارد وجود دارد تا مشتریانی که در مکان‌های گرم زندگی می‌کنند راحتی بیشتری داشته باشند. البته کولر این خودرو به‌صورت دستی تنظیم می‌شود.

شایان ذکر است جیمنی با همین طراحی بدنه و کابین در بازارهای اروپایی نیز عرضه می‌شود اما این خودرو از سال ۲۰۲۰ فقط به‌صورت خودروی تجاری سبک قابل انتخاب است. به این ترتیب اروپایی‌ها دیگر نمی‌توانند جیمنی چهارنفره را انتخاب کنند اما در عوض فضای بار زیادی در دسترس است. تصمیم سوزوکی برای خاتمه عرضه جیمنی سواری در اروپا به قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه مربوط می‌شود.

سوزوکی جیمنی لایت استرالیا شاید خودرویی پایه به نظر برسد اما در برابر نسخه ژاپنی جیمنی XL شرایط بهتری دارد. مدل بازار ژاپن فاقد عناصر روی گلگیر بوده و از سپرهای متفاوت و لاستیک‌های کوچک‌تر استفاده می‌کند.

جیمنی انتظار می‌رود در آینده پذیرای نسخه ۵ درب با فاصله بین محوری بیشتر باشد. این مدل احتمالاً از پیشرانه ۱.۴ لیتری هیبریدی بکار رفته در سایر محصولات سوزوکی در اروپا استفاده خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (4607 ديدگاه)

    ازهر لحاظ رنگلر بهتره،جیمنی به پای اون نمی‌رسه…

    موافقم 2
    مخالفم 16
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۳ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (4607 ديدگاه)

      با این بدنه باریک احتمال چپ کردنش خیلی بالاست،لاستیکو رینگم که کوچیکه فکر نکنم دنده کمکی هم داشته باشه…

      موافقم 2
      مخالفم 15
      1. " Swedish Arrogant Tiger "

        ۳ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1892 ديدگاه)

        این که با رنگلر مقایسه نمیشه و رقیب هم نیستن به کنار ولی:
        “شیفتر دنده‌سنگین جداگانه‌ای نیز برای آفرودرهای سنگین در نظر گرفته شده است”

        موافقم 15
        مخالفم 1
      2. 🇩🇪👑MERCEDES BENZ👑🇩🇪

        ۳ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1948 ديدگاه)

        داداش بدنش باریکه نمیخوای باهاش بری آفرود سنگین که ! تازه بیشتر تو عکس اینجوری دیده میشه از نزدیک کمی بزرگتره و مهارت آفرودش بالاس ولی برا چالش های متوسط ! تازه کسی جیمنی رو آفرود سنگین نمیبره.

        موافقم 1
        مخالفم 2
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۳ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      آبتین جان
      رانگلر از چیپ ، چه ربطی داره به جیمنی از سوزوکی !!!
      دنیای انتخاب این دو خودرو تفاوت دارد !

      جیمنی بدون ادعا ساخته شده برای کسانی که یه خودروی همه‌کاره‌ی ارزان و ماجروجویی میخواهند که استهلاک پایینی هم داشته باشد و بعصی اوقات یه آفرود کوچکی هم داشته باشه !
      اما رانگلر یک آفرودر قدیمی هست که در شهر هم میتواند تردد کند و تخصصش آفرود هست !

      سوزوکی جیمنی را که میبینم یاد فیلم هندی میوفتم !

      موافقم 6
      مخالفم 2
    3. میثم

      ۳ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (3608 ديدگاه)

      هیچ ربطی به رانگلر نداره
      نه ابعادش
      نه موتورش
      نه قیمت
      نه بازار هدفش

    4. Amirreza

      ۳ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2727 ديدگاه)

      رنگلر خیلی گرونتره بایدم بهتر باشه

    5. حسین

      ۳ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1010 ديدگاه)

      بنظرم جیمنی بهتره.

    6. Reza

      ۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (5344 ديدگاه)

      شما اینو با رانگلر مقایسه میکنید؟ اصلا قابل قیاس نیستن

  2. Ninja

    ۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    لامصب این جیمنی همه جوره جذاب از زمان معرفی تا الان یذره از محبویتش کم که نشد هیچ زیاد ترم شد
    این که روش شیائومی رو پیش گرفته یه جیمنی اولترا هم بیرون بده با موتور 1.5 توربو
    کاش یه موتور سه سیلندر توربو 1.6 دهم حدود 200 اسب یا بیشتر قدرت و 250 یا حتی 300 نیوتون تولید میکرد حاضرم قیمت بیشتر بدم براش
    درکل عاشقتم جیمنی

  3. 🇩🇪👑MERCEDES BENZ👑🇩🇪

    ۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1948 ديدگاه)

    این نسخه پایشم خوبه تو طبیعت همین امکانات کافیه .

    1. ehsan fa

      ۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1950 ديدگاه)

      مگه امکاناتی وجود داره؟ دیگه حداقل ها رو سرهم کردن انتظار داشتی سی دی 20 دلاری هم نزارن

  4. حسین

    ۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1010 ديدگاه)

    جیمنی پابه پای رانگلر میره.

  5. mahan

    ۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    واقعا جای همچین ماشینی توی ایران خیلی خالیه! مخصوصا طرف ما که افرود جنگلی میریم معمولا خیلی سخته با اس یو وی های بزرگ بری و همه جا درخت و شاخه و کنده هستش و گاهی به علت وزن زیاد و گشتاور زیاد ماشین سر میخوره توی گل و … اگه همچین ماشینی بود قطعا برای افرود داخل جنگل گزینه عالی بود

    1. Ninja

      ۳ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      گزینه خوبی نمیبود عالی بود

    2. NAVID۰۰۹۸

      ۳ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      ماهان جان

      تجربه‌ی کافی از آفرود در جنگل و گل‌و‌لای ندارم اما تا اون‌جایی که میدانم برای آفرود در جنگل چند گزینه بسیار مهم هست که در این خودرو دیده نمیشه و خودروهایی همچون چیپ و پاترول مخصوص استفاده در جنگل هستند ، حتی بهتر از پرادو و هایلوکس ، چون درسته قیمت بالایی ندارند و قدیمی هستند اما گشتاور بسیار بالایی در دنده‌ی یک دارند و مثل تویوتا پرادو و هایلوکس سرعتی قدرتی نیستند ( بحث وانت‌های سری ۷۰ فرق میکنه و این خودرو سلطان به حساب میاد هم در کویر و هم در جنگل و هم در کوهستان و تا پشت فرمانش نشینید باور نمیکنید ) !

      دوستان عزیز کُرد متوجه میشوند که چه میگویم !

      جیمنی موتور کم حجمی داره ، سَبُک هست و گشتاور مناسبی هم دارد به نسبت حجم موتور ، اما اون چیزی نیست که بتواند از پس جاده‌ی جنگلی خیس و گِلی بر بیاید اما مطمئناً مثل لندروور‌های اداره‌ی پُست میماند اگر یادتان باشد که در گذر کوهستانی عالی بودن !
      جیمنی برای کویر و صحرا هم فکر میکنم مناسب باشه چون سبک هست و در صحرا سرعتی قدرتی مهم هست و مهارت بالای راننده !

      مطمئناً اگر ایران بود ، در خریدش شکی نداشتم چون سبک و کارآمد هست با مصرف سوخت و استهلاک کم !

      باز هم می‌گویم ، تجربه‌ای شخصی از آفرود جنگلی ندارم ولی چون در کوهستان و کویر تجربه‌ی حقیرانه‌ای دارم ، چنین میپندارم !!!

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. kastech

        ۳ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (204 ديدگاه)

        این ماشین دقیقا برای مسیرهای گلی و تنگ جنگل ساخته شده، وزن یک تنی، ابعاد کوچک ،فاصله محوری کم ، اصلن لقبش میرزا جیمنی جنگلیه!

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. mahan

          ۴ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2293 ديدگاه)

          دقیقا کاستچ جان.

      2. mahan

        ۴ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2293 ديدگاه)

        نوید جان وزن 1تنی کافی هست و گشتاورش عالی نیست بدک نیست و از پس افرود سبک برمیاد و انتظار رنگلر ازش نمیره و یک مقاله در مورد افرود جنگلی و کویری مینویسم برای دوستان و کامل توضیح میدم.میبخشید این اخر هفته سرم شلوغ بود و اصلا پدال هم نتونستم بیام.در اسرع وقت کامل توضیح میدم که چرا این ماشین بد نیست و تجربه افرود جنگلی و کویری و فرقشون

        1. NAVID۰۰۹۸

          ۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (10385 ديدگاه)

          ممنون

    3. " Swedish Arrogant Tiger "

      ۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1892 ديدگاه)

      ولی بنظرم این برای آفرود واقعی تو جنگل زیاد مناسب نیست، به چند دلیل، آفرودر جنگلی باید بتونه از چاله های بعضا بزرگ عبور کنه و توش گیر نکنه، موتور قوی داشته باشه تا در صورت برخورد با شیب ها کم نیاره ، ارتفاع نسبتا بالا برای عبور از گودال های گل و لای و آب و جا چرخ ها، لاستیک گل درشت، باید کمی سنگین باسه تا رو گل سر نخوره و… مگه اینکه منظور از جنگل رفتن یه بیرون رفتن ساده تو حاشیه جنگل باشه.

      1. mahan

        ۴ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2293 ديدگاه)

        نه داداش همین کوراندو های قدیمی با ما میان افرود های جنگلی خیلی خوب هم عمل می کنند البته هم اون ها و هم این باید یکسری تغییر هم بدن که گفتم لاستیک های گل درست سپر افرودی.وزن 1تنی هم بستشه!گشتاورش عالی نیست ولی بدک نیست

  6. Sajjad

    ۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1864 ديدگاه)

    یاد وینستون لایت افتادم

  7. میثم

    ۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (3608 ديدگاه)

    باید هیبرید بشه تا محدودیت آلایندگیش رفع بشه و دوباره بتونه تو تریمهای مختلف خوب بفروشه

  8. kastech

    ۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (204 ديدگاه)

    اگه از من بپرسن که فقط یک گزینه برای واردات ماشین داری قطعا انتخابم جیمنیه

  9. علی

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببخشین این به ایران هم میاد؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا