تاکنون در بررسی وضعیت مالکیت شرکتهای خودروسازی، تویوتا، هوندا، نیسان، میتسوبیشی و مزدا را بررسی کرده ایم. در این قسمت به ادامه بررسی خودروسازان ژاپنی میپردازیم.
۶. سوبارو
شرکت سوبارو موتورز یکی از شرکتهای تابعه گروه صنایع سنگین فوجی (FHI) محسوب میشود.
در گذشته ۲۰% سهام این شرکت متعلق به نیسان بوده ولی بعد از اتحاد رنو-نیسان، سهام نیسان در FHI به جنرال موتورز فروخته شد. در ۲۰۰۵ جنرال موتورز اعلام کرد که ۸.۴% از این مقدار را به تویوتا خواهد فروخت. بعدها در سال ۲۰۰۸ هم تویوتا مقدار سهام خود در این شرکت را به ۱۶.۷% افزایش داد.
لوگوی این شرکت نشان دنده ۶ ستاره است که ستاره بزرگ نماد FHI و ۵ ستاره دیگر نماد شرکتهای تابعه هستند که در زیر به توضیح در مورد آنها میپردازیم:
۱. شرکت سوبارو موتورز که مسئول ساخت خودروهای گروه FHI بوده و در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت دارد.
گفتنی است که سوبارو موتورز یک کمپانی زیرمجموعه به نام Subaru Technica International یاSTI دارد که مسئولیت تقویت خودروهای سوبارو مخصوصاً برای مسابقات اتومبیلرانی از جمله WRC را بر عهده دارد.
2. بخش هوافضای گروه FHI که پیمانکار آژانس امنیتی و دفاعی ژاپن محسوب شده و همچنین در ساخت بسیاری از هواپیماهای معروف از جمله بوئینگ ۷۳۷، بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۶۷، بوئینگ ۷۷۷، بوئینگ ۷۹۷، ایرباس A380، Hawker 400 و Eclipse500 با کمپانیهای سازنده همکاری داشته است.
۳. بخش تخصصی برق صنعتی FHI که مسئول فروش و تولید محصولاتی چون پمپ و ژنراتور تحت نام تجاری سوبارو-رابین (در آمریکای شمالی) و رابین (در سایر نقاط دنیا) است.
این کمپانی قبلاً با شرکت Polaris Industries درزمینهٔ تأمین موتور اسنومبیل، جت اسکی و ATV همکاری داشته است.
4. بخش فناوری سازگار با محیط زیست که درزمینهٔ تولید کامیونهای حمل زباله، توربینهای بادی و برق ربات فعالیت دارد.
۵. واحد تولیدکننده اتوبوس و واگن راهآهن که البته در سال ۲۰۰۳ خطوط تولید آن متوقف شد.
تمام این شرکتها در زمینههای مختلف با هم همکاریهای تکنولوژیکی داشته و همین امر، FHI را به یکی از برترین گروههای صنعتی در دنیا تبدیل کرده است.
۶. سوزوکی
سوزوکی دیگر شرکت ژاپنی است که علاوه بر تولید خودرو به طور مستقیم در تولید موتورسیکلت نیز فعالیت مستقیمی دارد. سوزوکی همانند تویوتا کار خود را با تولید محصولات نساجی آغاز کرد و علیرغم موفقیتش در این کار، رو به صنعت موتورسیکلتسازی آورد و بعدها نیز کارش را به حوزه خودرو تعمیم بخشید.
از زیرمجموعههای سوزوکی میتوان به:
Magyar-Suzuki (مجارستان)
Maruti-Suzuki (هند)
Pak-Suzuki motors (پاکستان)
American Suzuki Motors (ایالت متحده آمریکا)
China-Suzuki (چین)
Suzuki Canada (کانادا)
Suzuki GB PLC (بریتانیای کبیر)
اشاره کرد.
تا سال ۲۰۰۷ جنرال موتورز مالکیت ۲۰% سهام سوزوکی را بر عهده داشت اما در سال ۲۰۰۸ آن را به ۳% کاهش داد. در حال حاضر گروه فولکسواگن با در اختیار داشتن ۱۹.۹۰% سهام سوزوکی، بزرگترین سهامدار آن محسوب میشود.
همچنین سوزوکی با همکاری با شرکتهای زیادی از جمله فولکسواگن، نیسان، فیات، زیرمجموعههای GM (هولدن، شورلت، اوپل، واکسهال،GMC و پونتیاک) مزدا و میتسوبیشی اقدام به تولید خودرو کرده است.
۷. کاوازاکی
صنایع سنگین کاوازاکی (Kawasaki Heavy Industry) که با موتورسیکلتهای بینظیرش شناخته میشود. این کمپانی کار خود را با کشتیسازی آغاز کرد در زمینههای متعدد دیگری از جمله صنایع و حملونقل ریلی، ماشینآلات سنگین و همچنین صنایع هوافضا فعالیت دارد.
Kawasaki Heavy Industries Aerospace Company نام زیرمجموعه این گروه فعال در صنعت هوافضا است و همکاری نزدیکی با آژانس امنیتی و دفاعی ژاپن دارد و هواپیماهایی مثل:
P3-C (هواپیمای گشت زنی زد زیردریایی)
را تولید کرده و در حال طراحی نسل بعدی هواپیماهای نظامی همانند:
میباشد. همچنین همکاری نزدیکی با بوئینگ در ساخت ۷۶۷،۷۷۷ و ۷۸۷ و همچنین با شرکت Embraer در ساخت E170،E175،E190 و E195 دارد. همچنین در تولید و توسعه موتورهای توربو فن نیز درگیر است.V2500 از جمله موتورهای ساخت کاوازاکی است.
کاوازاکی درزمینهٔ ساخت بالگردهای نظامی و غیرنظامی نیز فعالیت دارد و هلیکوپتر Chinook CH-47 بوئینگ با همکاری این شرکت ساخته شده است. کاوازاکی یکی از شرکای تجاری MBB محسوب میشود و هلیکوپتر BK117 را با همکاری همدیگر تولید کردهاند.
آژانس فضایی ژاپن نیز با همکاری این کمپانی فعالیتهای خود را به پیش میبرد. از جمله اقدامات کاوازاکی در صنعت هوافضا میتوان به ساخت پنل های الکترونیکی فضاپیماها، ساخت سکوهای پرتاب موشک، ارائه خدمات برای موشک ژاپنی H-IIA، ساخت ربات فضایی برای کیبو (ماژول ژاپنی برای ISS) و فضاپیمای HOPE-X، تست ماهواره ETS-VII و همچنین پروژههایی برای توسعه فضاپیماهای قابل استفاده مجدد اشاره کرد. همچنین در ساخت شبیهسازهای پرواز با ارتش ژاپن همکاری داشته است.
گروه کاوازاکی یک واحد کشتیسازی را با نام Kawasaki shipbuilding corporation با مالکیت ۱۰۰% سهام در اختیار دارد که تولیدات اصلیاش شامل کشتیهای حمل گازهای اشتعالزا، کشتیهای کانتینری، ناوهای جنگی، کشتی فلهبر (در قسمت ۲ توضیح داده شد)، انواع مدلهای زیردریایی و… است. همچنین این واحد به تولید ماشینآلات و تجهیزات دریایی، از جمله موتور اصلی، سیستم رانش، چرخدنده فرمان و عرشه ماشینآلات و ماهیگیری نیز مشغول است.
Kawasaki Heavy Industries Motorcycle & Engine دیگر زیرمجموعه و البته معروفترین زیرمجموعه گروه KHI است که همانطور که از نامش پیداست به تولید انواع موتورسیکلتهای مسابقهای و خیابانی، ATV، جت اسکی و موتور اتومبیل شهرت دارد.
کاوازاکی واحدهای دیگری چون واحد انرژی گیاهی (plant energy & facilities)، واحد تجهیزات صنعتی (Industrial equipment)، واحد محیط زیست و بازیافت (environment & recycling) و واحد زیرساخت (Infrastructure) اشاره کرد.
البته زیرمجموعههای گروه KHI به موارد بالا محدود نمیشود ولی به علت کثرت فراوان از توضیح جداگانه آنها خودداری میکنیم.
لاکی استریک
۱۶ آبان ۱۳۹۳خواهشمندم مالکیت ایران خودرو و سایپا رو هم بگید البته گمون نکنم چیزایی که اینا میسازن ماشین باشه
RH - MB - DE - RM
۱۶ آبان ۱۳۹۳من که شرمم میاد
ولی با این حال وقتی رسیدیم به ایران چشم!
رضا.2272
۱۷ آبان ۱۳۹۳سایپا و ایران خودرو زیر مجموعه ی هم دیگه ان
و صاحبشون کسی نیست جز دولت گرامی
به امید یه روز خوب
REZA . JUST TOYOTA
۱۶ آبان ۱۳۹۳ایول به ژاپنی ها کارخونه هاشون چه قدر زیر مجموعه دارن
خودرو سازهاشون هم که متحد هستن
تویوتا باید سهامشو افزایش بده چون ضرر تو کار سوبارو نیست
مصطفی
۱۶ آبان ۱۳۹۳ممنون از شما خیلی جالب و آموزنده بود.
افشین
۱۶ آبان ۱۳۹۳ممنون به خاطر این سه گانه زیبا و آموزنده
رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال
۱۷ آبان ۱۳۹۳مصطفی جان و افشین جان از هزدو شما ممنونم
مهدی ف
۱۶ آبان ۱۳۹۳بابام اینا چه غول های هستن ایول داره
محمدحسین پورکیوان
۱۶ آبان ۱۳۹۳واقعا دنیای ما با دنیایه همه دنیا خیلی فرق داره!!!!!!!!!
دست اقا رضا هم بابت این مطلب جالبش درد نکنه
وحید
۱۶ آبان ۱۳۹۳متاسفانه تحریم ها کمر ایرانو شکوندن از اون بدتر که تا چند سال پیش مسءولان شدیدا تاکید داشتن که تحریم ها باعث پیشرفتمون شده.میبینید که تمام شرکت های بزرگ دنیا با همکاری و شراکت دارن کار میکنن…
رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال
۱۷ آبان ۱۳۹۳لطف داری محمد حسین جان!
سام
۱۶ آبان ۱۳۹۳با سلام
مطلبی بسیار جالب، و اطلاعات موجود در آن هم عالی است. باسپاس از جناب حصیری
Reza.045
۵ بهمن ۱۳۹۳ممنون از شما سام عزیز
احسان
۱۷ آبان ۱۳۹۳ایول به ژاپن بچه ها بنظرتون اگه ژاپن سرزمینی مث ایران داشت الان وضعیتش چطور بود؟
لکسوس
۲۰ فروردین ۱۳۹۴یک زمین هم بی استفاده نمیموند.
parseh net30
۱۷ آبان ۱۳۹۳میگم ایرانخودرو و سایپا هم اول گاری میزدن!!!
Jay Gatsby
۱۷ آبان ۱۳۹۳نه برادر من … یه زمانی همین ویران خودرو ماشین روز انگلیس که همین پیکان باشه رو تولید میکرد حالا به فلاکت افتاده !!!
اما چه میشه کرد از ماست که بر ماست….
e36
۱۷ آبان ۱۳۹۳چه عظمتیه Kawasaki
ارش-ارمولو
۱۸ آبان ۱۳۹۳متاسفانه هیچ یک ازما ایرانی ها رمز پیشرفت رو نمی دانیم رمز پیشرفت کره ارتباطات قوی بین المللی هستش .هیوندای وقتی شروع به تولید خودرو کردش تنها سی درصد خودروهاش ساخته کره بود اما این شرکت به مهندسین کرهای بسنده نکرد در هیوندای مهندسین ژاپنی در بخش کنترل کیفیت مهندسین انگلیسی وایتالیای در بخش طراحی وامور فنی ومهندسین المانی دربخش توسعه قطعات کار می کردند ومی کنندهنوز این روند در شرکتهای کره ای ونه تنها کره ای سایر کشورهای جهان وجود دارد دفاتر طراحی هیوندای درکره امریکا ژاپن والمان و….فعال هستند حتی امارات نیز هواپیمای امارات روبدین طریق اداره می کنه وجالب هست بدونید الان عربهای اماراتی یکی از قطبهای مهندسی صنعت هوافضا شدند ازپهبادها تامدیریت خطوط هوای وحتی شرکت معتبر لوفت هانزا نیز ازمتخصصین مدیریت اماراتی استفاده می کنه اما کره شمالی هرروزاز جهان فاصله گرفت واخرش گداگشنه اتمی شد.شرکت هواوی چین نیز همین کار کرد بیشترین ثبت اختراع درجهان درسال2013با97هزار مورد اختراع مطلق به شرکت هواوی هستش و150هزار کارمند در سطح جهان داره ودارای دفاتر مهندسی درهند روسیه ترکیه امریکا ژابن وانگلیس هستش مانیز تنها یک راه برای پیشرفت داریم تعامل باجهان بجای مدیریت سهمیه ای ودادن شغلها ومدیریتها به خانواده های ایثارگر .که هم خیانت به کشور وهم خیانت به هدف این ایثارگران گرامی هستش. یادمون نره اکثرشرکتهای چینی دولتی هستند ولی موفقند رمز پیشرفت تعامل جهانی استخدام فکرهای جهانی وبها دادن به شایسته سالاری هستش درضمن شعار معتبر امروز این است محلی فکرکن جهانی عمل کن وما ایرانی ها بدون مطالعه می گویم جهانی فکرکن محلی عمل کن ودر نهایت باپراید به ملاقات اخرت برو.
S97
۱۸ آبان ۱۳۹۳دقت کردین که آرم برند “MARUTI” چقدر شبیه بالای آرم دانشگاه آزاده؟؟؟ !!!
Ahmad..F12
۲۸ آبان ۱۳۹۳رضا جان عالی بود دستت درد نکنه
واقعاً نمیدونسم این شرکت های تابع وابسته به سوزوکی و کاواساکی رو
رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال
۵ آذر ۱۳۹۳فدات داش احمد!!!
AHMADREZA
۱ تیر ۱۳۹۴نمیدونستم انقدر کاوازاکی خفنه
mohammad
۱۷ آبان ۱۳۹۴عظمت کاوازاکی خیلی بیشتر از اینهاست…همونطور که نگارنده بزرگوار فرمودن…ولی کاش یه عکسم از لودرهای غول پیکرش میذازشتن…چند وقت پیش خودم یه مطلب در مورد عظمت این کمپانی نوشتم…البته تو فیسبوک…شیفته این کمپانی هستم…ایران ناسیونال و سایپا هم عالی شروع کردن…ولی اتفاقات بعد از …..همه چی رو بهم ریخت…خودتون بهتر میدونید…ایرانخودرو با مونتاژ مدلهای یه کمپانی رو به افول بریتانیایی بنام تالبوت شروع کرد…مدلهایی مثه هیلمن هانتر…پیکان معروف که 40 سال رو خط تولید بود….ایرانخودرو یک سال بود که پیکان تولید میکرد….هیوندای افتتاح شد و با تولید دوچرخه شروع کرد….اگه به عقب برگردیم میبینیم شاید مونتاژ میکردیم….ولی به روز بودیم…همین میتونست باعث بیشرفت باشه…کیا هم با مونتاژ مدلهای از خط تولید خارج شده کمپانیهای بزرگ شروع کرد…مثه فورد فستیوا….که شد پراید…و تو ایران شد……………………همون بلایی که داره سر پژو 405 هم میاد….یا بهتر بگم اومده………از مونتاژ کردن درس نگرفتیم…..و این از نحوه مدیریته!!!