سوزوکی

نیم قرن با سوزوکی جیمنی، بزرگ‌مرد کوچک!

امسال شاهد جشن پنجاه‌سالگی بسیاری از خودروهای معروف مثل سیتروئن SM، دتوماسو پانترا، لامبورگینی جاراما و رنجروور بودیم؛ اما در بین این جشن‌های نیم‌قرنی، سوزوکی جیمنی هم وجود دارد که بی‌سروصدا خود را در قلب بسیاری از علاقه‌مندان جای داده است. این خودروی کوچک دوست‌داشتنی از بلندپروازی‌های بزرگی به وجود آمده و امروزه نیز همچنان یک اس‌یووی کارآمد است و با همان روح اولیه به بازار عرضه می‌شود.

ساده و سرسخت از همان ابتدا

هم‌اکنون، جیمنی تنها خودروی آفرودی واقعی بازار محسوب می‌شود که بدون فاصله گرفتن از ریشه‌های خود، با زمان پیش رفته است. برای پی بردن به اهمیت این موضوع تنها کافی است ببینید که در طول سال‌ها چند خودروی سرسخت ناپدید شده‌اند یا ماهیت خود را کاملاً تغییر داده‌اند و به یک کراس‌اوور مدرن تبدیل شده‌اند چون سنت دیگر با نیازهای مدرن سازگاری نداشته اما جیمنی از این رویه پیروی نکرده است.

یک کی کار برای رفتن به هرجایی

منشأ جیمنی به خودروهای ژاپنی کوچک بعد از جنگ بازمی‌گردد که اصطلاحاً به آن‌ها «کی کار» گفته می‌شود و به‌منظور تردد در شهرهای شلوغ ژاپن یعنی کشوری که فضا بشدت در آن محدود است در نظر گرفته شدند؛ بنابراین، طراحان سوزوکی از دههٔ ۶۰ میلادی شروع به کار روی یک خودروی ۴×۴ کردند که به دلیل ابعاد جمع‌وجور، توانایی‌های آفرود بالایی داشت. سری اول این خودرو با کد LJ10 و نام جیمنی، پس از یک سری آزمایش‌های طولانی و طاقت‌فرسا از آزمایش سقوط از ارتفاع یک متری گرفته تا آزمایش‌های مختلف روی شن‌های آتش‌فشانی کوه فوجی، سرانجام در سال ۱۹۷۰ معرفی شد.

جیمنی با کمتر از سه متر طول و فاصلهٔ محوری ۱.۹۳ متر، اولین مدل ۴×۴ تولید انبوه در این بخش محبوب بازار ژاپن محسوب می‌شد. نسخهٔ اولیهٔ این ماشین دارای سه صندلی، بدنهٔ باز و یک پیشرانهٔ دو زمانهٔ ۳۶۰ سی‌سی هوا خنک با ۲۵ اسب بخار قدرت بود. شاسی نردبانی و سیستم تعلیق فنر شمش عقب به همراه وزن تنها ۶۰۰ کیلوگرمی، اجازه می‌داد تا جیمنی در جاهایی که دیگر خودروهای ۴×۴ برای رسیدن به آن تلاش می‌کردند، به‌راحتی پیش برود. نسل اول این خودرو بیش از یک دهه روی خط تولید باقی ماند و در انواع مختلفی تولید شد که بعضی از آن‌ها به دلیل تکامل مقررات کی کارها که طی سال‌ها در زمینهٔ اندازه و حجم موتور دست خودروسازان را بازتر کردند، شکل گرفتند.

پس‌ازاینکه مدل LJ20 در سال ۱۹۷۲ با پیشرانهٔ آب‌خنک و قدرت بیشتر به بازار آمد، در سال ۱۹۷۵ مدل LJ30 با پیشرانهٔ ۳ سیلندر ۵۴۰ سی‌سی معرفی شد. این اولین مدلی بود که به آمریکا، آسیای غربی و اقیانوسیه صادر شد. آخرین نسخهٔ نسل اول هم LJ80 بود که در سال ۱۹۷۷ با پیشرانهٔ چهار سیلندر ۸۰۰ سی‌سی چهارزمانه و تغییراتی در بدنه ارائه شد. نسل اول جیمنی تا پایان کار خود، در بیش از صد کشور جهان فروخته شد و بیش از ۲۴۰ هزار دستگاه از آن تولید شد.

تسخیر جهان

نسل دوم جیمنی در پاسخ به تقاضای فزاینده برای خودروهای ۴×۴ کوچک برای استفاده‌های روزمره و شهری، به‌عنوان یک مدل جهانی با کد SJ توسعه داده شد. در این نسل برای اولین بار روی طراحی جذاب تمرکز شده بود که با توجه ویژه‌ای به بانوان و همین‌طور کارایی شکل گرفته بود. در بسیاری از بازارهای خارجی، نام جیمنی با نام‌های دیگری مثل سامورایی جایگزین شد که این نام در ایتالیا رواج یافت و به افزایش اعتبار برند سوزوکی کمک کرد. در این نسل، شاسی کلاسیک خودرو بدون تغییر باقی ماند و استفاده از فنرهای شمش همچنان ادامه یافت اما زوایای حمله و فرار بهبود یافتند و پیشرانه با یک نمونهٔ ۱ لیتری ۴۵ اسب بخاری جایگزین شد.

در سال ۱۹۸۴، مدل جدید SJ413 با پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری به بازار عرضه شد که بزرگ‌ترین پیشرانهٔ سوزوکی تا آن زمان محسوب می‌شد و جیمنی را به‌نوعی به پرچم‌دار این برند تبدیل کرد. در نسل دوم، تولید جیمنی به ۱۰ هزار دستگاه در ماه رسید که ۷۰ درصد از آن برای صادرات بود. طی سال‌ها نیز به‌تدریج تجهیزات فنی مثل فرمان هیدرولیک، گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و کمک‌فنرهای پیچشی بجای فنرهای شمش ارائه شدند و خانوادهٔ جیمنی با نسخه‌های فاصله محوری کشیده، بدنه‌های بسته و حتی نسخهٔ پیکاپ گسترش یافت. برای نسخه‌های تولید اروپا نیز یک پیشرانهٔ دیزلی پژو ارائه شد.

جیمنی مدرن می‌شود

در سال ۱۹۹۸ پس از حدود ۱۸ سال و تولید نزدیک به ۱.۷ میلیون دستگاه، سرانجام نسل سوم جیمنی وارد بازار شد. در این نسل، جیمنی انقلاب کوچکی را در طراحی بیرونی تجربه کرد و استایل آن مدرن و منحنی شد. البته این تغییرات ضروری به نظر می‌رسید زیرا نسل سوم باید برای زمان باورنکردنی بیست سال روی خط تولید باقی می‌ماند و نزدیک به یک میلیون دستگاه از آن تولید می‌شد. در این نسل، فاصلهٔ محوری خودرو به ۲.۲۵ متر و طول کلی آن به ۳.۷ متر افزایش یافت. البته جیمنی در ژاپن تنها ۳.۴ متر طول داشت زیرا باید در کلاس کی کار قرار می‌گرفت. در نسل سوم، اوورهنگ‌های خودرو کاهش یافته که به بهبود زوایای آفرود و همین‌طور فضای داخلی کمک می‌کرد درحالی‌که بازطراحی اکسل صلب جیمنی هم توانایی‌های آفرود آن‌را بهبود بخشید.

در این نسل برای اولین بار امکان درگیر کردن سامانهٔ چهارچرخ محرک در هنگام حرکت فراهم شد که این کار در ابتدا از طریق لیور کلاسیک صورت می‌گرفت اما در سال ۲۰۰۸ با یک سیستم الکترونیکی سه دکمه‌ای جایگزین شد. پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری جیمنی هم از سال ۲۰۰۵ به زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز و از سال ۲۰۰۸ با گیربکس اتوماتیک همراه شد درحالی‌که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ یک پیشرانهٔ دیزلی رنو با ۶۸ یا ۸۶ اسب بخار قدرت هم برای آن ارائه شد. این موتور در بیرون با ورودی هوای روی کاپوت قابل‌تشخیص بود.

دوران کنونی

آخرین حماسهٔ جیمنی، نسل چهارم است که در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد و همهٔ ویژگی‌های اساسی خود از ابعاد جمع‌وجور گرفته تا شاسی نردبانی را حفظ کرده است. این نسل با طراحی زاویه‌ای و لیور کلاسیک سیستم چهارچرخ محرک، درعین‌حالی که تجهیزات متناسب با زمان را ارائه می‌کند، به اصل و ریشهٔ خود هم ادای احترامی کرده است. یکی از این ویژگی‌های مدرن، سیستم چندرسانه‌ای جدید با نمایشگر لمسی مرکزی است. زیر کاپوت نسل چهارم جیمنی هم یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۱۰۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته که گیربکس اتوماتیک هم برای انتقال نیروی آن قابل سفارش است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ??Amin_sto??

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (293 ديدگاه)

    این ماشین بی نظیره ، قابلیتهای آفرود فوق العاده ای داره و میتونه با ماشین های بسیار گرونتر و قویتر از خودش سر شاخ بشه
    جیمنی بسیار دوست داشتنی و کاربردیه و البته با کیفیت یه نکته این ماشین بسیار سبکه وزنش از سوپر اسپرت ها کمتره
    فقط 1075 kg وزن داره

    موافقم 51
    مخالفم 1
    1. Malt hill

      ۱۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (514 ديدگاه)

      یه پسره هست توی یوتیوب
      با جیمنی خودش میره سفر های آفرودی (اون موقعی که دنبالش می کردم توی آفریقا بود)
      بسیار هم ارتقا داده ماشین رو و تمام وسایل لازم برای سفر طولانی رو توی ماشینش داره
      اسم کانال یادم نیست ولی اگه جیمنی جستجو کنید ویدیو های اونو می بینید.

      موافقم 14
      مخالفم 2
  2. بردیا

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (141 ديدگاه)

    واقعا نسل جدیدش خوشگله

    موافقم 28
    مخالفم 1
  3. سامورایی از قله فوجی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (715 ديدگاه)

    تو مقایسه ی آفرودی که کانال یوتیوب carwow گذاشت جیمنی پا به پای G class حرکت می کرد
    واقعا چیز محشریه

    موافقم 25
    مخالفم 1
  4. مهدی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    تنها یک کلمه بی نظیر قوطی حلبی ژاپنی توانایی افرودش خیلی بالا هست فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه واقعا افرین بعضیا میگن ارزون ترین شاسی بلند دنیا هست اصلا باورنکردنیه خیلی ماشیم عجیبیه دیگه حرفی باسه زدن نمیزاره

    موافقم 22
    مخالفم 4
  5. آرین

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (8 ديدگاه)

    این دقیقا همون چیزیه که باید باشه
    طراحیش به کت و شلوار خودروسازی بدل شده. مثل مرسدس، دیفندر، جیپ، برانکو هیچ وقت از ریخت نمیفته

    موافقم 22
    مخالفم 2
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    بَه‌بَه ، بَه‌بَه
    ممنون پدال
    عجب مقاله‌ای ، کِیف کردیم ?? .
    این ماشین واقعاً در برابر suvها عددی نیست اما مثل بچه‌ی تَه‌تَقاری (( کوچک‌ترین فرند از میان فرزندان زیاد یک خانواده )) میمونه که همه‌ی ما دوستش داریم حتی اگر بزرگ نبینیمش !

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. Ahmadreza2002

      ۱۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      خب اینم suv هست دیگه
      والا تو فیلمایی ک ازش دیدم جاهایی میرفت که پاترول و سایر افرودر های مریوم تو ایران شاید ب این راحتیا از پسش بر نیان

      موافقم 24
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۳ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        suv هست ، اما از نوع بچه‌اَش !

        دقیقاً فلسفه‌اَش از آفرود ، همون فلسفه جیپ ویلیز در جنگ جهانی دوم هست که اگر اسب‌بخار و گشاورش در ذهن ما کم هست ، در عوض در وزن خودرو جبران مافات کرده و بی‌حساب شده در برابر بزرگان !

        در کل ، هرچی پول بدیم آش میخوریم !

        موافقم 16
        مخالفم 1
  7. ارشیاSVJ

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    سوزوکی ایگنس رو ترجیح میدم.

    مخالفم 16
    1. X

      ۱۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      ایگنیس کراس اوور کوچیکه و بحثش جداس. برای شهر و اینا ایگنیس بهتره ولی برای آفرود معلومه که جیمنی بهتره.

      موافقم 11
  8. میثم

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    آفرودر، جمع و جور، کم مصرف، کم استهلاک، طراحی عالی، کیفیت ژاپنی، برند شناخته شده، قیمت مناسب
    خوراک بازار ایرانه
    اگه واردات آزاد بود و با قیمت مناسب به ایرانم میومد شک نکنید 30% فروش جهانیش به ایران اختصاص داشت

    موافقم 24
    1. Ahmadreza2002

      ۱۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      از این بابت ک ی سری از ایرانیا بیشتر ب اپشن و زرق و برق اهمیت میدن فکر نکنم خیلی بفرشه اگه ایران بیاد همون طوری که داستر زیاد نفروخت
      چینیا بیشتر با سلیقه مردم ما سازگارن

      موافقم 12
      مخالفم 7
      1. دانیال

        ۱۴ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (606 ديدگاه)

        خدا شاهده اگه بیاد ایران هر جور شده میخرمش

  9. MR.JJ

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (109 ديدگاه)

    جیمنی در کلاس خودش بد نیست
    ولی تنها و بزرگترین عیبش اینه که شخصیت مستقلی مثل دیفندر و رانگلر یا جی کلاس نداره
    به عبارتی دیگر همیشه در سایه بزرگان مخفی شده و دیده نشده

    موافقم 4
    مخالفم 16
    1. MR.JJ

      ۱۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (109 ديدگاه)

      یاد آن صحنه از carwow افتادم که یک G63 چهار تاشو با هم کشید

      موافقم 4
      مخالفم 9
      1. Ahmadreza2002

        ۱۳ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (1465 ديدگاه)

        اگه اشتباه نکنم دوتاش رو کشید و وقتی شدن ستا بنز رو کشیدن

        موافقم 14
        مخالفم 1
  10. Ho3eyn

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (60 ديدگاه)

    جاش ی اینجور ماشین خوبی رو خط تولید کشور بدجوری حس میشه
    قیمت خوبیم داره بیاد ایران و مونتاژ بشه خیلی فروش میکنه
    ولی امان از دست دلالایی چون سایپا و ایران خودرو…

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. X

      ۱۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      سایپا و ایران خودرو کلا خودروی ایران رو انحصار کردن. اصلا هم هیچ کمکی به تولید داخلی نمیکنن چون قطعات چینی زیاده داره و الکی باعث لطمه به جامعه میشه. توی این 20 30 سال اخیر عزرائیل خیلی طرف ایران نمیاد. پراید هست به عزرائیل خیلی نیاز نداریم. بیشتر میره خارج که با ماشین کمتر میمیرن و ماشیناشون ایمنه.

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. Ho3eyn

        ۱۳ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (60 ديدگاه)

        امیدوارم یه طرحی تصویب بشه خودرو های کارکرده امارات یا کشورای اروپایی رو بیارن داخل(حتی ماشینای خراب شده و نیاز به تعمیر)
        تا قیمت ماشینای تولید داخل بیاد پایین یا حد اقل کیفیتش به طور محسوس بره بالا
        هممون یه موستانگ یا کامارو 2005 رو به یه 405 یا پارس صفر ترجیح میدیم به خصوص جوونای بدبخت این سرزمین(سو تفاهم نشه ها ولی عمر ما جوونا داره به باد میره تو این کشور مثلا تو امریکا موستانگ GTرو میشه به راحتی خرید ولی اینجا یه پراید قرن بوقی هم ارزوی خیلیا شده)
        :(

  11. یوسف

    ۱۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    واقعا عالیه این ماشین.
    یادمه اونایی که اینو داشتن موتور پیکان مینداختن روش… اون وقت هم تو جاده برو میشد هم آفرودش بهتر میشد….. هر کی هم داشت نمی فروخت

  12. مهدی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی از کارهای جالبی که کرده بودند این بود که موتور دیزل رنو 1500 سی سی با 110 اسب بخار قدرت و حدود 260 نیوتون متر گشتار که روی مدل های مختلف رنو و مرسدس بنز نصب شده بود را روی این خودرو گذاشتند. تصور کنید 260 نیوتون متر گشتاوری که در دور موتور بین 1500 تا 2000 آزاد می‌شود روی خودرویی به این سبکی و با این سطح ارتفاع و زاویه ورود و خروج مناسب چه چیز فوق العاده ای می شود. عملکرد افسانه ای در آفرود دارد.

  13. مهدی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یکی از کارهای جالبی که کرده بودند این بود که موتور دیزل رنو 1500 سی سی با 110 اسب بخار قدرت و حدود 260 نیوتون متر گشتار که روی مدل های مختلف رنو و مرسدس بنز نصب شده بود را روی این خودرو گذاشتند. تصور کنید 260 نیوتون متر گشتاوری که در دور موتور بین 1500 تا 2000 آزاد می‌شود روی خودرویی به این سبکی و با این سطح ارتفاع و زاویه ورود و خروج مناسب چه چیز فوق العاده ای می شود. عملکرد افسانه ای در آفرود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا