شرکت ژاپنی سوزوکی در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۵ از یک کراساوور کوچک مینیاتوری بنام Ignis رونمایی کرد. فروش این خودرو در بازار ژاپن آغازشده اما سوزوکی قصد دارد نسخهٔ بینالمللی آنرا برای اولین بار در نمایشگاه پاریس امسال معرفی جهانی کند. البته سوزوکی قبلاً نیز از نام Ignis استفاده کرده است و بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ هاچبکی کوچک را با این نام عرضه میکرد اما در نسل جدید تبدیل به کراساووری کوچک شد که به همراه یک نمونهٔ کانسپت در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۵ معرفی گردید. این در حالی است که پیش از آن نیز سوزوکی کانسپت دیگری را بانام iM-4 در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی کرده بود که طراحی مشابه Ignis داشت.
سوزوکی ایگنس جدید بهصورت رترو و با نگاهی به گذشته طراحیشده است بهگونهای که فرم قسمت عقبی و فرم ستون C آن به همراه برشهای روی این ستون مشابه سوزوکی SC100 Minicar دههٔ ۷۰ طراحی گردیده است. بااینحال در زیر پوست این خودرو پلتفرم کاملاً جدیدی قرار دارد. هرچند اکثر خریداران این قبیل خودروها آنها را بهصورت دیفرانسیل جلو سفارش میدهند اما سوزوکی برای ایگنس سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم ارائه کرده تا این خودرو صرفاً یک هاچبک شهری با ارتفاعی بیشتر نباشد. بااینحال ایگنس همچنان تواناییهای آفرود چندان بالایی نداشته و از این لحاظ میتوان آنرا با فیات پاندا ۴×۴ مقایسه کرد.
این کراساوور کوچک دارای ۳.۷ متر طول، ۱.۶۶ متر عرض و ۱.۶ متر ارتفاع است که البته با ۱۸ سانتیمتر ارتفاع از سطح زمین حس کراساوور بودن را به راننده منتقل میکند. بعلاوه علیرغم ابعاد بسیار کوچک، این خودرو صندوق باری به حجم ۳۵۸ لیتر دارد که برای خودرویی در این کلاس و با این ابعاد کاملاً مناسب است. لیست موتورهای این کراساوور کوچک هنوز اعلامنشده است اما انتظار میرود با یک پیشرانهٔ سه سیلندر ۱ لیتری توربو Boosterjet و یک واحد ۱.۲ لیتری چهار سیلندر Dualjet عرضه شود.
موتور دوم بهصورت استاندارد قدرتی برابر با ۹۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن متر دارد درحالیکه برای آن یک سیستم هیبریدی خفیف هم بهصورت سفارشی ارائه میگردد. این سیستم میکرو هیبرید که توسط سوزوکی SHVS (مخفف Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) نامیده شده است، نیروی ناشی از ترمز گیری را در یک باطری لیتیوم یون ذخیره کرده و به موتور استارت خودرو ارسال میکند. بدین ترتیب در مواقع موردنیاز مانند هنگام شتاب گیری یا شروع حرکت، قدرت کمکی کمی به موتور بنزینی اضافه میشود که موجب افزایش بهرهوری و کاهش مصرف سوخت خودرو میگردد. این سیستم هیبریدی که ۳ اسب بخار قدرت و ۵ نیوتن متر گشتاور به موتور بنزینی اضافه میکند، احتمالاً فقط برای موتور چهار سیلندر Dualjet ارائه میشود.
در نسخهٔ ژاپنی ایگنس جهت انتقال نیرو فقط یک گیربکس CVT ارائهشده است درحالیکه نسخهٔ دیفرانسیل جلوی آن ۸۸۰ و نمونهٔ چهارچرخ محرک ۹۲۰ کیلوگرم وزن دارد. رقیب مستقیم سوزوکی ایگنس، کراساوور کوچک رنو یعنی کوئید است که ساختهٔ سوزوکی با موتور چهار سیلندر قدرتمند، سیستم هیبریدی، گیربکس CVT و سامانهٔ چهارچرخ محرک برتری کاملی بر رقیب فرانسوی خود دارد. تیپهای مختلف سوزوکی ایگنس در ژاپن قیمتی از ۱۳ هزار تا ۱۷ هزار دلار دارند بنابراین این کراساوور کوچک با توجه به همکاری ایرانخودرو با سوزوکی برای عرضه در کشورمان هم گزینۀ مناسبی به نظر میرسد.
محمد جواد
۲۱ مرداد ۱۳۹۵سوزوکی کراس اووراشو بد طراحی میکنه یا سلیقه من مشکل داره؟
/:
hossein. gh
۲۱ مرداد ۱۳۹۵همه ی کراس اووراش بد نیستن اینو باید به نسبت قیمتش قضاوت کرد خیلی هم بد نیست
بنتلی
۲۱ مرداد ۱۳۹۵طراحی داخلیش خوبه ،طراحی خارجیش زیاد خوب نیس ولی خب بد هم نیس،قیمتش نسبت ب کویید خیلی بیشتره و نباید با اون مقایسه بشه ،البته برتریش نسبت ب کویید کاملا مشخصه. در کل توی این بازه قیمتی گزینه های بهتری وجود داره ک ارزون ترینش ک ارزش خرید بالایی هم داره رنو داستر هس. بنز قراره یک کانسپت از مایباخ کوپه رونمایی کنه ک طولش 6متره!البته زیاد شکلش مشخص نیس ولی ازش میشه فهمید کوپه با ابهت و خفنیه! اگه میشه خبرشو بزارین.
احمد باقری
۲۱ مرداد ۱۳۹۵اکثرا ایمنی اینجور محصولات مشخص نیست و هدف بیشترشون فقط سود هست.
Madjid S
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ایمنیش نسبت به قیمتش خوبه. میخواستی هدفشون ضرر باشه؟؟؟؟
هادی 8 سیلندر
۲۱ مرداد ۱۳۹۵چهار چرخ و اتوماتیک خیلی عالیه زیر 50 ارزش خرید داره مثل موهاوی کوچک شدس به نظرم کلاسه عالی از ماشینای همه منظورست
حميد
۲۱ مرداد ۱۳۹۵با سلیقه من جور نیست در عین حال با مشخصه های زیبایی روز نیست فاصله داره
الان چراغهای کشیده باریک مده و خطوط سیال این درست مال یک دهه قبل هست
uss zumwalt DDG-1000
۲۱ مرداد ۱۳۹۵قیمت 15000 دلار که میانگین میشه 52500000 تومن.
حمیدرضا
۲۱ مرداد ۱۳۹۵بیشتر ظاهرماشین به سلیقه مردم ژاپن میخوره جعبه ای شکل بودن چراغا ولی به نسبت قیمتش کارایی بدی نداره و سیستم هیبریدشونم خیلی جالبه که سرعت رو در شروع حرکت بیشتر می کنن
omid
۲۱ مرداد ۱۳۹۵رنو کوئید بین 7 تا 8 هزار دلاره، اما این خودرو از سایر جهات برتر از کوئید هست و تقریبا دوبرابر کوئید قیمت داره که بنابراین اصلا قابل مقایسه نیست. اگه ایران بیاد تو رده قیمتی تندر90 عرضه میشه که به احتمال خیلی زیاد موفق نخواهد بود.
ali
۲۱ مرداد ۱۳۹۵طراحی چراغای عقب اصلا خوب نیست .. جاهای دیگش خوبه