شرکت ژاپنی سوزوکی از خودروی جدید فرانکس ۲۰۲۳ با پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو رونمایی کرد. این خودرو میتواند به عنوان جانشین غیرمستقیم بالنو در برخی بازارها مطرح شود.
شاسیبلند فرانکس ۲۰۲۳ در هند رونمایی شده و شاید در کشور استرالیا جانشین هاچبک شهری و پرفروش سوزوکی بالنو شود. بالنو اگرچه فروش بالایی را در استرالیا تجربه کرده اما اواخر سال قبل از این کشور حذف شد چراکه نسخه بهروز شده آن نتوانست قوانین ایمنی محلی را پس کند. سوزوکی استرالیا هنوز تائید نکرده که آیا فرانکس جدید وارد این کشور خواهد شد یا خیر اما برخی رسانهها خبر از حضور قریبالوقوع آن در کشور یاد شده میدهند. سوزوکی فرانکس جدید از نظر زیرساخت تفاوت خاصی با بالنو ندارد اما به شکل یک شاسیبلند قدبلندتر معرفی شده و بهصورت سفارشی با پیشرانه توربو عرضه خواهد شد. این خودرو در هند به همراه هاچبک بالنو در دسترس خواهد بود ولی در استرالیا میتواند جانشین غیرمستقیم بالنو باشد. استایل ظاهری فرانکس ترکیبی از شاسیبلند گرند ویتارا و نسخه فیس لیفت شده بالنو بوده و یکی از ویژگیهای آن خط سقف خمیده در عقب است.
چراغهای جلو و عقب LED، رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی در مدلهای فول و بدنه دو رنگ جزو برخی ویژگیهای فرانکس جدید هستند. در داخل کابین نیز میتوانیم داشبوردی را ببینیم که تقریباً تفاوت خاصی با نسخه بهروز شده بالنو در هند ندارد. نمایشگر ۹ اینچی بالای داشبورد با اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم هم در این کابین دیده میشود. پشت آمپرهای آنالوگ و سیستم صوتی آرکامیس با شش بلندگو هم جزو دیگر موارد قابلذکر خواهند بود.
فرانکس ۲۰۲۳ از نظر تکنولوژی دستخالی نیست و مواردی همچون دوربین ۳۶۰ درجه، شارژ بیسیم گوشی، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع خودکار، ناوبری ماهوارهای و هدآپ دیسپلی رنگی در آن وجود دارند. سوزوکی هند هنوز تائید نکرده که این خودرو با تکنولوژیهای ایمنی پیشرفته همچون ترمز اضطراری خودکار یا دستیار حفظ خودرو بین خطوط در دسترس خواهد بود یا خیر. چنین سیستمهایی در بالنو وجود نداشتند و یکی از دلایل حذف آن از بازار استرالیا به شمار میروند. البته اگر فرانکس بخواهد در این کشور عرضه شود با ترمز اضطراری خودکار در دسترس خواهد بود زیرا قوانین جدید استرالیا استفاده از این سیستم را الزامی کردهاند. سوزوکی در بیانیه معرفی این خودرو به مواردی همچون شش کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل، کنترل پایداری و کشش، حسگرهای پارک عقب و دوربین دندهعقب اشاره کرده است.
این شاسیبلند جدید طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۳۹۹۴/۱۵۵۰/۱۷۶۵ میلیمتری داشته و از نظر ابعاد شبیه تویوتا یاریس کراس و فورد پوماست. نیروبخش نسخههای فول سوزوکی فرانکس جدید نیز پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو خواهند بود. این پیشرانه از تکنولوژی هیبریدی سود میبرد و قدرت آن به ۹۹ اسب بخار و گشتاورش به ۱۴۸ نیوتون متر میرسد. نیروی تولیدی هم از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو فرستاده خواهد بود و البته خبری از نسخه چهار چرخ محرک نیز نیست. فرانکس علاوه بر پیشرانه یاد شده با نیروگاه آهنین ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی بالنو هم عرضه خواهد شد که این پیشرانه خروجی ۸۸ اسب بخاری و گشتاور ۱۱۳ نیوتون متری داشته و با گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک شده همکاری میکند. ترمزهای همه مدلها در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسهای هستند. هنوز مشخص نیست که کدامیک از این پیشرانهها در بازار استرالیا عرضه خواهند شد.
HOSSEINK3
۲۳ دی ۱۴۰۱کلا سوزوکی هند هم ۱دونه فرمان بیشتر ندارن عجیب نیست !!!
امین
۲۳ دی ۱۴۰۱خوشگله. اگه تو رنگ یک میلیارد وارد ایران میشد، فروش خوبی تجربه میکرد
علی
۲۳ دی ۱۴۰۱یه ماشین خوب برا شهر ، حیف که توربوئه .
امیر _ اهوازی
۲۳ دی ۱۴۰۱ایران خودرو این مدل رو بیاره به جا گرند ویتارا
فروش خوبی هم داره
امیر _ اهوازی
۲۳ دی ۱۴۰۱ایران خودرو این مدل رو بیاره به جا گرند ویتارا
فروش خوبی هم داره
البته اگر زیر یک میلیارد بیارش
علی شکوهی
۲۳ دی ۱۴۰۱عالیه
سامان اذری
۲۴ دی ۱۴۰۱قیمت جهانیش چنده ؟
زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون
۲۴ دی ۱۴۰۱عروسک
دکتر
۲۴ دی ۱۴۰۱خیلی ضعیفه… ۱ میلیارد بخوای پول اینو بدی قد یدونه ۴۰۵ هم اسب نداره
مهراب
۲۴ دی ۱۴۰۱گرند ویتارا کجا این کجا
از نظر طراحی
و پویایی
کلا میتسوبیشی و سوزوکی در طراحی خیلی ضعیف شدن.
پاجیرو رو ادم نگاه میکرد کیف میکرد.
IRAJ KING
۲۴ دی ۱۴۰۱سلام ، عرض ادب و احترام و وقت بخیر جناب آقای احمدزاده !
ببخشید قیمت جهانی این خودرو اعلام نشده ؟!