سوزوکی

معرفی نسل جدید سوزوکی گرند ویتارا، برادر دوقلوی تویوتا اوربان کروزر

حدود هفت سال است که سوزوکی نام گرند ویتارا را کنار گذاشته و شاسی‌بلند خود را با نام سادهٔ ویتارا به بازار عرضه می‌کند اما حالا این شرکت با رونمایی از یک کراس‌اوور کوچک در هند، دوباره این نام را احیا کرده است. البته این خودرو ارتباطی با ویتارا ندارد و با همکاری تویوتا برای عرضه در بازارهای درحال‌توسعه مثل هند و آفریقای جنوبی طراحی شده است. درواقع، گرند ویتارای جدید همتای دوقلوی تویوتا اوربان کروزر است که چند روز پیش رونمایی شد.

به همین دلیل، در ظاهر این خودرو به‌وضوح می‌توان ارتباط با کراس‌اوور تویوتا را دید هرچند که طراحان سوزوکی سعی کرده‌اند با عناصری مثل جلوپنجرهٔ بزرگ، چراغ‌های جلوی متفاوت و چراغ‌های عقب باریک سراسری آن را از اوربان کروزر متمایز کنند. گرند ویتارای جدید ۴,۳۴۵ میلی‌متر طول، ۱,۷۹۵ میلی‌متر عرض و ۱,۶۴۵ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۶۰۰ میلی‌متر است. این یعنی کراس‌اوور جدید سوزوکی از گرند ویتارایی که سال‌ها پیش در کشورمان عرضه می‌شد به میزان قابل‌توجهی کوچک‌تر است.

این خودرو در داخل به‌جز ترکیب رنگ و لوگوی سوزوکی کاملاً با اوربان کروز یکسان است و بنابراین در اینجا هم شاهد یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۹ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم هستیم درحالی‌که در تیپ‌های بالاتر صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی و هدآپ دیسپلی هم ارائه می‌شوند. شارژر بی‌سیم، سقف پانوراما و تهویهٔ صندلی‌های جلو هم از دیگر تجهیزات این خودرو هستند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که گرند ویتارا برای بازار هند توسعه پیدا کرده است، تجهیزات ایمنی آن صرفاً به دوربین ۳۶۰ درجه، شش ایربگ و سیستم کمکی پایین رفتن از شیب‌ها محدود می‌شود و در آن از سیستم‌های کمک‌رانندهٔ فعالی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک خبری نیست.

نسل جدید گرند ویتارا دقیقاً مثل اوربان کروزر با دو پیشرانهٔ مختلف در هند عرضه خواهد کرد که موتور پایه یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با سیستم هیبریدی خفیف است. این موتور ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و انتقال نیروی آن توسط گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ اما با اینکه اوربان کروزر با این پیشرانه فقط به‌صورت محرک جلو ارائه می‌شود، سوزوکی برای گرند ویتارا سامانهٔ چهارچرخ محرک خود بنام AllGrip را هم ارائه می‌کند.

پیشرانهٔ دوم یک نمونهٔ هیبریدی کامل ساخت تویوتا است. این قوای محرکه از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی (همان نمونه‌ای که در تویوتا یاریس ارائه می‌شود) به همراه یک موتور الکتریکی و پکیج باطری لیتیوم یونی تشکیل شده است و مجموع خروجی آن ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو صرفاً از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. گرند ویتارا در هند توسط تویوتا در کنار اوربان کروزر تولید می‌شود تا جایگزین مدل S کراس در این کشور شود. این خودرو بعداً به آفریقای جنوبی هم صادر خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. گانگ

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    سهم ویتارا این نبود
    باید حداقل ۲۰۰ اسب از پیشرانه بالای دو لیتر بدون هیبرید میگرفت
    سوزوکی داری چیکار میکنی

    موافقم 54
    مخالفم 8
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      یک کلام میگم ، ناراحت هم شدید بشید ، مهم نیست ، اما خاک‌برسرت سوزوکی !

      همون موتورسیکلت بسازی بهتره ، عظمتت هم زیر سوال نمیبری !

      حالا درسته میگیم ژاپن بینظیره اما این چیه دیگه انگاری قورباغه را شلوار تنگ لی کردن پاش انداختنش تو مایتابه روغن داغ !

      موافقم 36
      مخالفم 14
    2. aliHOZA

      ۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (584 ديدگاه)

      این گرند ویتارا با اونی که ما می‌شناسیم کاملا متفاوته.
      گرند ویتارای اصلی که در ایران هم بود و یه شاسی بلند قابل احترام بود چند سالی هست که دیگه تولید نمیشه و بجاش سوزوکی این کراس اوور رو یا همان نام تولید می‌کنه.
      یعنی فقط اسمشون یکیه. وگرنه زمین تا آسمان با هم فرق دارن.
      مثل مقایسه شورلت بلیزر جدید با مدل اصلیش میمونه که هیچ شباهتی با هم ندارن.

      موافقم 7
      مخالفم 2
  2. Reza Waffen SS

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    بیشتر شبیه چینی ها شده، کابینشم افتضاحه ولی سوزوکی بدچیزی نمیسازه

    موافقم 31
    مخالفم 8
  3. GMA

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (849 ديدگاه)

    نسل قبل خیلی زیباتر بود،طراحی شکیل و با هویتی داشت،اما این… اصلا جالب نیست

    موافقم 14
    مخالفم 10
  4. Sina

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (831 ديدگاه)

    اصلا متوجه کارهای این شرکتها نمیشم
    این جور ماشین ها قراره واسه طبقه عادی و رو به ضعیف جامعه باشه
    گذاشتن موتور هیبریدی یا هیبریدی خفیف پر استهلاک با هزینه تعمیر بالا چه توجیه منطقیی داره
    بجای اون یه موتور ۲لیتری تنفس طبیعی ساده بگذار هم هزینه ساخت میاد پایین هم هزینه تعمیر قدرت بیشتری هم داره

    موافقم 9
    مخالفم 14
  5. net

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3397 ديدگاه)

    طراحی بیرونی ویتارا قدیمی ایران خودرو قشنگتر از این هست.شبیه ماشینهای چینی شده

    موافقم 17
    مخالفم 14
  6. قاطر فروش

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    چه کاریه خب الان قیمتشون فرق داره یا کیفیت ساختشون؟

    موافقم 1
    مخالفم 5
  7. کوشا

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (220 ديدگاه)

    انتظار داشتم یه چیزی همتراز برانکو و دیفندر معرفی کنه و شروع کننده یک عصر جدید و جبران مافات چند سال افول سوزوکی باشه…

    موافقم 14
    مخالفم 4
  8. genius

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    این الآن باید بره رو خط ایرانخودرو مشهد نه هایما و گا…یما

    موافقم 25
    مخالفم 7
    1. ali

      ۳ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (271 ديدگاه)

      هایما هشت اس دویست اسب بخار صد شرف داره به این اشغال فقط اسم سوزوکی داره

      موافقم 1
      مخالفم 6
  9. JDM lover

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    نسل قبل بنظرم طراحیش شکیل تر بود

    موافقم 7
    مخالفم 2
  10. پدرام

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    102 اسب ؟
    114 اسب ؟‌
    حداقل یه توربو می نداختید روش

    موافقم 13
    مخالفم 5
  11. Afg

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (499 ديدگاه)

    سوزوکی و میتسو خودزنی میکنن واقعا حیف این برندها شاید از جاهای دیگه درامد داشته باشن ولی خیلی از دوستداران شونرو ناامید کردن

    موافقم 11
    مخالفم 4
  12. Pedram7

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    قبلا آفرودر بود :-[

    موافقم 11
    مخالفم 2
  13. MOHAMMAD.n.r

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    دوستان توجه کنید این ماشین برای کشور هایی که مردم درامد پایین دارن ساخته شده
    پس باید ارزون باشه که فروش بره
    سوزوکی میتونه موتور ۲۰۰ ۳۰۰ اسبی بزاره روی این ماشین ولی قیمت بالا میره و از بازار هدف دور میشه
    نباید این ماشین رو با بقیه هم سگمنت ها که قیمتشون حداقل ۵۰ درصد بیشتر از اینه مقایسه کرد!!!

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. MOHAMMAD.n.r

      ۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      جالبه بدونید فروش سوزوکی بین ژاپنی ها از مزدا و سوبارو و میتسوبیشی و بقیه شرکت ها مثل کیا و… بیشتره!!!
      دلیلش هم فقط بازار بزرگ هند هست
      ۵۰ درصد خودرو های فروخته شده در هند سوزوکی هستن!
      ویتارا
      گرند ویتارا
      سویفت
      ایگنیس و سلرییو و…
      البته اسم سویفت و ایگنیس و سلری ممکنه در هند متفاوت باشه

      موافقم 17
      مخالفم 1
  14. دکتر

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    باید اسمشو میذاشتن SMALL Vitara ! نسل قبل ماشین گردن کلفتی بود،حتی نمونه ۶ سیلندر هم داشت!خدایش این چیه با ۱۰۰ اسب؟خودشم به زور حمل میکنه خب

    موافقم 5
    مخالفم 1
  15. Radmehr

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (541 ديدگاه)

    ایران نمیاد؟

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. علی جردن

      ۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (417 ديدگاه)

      انگار مزدا ۳ نیو یا کاین ۲۰۲۲ میاد ایران که می پرسی اینممم میاد

      موافقم 5
      مخالفم 3
  16. بهنام

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سوزوکی مدل 90 با کارکرد بالای هفت صد هزار کیلومتر و کار در شرکت های عسلویه هنوز آخ نگفته
    ژاپنی مرگ نداره

    موافقم 8
    مخالفم 1
  17. رامتین

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    با این موتور ارزش خرید نداره. بجای 1.5 طبیعی میشد 1.3 توربو گذاشت با حدود 150 اسب. قیمت فقط 1000 دلار افزایش پیدا میکرد.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  18. meysam

    ۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    با این تولیداتش به برندی تبدیل شده که یه لول از جایگاهش در گذشته پایینتر اومده

    موافقم 3
    مخالفم 1
  19. Hamid dariushfard

    ۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سوزوکی و میتسوبیشی هر چقدر افوا میکنن تویوتا و هندا دارن ترقی میکنن..اخه این چیه خداییش 100 اسب؟همش ۱۳تا با پیکان خودمون اختلاف داره..قشر متوسط درستهذضعیفه اما احمق نیست

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. علی

      ۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      باباجون چرا این قدر غر می زنین!!! این را برا بازار هند ساخته ، تو هند خوب فروش میره

      موافقم 2
      مخالفم 4
  20. میلاد

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک جواب برای تمامی دوستانی که از محصولات جدید سوزوکی متعجب هستند ببینید دوستان اون سوزوکی که محصولات مورد احترامی مثل گرند ویتارا قدیمی و کیزاشی می‌ساخت چند وقتی مرده در واقعا کمپانی چند سال پیش به این نتیجه رسید که توان رقابت با سایر کمپانی های قدر ژاپنی و خارجی رو کاملا از دست داده با ادامه روند قبلی به زودی ورشکست میشه و باید بگم با یک تغییر موضع کامل با بردن اکثر کارخانه ها به کشور هند فقط محصولات کاملا اقتصادی و به نسبت ضعیف تولید می‌کنه و البته این سیاست جدید کمپانی رو نجات داد و الان با بیش از ۴ میلیون خودرو در سال جز بزرگترین تولید کنندگان ژاپنی باقی موند ولی دیگه محصولاتش مثل قدیم جذاب نیست هر چند محصولات اقتصادیش انصافا کیفیت قابل قبولی داره……همین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا