حدود هفت سال است که سوزوکی نام گرند ویتارا را کنار گذاشته و شاسیبلند خود را با نام سادهٔ ویتارا به بازار عرضه میکند اما حالا این شرکت با رونمایی از یک کراساوور کوچک در هند، دوباره این نام را احیا کرده است. البته این خودرو ارتباطی با ویتارا ندارد و با همکاری تویوتا برای عرضه در بازارهای درحالتوسعه مثل هند و آفریقای جنوبی طراحی شده است. درواقع، گرند ویتارای جدید همتای دوقلوی تویوتا اوربان کروزر است که چند روز پیش رونمایی شد.
به همین دلیل، در ظاهر این خودرو بهوضوح میتوان ارتباط با کراساوور تویوتا را دید هرچند که طراحان سوزوکی سعی کردهاند با عناصری مثل جلوپنجرهٔ بزرگ، چراغهای جلوی متفاوت و چراغهای عقب باریک سراسری آن را از اوربان کروزر متمایز کنند. گرند ویتارای جدید ۴,۳۴۵ میلیمتر طول، ۱,۷۹۵ میلیمتر عرض و ۱,۶۴۵ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۶۰۰ میلیمتر است. این یعنی کراساوور جدید سوزوکی از گرند ویتارایی که سالها پیش در کشورمان عرضه میشد به میزان قابلتوجهی کوچکتر است.
این خودرو در داخل بهجز ترکیب رنگ و لوگوی سوزوکی کاملاً با اوربان کروز یکسان است و بنابراین در اینجا هم شاهد یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۹ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم هستیم درحالیکه در تیپهای بالاتر صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی و هدآپ دیسپلی هم ارائه میشوند. شارژر بیسیم، سقف پانوراما و تهویهٔ صندلیهای جلو هم از دیگر تجهیزات این خودرو هستند. بااینحال، ازآنجاییکه گرند ویتارا برای بازار هند توسعه پیدا کرده است، تجهیزات ایمنی آن صرفاً به دوربین ۳۶۰ درجه، شش ایربگ و سیستم کمکی پایین رفتن از شیبها محدود میشود و در آن از سیستمهای کمکرانندهٔ فعالی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک خبری نیست.
نسل جدید گرند ویتارا دقیقاً مثل اوربان کروزر با دو پیشرانهٔ مختلف در هند عرضه خواهد کرد که موتور پایه یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با سیستم هیبریدی خفیف است. این موتور ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و انتقال نیروی آن توسط گیربکسهای پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک صورت میگیرد؛ اما با اینکه اوربان کروزر با این پیشرانه فقط بهصورت محرک جلو ارائه میشود، سوزوکی برای گرند ویتارا سامانهٔ چهارچرخ محرک خود بنام AllGrip را هم ارائه میکند.
پیشرانهٔ دوم یک نمونهٔ هیبریدی کامل ساخت تویوتا است. این قوای محرکه از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی (همان نمونهای که در تویوتا یاریس ارائه میشود) به همراه یک موتور الکتریکی و پکیج باطری لیتیوم یونی تشکیل شده است و مجموع خروجی آن ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو صرفاً از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. گرند ویتارا در هند توسط تویوتا در کنار اوربان کروزر تولید میشود تا جایگزین مدل S کراس در این کشور شود. این خودرو بعداً به آفریقای جنوبی هم صادر خواهد شد.
گانگ
۱ مرداد ۱۴۰۱سهم ویتارا این نبود
باید حداقل ۲۰۰ اسب از پیشرانه بالای دو لیتر بدون هیبرید میگرفت
سوزوکی داری چیکار میکنی
NAVID۰۰۹۸
۱ مرداد ۱۴۰۱یک کلام میگم ، ناراحت هم شدید بشید ، مهم نیست ، اما خاکبرسرت سوزوکی !
همون موتورسیکلت بسازی بهتره ، عظمتت هم زیر سوال نمیبری !
حالا درسته میگیم ژاپن بینظیره اما این چیه دیگه انگاری قورباغه را شلوار تنگ لی کردن پاش انداختنش تو مایتابه روغن داغ !
aliHOZA
۲ مرداد ۱۴۰۱این گرند ویتارا با اونی که ما میشناسیم کاملا متفاوته.
گرند ویتارای اصلی که در ایران هم بود و یه شاسی بلند قابل احترام بود چند سالی هست که دیگه تولید نمیشه و بجاش سوزوکی این کراس اوور رو یا همان نام تولید میکنه.
یعنی فقط اسمشون یکیه. وگرنه زمین تا آسمان با هم فرق دارن.
مثل مقایسه شورلت بلیزر جدید با مدل اصلیش میمونه که هیچ شباهتی با هم ندارن.
Reza Waffen SS
۱ مرداد ۱۴۰۱بیشتر شبیه چینی ها شده، کابینشم افتضاحه ولی سوزوکی بدچیزی نمیسازه
GMA
۱ مرداد ۱۴۰۱نسل قبل خیلی زیباتر بود،طراحی شکیل و با هویتی داشت،اما این… اصلا جالب نیست
Sina
۱ مرداد ۱۴۰۱اصلا متوجه کارهای این شرکتها نمیشم
این جور ماشین ها قراره واسه طبقه عادی و رو به ضعیف جامعه باشه
گذاشتن موتور هیبریدی یا هیبریدی خفیف پر استهلاک با هزینه تعمیر بالا چه توجیه منطقیی داره
بجای اون یه موتور ۲لیتری تنفس طبیعی ساده بگذار هم هزینه ساخت میاد پایین هم هزینه تعمیر قدرت بیشتری هم داره
net
۱ مرداد ۱۴۰۱طراحی بیرونی ویتارا قدیمی ایران خودرو قشنگتر از این هست.شبیه ماشینهای چینی شده
قاطر فروش
۱ مرداد ۱۴۰۱چه کاریه خب الان قیمتشون فرق داره یا کیفیت ساختشون؟
کوشا
۱ مرداد ۱۴۰۱انتظار داشتم یه چیزی همتراز برانکو و دیفندر معرفی کنه و شروع کننده یک عصر جدید و جبران مافات چند سال افول سوزوکی باشه…
genius
۱ مرداد ۱۴۰۱این الآن باید بره رو خط ایرانخودرو مشهد نه هایما و گا…یما
ali
۳ بهمن ۱۴۰۱هایما هشت اس دویست اسب بخار صد شرف داره به این اشغال فقط اسم سوزوکی داره
JDM lover
۱ مرداد ۱۴۰۱نسل قبل بنظرم طراحیش شکیل تر بود
پدرام
۱ مرداد ۱۴۰۱102 اسب ؟
114 اسب ؟
حداقل یه توربو می نداختید روش
Afg
۱ مرداد ۱۴۰۱سوزوکی و میتسو خودزنی میکنن واقعا حیف این برندها شاید از جاهای دیگه درامد داشته باشن ولی خیلی از دوستداران شونرو ناامید کردن
Pedram7
۱ مرداد ۱۴۰۱قبلا آفرودر بود :-[
MOHAMMAD.n.r
۱ مرداد ۱۴۰۱دوستان توجه کنید این ماشین برای کشور هایی که مردم درامد پایین دارن ساخته شده
پس باید ارزون باشه که فروش بره
سوزوکی میتونه موتور ۲۰۰ ۳۰۰ اسبی بزاره روی این ماشین ولی قیمت بالا میره و از بازار هدف دور میشه
نباید این ماشین رو با بقیه هم سگمنت ها که قیمتشون حداقل ۵۰ درصد بیشتر از اینه مقایسه کرد!!!
MOHAMMAD.n.r
۱ مرداد ۱۴۰۱جالبه بدونید فروش سوزوکی بین ژاپنی ها از مزدا و سوبارو و میتسوبیشی و بقیه شرکت ها مثل کیا و… بیشتره!!!
دلیلش هم فقط بازار بزرگ هند هست
۵۰ درصد خودرو های فروخته شده در هند سوزوکی هستن!
ویتارا
گرند ویتارا
سویفت
ایگنیس و سلرییو و…
البته اسم سویفت و ایگنیس و سلری ممکنه در هند متفاوت باشه
دکتر
۱ مرداد ۱۴۰۱باید اسمشو میذاشتن SMALL Vitara ! نسل قبل ماشین گردن کلفتی بود،حتی نمونه ۶ سیلندر هم داشت!خدایش این چیه با ۱۰۰ اسب؟خودشم به زور حمل میکنه خب
Radmehr
۱ مرداد ۱۴۰۱ایران نمیاد؟
علی جردن
۱ مرداد ۱۴۰۱انگار مزدا ۳ نیو یا کاین ۲۰۲۲ میاد ایران که می پرسی اینممم میاد
بهنام
۱ مرداد ۱۴۰۱سوزوکی مدل 90 با کارکرد بالای هفت صد هزار کیلومتر و کار در شرکت های عسلویه هنوز آخ نگفته
ژاپنی مرگ نداره
رامتین
۱ مرداد ۱۴۰۱با این موتور ارزش خرید نداره. بجای 1.5 طبیعی میشد 1.3 توربو گذاشت با حدود 150 اسب. قیمت فقط 1000 دلار افزایش پیدا میکرد.
meysam
۱ مرداد ۱۴۰۱با این تولیداتش به برندی تبدیل شده که یه لول از جایگاهش در گذشته پایینتر اومده
Hamid dariushfard
۲ مرداد ۱۴۰۱سوزوکی و میتسوبیشی هر چقدر افوا میکنن تویوتا و هندا دارن ترقی میکنن..اخه این چیه خداییش 100 اسب؟همش ۱۳تا با پیکان خودمون اختلاف داره..قشر متوسط درستهذضعیفه اما احمق نیست
علی
۹ مرداد ۱۴۰۱باباجون چرا این قدر غر می زنین!!! این را برا بازار هند ساخته ، تو هند خوب فروش میره
میلاد
۲۵ اسفند ۱۴۰۲یک جواب برای تمامی دوستانی که از محصولات جدید سوزوکی متعجب هستند ببینید دوستان اون سوزوکی که محصولات مورد احترامی مثل گرند ویتارا قدیمی و کیزاشی میساخت چند وقتی مرده در واقعا کمپانی چند سال پیش به این نتیجه رسید که توان رقابت با سایر کمپانی های قدر ژاپنی و خارجی رو کاملا از دست داده با ادامه روند قبلی به زودی ورشکست میشه و باید بگم با یک تغییر موضع کامل با بردن اکثر کارخانه ها به کشور هند فقط محصولات کاملا اقتصادی و به نسبت ضعیف تولید میکنه و البته این سیاست جدید کمپانی رو نجات داد و الان با بیش از ۴ میلیون خودرو در سال جز بزرگترین تولید کنندگان ژاپنی باقی موند ولی دیگه محصولاتش مثل قدیم جذاب نیست هر چند محصولات اقتصادیش انصافا کیفیت قابل قبولی داره……همین