وقتی حرف از آفرود میشود، عمدتاً نامهایی مثل جیپ، لندکروزر و لندروور به ذهن میآید اما در بازار کشورهای مختلف شاسیبلندهای دیگری هم حضور دارند که در آفرود حرفهایی برای گفتن دارند. داچیا داستر، سوزوکی جیمنی و لادا نیوا از همین خودروها هستند که حالا کارواو آنها را برای برگزاری یک چالش آفرود جالب گرد هم جمع کرده است. البته این سه شاسیبلند از فلسفههای مختلفی پیروی میکنند اما هدف هر سهٔ آنها ارائهٔ تواناییهای آفرود نهچندان افراطی با قیمتی مقرونبهصرفه است. داستر، نیوا و جیمنی هر سه در بریتانیا حدود ۲۰ هزار پوند قیمت دارند و به همین دلیل کارواو تصمیم گرفته آنها را در برابر هم قرار دهد.
همانطور که انتظار میرود، زیر کاپوت هر سه خودرو پیشرانههای کوچکی قرار دارد. جیمنی از یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بنزینی با ۱۰۱ اسب بخار قدرت استفاده میکند، داستری که در اینجا حضور دارد به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربودیزل با ۱۱۵ اسب بخار قدرت مجهز است و نیوا هم که ضعیفترین عضو جمع محسوب میشود، یک قلب قدیمی ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی بنزینی با تنها ۸۵ اسب بخار قدرت در سینهٔ خود دارد.
بنابراین بدیهی است که رها شدن قدرت زیادی را در این رقابت نخواهیم دید اما وقتی حرف از آفرود میشود، همهچیز در قدرت خلاصه نخواهد شد زیرا عوامل زیادی مثل وزن، لاستیکها و کشش هم روی عملکرد کلی خودرو در مسیرهای ناهموار تأثیر مهمی دارند. همچنین در برخی از چالشهای این ویدئو فاصلهٔ محوری و استحکام شاسی هم نقش پررنگی بازی میکند.
نتیجهٔ این رقابت را لو نمیدهیم تا خودتان در ویدئو تماشا کنید اما فقط این را بدانید که رقابت بین این سه شاسیبلند ارزانقیمت بسیار نزدیک است. هرکدام از این خودروها در برخی چالشهای عملکرد بهتری دارند و باید اعتراف کنیم که از برخی نتایج شگفتزده شدیم؛ بنابراین مطلب را پایان میدهیم و شما را به دیدن ویدئوی این رقابت جالب و سرگرمکننده دعوت میکنیم.
مشخصات فنی
لادا نیوا | سوزوکی جیمنی | داچیا داستر | |
پیشرانه | ۱.۷ لیتری I4 | ۱.۵ لیتری I4 | ۱.۵ لیتری I4 توربودیزل |
قدرت | ۸۵ اسب بخار | ۱۰۱ اسب بخار | ۱۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۰ نیوتن متر | ۱۳۰ نیوتن متر | ۲۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
طول | ۳,۷۴۰ میلیمتر | ۳,۶۴۵ میلیمتر | ۴,۳۴۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۲۰۰ میلیمتر | ۲,۲۵۰ میلیمتر | ۲,۶۷۶ میلیمتر |
وزن | ۱۲۸۵ کیلوگرم | ۱۱۳۵ کیلوگرم | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۷ هزار پوند | ۲۰ هزار پوند | ۲۰ هزار پوند |
تماشا در یوتیوب:
تماشا در آپارات:
سامورایی | 武士 | قاتل تسلا
۳۰ دی ۱۴۰۰صد در صد سوزوکی بهتره از همه
F22RAPTOR
۳۰ دی ۱۴۰۰مشخصه بهترین این رقابت سوزوکی جیمنی هست
- A M I R -
۳۰ دی ۱۴۰۰مشخصا جیمنی به نسبت قیمتش توانایی های آفرود بی نظیری داره و تو این سگمنت بی رقیبه. اما من داستر رو هم دوست داشتم همیشه، مخصوصا این نسل جدیدش. قدرت و گشتاور نسبتا مناسبی ارائه میده و در عین حال نگران خرابیش نیستی چون چیزی نداره که خراب شه! تو این تستم به نظرم با توجه به ابعاد و وزنش عملکرد مورد قبولی داشت.
Philipp
۳۰ دی ۱۴۰۰جای ۲۰۶ هم خالی
نشده با یه آفرودر جایی بریم ببینیم یه ۲۰۶ قبل ما به اونجا نرسیده باشه
SS
۳۰ دی ۱۴۰۰اتفاقا همین کانال کار واو تست آفرود 206 و چندتا ماشین ارزون دیگه رو هم قبلا انجام داده بود
نمیدونم پدال پوشش داده بود یا نه؟ سرچ کنید جالب هست.
——–
در مورد این تست هم به نظرم داچیا یک ماشین همه کاره هست که روزمره هم میتونه استفاده بشه و آفرود هم میره و در تستی هم شکست نخورد اما جیمنی با اینکه در آفرود قوی ظاهر میشه اما برای استفاده روزمره کمی سخت و خشک هست که خود مت واتسون که جیمنی رو خریده هم در کانالش میگه که اینطور هست.
اما از لادا انتظار بیشتری داشتم چون آوازه ی زیادی در آفرود های سرسخت به صورت استوک داره
Philipp
۳۰ دی ۱۴۰۰چیزی که جالبه اینه که مقایسه های آفرودی جناب واتسون بسیار پخته تر معقول تر و کارشناسی شده تر از باقی ویدئوهاش هستن
Nima
۳۰ دی ۱۴۰۰به نظرم همه جدیداش خوب شدن
مشکل فقط درگاشه’
میثم
۳۰ دی ۱۴۰۰انتخاب من جیمنی عشقه عشق
داستر هم خوبه خدایی و تو حالت عادی کارایی بیشتری از جیمنی داره
اون آفتابه رو هم اسمشو نمیارم حالمو بهم زد میبینمش یاد اون پوتین بی همه چیز میافتم
Hamid
۳۰ دی ۱۴۰۰با حال بود
من^_^
۳۰ دی ۱۴۰۰شاید اونم شاید تونستیم تو ایران این چالش رو داشته باشیم
احمدرضا
۱ بهمن ۱۴۰۰جیمنی واقعا دوست داشتنیه