جدیدترین محصول سوزوکی برای کشور ما، نسخهی ۲۰۲۴ ویتارا است که البته چهره و تجهیزات فنی بسیار متفاوت از شاسیبلند مونتاژ ایران خودرو دارد.
سوزوکی در میان خودروسازان ژاپنی، معمولا با قیمت پایین و کیفیت مطلوب متناسب با هزینه خرید، شهرت دارد. طی سالهای اخیر، مدیران سوزوکی توانستند با اقدامی بسیار هوشمندانه تبدیل به یکی از پرتیراژترین سازندگان خودرو در جهان شوند. برند ژاپنی، همزمان با راهاندازی کارخانههای پرتعداد در هند و تولید مدلهای اقتصادی، نهتنها بخش بزرگی از بازار یک کشور میلیارد نفری را تصاحب کرد، برای هزاران شهروند هندی نیز، کارآفرین و درآمدزا شد.
بیشتر بخوانید:
↵سوزوکی سیاز وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵سوزوکی بالنو؛ مشخصات و قیمت هاچبک وارداتی
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
صنایع سوزوکی از سال ۱۹۳۷ خودروسازی را آغاز کردند؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم، مجبور به توقف تولید شدند. اوایل دههی ۵۰ میلادی، سوزوکی برای ساخت دوچرخههای موتوردار ارزانقیمت تلاش کرد و موفق شد با این سری محصولات به اقتصاد جنگزدهی ژاپن کمک کند. تا سال ۱۹۷۰، سوزوکی به یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت دنیا تبدیل شد و سرمایهگذاری بر خودروسازی را از سر گرفت.
سوزوکی در ایران با گرند ویتارا به شهرت رسید که برای مدتی طولانی توسط ایران خودرو مونتاژ میشد. امروزه سوزوکی با فروش سالانه ۴ میلیون خودرو که عمدتا در ژاپن و هند و چین مونتاژ میشوند؛ یکی از مهمترین برندهای خودروساز جهان محسوب میشود. همچنین، فروش سالانهی موتورسیکلتهای سوزوکی، حدود ۱۵ میلیون دستگاه است. شرکت ماروتی سوزوکی هند، هماکنون بیشترین تعداد خودرو با برند سوزوکی را تولید میکند.
ویتارا ۲۰۲۴ در بازار جهانی، دو مدل متفاوت دارد. یک نمونه مونتاژ چین و مجارستان، از سال ۲۰۱۵ برای اروپا و استرالیا تولید میشود. این خودرو از نظر ابعاد و قدرت پیشرانه، مشابه سوزوکی ویتارا ایران خودرو موجود در ایران است؛ اما ظاهرا قرار نیست به کشور ما وارد شود.
شرکت راسا موتور به تازگی از نسخهی وارداتی ویتارا برای ایران رونمایی کرده است. این محصول، سال ۲۰۲۲ در هند رونمایی شده و صرفا توسط کارخانههای هندی تولید میشود. ویتارا ۲۰۲۴ راسا موتور، ابعاد کوچکتر و پیشرانه ضعیفتر نسبت به شاسی بلند مونتاژ ایران خودرو دارد. به بیان دیگر، محصول وارداتی از نظر فنی، به رقیبی برای X22 تبدیل خواهد شد، هرچند که تقریبا هماندازهی ویتارا قدیمی و X33 است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی سوزوکی گرند ویتارا جدید
چراغهای اسپرت و سبک طراحی مدرن، ویتارا ۲۰۲۴ را بسیار جذاب جلوه میدهد. حجمدهی خاص در سپر و جاسازی جالب مهشکنها، این کراساور کوچک را تهاجمی جلوه میدهد.
برخلاف بسیاری دیگر خودروهای اقتصادی ساخت هند، وابستگی به ادوات پلاستیکی سیاه و ارزانقیمت، نقش چندانی در ویتارا وارداتی ندارند. البته با کمی دقت میتوان این ادوات را در پایین و پیرامون گلگیرها مشاهده کرد. چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ، هماهنگ طراحی شدهاند و محل نصب پلاک، کاملا مناسب به نظر میرسد. دیگر نکتهی مثبت در نمای اصلی، کشیدگی لبهی کاپوت تا جلوپنجره و خطوط بسیار حسابشده برای اجزای بدنه است.
از دید جانبی، ادوات پلاستیکی سیاه کاملا واضخ هستند و حس یک خودروی ارزانقیمت را برای گرند ویتارا تداعی میکنند. طراحی جذاب چراغهای جلو و عقب، شیب ملایم سقف و خط عمیق کشیده شده در سراسر نمای بدنه، نکات مثبت این خودرو از نمای کنار هستند. مدل وارداتی با رینگهای ۱۷ اینچ و تایرهای ۲۱۵ میلیمتر از برند آپولو هند رونمایی شده است.
در نمای پشت، همچنان میتوان به سبک طراحی گرند ویتارا ۲۰۲۴ نمرهی بالا داد. چراغهای پیوسته الهام گرفته از پورشه هستند اما ظرافت هماهنگ با دیگر اجزای بدنه فراهم میکنند. حجمدهی بدنه برای درپوش صندوق و سپر نیز، جالب است. همچنین جایگاه برجسته برای روشنایی طرفین سپر، نقش مهمی در بهبود طراحی عضلانی ویتارا دارند.
سوزوکی گرند ویتارا ۲۰۲۴ با طول ۴,۳۶۵ و عرض ۱,۷۹۵ و ارتفاع ۱,۶۴۵ میلیمتر همراه فاصله محوری ۲۶۰۰ میلیمتر تولید میشود. با این شرایط، ویتارا جدید نسبت به مدل مونتاژ ایران خودرو، کوچکتر است و تقریبا ابعاد مشابه X33 مدیران خودرو دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین سوزوکی گرند ویتارا جدید
طبیعتا برای یک کراساور اقتصادی ساخت هند، پلاستیک سخت داشبورد و طرح سنتی عجیب نیست. از سویی دیگر، ادوات نقرهای رنگ به خوبی توانستهاند جذابیت داشبورد را ارتقا دهند.
در نسخههای سفارشی، بخش میان داشبورد با مواد نرم چرم ارایه میشود. نمایشگر لمسی ایستاده در وسط هم، دو مدل ۹ و ۷ اینچ دارد. ویتارا ۲۰۲۴ فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است اما همراه عقربههای ظریف و یک ساعت کلاسیک، تلاش میکند با کمترین هزینه، جذاب به نظر میرسد. این شرایط، هرچند متناسب با کراساور بزککردهی چینی نیست؛ اما زیباتر از ویتارا قدیمی، جلب توجه میکند.
ترکیب چرم و پارچه برای صندلیها وجود دارد. تودریها نیز با مواد نرم و قابل قبول ارایه میشوند. بین صندلیها، کلید گردان برای تغییر وضعیت نصب شده که البته بسیار متفاوت از ویتارا قدیمی است؛ اما دسته دندهی بزرگ و ترمز دستی اهرمی، نکات منفی کاملا واضخ برای ویتارا ۲۰۲۴ هستند.
سوزوکی گرند ویتارا جدید برای ۴ سرنشین بلند قد، کاملا مناسب است و صندوق عقب ۳۷۳ مشابه مدل قدیمی مونتاژ ایران خودرو، فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی سوزوکی گرند ویتارا جدید
موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی در یک سیستم هیبرید برای ویتارا ۲۰۲۴، قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتنمتر تولید میکند. این خودرو با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک وارد ایران خواهد شد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۵ ثانیه خواهد داشت. ویتارا هیبرید، میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر ارایه میدهد و نهایت سرعت ۱۲۰ کیلومتر برساعت در اختیار راننده میگذرد. این کراساور، ۱۶۵۰ کیلوگرم وزن دارد.
در بازار اروپا، ویتارا هیبرید با قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۲۲ نیوتنمتر نیز عرضه میشود که از نظر فنی، چندان متفاوت از نمونهی وارداتی برای ایران نیست.
ورود بدون کلید و استارت دکمهای، شارژر بیسیم تلفن همراه، هداپ دیسپلی، تهویه اتوماتیک به همراه دریچه برای ردیف عقب، آینه تاشو برقی، سقف پانورامیک و سانروف، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، حسگر پارک جلو و عقب، امکانات گرند ویتارا جدید در ایران هستند.
قیمت سوزوکی گرند ویتارا جدید در بازار جهانی و ایران
مدل هیبرید دنده اتوماتیک در هند، آستانه قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار دارد و طبیعتا برای شهروندان کشور ما، ضمن توجه به دلار ۶۰ هزار تومانی و مخارج مربوط به واردات خودرو، حدود ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
هماکنون، اندک نمونههای صفر کیلومتر مدل ۱۳۹۸ از سوزوکی گرند ویتارا دنده اتوماتیک دو دیفرانسیل مجهز به موتور ۲/۴ لیتر، ۴ میلیارد تومان قیمت دارند. همچنین برای X55 مدیران خودرو که پیشرانهی قویتر و امکانات بیشتر نسبت به ویتارا مونتاژ هندوستان ارایه میکند، حدود قیمت ۱/۵ میلیارد تومان دیده میشود.
جومونگ
۱۴ اسفند ۱۴۰۲سوزوکی فرانکس جذاب تر و خوش قیمت تر از اینه
مشخصات فنی هم یکیه . اگه امکانش هست اون رو هم بررسی کنید . با تشکر
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ اسفند ۱۴۰۲آقای دهقان تا فردا زحمت میکشند
جمشید
۱۴ اسفند ۱۴۰۲سایتهای خبری که کارشون بیشتر انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی روز کشور و دنیاست، چند روز پیش این خبر رو گذاشتن !!!!! از پدال که تخصصش فقط در حوزه خودرو هست انتظار میره که اینچنین اخباری رو که مربوط به خودرو هست زودتر از بقیه تو سایت بزاره و اینجوری نباشه بزاره بعد از چند روز که همه سایتها خبر رو منتشر کردن و زمانی که خبر دست دوم شده بزاره تو سایت
NAVID۰۰۹۸
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ویتارا ایرانخودروییها که سواری فاجعهای داشتن !
امیدوارم این یکی خوب از آب در بیاد !
در ضمن در جریان قیمت سلتوس باشید و قیمت این رو خودتون در بیارید!!!
افشین
۹ مهر ۱۴۰۳سلام. شما چند سال سوار این سوزوکی های ایرانخودرو که میگین سواری شون فاجعه بود ،شدید؟ لطف کنید توضیحات بیشتری بدین که به خولنندگان در تصمیمگیری کمک کنه . ممنون
net
۱۴ اسفند ۱۴۰۲چراغ مربعی سپر زیر چراغ باریک جلو و چراغ عقب عمود زیر چراغ متصل عقب خیلی بد هست. وسط چراغ عقب نوار متصل هست و چراغ عقب رنگش قرمز نیست بد شده. محافظ مشکی پلاستیکی اطراف گلگیر داره بد هست
net
۱۴ اسفند ۱۴۰۲چینی شده
نادر
۱۰ تیر ۱۴۰۳ویتارا جدید موتورش در حده سمنده اصلا بدرد نمیخوره تو بگو یه میلیارد اصلا بدرد نمیخوره ….
RIO
۱۴ اسفند ۱۴۰۲موتورش خیلی ضعیفه
علی قربانی
۴ شهریور ۱۴۰۳قدرت لازم برای بردن ۵۰۰ کیلو ( مسافر و بار ) را تا شیب ۳۰ درجه با سرعت خوب را دارد
ژاپنی فکر همه جاشو کرده موتور ۱۰۳ اسبی گذاشته
محسن
۱۲ مهر ۱۴۰۳دوستانی که می گن خوب نیست و ضعیفه.من سوزوکی سیاز گرفتم ۲۰۰۰ تا هم تاحالا رفتم باهاش.بسیار ماشین نرم و تودستی هست.هندلینگ خوب.فضای دید عالی.شتاب خوب .کولر بسیار خوب.ما ۴ نفر بزرگ و ۲ کودک تا شمال رفتیم ماشین به هیچ عنوان کم نیاورد.نرمی ماشین کاملا احساس می شه طوری که سرنشینان جلو و عقب هم اذعان کردند.فضای جلو و عقب خیلی بزرگه و همچنین صندوقش از سراتو و تیگو ۷ پرو که داشتم هم بزرگتره.لاستیکهاش برند گودیر می باشد که خیلی نرمه.صمنا میانگین مصرفشم تو این ۲۰۰۰ تا صدی ۵.۱ بوده که واقعا کم مصرف است.
صمنا کد موتور و گیربکس AT این ماشین به کم استهلاکی و خراب نشدن معروفه.خلاصه من بدی ندیدم. این ویتارا هم موتور گیربکسش همون مشخصات رو داره.
صفر تاصد هم خودم گرفتم ۱۰.۵ بود که تو یوتیوب هم هست.اصالت یه ماشین ژاپنی رو واقعا حس می کنین.حیفه این ماشین رو بذاریم و چینی بخریم.
ضمنا ماشین قبلیم تیگو ۷ پرو و سراتو ۲۰۰۰ آپشنال بود.
Sina
۱۴ اسفند ۱۴۰۲این هم شده مثل جنتا vs7 چینی که فولکس واگن از اون کارخونه حالا یهویی گذری یه عبوری کرده ،چپ و راست میخوان وصلش کنن به اینکه فولکس واگنه و فرو کنن به ملت
برای سوزوکی هم
یک مشت ۱۰۰ اسب بخاری دروپیت ورداشتن وارد کردن که فقط اسم برندش رو یدک میکشه…
همون جیمنی هم با اون قیمت کذایی همچین آش دهن سوزی نیست واسه همون اروپایی آمریکایی ها خوبه که درحد یه ماشین دم دستی و سرگرمی روزانه شونه
ما برند رو بخاطر ویژگی های منحصربهفردی که داره دوست داریم
انتطار میره ماشین ژاپنی قدرتمند با کیفیت با امکانات و… باشه وگرنه فقط اسم به چه درد میخوره حالا میخواد اصلا آرم بنز و ب ام و پشتش باشه
حسین
۱۴ اسفند ۱۴۰۲دقیقا و اینکه من میتسوبیشی و نیسانو به این ترجیح میدم(قشقایی و اکلیپس)
۱۴ اسفند ۱۴۰۲زباله ژاپونی این کجا و ویتارا قدیم که سلطان جاده ها بود کجا😹😔
B
۱۴ اسفند ۱۴۰۲یعنی فرض کن کل دنیارو بگردی آخر یچی بیاری که موتورش از سمند ضعیف تره
فقط نمتی داخلیش قشنگه نمای بیرونش بسیار زشت و تو ذوق زنه
( سلام داداش چطوری سابق )
۱۴ اسفند ۱۴۰۲از نظر شتاب و کشش قراره وحشتناک تر از تیپ ۲ باشه پس 😑
عوضش برندش ژاپنیه ( البته این هندیه ولی خب )
JDM
۱۴ اسفند ۱۴۰۲👎🏻 با این اندازه و هیکل این مشخصات مفت نمیارزه حالا میخواد اقتصادی باشه یا نه😑 فک نکنم کسی بخواد تو سال 2024 ماشین خسته و کند سوار باشه
Hadi
۱۴ اسفند ۱۴۰۲خداییش زور داره 2 تومن پول ماشین بدی و از پراید تو شتاب و سرعت کم بیاره
برای خارجیا شاید به صرفه باشه با توجه به ارزش پول و اینکه چند برابر قیمت واقعی فروخته نمیشه بهشون ولی تو ایران به صرفه نیست
اگه جاده کوهستانی کسی نمیره خوبه چون تو سربالایی سبقت گرفتن باهاش انگار مثل دویدن رو تردمیله
فقط بدرد جاده کفی میخوره
Mohammad
۱۴ اسفند ۱۴۰۲عععع نمای جلو چقد شبیه ریرا هست
حالا خدا میدونه کی از کی اسکی رفته
۱۵ اسفند ۱۴۰۲آقای اشتری یه سوال
این افغانیا اصلا مالیات میگیرن برای واردات ماشین؟
من تو یه کانال تلگرامی فروش ماشین تو افغانستان داشتم آگهی ها رو میدیدم
الان یه تویوتا یاریس مدل ۲۰۰۸ رو به قیمت ۱۵۵ هزار افغانی
یعنی ۸۷ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان میفروختن که پول یه موتور صفره تو ایران
جدی جدی اینا مالیات میگیرن یا این ماشینارو از اوراقی های کشور های دیگه میخرن و میارن کشورشون پلاک ملی میکنن؟
new reventon
۱۵ اسفند ۱۴۰۲وقتی سیستم قرعه کشی هیچ فایده ایی برا جامعه نداره و فقط دلال استفادشو میکنه چرا باید انجام بشه باز؟
Dariush saadat
۱۵ اسفند ۱۴۰۲سوزوکی هنوز تو اون دوران که ژاپن ماشین اقتصادی میزد مونده
اون زمان ماشینهای ژاپنی قوی تر زیبا تر مطمعن کم استهلاک بودن اما این این انگاری اصلا مال ژاپن نیست
آرین
۱۶ اسفند ۱۴۰۲نهایت سرعت ۱۲۰ کیلومتر برساعت در اختیار راننده میگذرد
جون هندیه
مجتبی .
۱۵ اسفند ۱۴۰۲فقط برااسمش واینکه بگن ازبرندای ژاپنی هم وارد کردیم. وگرنه ازاین لاجونتر دیگه نوبره.دارن طوری داردات انجام میدن که خودمون به پراید راضی بشیم وپولدارامون هم عاشق چینیهای وارداتی یا مونتاژی.
BMW
۱۵ اسفند ۱۴۰۲صفحه امپرش شبیه BMW730Liهست
رامتین
۱۵ اسفند ۱۴۰۲طراحی معقول با مشخصات فنی ضعیف.
پاشا
۱۶ اسفند ۱۴۰۲چه فکر پلیدی دارن تصمیم گیران !!!!!!! میگردن مزخرف ترین مدل رو از برندهای معروف پیدا میکنن با سه چهار برابر قیمت فرو میکنن به ملت…… اگر بخرن که آقایون سود میلیاردی شون رو بردن ( که میخرن) از اونطرف با خودشون میگن صد رحمت به تابوت های متحرک بزک دوزک شده چینی و صف میبندن برای چینیای مسخره بدون اعتبار و بدون خدمات و …… یعنی بازهم بنفع آقایون 🥲🥲🥲 چقدر خوب بدبختیم
M power
۱۶ اسفند ۱۴۰۲خخخ فک کن نهایت سرعتش با هوندا ۱۲۵ یکیه
شیرازی محمد علی
۱۶ اسفند ۱۴۰۲با سلام
وقتی توی هند ۱۶ دلار قیمت داره چرا توی ایران میشه حدود ۳۳ دلار
هزینه پلاک و عوارض و نخست وزیری و آموزش پرورش و دیگر هزینه ها رو که هند هم داره
کاربر52
۱۶ اسفند ۱۴۰۲فضای عقبش عکس نداره!
سعید
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳این رو از کجا پیدا کردن اوردن صد رحمت به چینی ها
۱۰۵ اسب قدرت واقعا مسخره کردن ملت رو خوب من اگه باشم میرم تیگو ۷ پرو میگیرم حداقل لذت یه کراس اور با آپشن و موتور مناسل رو میبرم فقط اینکه لرند باشه ولی انقدر ضعیف که نشد انتخاب درست حسابی
Ali Rahmati
۳۰ تیر ۱۴۰۳سلام اینکه تومقاله زدید نهایت سرعت ۱۲۰ کیلوتر درسته؟
چون در سایت های دیگه زده ۱۶۰ کیلومتر!!
مهدی
۱۵ شهریور ۱۴۰۳چقدر مغرضانه نوشتید انگار دشمنی دارید یا مخالف واردات هستید. Suv رو میگید کراس اور. سرعت ۱۶۰ رو میگید ۱۲۰
ابعاد بزرگتر نسبت به قبلی رو میگید کوجکتر. یه خط در میون هم که میگید هندی. مگه ایران خودرو هست که هر کارخونه ساز خودشو بزنه فرقی نمیکنه کجا تولید شه هر جا باشه زیر نظر سوزوکیه. مثل گوشی ایفون که تو چین تولید میشه ولی امریکاییه. قابل توجه شما سری بعدی ایفون هم تو هند تولید میشه
مهدی r
۱۵ شهریور ۱۴۰۳چقدر مغرضانه نوشتید انگار دشمنی دارید یا مخالف واردات هستید. Suv رو میگید کراس اور. سرعت ۱۶۰ رو میگید ۱۲۰
ابعاد بزرگتر نسبت به قبلی رو میگید کوجکتر. یه خط در میون هم که میگید هندی. مگه ایران خودرو هست که هر کارخونه ساز خودشو بزنه فرقی نمیکنه کجا تولید شه هر جا باشه زیر نظر سوزوکیه. مثل گوشی ایفون که تو چین تولید میشه ولی امریکاییه. قابل توجه شما سری بعدی ایفون هم تو هند تولید میشه
مهدی r
۱۵ شهریور ۱۴۰۳Suv رو میگید کراس اور. سرعت ۱۶۰ رو میگید ۱۲۰
ابعاد بزرگتر نسبت به قبلی رو میگید کوجکتر. یه خط در میون هم که میگید هندی. مگه ایران خودرو هست که هر کارخونه ساز خودشو بزنه فرقی نمیکنه کجا تولید شه هر جا باشه زیر نظر سوزوکیه. مثل گوشی ایفون که تو چین تولید میشه ولی امریکاییه. قابل توجه شما سری بعدی ایفون هم تو هند تولید میشه