تجربه و آزمایشسوزوکی

رانندگی با سوزوکی ‌ای ویتارا، اولین خودروی برقی سوزوکی با وعده‌های بزرگ

سوزوکی با eVitara وارد میدان رقابت خودروهای الکتریکی شده است. این شاسی‌بلند کامپکت با پلتفرم اختصاصی Heartect-e، گزینه‌های تک‌موتوره و دوموتوره و برد تا ۴۲۶ کیلومتر، نوید عملکردی قابل‌توجه می‌دهد.

سوزوکی بالاخره با eVitara، به جمع تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی پیوسته است. این شاسی‌بلند کامپکت که از اواسط سال جاری به دست خریداران خواهد رسید، اولین خودروی تمام الکتریکی سوزوکی است. پروتوتایپی که هم‌اکنون آزمایش کرده‌ایم، به گفته سوزوکی ۹۰ درصد به نسخه تولیدی نزدیک است و با طول ۴,۲۷۵ میلی‌متر، عرض ۱,۸۰۰ میلی‌متر، ارتفاع ۱,۶۳۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متر، ۱۰۰ میلی‌متر بلندتر و ۲۰۰ میلی‌متر کشیده‌تر از ویتارای هیبریدی فعلی است.

eVitara از نظر ظاهری وام‌دار کانسپت eVX است که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد اما شباهت زیادی به خودروی الکتریکی آینده تویوتا یعنی اوربان کروزر هم دارد. این شباهت تصادفی نیست، زیرا سوزوکی و تویوتا در توسعه این خودرو همکاری داشته‌اند هرچند سوزوکی نقش اصلی را در طراحی بر عهده داشته است. این خودرو با رینگ‌های ۱۸ یا ۱۹ اینچی، چراغ‌های LED با امضای نوری سه‌نقطه‌ای و بدنه‌ای با خطوط تیز و سقف شیب‌دار، ظاهری مدرن و شبیه شاسی‌بلند دارد. دستگیره‌های در معمولی در جلو و مخفی در عقب، همراه با پورت شارژ بالای چرخ جلو هم از دیگر ویژگی‌های طراحی آن هستند.

داخل کابین، eVitara با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و صفحه لمسی مرکزی ۱۰.۱ اینچی که هر دو از سیستم تویوتا بهره می‌برند، طراحی به‌روزتری نسبت به ویتارای قبلی دارد. این صفحه‌نمایش‌ها اطلاعات کلیدی مثل وضعیت باتری، نقشه یا رادیو را به‌خوبی نمایش می‌دهند هرچند گاهی بین منوها تأخیر مشاهده می‌شود. کنترل‌های فیزیکی برای سیستم تهویه و دکمه‌های روی فرمان، استفاده را آسان کرده‌اند، اما انتخابگر چرخشی دنده که وضعیت آن فقط روی صفحه راننده نمایش داده می‌شود، در نور شدید آفتاب خوانایی کمی دارد. کابین با مواد رنگی نرم روی داشبورد، صندلی‌های پارچه‌ای و چرم مصنوعی و کیفیت ساخت قابل‌قبول در نمونه اولیه، حس خوبی منتقل می‌کند، هرچند پلاستیک‌های خشک روی درها و داشبورد و کنسول میانی براق مستعد خط‌ و خش هستند.

برخلاف تصور، eVitara از پلتفرم e-TNGA تویوتا bZ4X استفاده نمی‌کند بلکه روی پلتفرم جدید Heartect-e ساخته شده که سوزوکی با همکاری تویوتا و دایهاتسو توسعه داده است. این پلتفرم اختصاصی برای خودروهای الکتریکی طراحی شده و با ساختار سبک، محافظت از سیستم ولتاژ بالا و کابین جادار به دلیل اوورهنگ‌های کوتاه، امکان استفاده از یک یا دو موتور را فراهم می‌کند. سیستم چهارچرخ محرک الکتریکی AllGRIP-e که ۳۰ درصد از فروش eVitara را هدف قرار داده، با دو محور الکتریکی مستقل در جلو و عقب و حالت تریل برای مسیرهای ناهموار، قابلیت‌های آفرود محدودی را ارائه می‌دهد.

eVitara در سه نسخه عرضه می‌شود:

  • تک‌موتوره با باتری ۴۹ کیلووات ساعتی: ۱۴۴ اسب بخار قدرت، ۱۸۹ نیوتن متر گشتاور، شتاب صفرتاصد در ۹.۶ ثانیه، برد ۳۴۴ کیلومتر
  • تک‌موتوره با باتری ۶۱ کیلووات ساعتی: ۱۷۴ اسب بخار قدرت، ۱۸۹ نیوتن متر گشتاور، شتاب صفرتاصد در ۸.۷ ثانیه، برد ۴۲۶ کیلومتر
  • دوموتوره با باتری ۶۱ کیلووات ‌ساعتی: ۱۸۴ اسب بخار قدرت، ۳۰۷ نیوتن متر گشتاور، شتاب صفرتاصد در ۷.۴ ثانیه، برد ۳۹۵ کیلومتر

این خودرو در حرکت اولیه حس چابکی دارد، اما از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به بعد، افت قدرت محسوس است. سوزوکی به‌جای رقابت در شتاب‌های خیره‌کننده، روی کارایی و برد تمرکز کرده که برای یک شاسی‌بلند خانوادگی منطقی است. وزن خودرو در نسخه تک‌موتوره ۱۷۰۲ کیلوگرم و در نسخه دوموتوره ۱۸۹۹ کیلوگرم است که در پیچ‌ها با کمی تکان بدنه همراه است اما فرمان سنگین و تعلیق متمرکز روی راحتی، رانندگی مطمئنی را ارائه می‌دهد.

کابین eVitara برای سرنشینان جلو جادار است و دید جلو به لطف موقعیت رانندگی مرتفع، عالی است، هرچند ستون C پهن و شیشه عقب شیب‌دار، دید عقب را کمی محدود می‌کنند. در عقب، کف خودرو صاف اما مرتفع است که ممکن است برای بزرگ‌سالان بلندقد در سفرهای طولانی راحت نباشد. صندلی‌های عقب روی ریل قابلیت جابجایی دارند اما فضای بار با ۲۴۴ لیتر (در عقب‌ترین حالت صندلی‌ها) تا ۳۱۰ لیتر (در جلوترین حالت صندلی‌ها) از رقبا کمتر است.

در رانندگی، eVitara با تعلیق نرم، ناهمواری‌ها را به‌خوبی جذب می‌کند و حتی در مسیرهای پرچالش، آرامش خود را حفظ می‌کند که آن را هم‌سطح کیا EV3 و اشکودا Elroq قرار می‌دهد. بااین‌حال، هندلینگ خودرو برای رانندگی پرهیجان طراحی نشده و تمرکز روی راحتی و اطمینان است. فرمان با وزن مناسب، حس خوبی در پیچ‌ها منتقل می‌کند اما وزن ۱۹۰۰ کیلوگرمی نسخه دوموتوره، کمی بادی‌رول را در پیچ‌های تند به همراه دارد.

جمع‌بندی

سوزوکی eVitara با طراحی مدرن، پلتفرم اختصاصی و گزینه‌های متنوع پیشرانه، شروع قدرتمندی در بازار خودروهای الکتریکی دارد. این شاسی‌بلند با برد تا ۴۲۶ کیلومتر، شتاب ۷.۴ تا ۹.۶ ثانیه و گارانتی ۱۰ ساله باتری، برای خانواده‌های شهری که به دنبال خودرویی کارآمد و راحت هستند، گزینه‌ای جذاب است. هرچند فضای بار محدود و شارژ نسبتاً کند نقاط ضعف ویتارای برقی هستند اما همکاری با تویوتا و تمرکز روی قابلیت‌های آفرود سبک، eVitara را از رقبا متمایز می‌کند. این خودرو نشان می‌دهد که سوزوکی حتی با ورود دیرهنگام، آماده رقابت در دنیای الکتریکی است.

مشخصات فنی

Suzuki eVitara
پیشرانه الکتریکی دوموتوره
قدرت ۱۸۴ اسب بخار
گشتاور ۳۰۷ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۷.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر/ساعت
شعاع حرکتی ۳۹۵ کیلومتر
طول ۴,۲۷۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۰۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۴۰ میلی‌متر
قیمت پایه ۳۵ هزار پوند (حدودی)

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Yaghoob

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (538 ديدگاه)

    طراحی قشنگی داره. خوشم اومد

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. MehdiTurbo

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2498 ديدگاه)

      طراحی اون نسلش که وارد ایران شد واقعا یهترین زیباترین طراحی بود واقعا جز زیباترین طراحی ها تو اون رده قیمتی بود
      هنوزم که هنوز جذابند کلا طراحی های مکعبی و مردانه زیباند

  2. مزدا

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2091 ديدگاه)

    تو این بازه قیمتی رقیب زیاد داره

  3. amir3715

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با اینکه به اون تویوتا شباهت داره ولی نمی دونم چرا یه لحظه یاد مزدا mx30 افتادم

  4. پارسا

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    انگار به تیوولی لیمو ترش دادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا