فرانکس یکی از کوچکترین و ارزانترین شاسیبلندهای سوزوکی است که توسط راسا موتور بهصورت وارداتی از هند در کشورمان عرضه میشود.
سوزوکی هرچند بهاندازهٔ دیگر خودروسازان ژاپنی بازار گستردهای در سراسر جهان ندارد و سالها است از بازار آمریکا خارج شده است اما به لطف مونتاژ شاسیبلند گرند ویتارا در دههٔ ۹۰ شمسی توسط ایرانخودرو، در کشورمان به شهرت رسید. هرچند سدان کیزاشی هرگز نتوانست موفقیت برادر شاسیبلند خود را در بازار ایران تکرار کند اما بااینحال، سوزوکی به برند خوشنامی در بازار کشورمان تبدیل شد. ازاینرو، با آزاد شدن واردات، شرکت راسا موتور قصد دارد پس از سالها غیبت، دوباره سوزوکی را به ایران بازگرداند و از محبوبیت این برند ژاپنی در کشورمان بهره ببرد. این شرکت در گام نخست سدان سیاز و هاچبک بالنو را به ایران آورد و حالا از نسل جدید گرند ویتارا، شاسیبلند آفرودی جیمنی و کراساوور اقتصادی فرانکس پردهبرداری کرده است. در این مطلب بررسی ویژگیها و مشخصات سوزوکی فرانکس خواهیم پرداخت.
معرفی سوزوکی فرانکس
سوزوکی هرچند در بازارهای اروپا و آمریکا حضور پررنگی ندارد اما این شرکت کاملاً بر بازار نوظهور و پرجمعیت هند سلطه داشته و خودروهای مختلفی را بهطور اختصاصی برای این کشور آسیایی از طریق زیرمجموعهٔ هندی خود یعنی ماروتی سوزوکی تولید میکند. ازآنجاییکه قدرت خرید مردم در هند پایین است، اکثر خودروهایی که سوزوکی در این کشور عرضه میکند کوچک و اقتصادی هستند. یکی از این خودروها فرانکس است که در نمایشگاه خودروی هند در ابتدای سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. فرانکس یک کراساوور سابکامپکت (کوچکتر از کامپکت) است که بر اساس هاچبک بالنو ساخته شده است.
ازآنجاییکه خودروهای با طول زیر ۴ متر در بازار هند مشمول معافیتهای مالیاتی هستند، فرانکس ۳,۹۹۶ میلیمتر طول دارد. فاصلهٔ محوری این ماشین هم ۲,۵۲۰ میلیمتر است و به ترتیب ۱,۷۶۵ میلیمتر و ۱,۵۵۰ میلیمتر عرض و ارتفاع دارد؛ بنابراین، فرانکس خودروی بسیار جمعوجور و تقریباً هماندازهٔ کوییک است. این خودرو پس از مدل برزا، دومین شاسیبلند زیر ۴ متر سوزوکی در هند محسوب میشود. فرانکس در هند تولید میشود اما علاوه بر این کشور، به بازارهای دیگری شامل خاورمیانه، آمریکای لاتین، آفریقا و استرالیا هم صادر میشود.
طراحی بیرونی سوزوکی فرانکس
هرچند فرانکس بر اساس بالنو شکل گرفته اما به لطف بازطراحی کامل پانلهای بدنه، ظاهر بسیار جذابتری را نسبت به هاچبک سوزوکی به نمایش گذاشته است. در جلوی خودرو شاهد چراغهای دوقسمتی مشابه گرند ویتارای بازار هند هستیم که از دیلایتهای باریکی در بالا به همراه چراغهای اصلی در پایین با گرافیک جذاب تشکیل شده است. دیلایتهای بالایی از طریق یک نوار کرومی به جلوپنجره و لوگوی سوزوکی متصل شدهاند. در قسمت جانبی، به سبک همهٔ کراساوورها روکشهای پلاستیکی را در دهانهٔ گلگیرها و روی رکاب میبینیم درحالیکه سقف در عقب با شیبی ملایم به سمت پایین، نمایی کوپه مانند ایجاد کرده است.
در عقب فرانکس طراحان سوزوکی تمام تلاش خود را در ایجاد نمایی جذاب به کار بستهاند حتی اگر به قیمت الهام گرفتن از دیگر خودروها باشد. در اینجا چراغهای افقی با لنز بیرنگ را میبینیم که توسط نواری باریک به هم متصل شدهاند و گرافیک داخلی آنها یادآور محصولات پژو است. همچنین فرم کلی بخش عقبی فرانکس نیز تا حدودی نسل قبلی دیاس ۴ را به یاد میآورد. روی سپر هم صفحه محافظ نقرهای بزرگی کار شده تا حال و هوای کراساووری خودرو را افرایش دهد. همچنین به لطف اصلاح سیستم تعلیق و استفاده از تایرهای بزرگتر ۱۶ اینچی ۱۹۵، فاصلهٔ خودرو از زمین با ۲۰ میلیمتر افزایش نسبت به بالنو به ۲۱۰ میلیمتر رسیده است.
داخل و کابین سوزوکی فرانکس
ازآنجاییکه فرانکس یک کراساوور کوچک و اقتصادی است، استفاده از پلاستیک خشک در کابین آن طبیعی خواهد بود اما طراحان سوزوکی با استفاده از تریمهای نقرهای روی داشبورد، کنسول مرکزی و اطراف دستگیرهٔ درها، سعی کردهاند فضای داخل خودرو را از یکنواختی و حال و هوای اقتصادی خارج کنند. در میانهٔ داشبورد، یک نمایشگر ۹ اینچی لمسی بهصورت ایستاده جای گرفته است و زیر آن دریچههای تهویهٔ کوچکی با تریم کرومی جلبتوجه میکنند. از چنین خودرویی نباید انتظار صفحه آمپر دیجیتالی را داشت و مقابل راننده یک صفحه آمپر آنالوگ با نمایشگر دیجیتالی کوچکی در میانهٔ آن دیده میشود اما ویژگی مثبت در اینجا وجود هدآپ دیسپلی است.
بهطورکلی، هرچند شاید کابین فرانکس بهاندازهٔ کراساوورهای بزکشدهٔ چینی چشمگیر به نظر نرسد اما طراحان سوزوکی تلاش کردهاند آن را با کمترین هزینه بروز و جذاب جلوه دهند که تا حد زیادی در این کار موفق بودهاند. صندوق بار این خودرو هم ۳۰۸ لیتر ظرفیت دارد که هرچند ۱۰ لیتر از بالنو کمتر است اما برای این کلاس مناسب به نظر میرسد.
تجهیزات و امکانات سوزوکی فرانکس
هرچند فرانکس خودرویی اقتصادی محسوب میشود اما راسا موتور نسخهٔ مجهز آن را برای واردات انتخاب کرده است که امکانات و تجهیزات مناسبی را ارائه میکند. این موارد عبارتاند از:
- فرمان برقی
- کروز کنترل
- چهار ایربگ
- کنترل پایداری
- سیستم ورود بدون استارت دکمهای
- نمایشگر ۹ اینچی لمسی
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سنسور پارک عقب
- سیستم تهویه خودکار
- بلوتوث و وایفای
- چراغهای LED
- رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی
- سیستم پایش باد تایرها
- سنسور نور
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- پدالهای تعویض دنده پشت فرمان
- هدآپ دیسپلی
پیشرانه سوزوکی فرانکس
فرانکس در هند با پیشرانههای کوچک ۱ لیتری و ۱.۲ لیتری سه و چهار سیلندر عرضه میشود اما سوزوکی برای بازارهای صادراتی یک موتور بزرگتر ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی هیبریدی خفیف را در نظر گرفته است که نمونه وارداتی راسا موتور هم از همین پیشرانه استفاده میکند.
این موتور با برخورداری از دو انژکتور در هر سیلندر و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپهای دود و هوا، ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک متصل است تا نیروی خود را به چرخهای جلو برساند. با وجود قدرت و گشتاور پایین، ویژگی مثبت این موتور مصرف سوخت بسیار پایینی است که تنها ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. در این پیشرانه همچنین سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت با باطری لیتیوم یونی جایگزین استارت شده است. همانطور که انتظار میرود، فرانکس فقط بهصورت محرک جلو تولید میشود و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست.
قیمت سوزوکی فرانکس در ایران
سوزوکی فرانکس در بازار امارات بین ۵۳ تا ۵۹ هزار درهم قیمت دارد که معادل ۸۵۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان است اما با در نظر گرفتن تعرفهها و هزینههای مختلف، در بازار ایران قیمت نهایی این خودرو برای مصرف کننده، ۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان اعلام شده که آن را حتی گرانتر از کراساوورهای چینی بزرگتر و قویتری مثل امویام X55 و کیامسی X5 قرار میدهد.
برای آگاهی از آخرین قیمت روز خودرو در بازار، این بخش از پدال را دنبال کنید.
مشخصات فنی سوزوکی فرانکس راسا موتور
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر هیبرید ساده |
قدرت | ۱۰۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
طول | ۳,۹۹۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۶۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۵۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۲۰ میلیمتر |
وزن | ۱۰۶۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۵.۴ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۳۷ لیتر |
حجم صندوق بار | ۳۰۸ لیتر |
معایب و مزایای سوزوکی فرانکس
نقاط ضعف:
- قدرت پایین پیشرانه
- شتاب کند
- آپشن و امکانات پایین
- فقدان سیستم های ایمنی مدرن
- قیمت بالا
- طراحی داخلی شلوغ
نقاط قوت:
- مصرف سوخت کم
- طراحی مدرن
- فضای داخلی جادار
مهران
۱۵ اسفند ۱۴۰۲از فردا شاهد درگ پراید و انواع سوزوکی خواهیم بود با پیروزی قطعی پراید جان😑
فرشید
۱۵ اسفند ۱۴۰۲با این قیمت فونیکس fx رو ترجیح میدم. برامم مهم نیست اون چینیه و این دو رگه هندی ژاپنیه
Hadi
۱۵ اسفند ۱۴۰۲قیمت fx صفر 2200 تومنه اگه فرانکس 1700 قیمت بخوره 500 اختلاف دارن
تقریبا بین قیمت X55 و تیگو 7 پرو قرار میگیره
حسین
۱۵ اسفند ۱۴۰۲چقدر بدبخت شدیم که باید از هندوستان خودرو وارد کنیم،سکه به ۳۶/۷۰۰ رسید.
amirkhanzadeh
۹ مهر ۱۴۰۳الان ما باید خودمون خودرو عالی می ساختیم صادر می کردیم به چه فلاکتی رسیدیم تو این 40 سال
علی Shelby
۸ مهر ۱۴۰۳تو متن زده چون خودرو یک کراس اور اقتصادی هست توش از پلاستیک خشک استفاده شده
بعد قیمتش ۱٫۷۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومنه این اقتصادی تازه اگر افزایش قیمت نداشته باشه
AMANTE
۱۵ اسفند ۱۴۰۲این ماشین زیر یک میلیارد بود یا نهایت ۱.۲ میلیارد ارزش داشت ولی اگه بره بالای ۱.۵ میلیارد وارد محدوده چینی هایی با آپشن و قدرت بیشتر میشه و تنها دلیل خرید اش میشه برند ژاپنی که به نظر برای خرید اش کافی نیست.
ارسلان
۱۵ اسفند ۱۴۰۲۱.۵ ام ارزش داره تو این بازار…. قیمتی که شما میگی الان ۲۰۷ میدند!!!
Mohammad
۱۵ اسفند ۱۴۰۲سلام و خسته نباشید خدمت فعالان سایت پدال
لطف کنید ساعت برگزاری مسابقات فرمول یک رو تو سایت بگید خیلی ممنون
رضا
۸ مهر ۱۴۰۳سلام تو سایت رسمی فرمول ۱ ساعت تمام مسابقات هست http://www.formula1.com
سبحان
۱۵ اسفند ۱۴۰۲حتی ماشین های بازار هند هم برای ما دست نیافتی هستن
مدیر و مدبر بر تبل شادانه بکوب
پیام
۱۵ اسفند ۱۴۰۲طراحیاشون بهتر شده. طراحی خوبی داره
امید
۲۱ اسفند ۱۴۰۲من مدل ۲۰۰۷ ویتارا رو دارم و ۱۵ ساله سوار میشم و خیلی خیلی راضی ام و همشم تو جادم طوری که در ماه ۲ بار روغن عوض میکنم و گاها به ۳ و ۴ بارم میرسه ولی ماشین سرحاله ، درسته یکم کنده ولی پرقدرته و تو سربالایی هیچ وقت کم نمیاره تو برف و باران هم زیاد بودم بخاری و کولرشم عالیه . باور کنین تا عمر داره سوار خواهم شد . در کل توصیه به سوار شدن ماشینهای ژاپنی میکنم تا راحت باشین چون ماشینهای ژاپنی مرگ ندارن و جسورو کم استهلاک هستن و خیلی جان سختن
بردیا
۹ مهر ۱۴۰۳عزیزم جان اون ویتارا کجا و این هندی کجا !!
Hadi
۱۵ اسفند ۱۴۰۲کاش شتاب و سرعتشم مینوشتین به نظر میاد چون 600 کیلو از ویتارا سبک تره شتابش حدود 12 ثانیه و سرعتشم حدود 170 باشه
چه وارداتی هست که خودروهای اقتصادی کشور هند که مردمش در فقر بسر میبرن هم نمیشه خرید یه دفعه بگید همین محصولات ایرانی و چینی رو باید بخرین
باید سایپا و ایران خودرو دست از پلتفرم پراید و خودروهای فرانسوی پر استهلاک بکشن و بجاش محصولات ژاپنی اقتصادی مثل سوزوکی داتسون میتسوبیشی یا حتی تویوتا یاریس و کرولا که پلتفرم ایمن و فنی کم استهلاک دارن و ارزان هم هستن مونتاژ کنن(البته برند داچیا هم با اینکه فرانسوی و ساخت کشور رومانی هست استهلاک خیلی پایینی داره و برند خوبیه برای مونتاژ)
وقتی نمیتونن خودروی ایمن و به روز تولید کنن حداقل باید مثل هند با شرکتهای معتبر ژاپنی قرارداد همکاری ببندن هر چند خود هند هم برند ماهیندرا رو داره که از لحاظ ایمنی و فنی از سایپا و ایران خودرو خیلی جلوتره
در ضمن بعضیا از ماشین چینی طرفداری میکنن در صورتی بدرد قشر ضعیف و متوسط نمیخوره
یک دلیلش اینه که استهلاک بالایی دارن نسبت به ژاپنی ها
و دلیل بعدی این که چین میخاد با خدمات پس از فروش و لوازم یدکی گران به سود هنگفت برسه
مثلا یک جلو پنجره ی ایکس 22 پرو قیمتش 10 تومنه و با قیمت خود ماشین که 1 میلیارده هماهنگ نیست و معلومه که هدفش چیه وقتی این همه امکانات ماشیناشون زیاده ولی کیفیت و دوام ژاپن، کره و اروپایی هارو نداره
heshmat021
۹ مهر ۱۴۰۳اول که هیچ شرکتی نمیاد برای بازاری که ۹۰ میلیون جمعیت داره ، اقتصاد ضعیفی داره و تحریم هم هست خودشو بخطر بندازه
دوم اینکه جلوپنحره اینجا کرونه وگرنه تو سایت های خارجی قیمتش یک پنجمه، بقیه قطعات هم به همین شکل
yaghoub
۱۵ اسفند ۱۴۰۲جغرافیای ایران و هند خیلی متفاوت است.
حتی از جاده ها هم که بگذریم خیلی از شهرهای ایران خیابان های با شیب زیاد داره . وقتی انجین ضعیف باشه . حال به هم زن میشه.
H2
۱۵ اسفند ۱۴۰۲من قطعا اینو به تمام چینیها ترجیح میده
با تمام کم و کسریهاش هم کنار میام
با داشتنش خیالم خیلی راحت تره
ماشین چینی یعنی کیفیت و سواری ماشین 2 نسل قبل کره و هزینه ماشین روز آلمانی
مثلا تیگو 5 چیه که یه گیربکسش بیاد پایین که ماشاالله زیاد هم اتفاق می افته باید قد به بی ام و هزینش کنی
BMW
۱۵ اسفند ۱۴۰۲خدا رو شکر نمردیم و دیدیم یه ماشین مجهز وارد کردن (هرچند اقتصادی هست ولی نسخه ارزون نیست)
حسن
۱۵ اسفند ۱۴۰۲بازار میگه نه میفروشه نه موفق میشه یه شکست کامل
الان ایکس 22 پرو با 900 تومن تو بازاره
Avan
۱۵ اسفند ۱۴۰۲چرا موتورش اینقدر ضعبفه؟! 1/50لیتری هیبرید باید قویتر می شد.
Dariush
۲۳ اسفند ۱۴۰۲طراحی مدرن داره؟
فاصله محوریش با پراید یکیه
ALI MOPAR
۸ مهر ۱۴۰۳عزیزانی که با چینی ها مقایسه کردن، درسته قدرت و آپشنهاش کمه اما کیفیتش به مراتب بالاس از اون ماشینای خر کاره که فقط آب روغن و بنزین میخواد، دست یه مصرف کننده با سلیقه باشه راحت تا 10 سال بدون دیدن رنگ تعمیر کار و برق کار استفاده میشه
Kiarash
۸ مهر ۱۴۰۳ماشین جذابی هست ولی متاسفانه با قیمت کوییک و شاهین باید عرضه میشد و جای اون ها فروخته میشد
Dark Knight
۸ مهر ۱۴۰۳۱۰۱ اسب بخار ! این که حریف پراید هم نمیشه 😂 نه واقعا با همچین خروجی و وزن بالایی که نسبت به پراید داره احتمالا هم اندازه پراید راه میره نه بیشتر ، برای اولین بار میشه با قاطعیت گفت که چینی ها خیلی خیلی بهتر از این زباله هندی هستن
hosen
۸ مهر ۱۴۰۳موتورش از tu5 های ایرانیزه هم ضعیف تره واقعا شاهکاره!
(*Ali-Gh (*ALI
۹ مهر ۱۴۰۳دنا پلاس جوانان که میاد به بازار؟
علی جردن
۹ مهر ۱۴۰۳وقتی دو دیفرانسیل نیست اصلا ارزش نداره حتی اگه سوزوکی ژاپن باشه (!)
بجای این میشه خودروی لاکچری اکستریم LX خرید هم ابعداد این اما مجهز به سیستم دو دیفرانسیل بغیر از سیستم دو دیفرانسیل متریال چرم و چوب پیانویی اکستریم LX با سوزوکی پلاستیک اصلا قابل مقایسه نیست
boost10
۹ مهر ۱۴۰۳اولا که این سوزوکی یه کراس اوور اقتصادی بحساب میاد
ولی اکستریم یه شاسی بلند لوکس محسوب میشه و قیمتشم خیلی از سوزوکی بیشتره ( حدود ۴ میلیارد ناقابل )
تازشم چرا یه کراس اوور باید دو دف باشه
علی جردن
۹ مهر ۱۴۰۳چرا نباشه؟
سوبارو واسه سدان هاشم دو دفیرانسیل میزاره مبادا موقع بارندگی خودرو جایی گیر کنه اون وقت کراس اور دو دف نباشه آخه؟
علی
۹ مهر ۱۴۰۳“…فرانکس در بازار امارات بین ۵۳ تا ۵۹ هزار درهم قیمت دارد که معادل ۸۵۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان است اما با در نظر گرفتن تعرفهها و هزینههای مختلف…”
لعنت بر تعرفه ها و هزینه های مختلف که یک ماشین کاملا اقتصادی رو در کشور ما به یک ماشین لاکچری برای قشر ثروتمند تبدیل میکنه