سوزوکیموتورسیکلتهفته نامه

معرفی 6 وسیله جالب با پیشرانه سوزوکی هایابوسا؛ از خودرو تا هواپیما!

در این مقاله به ۶ وسیله نقلیه‌ای اشاره خواهیم کرد که به پیشرانه مشهور موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا مجهز هستند.


GSX1300R هایابوسا از زمان معرفی در سال ۱۹۹۹ تاکنون پرچم‌دار موتورسیکلت‌های اسپرت سوزوکی بوده است. اولین نسخه از محصول به پیشرانه ۴ سیلندر ۱۲۹۸ سی‌سی آب‌خنک با حداکثر قدرت ۱۷۵ اسب بخار در دور ۹۸۰۰ مجهز شد و توانست صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت فراتر از ۳۰۵ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. البته با اعمال برخی تغییرات هایابوسا می‌توانست سرعتی فراتر از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد و با پشت سر گذاشتن هوندا CBR1100XX سوپر بلک برد، سریع‌ترین موتورسیکلت تولیدی آن دوران لقب گیرد.

البته هایابوسا مدرن‌تر از پیشرانه‌ای سبک‌تر و قوی‌تر بهره می‌برد. نیروگاه ۴ سیلندر ۱۳۴۰ سی‌سی آب‌خنک این هیولای دو چرخ به جدیدترین تکنولوژی‌های دنیای موتورسیکلت از جمله دریچه گاز برقی، انژکتور سوخت دوبل برای هر سیلندر و ورودی دایرکت ایر رم سوزوکی مجهز شده است. با توجه به اینکه هایابوسا از حدود ۲۵ سال قبل تاکنون جزو خاص‌ترین موتورسیکلت‌های دنیا بوده بنابراین شاید جای تعجبی ندارد که چندین وسیله نقلیه دیگر هم به پیشرانه آن مجهز شده باشند. البته شاید از دیدن برخی وسایل نقلیه‌ این لیست کاملاً تعجب کنید!

سوزوکی GSX-R/4 رودستر

شاید انتظار داشته باشید اکثر وسایل نقلیه‌ای که به پیشرانه هایابوسا مجهز هستند پروژه‌های عجیبی باشند که در گاراژها خاک می‌خورند اما چندین خودرو که توسط خود سوزوکی طراحی شده‌اند از قلب تپنده هایابوسا بهره برند. اولین این خودروها کانسپت GSX-R/R سال ۲۰۰۱ است. نام این خودرو از پیشرانه GSXR1300 گرفته شده و یک رودستر سبک‌وزن با ارتفاع پایین است. پیشرانه هایابوسا در بخش میانی و نزدیک به عقب رودستر سوزوکی جا خوش کرده و با گیربکس ۶ سرعته همکاری می‌کند. GSX-R/4 هرگز راهی خط تولید نشد و افراد کمی فرصت راندن آن را داشتند.

فرمولا هایابوسا

خودروی دیگری از سوزوکی با استفاده از پیشرانه هایابوسا تولید کرده فرمولا هایابوسا است. این خودروی مسابقه‌ای برای حضور در یکی از سه کلاس مسابقات وان میک ریس سال ۲۰۰۱ تولید شد. فرمولا هایابوسا در بالاترین سطح رقابت‌ها حضور داشت و فقط رانندگان حرفه‌ای می‌توانستند آن را برانند. همانند دیگر وسایل نقلیه‌ای لیست، خودروی یاد شده از پیشرانه GSXR1300 استفاده کرده و ۱۷۳ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس ۶ سرعته موتورسیکلت سوزوکی هم در فرمولا هایابوسا نصب شده است. از دیگر قطعات قرض گرفته شده می‌توان به سیستم مدیریت پیشرانه، منیفولد اگزوز، مافلر، رادیاتور و… اشاره کرد. برخی رانندگان این خودرو را به خاطر هندلینگ و قابلیت مانور بالا ستوده‌اند درحالی‌که برخی نیز به سختی کنترل آن اشاره داشته‌اند.

وستفیلد مگابوسا

این خودروی اسپرت غیرعادی از روی لوتوس سون ساخته شده است. برخی افراد معتقدند وستفیلد در الهام گرفتن از لوتوس خیلی زیاده‌روی کرده چراکه مگابوسا بسیار اسپرت تر و آیرودینامیک تر از سون است. وستفیلد همچنین آپشن های متنوعی را در دسترس خریداران قرار داده و بنابراین دو مدل تولیدی به ندرت شبیه هم بوده‌اند. البته باید دانست نسخه‌های گوناگونی از مگابوسا وجود دارند که برخی از نمونه‌های تولیدی آخری به پیشرانه سوزوکی S4 مجهز شده‌اند درحالی‌که مدل‌های اولیه از همان پیشرانه مشهور هایابوسا استفاده کرده‌اند. این پیشرانه در مگابوسا ۱۷۸ اسب بخار قدرت تولید کرده و باعث ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۴۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۳۸ کیلومتر در ساعت شده است.

رادیکال موتور اسپرت SR1

یک خودروی منحصربه‌فرد دیگر که از پیشرانه هایابوسا استفاده کرده رادیکال موتور اسپرت SR1 نام دارد. رادیکال شرکتی بریتانیایی است که به دلیل تولید خودروهای مخصوص پیست و جاده شناخته می‌شود. نسخه اولیه SR1 کاملاً روی پیست متمرکز بود و گزینه‌ای پایه برای رانندگان تازه‌کار به شمار می‌رفت. از آنجایی که خودروی موردبحث فقط مخصوص پیست طراحی شده بود بنابراین راهی خیابان‌ها نشد و اگرچه حالت پایه داشت اما یک خودروی مسابقه‌ای تمام‌عیار با لپ تایم سریع‌تر از خودروهای GT4 آن زمان محسوب می‌شد. در حال حاضر مدل مدرن‌تر SR1 XXR عرضه شده که به پیشرانه ۱۳۴۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ مجهز است. البته نسل اول SR1 صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۲۲ کیلومتر در ساعت داشته است.

اسمارت بوسا فورتو

همان‌طور که می‌دانید اسمارت برندی است که به خاطر همکاری شرکت سوئیسی سواچ و مرسدس بنز متولد شد هرچند هم‌اکنون وضعیت متفاوتی دارد. اسمارت سال ۲۰۱۹ از بازار آمریکا خارج شد و با همکاری چینی‌ها طیف جدیدی از خودروها را تولید می‌کند. این برند در سال‌های گذشته روی تولید خودروهای کوچک همچون فورتو تمرکز داشت. این مدل‌ها در زمان خود هیچ ارتباطی با سوزوکی نداشتند اما تیونرها فهمیدند امکان نصب پیشرانه هایابوسا روی اسمارت فورتو وجود دارد. شرکتی به نام اسمارت بوسا از این مزیت استفاده کرد و کیت‌های تیونینگ خود را به فروش رساند. خریداران می‌توانستند پیشرانه ۳ سیلندر ۶۰۰ سی‌سی استوک فورتو را با نیروگاه ۴ سیلندر هایابوسا تعویض کنند.

کپی بوگاتی 100P

اکثر وسایل نقلیه‌ای لیست از نوع خودرو بوده و بجای دو چرخ دارای چهار چرخ هستند اما آخرین محصول لیست ما کاملاً متفاوت است. بوگاتی مدل 100P یک هواپیمای کوچک و تک نفره بود که در دهه ۳۰ میلادی و برای حضور در رقابت‌های هوایی تولید شد. فریم این هواپیما توسط لوئیس دی مونگ مهندس بلژیکی طراحی و دو پیشرانه بوگاتی مدل 50B برای آن در نظر گرفته شد. متأسفانه خطر حمله نیروهای آلمان در زمان جنگ بوگاتی را مجبور کرد این پروژه را به حال تعلیق درآورد؛ اما در سال ۲۰۰۸ اسکاتی ویلسون خلبان بازنشسته نیروی هوایی تصمیم گرفت کپی این هواپیما را با استفاده از دو پیشرانه هایابوسا بسازد. اولین پرواز کپی بوگاتی 100P در ۱۹ آگوست ۲۰۱۵ انجام شد اما متأسفانه در تست نهایی پرواز بود که هواپیما سقوط کرد و ویلسون جان خود را از دست داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (928 ديدگاه)

    اسطوره ای به نام هایابوسا

    موافقم 13
    1. ممد ژانگولر

      ۲۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4193 ديدگاه)

      ایول سوزوچ

  2. علی منصوری

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (445 ديدگاه)

    ممنون آقا شاهین ، مقاله قشنگی بود ، چقدر مهندسی این انجین جالب بوده و البته برای هواپیما دیگه زیاده روی بود

  3. Reza

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آریل اتم یادت رفت

  4. Kiarash

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (697 ديدگاه)

    چه جالب سوزوکی واقعا فکر می کنیم برند ضعیفی هست ولی یکم در موردش آدم بخونه واقعا حیرت زده میشه

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۲۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      تو ساخت موتور های کم استهلاک سوزوکی محبوبه

      موافقم 8
      مخالفم 0
  5. KAIZEN

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    سوزوکی و دایهاتسو ارزان ترین خودروهای با کیفیت معقول را می سازند

    موافقم 13
    مخالفم 1
  6. KAIZEN

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    ماروتی سوزوکی ۵۰٪ بازار سواری هند دستشه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. amirboss

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    اصلی ترین تفاوت پیشرانه موتورسیکلت با خودرو برمیگرده به اهمیت بالاتر اسب بخار در موتورسیکلت و گشتاور در خودرو دونست.
    اینکه پیشرانه یه موتورسیکلت رو روی وسائط سبک و مسابقه ای قرار بدن یا به حرکت درآوردن ملخ هواپیما اصلا جای تعجب نداره.
    اما استفاده پیشرانه این موتورسیکلت روی خودرو با وزن بالا مشروط به استفاده یه گیرباکس با ضرایب دنده مناسب جهت تبدیل دور به گشتاور هست که باتوجه به شرایط سخت برای پیشرانه موتورسیکلت اصلا عاقلانه نیست.

    موافقم 7
    مخالفم 3
  8. جاپان

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (131 ديدگاه)

    🇯🇵🎎🗾🏯🇯🇵
    鈴木🗿🫵😎😈

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. A.R.A.S.H

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    جالبه
    با پیشرانه سوزوکی چه چیز هایی ساختن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا