سوزوکی

کوچک‌ترین پیشرانه تولیدی در خودرو، سوزوکی جیمنی 660 سی‌سی!

سوزوکی جیمنی در بازار ژاپن برای اینکه در دستهٔ کی کار قرار گیرد، با پیشرانهٔ سه سیلندر ۶۶۰ سی‌سی توربو عرضه می‌شود.

وقتی حرف از حجم موتور می‌شود، بدون شک خودروهای آمریکایی پیشتاز هستند و ضرب‌المثل قدیمی و مشهور «جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد» هنوز در خودروسازی این کشور صدق می‌کند تا جایی که همچنان زیر کاپوت برخی خودروهای آمریکایی می‌توان موتورهایی با حجم بالای ۶ لیتر را دید. بااین‌حال، در دیگر نقاط دنیا، خودروسازان سراغ پیشرانه‌های کوچک‌تر رفته‌اند و به لطف توربوشارژر و سیستم‌های هیبریدی موفق به ارائهٔ قدرت‌های بالایی شده‌اند. یکی از مصادیق بارز این موضوع که در کشورمان هم زیاد می‌بینیم، خودروهای چینی هستند که عمدتاً از موتورهای کوچک ۱.۵ و ۱.۶ لیتری استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید: سوزوکی جیمنی ۳ درب؛ همه‌چیز درباره شاسی‌بلند کوچک و آفرودی

بااین‌حال، درحالی‌که بسیاری از ما خودروهای چینی را به خاطر حجم موتور پایین به سخره می‌گیریم، در ژاپن خودروهایی با حجم موتور نصف چینی‌هایی که در ایران می‌بینیم تولید می‌شود. این‌ها خودروهایی در کلاس کی کار هستند که با پیشرانه‌های کوچک برای تردد در شهرهای شلوغ و فضاهای تنگ طراحی شده‌اند. کی کارها مشمول مالیات کمتری هستند و هزینهٔ بیمهٔ پایین‌تری دارند ولی باید حداکثر ۳.۴ متر طول و ۱.۴۸ متر عرض داشته باشند. پیشرانهٔ این خودروها نیز نباید بیشتر از ۶۶۰ سی‌سی حجم و ۶۴ اسب بخار قدرت داشته باشد. کی کارها در انواع و مدل‌های مختلفی توسط خودروسازان بزرگ ژاپن ساخته می‌شوند و معمولاً در خارج از این کشور شناخته‌شده نیستند ولی یکی از این کی کارها که در دیگر نقاط جهان هم شهرت دارد، سوزوکی جیمنی است.

البته جیمنی بازار ژاپن با چیزی که در خارج از این کشور و همین‌طور ایران می‌بینیم متفاوت است. سوزوکی برای اینکه ابعاد جیمنی با قوانین کی کارا مطابقت پیدا کند، در نسخهٔ بازار ژاپن فلاپ‌های دور گلگیرها را حذف و از سپرهای کوچک‌تری استفاده کرده است. این کار طول نسخهٔ ژاپنی را به ۳,۳۹۵ میلی‌متر و عرض را به ۱,۴۷۵ میلی‌متر رسانده درحالی‌که در نسخهٔ جهانی این اعداد به ترتیب ۳,۶۴۵ میلی‌متر و ۱,۶۴۵ میلی‌متر هستند. علاوه بر ابعاد اما جیمنی می‌بایست از پیشرانهٔ کوچک‌تری هم استفاده می‌کرد تا مشمول تخفیف‌های مالیاتی کی کارها در ژاپن شود.

به همین دلیل، پیشرانهٔ جیمنی بازار ژاپن تنها ۶۵۸ سی‌سی حجم دارد. این یک موتور سه سیلندر توربو است که تنها ۶۴ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای مقایسه، نسخهٔ جهانی جیمنی به یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. پیشرانهٔ ۰.۶ لیتری جیمنی که R06A نام دارد را می‌توان کوچک‌ترین پیشرانهٔ خودرویی تولیدی حال حاضر جهان دانست. این موتور بر اساس پیشرانهٔ قدیمی سری K سوزوکی ساخته شده که در خودروهای مختلفی استفاده می‌شد. جیمنی کی کار در بخش انتقال نیرو اما تفاوتی با نسخهٔ جهانی ندارد و با همان گیربکس‌های چهار سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک عرضه می‌شود و به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است.

قیمت جیمنی کی کار در ژاپن از ۱.۴۵۸ میلیون ین معادل ۱۳,۱۰۰ دلار در نسخهٔ پایه با گیربکس دستی آغاز می‌شود و ازآنجایی‌که در دستهٔ کی کارها قرار می‌گیرد، در هزینهٔ مالیات، بیمه، عوارض و پارکینگ هم صرفه‌جویی به دنبال خواهد داشت. همچنین این نسخه ۱۷ سانتی‌متر عرض کمتری دارد که هنگام رانندگی در فضاهای تنگ و محیط‌های شهری راهگشا خواهد بود.

جیمنی بازار ژاپن در کنار نسخۀ جهانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Arash Kashani

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    کلن با فلسفه این ماشین کنار نمیام
    اسم آفرود روش گذاشتن با موتور 1.5 نیم لیتری تنفس طبیعی
    قطعا که این ماشین آفرود نیست
    آنروده
    ولی بازم کم میاره تو آنرود
    الانم که همونم نصف کردن
    اگه ماشین شهریه، پس چرا 4WD کردنش
    اگه همون موتور 1.5 لیتریشو توربو شارژ میکردن و یه توان منطقی 150-160 اسبی ازش میگرفتن برای این ماشینی که 1100 کیلوگرم وزن داره، میتونست خیلی خیلی بهتر باشه

    موافقم 15
    مخالفم 31
    1. مازیار

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      این یه آفرودر سبک هست که موتور ۱۰۰ اسبی اون _ ۱/۵ لیتری که شما مثال زدی _ با وزن حدود ۱۰۰۰ کیلویی کاملا برای آفرود سبک کفایت میکنه
      کلا این تب اسب بخار که بلافاصله بعد باز کردن هر مقاله چشم رو بدنبال عددش میفرسته راجع به مقوله آفرود خیلی وارد نیست یعنی آفرود اونقدر که بقیه کلاسها به قدرت وابسته هستن نیست. حالا کاری نداریم به اینکه تو بقیه کلاسها هم …
      اما در مجموع حساب آفرود با کاغذ نمیخونه

      موافقم 29
      مخالفم 4
    2. SS

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (839 ديدگاه)

      اتفاقا این ماشین آفرود هست ولی آنرود نیست
      در مورد اینکه چرا موتور تنفس طبیعی داره هم خیلی ساده هست
      چون فلسفه ماشین سادگی مثل ماشین های دهه ۹۰ میلادی هست
      به همین علت حتی کابینش دمپنینگ خوبی هم نداره و تعلیق هم خیلی ساده و خشک هست.
      اما در عین حال وزن کمش باعث میشه حتی همون صد اسب بخار هم برای آفرودش کافی باشه. البته در مقایسه با خودروهای داخلی هیچ کمبودی حتی در آنرود هم نداره.
      ولی کسی که میخواد خریداری کنه اول باید فلسفه دوام و سادگی این ماشین رو درک کنه مثل ال ۹۰.
      —-
      در مورد نسخه کی کار هم میتونه خیلی موفق باشه چون اکثر کی کارها فرم مینی ون دارن و این جزو معدود کی کارهای شاسی هست

      موافقم 23
      مخالفم 2
    3. احمدرضا

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (755 ديدگاه)

      ویدیوهاش یه نگاهی بنداز دوست عزیز

      موافقم 11
      مخالفم 2
    4. Aj23

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (63 ديدگاه)

      توی استفاده از این خودرو مهم حجم موتور نیست بیشتر خریدار به وزن خودرو احتیاج داره تا بتونه تو آفرود سبک از موانع بالا بره!

  2. Ali

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    ماشین آفرود به اسب بخار نیست به گشتاور و قدرتی که داره و با موتور ۱.۵ با وزن ۱ تن عالیه مثلا لند کروز که ۲۷۰ اسب با وزن ۲.۵ خیلی کمه ولی چون قدرتش زیاده تو آفرود حرف زیادی داره

    موافقم 7
    مخالفم 3
  3. nima.jdm

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    ماشین مضخرف هندی!
    جنازه ویتارا رو ترجیح میدم به این

    موافقم 3
    مخالفم 11
  4. صامورایی

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (338 ديدگاه)

    اگه روشون میشد پانل های بدنه رو هم از پلاستیک میساختن که هم قیمتش بیاد پایین تر هم سبک تر شه. همون بدرد ژاپن میخوره که مالیات ندن.

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا