نسخهٔ پنجدر جیمنی با وجود ۹۰ کیلوگرم وزن بیشتر که عملکرد آن را روی جاده تضعیف میکند، در آفرود هنوز هم خودروی توانمندی است.
از اواسط دههٔ ۸۰ تا اواخر دههٔ ۹۰ شمسی، گرند ویتارا که توسط ایرانخودرو مونتاژ میشد، بزند سوزوکی را در کشورمان به شهرت رساند. این خودرو در بازار ایران خریداران زیادی پیدا کرد اما پس از گرند ویتارا، مسیر موفق سوزوکی در کشورمان ادامه پیدا نکرد. حال پس از حدود پنج سال، این برند خوشنام ژاپنی دوباره به کشورمان بازگشته است اما نه با ایرانخودرو بلکه این بار شرکت راسا موتور اقدام به واردات مدلهای مختلف سوزوکی کرده است. بدون شک، جذابترین مدل سوزوکی که راسا موتور به ایران آورده، جیمنی است. این شاسیبلند کوچک در اسفند ۱۴۰۲ در دو نسخهٔ سهدر و پنجدر در کشورمان رونمایی و در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای فروش عرضه شد.
همچنین بخوانید: سوزوکی جیمنی در ایران؛ مشخصات و قیمت دو دیفرانسیل ژاپنی
سوزوکی جیمنی برای پنج دهه اساساً یکسان بوده است. این یک آفرودر ۴×۴ با شاسی نردبانی است که همیشه تا حد امکان کوچک و جمعوجور بوده است اما در نسل کنونی یا چهارم که در اواسط سال ۲۰۱۸ معرفی شد، شاهد یک تغییر بزرگ هستیم. سوزوکی در این نسل برای اولین بار، بالاخره نسخهٔ پنجدر جیمنی را ارائه کرد. این نسخه که در اوایل سال ۲۰۲۳ معرفی شد، به لطف ۳۴۰ میلیمتر فاصلهٔ محوری بیشتر، صندلیهای عقب را جادارتر و مناسب بزرگسالان کرده و همچنین فضای صندوق بار را دو ونیم برابر افزایش داده است هرچند که ظرفیت صندوق هنوز هم تنها ۲۱۰ لیتر است.
درواقع، خودرو هنوز هماندازهٔ کوچکی دارد و با وجود افزایش نسبتاً زیاد فاصلهٔ محوری، طول جیمنی پنجدر هنوز هم زیر چهار متر است زیرا نسخهٔ پنجدر جیمنی توسط ماروتی سوزوکی در هند تولید میشود و در این کشور خودروهای با طول کمتر از چهار متر مشمول معافیتهای مالیاتی هستند. برای مقایسه، گرند ویتارای مونتاژی در ایران ۵۰ سانتیمتر طول بیشتری نسبت به جیمنی پنجدر دارد. در بازارهای جهانی، جیمنی پنجدر حدود ۳ هزار دلار از نسخهٔ سهدر گرانتر است و قیمت آن در کشوری مثل نیوزلند با گیربکس دستی از ۲۵,۳۰۰ دلار آغاز میشود که این رقم در نسخهٔ اتوماتیک به ۲۷,۷۰۰ دلار میرسد. در کشورمان هنوز قیمت نهایی جیمنی اعلام نشده اما در قیمت علیالحساب، نسخهٔ پنجدر ۴۵۰ میلیون تومان گرانتر است. برای این نسخه قیمت علیالحساب یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده که یعنی قیمت نهایی قطعاً بالای دو میلیارد تومان خواهد بود.
جیمنی پنجدر از لحاظ فنی تغییر خاصی را نسبت به همتای سهدر خود تجربه نکرده و از همان پیشرانه، گیربکس و سیستم تعلیق آفرود با اکسلهای صلب استفاده میکند. صرفاً عقب خودرو برای تحمل ۹۰ کیلوگرم وزن بیشتر نسخهٔ پنجدر کمی تقویت شده است. حتی صرفنظر از فضای داخلی بیشتر، دلایل قانعکنندهٔ دیگری هم برای خرید نسخهٔ پنجدر بجای سهدر وجود دارد. این نسخه از نمایشگر لمسی ۷ اینچی (یا ۹ اینچی بهصورت سفارشی) بهره میبرد درحالیکه نسخهٔ سهدر فاقد نمایشگر لمسی است. جیمنی پنجدر همچنین بهصورت استاندارد از دوربین دندهعقب هم برخوردار است اما کروز کنترل سفارشی خواهد بود.
فضای صندلیهای عقب واقعاً برای دو بزرگسال کافی خواهد بود هرچند که شاید خیلی راحت نباشد. البته ازآنجاییکه کمربند ایمنی در وسط وجود ندارد، صندلیهای عقب جیمنی اساساً فقط برای دو نفر در نظر گرفته شده است. کل ساختار صندلیهای عقب برای نسخهٔ پنجدر دوباره طراحی شده و پشتی ضخیمتری دارد. بااینحال، همانطور که اشاره شد، زیر کاپوت هیچ تغییری صورت نگرفته و همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را میبینیم که ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند جیمنی هیچگاه ادعای پرفورمنس نداشته است اما این اعداد حتی برای نسخهٔ سهدر هم اندک بودند که این یعنی با وجود ۹۰ کیلوگرم وزن بیشتر نسخهٔ پنجدر، شرایط بدتر میشود. همچنین در صورت حضور چهار سرنشین در خودرو، پرفورمنس شاسیبلند کوچک سوزوکی ضعیفتر میشود.
هرچند صندوق بار ۲۱۰ لیتری جیمنی پنجدر به نظر نمیرسد خیلی بزرگ باشد اما بسیار کاربردی است درحالیکه صندلیهای عقب هم با نسبت ۵۰-۵۰ تا میشوند. البته با توجه به وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی خودرو و حداکثر وزن مجاز ۱۵۴۵ کیلوگرمی، نمیتوان بار زیادی را با جیمنی حمل کرد زیرا ظرفیت بار تنها ۳۴۵ کیلوگرم است ولی این عدد برای اشیاء و لوازم چهار نفر کافی خواهد بود. غیر از فضای داخلی بیشتر، ویژگی مهم دیگری که جیمنی پنجدر به ارمغان میآورد بهبود راحتی، سواری بهتر و پایداری بیشتر است که دو مورد آخر به لطف افزایش فاصلهٔ محوری حاصل شده است. به همین دلیل، این جیمنی تواناییهای بسیار بیشتری برای پیمودن مسافتهای طولانی دارد هرچند که اکسلهای صلب هنوز سوزوکی کوچک را روی جادههای بزرگراهی محدود میکنند.
درحالیکه راسا موتور، جیمنی را فقط با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به ایران آورده است اما این خودرو در بازارهای جهانی با گیربکس پنج سرعته دستی هم عرضه میشود. هرچند نیاز به وجود یک دنده بیشتر در هردوی این گیربکسها احساس میشود اما انتخاب از بین آنها موضوعی سلیقهای خواهد بود. ما روی جاده نسخهٔ دستی را ترجیح میدهیم زیرا میتوان هنگام سبقتگیری یا حرکت در سربالایی پرفورمنس کمی بیشتری از موتور ۱.۵ لیتری بیرون کشید اما در خارج از آسفالت گیربکس اتوماتیک بهتر خواهد بود زیرا در مسیرهای باریک و ناهموار، رانندگی با دو پدال بسیار آسانتر و لذتبخشتر خواهد بود.
البته هرچند آفرودبازان حرفهای فقط گیربکس دستی را قبول دارند اما گیربکسهای اتوماتیک امکان استفادهٔ آسانتر از قدرت ضریب سنگین را در شرایط سخت فراهم میکنند و مطمئناً برای افراد غیرحرفهای بهتر هستند. زوایای ورود و خروج جیمنی پنجدر به ترتیب با ۳۶ درجه و ۴۰ درجه تقریباً با نسخهٔ سهدر یکسان است و فقط زاویهٔ شکست را اندکی از دست داده است (۲۴ درجه در برابر ۲۸ درجه)؛ بنابراین، جیمنی پنجدر هنوز هم یک آفرودر توانمند در سطح جهانی محسوب میشود. بهطورکلی، سوزوکی جیمنی یک شاسیبلند آفرودی توانمند و باکیفیت است که انتظار میرود در کشورمان با استقبال مناسبی مواجه شود هرچند که در ایران قیمت بسیار گزافی دارد که ارزش خرید آن را کاهش خواهد داد.
مشخصات فنی سوزوکی جیمنی پنج در
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۰۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۱۵.۱ ثانیه |
مصرف سوخت | ۶.۸ لیتر ترکیبی |
طول | ۳,۹۸۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۴۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۲۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۵۹۰ میلیمتر |
وزن | ۱۲۰۰ کیلوگرم |
زاویه ورود | ۳۶ درجه |
زاویه خروج | ۵۰ درجه |
زاویه شکست | ۲۴ درجه |
علی جردن
۸ خرداد ۱۴۰۳خودرویی که سانروف نداشته باشه کنسله.
جرمی کلارکسون
۸ خرداد ۱۴۰۳اره برای ایرانیا فیدلیتی و دیگنیتی خوبه 😂😂😂😂
مزدا
۸ خرداد ۱۴۰۳سه درش جذابتر هست
امیر
۸ خرداد ۱۴۰۳برو راناتو سوار شو و با رویای فیدلیتی بخواب ، این ماشینا برای ماهایی که با رونیز و پاترول و لندکروز کالسکه ای و جیپ میریم آفرود به نوعی خریدش پیشرفته.
۸ خرداد ۱۴۰۳تو فوقش با پراید هاچبک بری آفرود
ولی ما با هایما میریم🔥😎
در ضمن ایشون راناشو فروخته فردا ۵۱۱ خریده
شما هم ماشین زیر پات صد درصد زیر ۴۰۰ تومنه اینطوری حرف میزنی
چون قشر ضعیف جامعه اینطوری صحبت میکنند
جرمی کلارکسون
۸ خرداد ۱۴۰۳آفرود فقط پیکاپ کی ام سی بیا بریم 🤣🤣🤣🤣
امیر
۸ خرداد ۱۴۰۳هایما 😂 اون که شاسی مستقل هم نداره آخه دو دیفرانسیل هم نیست صخره نوردی که جیپ شهباز انجام میده اون ماشین از این شرایط فقط میتونه گرد و خاکشو به جون بخره.
کی ام سی اینا هم که کلا دکوره ۶۰۰ میلیون لوازم ببند دریغ از یه آفرود نیمه سنگین فقط تو شهر دور دور کن.
هرموقع هم عشقش کشید اکسلشو میزاره پایین تا یه نفس تازه کنه.
درضمن خودت رو با دیگران مقایسه نکن که همه مثل خود شمان ، خواستی بیا با پاجیرو ۱۹۹۸ ببرمت خارج شهر کلت هوا بخوره
Mohamad
۸ خرداد ۱۴۰۳امیر درست صحبت کن اون فقط نظرشو گفته!بخدا مردم ما نمیدونم در اثر گرونی هست ولی جدیدا خیلی میپریم به هم.
KAIZEN
۸ خرداد ۱۴۰۳چینی فنی دیگه
کاریت نمیشه کرد 😂😂
علی جردن
۸ خرداد ۱۴۰۳داداش ماشین چینی و ایرانی و آلمانی و ژاپنی و کره ایی بدون سانروف کنسله فرقی ندارن
جرمی کلارکسون
۸ خرداد ۱۴۰۳یعنی فراری ۲۵۰ GTO رو بهت بدن میگی سانروف نداره نمیخام ؟ 🤣🤣🤣🤣🤣
ممدقلی
۸ خرداد ۱۴۰۳رو رنو ۵ سانروف فابریکی نصب کنم وو میلیارد میخری ؟ دپ شت
۸ خرداد ۱۴۰۳😂😂😂😂😂😂😂😂
آریا
۱۰ خرداد ۱۴۰۳داداش خود چینی ها ماشین چینی سوار نمیشن😂
الهام تبسمی
۸ خرداد ۱۴۰۳دقیقاااا
خودروی بدون سانروف مثل ماشین بدون ظبط صوته
سوشیانت
۸ خرداد ۱۴۰۳و یادت رفت بگی که ماشین ها باید لاستیک هایی مثل جت داشته باشن😂
جرمی کلارکسون
۸ خرداد ۱۴۰۳اره برای شما خانوما ماشین فقط ماشین چینی خوبه که نمایشگر و سانروف داره 👍
ایلیار توتونچی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ضبط صوت یا پخش صوت؟!!
حسین
۸ خرداد ۱۴۰۳علی جردن باز تحقیق نکرده حرف زد،سقف های با سانروف یا تمام شیشه ای(پانوراما) با آب و هوای کشورهای خشک و نیمه خشک مثل ایران و کشورهای خلیج فارس جور درنمیآید و صرفاً یک آپشن حساب میشه که مشتری پول بیشتری پرداخت کنه،این پاسخ به علی جردن بود.
GMA
۸ خرداد ۱۴۰۳واقعا میشه دوستش نداشت؟😍
۸ خرداد ۱۴۰۳داش همه دوسش دارن
ولی خیلی گرونه
مثلا ۲۰۰ میل بود ارزش داشت
ناشناس
۸ خرداد ۱۴۰۳فنیش تعطیله😑 ولی من افرودشو دیدم بد نیست.
اما به عنوان یه خودروی پایه و ارزان برای مردم خارج ارزش داره ولی نه اینجا که ۵ میلیارد قیمت روش میزنن اونم بخواطر برچسب ژاپنی.
𝐀𝐥𝐢
۸ خرداد ۱۴۰۳خیلی بامزس
حالا یکی
۸ خرداد ۱۴۰۳اصلش خوبه
اما این هندیه با سه ستاره ایمنی ارزش خرید نداره
حاج علی
۲۹ تیر ۱۴۰۳چین مونتاژ میشه تو سایت هوندا
حاج علی
۲۹ تیر ۱۴۰۳ببخشید چین نیست
KAIZEN
۸ خرداد ۱۴۰۳عاشقشم
بخصوص نسخه 3 درب
ali_x76
۸ خرداد ۱۴۰۳“البته هرچند آفرودبازان حرفهای فقط گیربکس دستی را قبول دارند اما گیربکسهای اتوماتیک امکان استفادهٔ آسانتر از قدرت ضریب سنگین را در شرایط سخت فراهم میکنند و مطمئناً برای افراد غیرحرفهای بهتر هستند”
والا هرچی افرودر حرفهای و کاستوم شده و دستساز دیدیم از گیربکسای اتوماتیک استفاده کردن.
ماشینهای مسابقه مثل فرمولا افرود، پریرانر، اولترا۴، راک کراولر و … به همراه افرودرهای کارخونهای مثل G550^2، رنگلر ۳۹۲، برانکو رپتور، رم TRX و …
همگی اتوماتیک هستن به علت های فراوان.
گیربکس دستی انتخاب کساییه که دوست دارن موقع رانندگی درگیر باشن و حس کنن.
Amir khan zadeh
۸ خرداد ۱۴۰۳داخل خودرو کاملا بی کیفیته همش از پلاستیک خشک استفاده شده
اونم نه پلاستیک با کیفیت نرم
فقط پلاستیک بی کیفیت و بازیافتی
با قیمتی که می خوان بدست ایرانی ها بدبخت بدنش اصلا ارزش نداره
تو اون رنج قیمت دستت خیلی بازه
پاشا
۱۰ خرداد ۱۴۰۳یعنی خوشم میاد از چیزایی که تو کله سیاستگذارا میگذره!!!! با چنان قدرتی هوندا و تویوتا و مزدای سایت چین و سوزوکی ساخت ماروتی هند رو با قیمتای فضایی و شخمی ترین کانفیگ وارد میکنن و ملت هول چنان سرودستی میشکنن براشون که فقط جای تاسف داره….. داستان سطل زباله متحرکهای چینی که به کنار…….. کِی وقت کردیم اینقدر بدبخت بشیم؟!!!!!!!!!
جلالی
۱۱ خرداد ۱۴۰۳این آشغالا چیه این از خدا بی خبرا دو میلیارد میکنن پاچه خلق الله بدبخت تحریم زده
محمدجواد
۱۱ خرداد ۱۴۰۳زباله هندی، با موتور ضعیف و طراحی زشت و بدون آپشن و….
LAND CRUISER 70
۱۱ خرداد ۱۴۰۳لیست کامل مدل های سوزوکی و GAC
شرکت راساموتور
SUZUKI:
SEDAN:
CIAZ
DZIRE
HATCHBACK:
SWIFT
BALENO
CITY CAR:
ALTO
SPRESSO
CELERIO
IGNIS AWD
CROSSOVER:
IGNIS
SCROSS
JIMNEY
JIMNEY 5DOOR
VITARA BREZZA
VITARA
GRAND VITARA
ACROSS PHEV
GAC:
SEDAN:
GA4
GA8
GA6
EMPOW
MPV:
GN6
GN8
M6PRO
M8
GS8 4WD
CROSSOVER:
GS3
GS4
GS5
GS4 MAX
EMKOO
EMZOOM
GS8 4WD
zZ
۱۴ خرداد ۱۴۰۳G کلاس مناطق محروم.