سوزوکی

سوزوکی جیمنی ۳ درب؛ همه‌چیز درباره شاسی‌بلند کوچک و آفرودی

کامل‌ترین بررسی سوزوکی جیمنی ۳ درب وارداتی شامل مشخصات فنی، امکانات، تجربهٔ رانندگی، توانایی‌های آفرود و… را در پدال بخوانید.
سوزوکی جیمنی وارداتی

سوزوکی جیمنی یکی از شاسی‌بلندهای آفرودی محبوب در سراسر جهان محسوب می‌شود که با آزادسازی واردات، به کشورمان هم وارد شده است. این خودرو ابتدا در نمونه‌های مونتاژ هند توسط راسا موتور وارد شد اما به‌تازگی شرکت دیاموند موتور اقدام به واردات نمونه‌های مونتاژ ژاپن کرده است. هردو شرکت جیمنی را در نسخه‌های سه‌در و پنج‌در وارد کرده‌اند که در ادامه به بررسی نسخهٔ سه‌در خواهیم پرداخت.

سوزوکی جیمنی وارداتی

تاریخچه و نسل‌های سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی پیشینه‌ای طولانی دارد که به اواخر دههٔ ۶۰ میلادی بازمی‌گردد. این خودرو ابتدا توسط یک شرکت ژاپنی بنام هوپ موتور توسعه پیدا کرد و با نام هوپ‌استار ON360 از اوایل سال ۱۹۶۸ راهی بازار شد. ON360 به پیشرانهٔ دو زمانهٔ هوا خنک میتسوبیشی مجهز شده بود اما ازآنجایی‌که هوپ موتور شرکت کوچکی بود، تنها توانست تعداد اندکی از این خودرو تولید کند و مدت کوتاهی بعد، این طرح را به سوزوکی فروخت. بدین ترتیب، ON360 در سال ۱۹۷۰ به اولین نسل جیمنی تبدیل شد. این خودرو طی دهه‌ها در چند نسل با نام‌های مختلفی مثل کاتانا، سامورایی، سی‌یرا و… در کشورهای سراسر جهان عرضه شد. جیمنی هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در اواسط سال ۲۰۱۸ در ژاپن معرفی شد. این شاسی‌بلند کوچک در ژاپن و هند تولید می‌شود که همان‌طور که اشاره شد، هردو نمونه به ایران وارد شده‌اند.

سوزوکی جیمنی وارداتی

تفاوت سوزوکی جیمنی ۳ درب با ۵ درب

سوزوکی جیمنی در تمام نسل‌های خود صرفاً به‌صورت ۳ درب تولید می‌شد اما در پاسخ به تقاضای بازار، در اوایل سال ۲۰۲۳ سوزوکی سرانجام نسخهٔ پنج‌در این شاسی‌بلند آفرودی را هم معرفی کرد. این نسخه ابتدا در هند معرفی شد و صرفاً در این کشور توسط ماروتی سوزوکی تولید می‌شود و برخلاف همتای سه‌در خود، نسخهٔ تولید ژاپن ندارد. بااین‌حال، به‌تازگی عرضهٔ جیمنی پنج‌در به‌صورت وارداتی از هند در ژاپن با نام نوماد آغاز شده است. جیمنی پنج‌در به‌جز طول و فاصلهٔ محوری بیشتر که امکان نصب درهای عقب را فراهم و فضای بیشتری در صندلی‌های عقب ایجاد کرده، تفاوت دیگری با نسخهٔ سه‌در ندارد. نسخهٔ پنج‌در با ۳,۹۸۵ میلی‌متر طول، ۳۴۰ میلی‌متر از نسخهٔ سه‌در کشیده‌تر است. فاصلهٔ هردو نسخه از زمین یکسان و برابر با ۲۱۰ میلی‌متر است ولی جینی ۳ درب به دلیل طول کمتر، زوایای ورود، خروج و شکست بهتری دارد.

همچنین بخوانید:

سوزوکی جیمنی وارداتی

طراحی ظاهری و ویژگی‌های بدنه سوزوکی جیمنی ۳ درب

سوزوکی برای نسل چهارم جیمنی، طراحی کاملاً رترو را در نظر گرفته که از نسل اول الهام گرفته است. این ویژگی از خطوط تیز بدنه، چراغ‌های جلوی گرد، شیارهای عمودی جلوپنجره و چراغ‌های افقی عقب کاملاً مشخص است. البته با کمی دقت، می‌توان متوجه وام گرفتن برخی عناصر طراحی از لندروور دیفندر، جیپ رانگلر و مرسدس بنز G کلاس در طراحی جیمنی هم شد. سوزوکی جیمنی ۳ درب با ۳,۶۴۵ میلی‌متر طول، ۱,۶۴۵ میلی‌متر عرض و ۱,۷۲۵ میلی‌متر ارتفاع، شاسی‌بلند بسیار کوچکی است ولی بااین‌وجود، سپرهای مشکی و فلاپ‌های گلگیر برجسته، حال و هوایی کاملاً آفرودی به آن بخشیده است.

سوزوکی جیمنی وارداتی

طراحی داخلی و امکانات کابین

در داخل سوزوکی جیمنی ۳ درب، تم مربعی بیرونی با خطوط صاف ادامه پیدا کرده است. کیفیت داخلی خصوصاً در نمونه‌های مونتاژ هند با پلاستیک خشک روی داشبورد و درها خیلی تعریفی ندارد ولی جیمنی نه برای تجمل بلکه برای دوام در طول سال‌ها ساخته شده است. جیمنی در نمونه‌های وارداتی به ایران از یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی بهره می‌برد (در نمونه‌های وارداتی دیاموند موتور به‌صورت سفارشی) که سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قابل‌قبولی را ارائه می‌کند. کار با این سیستم آسان است و میانبرهایی دارد که دسترسی راحتی را به مواردی مثل تنظیمات رادیو و تلفن فراهم می‌کند. روی صفحه آمپر بین کیلومترشمار و دورسنج موتور هم یک نمایشگر کوچک تعبیه شده که اطلاعاتی مثل مصرف سوخت و میزان مسافت قابل پیمایش با سوخت باقیمانده را نشان می‌دهد.

سوزوکی جیمنی وارداتی

سوزوکی جیمنی ۳در هرچند ابعاد کوچکی دارد ولی در داخل فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگ‌سال را فراهم می‌کند. درواقع، کابین جیمنی به‌طور شگفت‌آوری در جلو و عقب جادار است. در عقب فضای پا و سر کافی برای بزرگ‌سالانی با قد ۱۸۰ سانتی‌متر وجود دارد و صندلی‌ها راحت هستند. البته در عقب فقط دو صندلی وجود دارد که به‌راحتی تا می‌شوند. سوزوکی به‌منظور فراهم کردن فضای مناسب برای صندلی‌های عقب اما فضای صندوق بار را قربانی کرده است و این صندوق هنگام باز بودن صندلی‌های عقب تنها ۸۵ لیتر ظرفیت دارد.

سوزوکی جیمنی وارداتی

این فضا صرفاً برای قرار دادن کیف لپ‌تاپ یا یک کوله‌پشتی کوچک کافی است و حمل هر چیزی بزرگ‌تر از این مستلزم خواباندن صندلی‌های عقب خواهد بود. با خواباندن صندلی‌های عقب اما فضای بار به ۳۷۷ لیتر افزایش پیدا می‌کند که البته هنوز هم خیلی زیاد نیست و در بهترین حالت هم‌اندازهٔ صندوق خودروهای هاچ‌بکی مثل فولکس‌واگن گلف خواهد بود؛ بنابراین، جیمنی چندان خودرویی کاربردی نخواهد بود ولی این ماشین علیرغم جثهٔ کوچکش، می‌تواند تا ۱۳۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد.

امکانات سوزوکی جیمنی ۳ درب

لیست تجهیزات جیمنی بسته به نمونه‌های وارداتی راسا موتور یا دیاموند موتور و همین‌طور نسخه‌های سه‌در و پنج‌در باهم متفاوت است ولی به‌طورکلی، امکاناتی که در این شاسی‌بلند کوچک ارائه می‌شود شامل موارد زیر است:

  • کروز کنترل
  • ۶ ایربگ
  • کنترل پایداری
  • نمایشگر لمسی ۷ اینچی
  • دوربین دنده عقب
  • بلوتوث
  • فرمان چرمی
  • سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
  • سیستم پایش باد تایرها
  • آینه‌های جانبی برقی
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • سنسور نور

مشخصات فنی سوزوکی جیمنی سه در

جیمنی در تمام بازارهای خارج از ژاپن فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی عرضه می‌شود که ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور در نمونه‌های وارداتی دیاموند موتور توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد ولی نمونه‌های وارداتی راسا موتور به گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک مجهز هستند. تمام نسخه‌های جیمنی از سامانهٔ چهارچرخ محرک ALLGrip سوزوکی با سه حالت 2H، 4H و 4L بهره می‌برند اما در رانندگی‌های معمولی نیرو فقط به چرخ‌های عقل منتقل می‌شود. هرچند جیمنی وزن سبکی در حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم دارد ولی به دلیل توان کم پیشرانه، ۱۵.۱ ثانیه طول می‌کشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این شاسی‌بلند کوچک اما مصرف سوخت پایینی دارد که در هر صد کیلومتر ۶.۸ لیتر خواهد بود.

تجربهٔ رانندگی با سوزوکی جیمنی ۳ درب

جیمنی برای درنوردیدن چالش‌برانگیزترین مسیرهای آفرود، عمیق‌ترین رودخانه‌ها و بلندترین کوه‌ها ساخته شده و به همین دلیل، از لحاظ هندلینگ روی جاده در حد کراس‌اوورها نخواهد بود. هرچند خودرو نسبت به نسل‌های قبلی احساس پایداری بیشتری دارد ولی همچنان حرکات بدنه در پیچ‌ها زیاد است و روی دست‌اندازها تکان‌های زیادی دارد. در بزرگراه نیز مشکلات جیمنی بیشتر نمایان می‌شود. به دلیل ضرایب کوتاه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی، پیشرانه در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت بسیار پرسروصدا خواهد بود و به دلیل قدرت کم موتور، برای سبقت‌گیری باید نسبت به شاسی‌بلندهای توربوشارژر دقت بیشتری به خرج دهید.

سوزوکی جیمنی وارداتی

بااین‌حال، سروصدای باد و جاده خیلی خوب مهار شده و در سرعت‌های زیر ۷۰ کیلومتر بر ساعت کابین نسبتاً ساکت خواهد بود. همچنین با وجود استفاده از شاسی سنتی نردبانی، رانندگی با جیمنی بهتر و راحت‌تر از قبل است. با توجه به‌اندازهٔ کوچک جیمنی، انتظار می‌رود این شاسی‌بلند ژاپنی برای رانندگی در شهر مناسب باشد ولی فرمان آن‌قدر کند و مبهم است که پارک کردن و مانور دهی در سرعت‌های پایین را بسیار دشوار می‌کند.

سوزوکی جیمنی وارداتی

تست آفرود جیمنی ۳ در

جایی که جیمنی واقعاً خود را نشان می‌دهد، آفرود است. سهولت رانندگی با این خودرو در خارج از جاده شگفت‌انگیز است. فاصلهٔ خودرو از زمین و چسبندگی چرخ‌ها زیاد است و گیربکس ضریب سنگین و سیستم کنترل پایین رفتن از سراشیبی هم کار راننده را آسان می‌کند. هرچند سیستم تعلیق نرم باعث تکان‌ها زیادی می‌شود ولی در طبیعت چیزهای بسیار کمی می‌توانند جیمنی را متوقف کنند. همچنین اوورهنگ‌های کوتاهی که زاویهٔ ورود ۳۷ درجه و خروج ۴۹ درجه را فراهم می‌کند، جیمنی را به یکی از توانمندترین خودروها در آفرود تبدیل کرده‌اند.

سوزوکی جیمنی وارداتی

قیمت، شرایط فروش سوزوکی جیمنی ۳ درب در ایران

هنوز قیمت نهایی جیمنی سه‌در در بازار کشورمان مشخص نیست. راسا موتور در اواخر بهمن ۱۴۰۳، برای منتخبین سامانهٔ یکپارچه فراخوان پیش‌فروش جیمنی سه‌در را با قیمت علی‌الحساب ۱.۸ میلیارد تومان ارائه کرد درحالی‌که دیاموند موتور برای اولین بار در آذر ۱۴۰۳ جیمنی را در سامانهٔ یکپارچه برای ثبت‌نام عرضه کرد. آخرین قیمتی که برای جیمنی پنج‌در اعلام شده نیز ۲ میلیارد و ۵۷۹ میلیون تومان در مهر ۱۴۰۳ است و بنابراین، با توجه به افزایش نرخ ارز از آن زمان، برای جیمنی سه‌در هم باید انتظار قیمتی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم.

سوزوکی جیمنی وارداتی

رقبای سوزوکی جیمنی

جیمنی در بازار ایران هیچ رقیب مستقیمی را پیش روی خود نمی‌بیند و می‌تواند جایگزینی برای شاسی‌بلندهای آفرودی کارکرده مثل نیسان پاترول و رونیز باشد. بااین‌حال، اگر فقط قیمت و توانایی‌های آفرود را ملاک قرار دهیم، از خودروهایی مثل کی‌ام‌سی T9 و دایون Y7 می‌توانیم به‌عنوان رقبای جیمنی یاد کنیم. این خودروها که با قیمتی در حدود ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان عرضه می‌شوند، هردو از پیشرانه‌های توربوشارژ بسیار قوی‌تر و کابین جادارتری بهره می‌برند و درنتیجه، می‌توانند کار را برای شاسی‌بلند کوچک سوزوکی سخت کنند.

سوزوکی جیمنی وارداتی

مزایا و معایب سوزوکی جیمنی ۳ در

نقاط قوت: توانایی‌های آفرود فوق‌العاده، ابعاد جمع‌وجور، ظاهر رترو و جذاب، استهلاک پایین

نقاط ضعف: فرمان مبهم، هندلینگ ضعیف، پیشرانهٔ پرسروصدا، صندوق بار کوچک، سواری حسته کننده در جاده، قیمت غیرمنطقی، کمبود شدید خدمات پس از فروش و قطعات

جمع‌بندی، آیا خرید سوزوکی جیمنی سه‌در ارزش دارد؟

سوزوکی جیمنی در آفرود خودروی بسیار توانمندی است و قطعاً می‌توان روی آن حساب باز کرد ولی برای رانندگی‌های شهری و بزرگراهی چندان ایده‌آل نخواهد بود. همچنین این خودرو به دلیل پیشرانهٔ ضعیف و امکانات محدود، در بازار کشورمان ارزش قیمت ۲.۵ میلیارد تومانی را ندارد زیرا با این رقم می‌توان سراغ پیکاپ‌های چینی با پیشرانه‌های بسیار قوی‌تر و امکانات بیشتر و همین‌طور شاسی‌بلندهای کارکرده‌ای مثل نیسان رونیز یا سوزوکی گرند ویتارا رفت.

جدول مشخصات فنی سوزوکی جیمنی ۳ در

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۱ اسب بخار
گشتاور ۱۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی / ۴ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۵.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶.۸ لیتر
طول ۳,۶۴۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۴۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۲۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۲۵۰ میلی‌متر
زاویهٔ ورود ۳۷ درجه
زاویهٔ خروج ۴۹ درجه
زاویهٔ شکست ۲۸ درجه

آیا سوزوکی جیمنی سه‌در برای استفاده شهری مناسب است؟

جیمنی سه‌در هرچند ابعاد جمع‌وجوری دارد ولی به دلیل فرمان کند و مبهم، مانور دهی در سرعت‌های پایین و پارک کردن را دشوار می‌کند.

آیا سوزوکی جیمنی سه‌در برای آفرود حرفه‌ای مناسب است؟

جیمنی توانایی‌های آفرود فوق‌العاده‌ای دارد و کمتر مانعی در طبیعت می‌تواند این شاسی‌بلند را متوقف کند

تفاوت‌های مدل‌های سه‌در و پنج‌در جیمنی چیست؟

تفاوت اصلی این دو نسخه در طول و فاصلهٔ محوری است. جیمنی پنج‌در به‌جز ۳۴ سانتی‌متر طول بیشتر و کابین جادارتر، از لحاظ مشخصات فنی تفاوتی با نسخهٔ سه‌در ندارد.

سوزوکی چه رقبایی در بازار ایران دارد؟

جیمنی در بازار ایران رقیب مستقیمی را پیش روی خود نمی‌بیند و اصلی‌ترین رقبای قیمتی آن پیکاپ‌های چینی مثل کی‌ام‌سی T9 هستند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. کوروش

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    نسخه ژاپنی‌اش از هندی کیفیتش قطعا بیشتره ولی همون هم بدرد نمی‌خوره. کلا این خودرو برای ایران ساخته نشده و حتی قدرت آفرودی‌ش هم برای ایران جواب نیست.

    موافقم 12
    مخالفم 16
    1. حسین

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      شما
      چند ساعت پشت فرمونش نشستی؟
      چند ساعت داخل شهر رانندگی کردی؟
      چند بار باهاش مسافرت رفتی؟
      چند بار باهاش آفرود سخت رفتی؟
      یاد گرفتیم برای همه چیز نظر کارشناسی میدیم
      بجز این ماشین صفر که نسبت به تویوتا ها ارزونتر هست چه گزینه ای برای افرود وجود داره؟
      این ماشین یه پله بالاتر از فرسوده هایی مثل رونیز و پاترول و FJ کالسکه ای یا لندرور قرون وسطی هست.

      موافقم 32
      مخالفم 19
      1. کوروش

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (20 ديدگاه)

        حق با شماست من تجربه سوار شدن این ماشین رو نداشتم، فقط می‌دونم که لاستیک فرغون از لاستیک این پهن‌تره.

        موافقم 13
        مخالفم 22
        1. حسین

          ۱ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (14 ديدگاه)

          لاستیک پهن بدرد آفرود نمیخوره برادر
          چون چاله و دست انداز بیشتر به اتاق و سرنشین منتقل میشه
          لاستیک های فابریک پاترول یا جیپ های مونتاژی مثل صحرا در دهه 70 و اوایل 80 شبیه به لاستیک نیسان زامیاد الان بودن.
          فقط برای سرعت و چسبندگی لاستیک پهن مناسبه

          موافقم 10
          مخالفم 7
      2. گاس فرینگ

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (626 ديدگاه)

        برای مسیرهای جنگلی مثل جنگل های شمال خوبه ولی در کویر که قدرت و سرعت مهم هست ماشین های چینی مثل تی ناین بهتر هستن بیشتر آفرود های ایرانی هم تور کویر و اینهاست البته تی ناین تعلیق باید عوض شه

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. ممد ژانگولر

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4354 ديدگاه)

    چهاردرشو بخرین شتابشم بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 16
  3. اوسا

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    ارزش خرید سوزوکی هند (بعضیا بخونن ژاپن)=صفر

    موافقم 12
    مخالفم 11
  4. محی

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    اتفاقا وقتی قیمت جهانی اش ۳۰،۰۰۰ دلاره اینجا به نسبت ماشین های دیگه معقوله،وقتی خود ژاپن داره ۵ درش رو از هند وارد میکنه پس یعنی کیفیتش قابل قبوله،بهترین انتخاب واسه محیط بانی و مرزبانی و …هست،اونایی که تو بازار ازاد جهانی اینو مبخرن لابد عقلشون نمیرسه پس

    موافقم 13
    مخالفم 7
    1. صامورایی

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      بهترین گزینه برای مرزبانی و غیره همون تویوتاهایی هستند که یه عمره کار میکنند‌. قطعاتش راحت تر گیر میاد و قیمتشم کمتره. نه این ماشین که نه خدمات داره نه کیفیت،،.

      موافقم 14
      مخالفم 3
      1. محی

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (196 ديدگاه)

        تویوتا هم خوبه،اما واسه محیط بانی ابعاد کوچیک مناسب تره،خیلی جاها محدودیت عرض راه هست،تویوتای کوچیک با قابلیت افرود بالا و مدل جدید چیزی تو ذهنم نیست

        موافقم 4
        مخالفم 5
      2. گاس فرینگ

        ۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (626 ديدگاه)

        مرزبانی کاری به مدل ماشین نداره باید ضدگلوله باشه همین هایلوکس هایی که الان هستن هم غالبا نسخه غیرنظامی هستن و ضدگلوله نیستن

  5. نیو کار

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    توخیابون دیدم یاد فیلم هندی قانون برای 30پیش افتادم یه کم شبیه ماشین پت پسچی یه چیز جالبه قطر لاستیکاش از قطر لاستیکای پیکان باریک تره

    موافقم 3
    مخالفم 2
  6. mickeyy

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (146 ديدگاه)

    شاید توان آفرود خوبی داشته باشه ولی هیچی نداره و موتورش هم واقعا ضعیفه ظاهرش هم که مرخصه این طراحی دیگه رترو حساب نمیشه این طراحیش رسما واسه دهه 90 میلادیه. من رو یاد لادا نیوا میندازه. اصلا ارزش دو میلیارد و نیم رو نداره تا یک و دویست سیصد میشد بهش فکر کرد.

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا