چشم اندازسوزوکی

سوزوکی جیمنی در ایران؛ مشخصات و قیمت دو دیفرانسیل ژاپنی

مجوزهای لازم برای واردات سوزوکی جیمنی به ایران صادر شده است. این خودروی معروف ژاپنی، یکی از ارزان‌ترین مدل‌های دو دیفرانیسل دارای قابلیت‌های آفرود محسوب می‌شود.

خودروسازی سوزوکی در ایران با گرند ویتارا به شهرت رسید و برای مدتی طولانی توسط ایران خودرو مونتاژ شد. در بازار جهانی، سوزوکی به عنوان برند سازنده‌ی مدل‌های اقتصادی شناخته می‌شود که البته کیفیت نزدیک به برندهای طراز اول ژاپنی را ارائه می‌دهد.

صنایع سوزوکی از سال ۱۹۳۷ خودروسازی را آغاز کردند؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم، مجبور به توقف تولید شدند. اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی، سوزوکی برای ساخت دوچرخه‌های موتوردار ارزان‌قیمت تلاش کرد و موفق شد با این سری محصولات به اقتصاد جنگ‌زده‌ی ژاپن کمک کند. تا سال ۱۹۷۰، سوزوکی به یکی از بزرگ‌ترین سازندگان موتورسیکلت دنیا تبدیل شد و سرمایه‌گذاری بر خودروسازی را از سر گرفت.

سوزوکی جیمنی طبیعت

امروزه سوزوکی با فروش سالانه ۴ میلیون خودرو که عمدتا در ژاپن و هند و چین مونتاژ می‌شوند؛ یکی از مهم‌ترین برندهای خودروساز ژاپن محسوب می‌شود. همچنین، فروش سالانه‌ی موتورسیکلت‌های سوزوکی، حدود ۱۵ میلیون دستگاه است. شرکت ماروتی سوزوکی هند، هم‌اکنون بیشترین تعداد خودرو با برند سوزوکی را تولید می‌کند. پرفروش‌ترین خودروهای سوزوکی در جهان، بالنو (Baleno) و سوئیفت تولید هند هستند.

جیمنی (Jimny) از سال ۱۹۷۰ توسط سوزوکی تولید می‌شود. تا امروز، حدود ۴ میلیون جیمنی با نام‌های مختلف شامل سامورایی، سانتانا و فوکس در سراسر دنیا فروخته شده است. نسل چهارم هم‌اکنون با دو نوع بدنه‌ی ۳‌در و ۵در توسط کارخانه‌های ژاپن و هند، مونتاژ می‌شود. این خودرو برای تمام کشورهای جهان، جیمنی  یا جیمنی سیرا نام دارد.

طراحی بدنه و نمای بیرونی سوزوکی جیمنی

نسل چهارم جیمنی باوجود ابعاد کوچک، شباهت زیادی به جیپ رانگلر و مرسدس G کلاس دارد. این مدل عمدتا به صورت ۳در تولید شده و نسخه‌ی ۵در برای کشورهای مختلف، کم‌‌یاب‌تر است. رینگ ۱۵ اینچ هم تقریبا عضو ثابت انواع جیمنی محسوب می‌شود.

سوزوکی جیمنی 5در

چراغ‌های دایره‌ای و جلوپنجره‌ی سیاه‌رنگ، مهم‌ترین المان‌ طراحی جیمنی هستند. حفره‌های ۶ گانه مستطیل‌شکل و ادوات پلاستیکی سپر نیز، در تمام مدل‌های جیمنی دیده می‌شوند. بخش بزرگی از قاب گلگیرها و آینه بغل هم، با پلاستیک سیاه ساخته شده‌ است. با هدف بهبود ظاهری و هماهنگی با دیگر اجزا، سقف جیمنی معمولا به رنگ سیاه ارائه می‌شود.

از نمای جانبی و پشت، جیمنی نسل چهارم بیشتر از مدل‌های قبل، الگو گرفته از مرسدس G کلاس است. چرخ زاپاس، روی درپوش صندوق نصب شده و طبیعتا، این قسمت به صورت جانبی، باز یا بسته می‌شود. در مقایسه با نسل‌های قبل، نمای پشت جیمنی امروزی حالت ساده‌ دارد و به عنوان خودرویی با کاربری طبیعت‌گردی، عامه‌پسندتر به نظر می‌رسد.

سوزوکی جیمنی نمای پشت

در مجموع، نمی‌توان سوزوکی جیمنی را یک شاسی‌بلند جذاب و زیبا برای تمام اقشار جامعه توصیف کرد. این محصول، خودرویی اقتصادی با انبوه ادوات پلاستیکی است که ابعاد مناسب برای شهرهای پرترافیک و مسیرهای آفرود ساده را فراهم می‌کند. جیمنی سه‌در ۲۰۲۳، طول ۳,۵۵۰ میلی‌متر، عرض ۱,۶۴۵  میلی‌متر، ارتفاع سقف ۱,۷۲۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۲۵۰  میلی‌متر دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین سوزوکی جیمنی

حس یک خودروی اسپرت به خوبی در اتاق جیمنی  احساس می‌شود. هرچند که ادوات پلاستیکی ارزان قیمت، تقریبا تمام سطح داشبورد و تودری‌ها را فرا گرفته اما در کلاس شاسی‌بلندهای کوچک اقتصادی، طراحی داخلی جیمنی دارای نکات مثبت است.

سوزوکی جیمنی نمای داخلی

فرم دایره‌ای، برای فرمان، خروجی‌های هوا، کلیدهای گردان و پنل دور موتور دیده می‌شود. نمایشگر لمسی ۷ اینچ، مخصوص مدل‌های آپشنال است و صندلی‌ها نیز در نسخه‌ی استاندارد، فاقد چرم یا تزئینات هستند. برای سرنشینان عقب در نسخه‌ی سه‌در، صندلی‌های کم‌حجم و تخته‌ای استفاده شده است که همراه با ادوات پلاستیک داخل اتاق، حس یک خودروی ارزان‌قیمت با فضای دلگیر ارائه می‌دهد.

سوزوکی جیمنی 3در

جیمنی خودروی جاداری نیست و به زحمت برای سرنشینان بلندقد در ردیف جلو مناسب است. برای نشستن روی صندلی‌های عقب مدل سه‌در، علاوه‌بر سختی ورود و خروج، فضای کافی فراهم نیست. به همین دلیل، نمی‌توان سوزوکی جیمنی را خودرویی خانوادگی و ایده‌ال برای سفرهای ۴نفره توصیف کرد. حتی نسخه‌ی ۵‌در، فقط ۲۱۱ لیتر صندوق بار دارد و به همین دلیل، نسخه‌ی دودر دو صندلی با هدف افزایش صندوق به ۸۳۰ لیتر، تولید شده است.

پیشرانه و تجهیزات فنی سوزوکی جیمنی

در ژاپن، جیمنی با موتور ۶۵۰ سی‌سی توربوشارژ عرضه می‌شود ولی برای بازار جهانی (جیمنی سیرا) پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی متداول است. گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۴ سرعته در مدل‌های مختلف جیمنی وجود دارد؛ اما سیستم دو دیفرانسیل و دنده کمکی، آپشن‌ ثابت برای جیمنی بازار اروپا است.

سوزوکی جیمنی نمای جانبی

قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۰ نیوتن‌متر، جیمنی ۱۱۰۰ کیلوگرمی را در زمان ۱۵ تا ۱۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۶ تا ۷  لیتر در صد کیلومتر است و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. باک جیمنی، ۴۰ لیتر بنزین می‌گیرد و هنگام سفر در مسیر ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر، نیازمند سوخت‌گیری است.

جیمنی به عنوان یک خودروی دو دیفرانسیل، تجهیزات فنی جذابی دارد. مثلا به صورت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک یا دو دیفرانسیل سنگین، قابل استفاده است. این خودرو می‌تواند از شیب ۳۷ درجه بالا رود و ۴۹ درجه را به سمت پایین طی کند. از زاویه‌ی جانبی هم تا شیب ۲۸ درجه برای رانندگی با جیمنی، مشکلی وجود ندارد.

امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی سوزوکی جیمنی

در کشورهای مختلف، فهرست بلندی از آپشن‌های متنوع برای جیمنی وجود دارد. این خودروی اقتصادی، می‌تواند به شکل یک مدل لوکس دارای صندلی‌های چرم و لوازم الکترونیک پیشرفته در اروپا خریداری شود. به همین دلیل، پیش‌بینی مشخصات جیمنی وارداتی برای بازار ایران، مشکل است.

سوزوکی جیمنی نسخه پایه

جیمنی استاندارد، صندلی‌های پارچه‌ای و گیربکس غیراتوماتیک دارد. ترمز دستی اهرمی در تمام مدل‌ها دیده می‌شود و نمایشگر لمسی با ناوبری ماهواره‌ای هم مخصوص جیمنی سفارشی است. نسخه‌های آپشنال دارای ۴ کیسه هوا، ترمز ضد قفل و سامانه کنترل پایداری الکترونیک (ABS EBD   ESP)،  تنظیم حالت انتقال قدرت برای چرخ‌های جلو یا عقب، صندلی چرم، سنسور نور و باران، هشدار برخورد از جلو یا عقب، سیستم پیشگیری از تصادف، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، تهویه هوای اتوماتیک، سامانه کنترل حرکت در شیب و شستشوی خودکار چراغ‌های جلو هستند.

قیمت سوزوکی جیمنی در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

آستانه قیمت سوزوکی جیمنی دنده دستی دو دیفرانسیل بازار اروپا، ۱۴ هزار دلار است. برای مدل‌های دنده‌ اتوماتیک با تجهیزات آفرود و تایرهای سفارشی، ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار پرداخت می‌شود. با این شرایط، می‌توان سوزوکی جیمنی وارداتی برای بازار ایران را نمونه‌ی میان‌رده در محدوده‌ی ۱۵ هزار دلار پیش‌بینی کرد.

احتمالا جیمنی دنده دستی برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، حدود ۱/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت و مدل دنده اتوماتیک نیز به قیمت ۲ میلیارد تومان فروخته خواهد شد. اندک افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و آشنا به توانایی‌های جیمنی، مشتری این خودرو در ایران هستند؛ اما  می‌توان مطمئن بود عامه‌ی مردم، به دلیل ابعاد کوچک و پیشرانه‌ی ضعیف، جذب سوزوکی جیمنی دنده دستی نشوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴۲ رای

مطالب مشابه

‫۸۸ دیدگاه‌ها

  1. پرهام پرتو

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان همه دارن این ماشین را با همنوع چینی و امریکایی و پاترول قدیمی مقایسه میکنن باید ب عرض برسونم :
    کلیه ماشینای چینی کلاس کراس اور هستن ک واس طبیعت گردی در حد سدان ولی با ارتفاع بیشتر از سطح زمینن بجز یکی دو ویا سه مدل ک دو دیف و قابلیت افرود با قیمت ۳ و۴ میلیارد هستن گذشته ازینکه الان چینیها خیلی با رنگ و لعاب وبظاهر زیبا عرضه شدن ولی کاپوت رو ک بالا میزنی بدون استثنا همه ی موتور ۱۵۰۰ و ی توربو دارن اتاقهای یجور و یکمی رخ متفاوت و همشون با توجه ب توربو شارژ و بنزین ایران ظرف ۵ سال زمینگیر و خرجهای کلان و نبودن قطعه ک رو دست صاحبشون بزازه
    در مورد افرودهای اسم و رسم دار اروپایی امریکایی ژاپنی و کره هم ک اصلا قابل مقایسه نیس چون هرکدام ازونا در مدل صفر حداقل قیمتشون ۳ برابر این سوزکی هستش
    در مورد افرودهای قدیمی مثل پاترول و جیپ اهو بلیزر و چروکی چیف و باقیمانده این نسلم باید بگم با توجه ب سنشون قدمت و کارکرد اینجور ماشینا گذشته از کارکرد بد و الودگی هوا ومصرف بالا هر بار ک ی استارت بزنی ی طبیعت گردی انجام بدی باید شیرین ۵۰ میلیون واسش هزینه کنی همش جلو تعمیرگاه و اویزون مکانیکی باشی چون هیچکدام قطعه نو واسشون پیدا نمیشه
    واما در مورد ابعاد اشخاصی ک سوار پراید تیبا سایناریو ۲۰۶ و۲۰۷ حتی صندوقدارش و بسیاری از دیگر مدلهای همین کلاس میشن براحتی میتونن سوار این ماشین بشن و مخصوصا ۵ درش چون از جهت ابعاد هیچی ازینا کم نداره و ن تنها توی شهر قابل استفاده ک واس طبیعت گردی با توجه ب ۲ دیف بودن و استهلاک و هزینه های کم موتور و سازگاری باهمه نوع سوخت و دوامی ک از کلیه ماشینهای ژاپنی سراغ داریم بطور قاطعانه میتونم بگم این ماشین حداقل تا ۱۰ سال بجز اب روغن بنزین و لوازم مصرفی مثل لنت و لاستیک ب هیچ چیزی نیاز ندارع
    و شاید مودبانه نباشه ک بگم این ماشین درست مث ی یابو پرکار و کم هزینس ک براحتی میتونه خواسته قشر متوسط رو براورده کنه بشرطی ک با قیمت مناسب عرضه بشه چون تا بحال هیچکدوم این واراداتیها با ار قیمتی ک وارد شدن قشر متوسط نتوانستن ازشون بهرمندبشت بخاطر قیمت نجومی ک پیدا کردن

    موافقم 28
    مخالفم 3
  2. نادر

    ۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو بگو ده میلیارد این برا ادما کوتاه قده نه اون افرودبازا درشت هیکله قد بلند 206 بهتر از اینه مفتشم نمی ارزه با این ابعاد از لحاظ گشتاورم داغونه بهتر بود عنوان میکردین ماشینه شهری نه افرود

    موافقم 5
    مخالفم 33
    1. علی شمس

      ۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بدرد این میخوره برای زید بخری بره باهاش فقط سبزی میوه بخره

      موافقم 2
      مخالفم 21
  3. Mbg

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    ماشبن پلیس هند همین شکلی یود قدیما تو فیلماشون
    در هر صورت خیلی زشت و یکنواخته
    ر ی د ه به ال ممد دیگه این چ توولیه
    حیف پول
    بالای 600تمن نمیارزه
    هیچییم نداره قربون هدا برم
    هرسال پسرفت تو واردات ماشین یه امر عادیع ولی بریم پاترول یا سوزوکی قدیمی رو بخریم بهتره همچیش و در اخر یگمعنتر ازین جذاب تره اخه حیف پول این چیییییع

    موافقم 2
    مخالفم 23
  4. مسعود بحرینی

    ۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک چرخ ماشین ژاپنی نبرزه به صد تا ماشین چینی بزک شده

    موافقم 29
    1. علی شمس

      ۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اگه اطلاعات داشتی اینو با تعصب نمیگفتی چون ژاپن به ایران خدمات نمیده تحریمیم از سمتش! این هندیه بیاد ایرانم کلی ازش کم میکنن به اسم مونتاژ بدستت میدن پراید ارزشش بیشتر از این به اصطلاح افروده

      موافقم 0
      مخالفم 15
  5. علی شمس

    ۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    گوله تصویرشو نخورین خیلی کوچیکه قوارش در حده پرایده به درد خانوما قد کوتاه میخوره افرود باز ماشینی میخره متناسب با قیمتش باشه و تامین قطعه هزینش نه این که مثلا اقتصادیه دومیلیارد فی خورده اوقت قطعش چه قدره؟ هزینه تعمیرکارش چی دستمزدش؟ همون پاژن طرف سوار شه شرف داره ربطیم به ژاپنی بودن چینی نداره بیخودی تعصبی نگاه نکنید پس وگرنه با پرایدم افرود میشه رفت ویدیوهاش اینستا موجوده!

    موافقم 5
    مخالفم 13
  6. davood dehghan

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    ماشین خوب واسه ما ایرانیها ارزو شده
    کلی هزینه زندگی درامد پایین
    لذت زندگی صفر
    نمیدونم چرا نباید زندگی خوب داشته باشیم و کلی ارزو رو به گور ببریم لیاقتمون ماشین چینی بدرد نخور هست؟

  7. سید دانیال

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کاش یدونشو میتونستم بگیرم لعنتی یه عمر ماشینه .. می ارزه به هرچی ماشین چینی ایرانی .اروپایی
    ژاپن چیز بد دست کسی نمیده

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. علیرضا

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان الان حوالشو حدود ۷۰۰ میفروشن تو دیوار‌. یعنی ماشین حدود ۲،۷۰۰ درمیاد در کل‌. به نظرتون حوالشو بخرم الان؟ حس میکنم بیاد تو بازار بالای ۳،۵۰۰ میشه چون مردم خیلی تشنه ماشین خارجین‌. ممنون میشم نظرتونو بدین

    موافقم 3
    مخالفم 9
  9. جعفر

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از همه چیز بگذریم خودرو هندیه نه ژاپنی و اینکه چه جوری ۲ و ۶۰۰ بابت یه خودرو ۷۰۰ – ۸۰۰ تومنی میگیرن؟!! چند برابر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا