سوزوکی کیزاشی که در سال ۱۳۹۱ در بازار کشورمان عرضه شد، قصد رقابت با خودروهای محبوبی مثل تویوتا کمری را داشت ولی هرگز با استقبال مواجه نشد.
هرچند بازار خودروی کشورمان کاملاً انحصاری است و خریداران حق انتخاب زیادی ندارند ولی در همین بازار محدود هم همهٔ خودروها نمیتوانند موفق عمل کنند و تاکنون مدلهای زیادی را دیدهایم که در بازار کشورمان شکست خورده و نتوانستهاند نظر خریداران را جلب کنند. یکی از این خودروها که امروز کاملاً فراموش شده، سوزوکی کیزاشی است. ایرانخودرو پس از موفقیتی که با سوزوکی گرند ویتارا در بازار کسب کرد، تصمیم گرفت محصول دیگری از سوزوکی را هم به ایران بیاورد و بدین منظور، کیزاشی انتخاب شد.
این سدان ژاپنی در اواخر سال ۱۳۹۰ در ایران معرفی و سال بعد به دست خریداران رسید. قرار بود کیزاشی هم مثل گرند ویتارا در ایران مونتاژ شود اما به دلیل عدم استقبال بازار، تنها در تعداد اندکی با مدل ۲۰۱۲ وارد و سپس پروندهٔ آن بسته شد. دلیل اصلی ناکامی کیزاشی در بازار ایران، حضور رقبای خوشنامتر و مجهزتر کرهای یعنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما بود. علاوه بر این، در همان سالها پارسخودرو هم عرضهٔ نیسان تیانا را بهعنوان جایگزین ماکسیمای محبوب آغاز کرد تا کار برای سدان سوزوکی سختتر شود.
کیزاشی اما در بازارهای جهانی هم چندان موفق عمل نکرد زیرا این خودرو مثل فولکسواگن فیتون، ورود سوزوکی به سگمنتی بود که به آن تعلق نداشت. پیش از عرضهٔ نسخهٔ تولیدی کیزاشی، سوزوکی مجموعاً سه کانسپت را با این نام معرفی کرد که دوتای اول شباهتی به نسخهٔ تولیدی نداشتند اما کانسپت سوم که در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۸ رونمایی شد پیشنمایشی از کیزاشی تولیدی را ارائه کرد. این سدان ژاپنی از اواسط سال ۲۰۰۹ در آمریکا و سپس از سال ۲۰۱۰ در اروپا عرضه شد.
کیزاشی در بازار اروپا در دو نسخه عرضه شد که هردو به یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور مجهز بودند ولی یکی با گیربکس دستی و انتقال قدرت محرک جلو عرضه میشد درحالیکه دومی به گیربکس CVT و سامانهٔ چهارچرخ محرک برگرفته از سوزوکی SX4 مجهز بود. در کشورمان نیز کیزاشی در نسخههای دستی و اتوماتیک و فول و نیمهفول عرضه شد که البته همگی محرک جلو بودند. این خودرو در اواخر سال ۱۳۹۱ در نسخهٔ دستی ۱۳۰ میلیون تومان و در نسخهٔ اتوماتیک فول ۱۴۵ میلیون تومان قیمت داشت درحالیکه برای مقایسه، نیسان تیانا فول با قیمت ۱۳۵ میلیون عرضه میشدد و کیا اپتیما صفرکیلومتر در بازار حدود ۱۴۰ میلیون تومان قیمت داشت.
کیزاشی در بازار اروپا با قیمت پایهٔ ۲۶,۹۰۰ یورو و امکانات کامل مثل سانروف و گرمکن صندلیها عرضه میشد ولی نسخههای وارداتی به ایران امکانات کمتری داشتند که شامل مواردی مثل تنظیم برقی آینههای جانبی، استارت دکمهای، ۷ ایربگ، اتوهلد، فرمان برقی، سیستم صوتی با ۷ بلندگو، سیستم تهویه اتوماتیک و… میشد. کیزاشی اما خودروی بدی نبود. شاسی خودرو خیلی خوب تنظیم شده بود و صندوق بار بزرگ ۴۶۰ لیتری را ارائه میکرد. پیشرانهٔ بنزینی بزرگ کیزاشی هم تا سرعتهای ۱۲۰ و ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت ایدهآل رفتار میکرد. تا این محدوده، موتور بهآرامی کار میکرد و فقط آوای خفیفی به گوش سرنشینان میرسید ولی در سرعتهای بالاتر ضعف موتور آشکار میشد و در سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب گیری حتی با تخته کردن گاز هم بهکندی صورت میگرفت.
کیزاشی در بازارهای مختلف هرگز نتوانست انتظارات فروش سوزوکی را برآورده کند. این خودرو بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در آلمان مجموعاً تنها ۱,۸۸۷ دستگاه فروخت و بیشتر فروش خود را در آمریکا هم در سال ۲۰۱۱ با تنها حدود ۷ هزار دستگاه تجربه کرد. این خودرو حتی در کشور خودش، ژاپن هم موفق عمل نکرد و بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ تنها ۳,۳۷۹ دستگاه فروخت زیرا به دلیل پیشرانهٔ بزرگ (بیش از ۲ لیتر) و عرض زیاد، مشمول مالیاتهای بالایی میشد. همچنین در ژاپن برند سوزوکی صرفاً با کی کارهای کوچک شناخته میشد کسی یک سدان بزرگ را از این برند نمیپذیرفت. حتی حدود یکچهارم از فروش ۳,۳۷۹ دستگاهی کیزاشی در ژاپن نیز توسط نیروی پلیس این کشور خریداری شد.
در دسامبر ۲۰۱۳، سوزوکی اعلام کرد که کیزاشی بهتدریج از بازارهای جهان کنار گذاشته خواهد شد و جانشینی نخواهد داشت. کیزاشی با وجود ویژگیهای فنی مناسب و امکانات قابلقبول، از پیامدهای بحران اقتصادی جهانی و همینطور خروج سوزوکی از بازار آمریکای شمالی لطمه خورد و در بازار ایران هم به دلیل سیاستهای نادرست ایرانخودرو قیمتگذاری نامناسب، توفیقی کسب نکرد. سرانجام در دسامبر ۲۰۱۵ تولید کیزاشی در کارخانهٔ ساگارا در ژاپن خاتمه پیدا کرد و سوزوکی برای همیشه از قلمروی خودروهایی مثل تویوتا کمری و هیوندای سوناتا خارج شد. در حال حاضر، نمونههای دستدوم این خودرو بسته به تمیزی و کارکرد بین ۱.۲ تا ۱.۵ میلیارد تومان قیمت دارند.
NAVID@@98
۱۲ بهمن ۱۴۰۳کیزاشی آنچنان بد که نگیم فقط یه گیربکس cvt بدرد نخور روش بود
از لحاظ ظاهری هم که میدیدم خوشم اومد
علی جردن
۱۲ بهمن ۱۴۰۳سدان ژاپنی کم طرفدار در مقابل سدان های مجلل چینی ها
ایلیا
۱۲ بهمن ۱۴۰۳ولی من این ماشین رو نه تنها به رانا پلاس بلکه به فردا 511 هم ترجیح میدم، هرچند از نظر فنی از شاهین و تارا و دنا و سورن و ریرا و P90 هم بهتره و اگر یک ماشین باز بخواد اینو بخره با گزینه ای که شاید دو دل بشه آریزو 5 صفر هست. اونم فقط به دلیل نمایندگی و آپشن
Aria
۱۲ بهمن ۱۴۰۳داداش چی میزنی ؟
هرچقدر خواستم ، رانا و سورن و اریزو ۵ و کیزاشی رو بهم ربط بدم نشد ، فقط تهش خودم دچار تروما ذهنی شدم …
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳به عنوان کسی که خودش رانا داره عرض میکنم، حاضر بودم برای طراحی موزون و پخته کیزاشی، رانا رو اگه میشد جلوش سر ببرم …
گاس فرینگ
۱۲ بهمن ۱۴۰۳شاید آه این ماشین دامن بازار ایران رو گرفته همش چینی شده
شهروند ایرانی
۱۲ بهمن ۱۴۰۳هر وقت اینجور مطالب پدال میزاره یه سری مسایل تلخ یاداوری میشه مثل روضه باید بشینی گریه کنی شرکت ویران خودرو کیزاشی و ویتارا مونتاژ میکرد در ارتباط مستقیم بود سوزوکی کلا از بازار خودرو نیمه لوکس لفت داده و رفته سراغ ماشین خیلی اقتصادی تو هند خب حالا این فرصت طلایی خرید پلتفرم موتور گیربکس ژاپنی ویران خودرو چکار کرد پول خرید یه کارخانه خودرو سازی مثل سامسونگ موتور کره داد سمند تولید کرد و پول طراحی ده مدل ماشین داد یه صندوق به ۲۰۶ اضافه کرد و نو اوریش چی بود چراغ سپر بدنه داشبورد عوض کردن الان اگه نگاه کنی ویران خودرو هر چی داره از دهه ۸۰ شمسی بجز پلتفرم تارا و ری را که اونم باز ریشه تو ۲۰۶ و دهه ۸۰ حالا فکرت کن شرکت های چینی چکار کردن همشون رفتن یه پلتفرم خارجی یا یه برند خارجی خریدن یا حتی کپی کردن و الان شدن بزرگترین تولید کننده خودرو جهان و ایضا بزرگترین صادر کننده و احتملا در اینده نزدیک مثل بازار موبایل میشه قدرت اول خودرو
90s culture
۱۲ بهمن ۱۴۰۳سوزوکی کیزاشی مصداق بارز اینکه که همه تلاش انجام می دی ولی، باز حریف یه سری بزکی ها نمی شی و اونا بیشتر توی چشم هستند…..
صامورایی
۱۲ بهمن ۱۴۰۳((همه تلاش انجام میدی ولی حریف بزکی نمیشی))
سوزوکی کیزاشی مصداق بارز اینه که تیپ ۲۰ سال پیش رو بزنی بیای تو جمع امروزیا اما توقع بیخود داری مردم بیان پول بدن تورو بخرن. درحالیکه مردم عقل دارن چیزیو انتخاب میکنن که براشون بهتره.
این کیزاشی هم هیچ جا موفق نبود. نه تو مملکت خودش نه تو سایر بازارها. اینکه یه ماشین هیچ جا حرفی برای گفتن نداشته باشه مفهومش روشنه. نشون دهنده تصمیم غلط مدیرانشه. الکی گردن مردم ننداز که بزکی شدند،،.
شهروند ایرانی
۱۲ بهمن ۱۴۰۳همین کیزاشی ۱۵ سال پیش رخش و پلتفرم موتورش با کل صنعت لگن سازی داخلی برابری میکنه ما اگه تو این ۴۵ سال فقط پلتفرم خارجی میخریدم تا الان کلی ماشین با کیفیت داشتیم الان چی داریم یه مشت اشغال که از سطح پایین ترین اقتصادی ترین مدل هاس مثلا سایپا از پراید و ایران خودرو از ۴۰۵ که جدیدا بزرگترین افتخارشون برای سایپا پلتفرم ۲۰ سال پیش یاریس و پلتفرم داچیا ۲۰ سال پیش واس ایران خودرو pf1 اقلا مال ۳۰ تا ۲۰ سال پیش
۱۲ بهمن ۱۴۰۳تا صبح حق
مهدی دهقان
۱۲ بهمن ۱۴۰۳قیمت گذاری ماشینو زمین زد دلار 3 هزاری ماشین 23 هزار دلاری میشد 66 میلیونی رو 140تومن قیمت گذاری کردن توجه کنین اون قیمت 26 هزاری نسخه فول تو اروپاست
محمد
۱۲ بهمن ۱۴۰۳دلیل شکست این ماشین تو بازار ایران مثل پژو ۴۰۷ و سیتروئن c5 قیمت غیر منطقی بود که لگن ساز های وطنی بابت این ماشین ها طلب میکردن و گرنه سوزوکی ویتارا هم ماشین شناخته شده ای تو بازار جهانی نبود ولی به دلیل کیفیت و قیمت رقابتیش تو بازار ایران خوب فروخت
اشکودا عشق مردم ترکیه
۱۲ بهمن ۱۴۰۳کی تیانا رو ول میکنه اینو میخره