سوزوکی

نگاهی به سوزوکی کیزاشی، سدان فراموش‌شده بازار ایران

سوزوکی کیزاشی که در سال ۱۳۹۱ در بازار کشورمان عرضه شد، قصد رقابت با خودروهای محبوبی مثل تویوتا کمری را داشت ولی هرگز با استقبال مواجه نشد.
سوزوکی کیزاشی

هرچند بازار خودروی کشورمان کاملاً انحصاری است و خریداران حق انتخاب زیادی ندارند ولی در همین بازار محدود هم همهٔ خودروها نمی‌توانند موفق عمل کنند و تاکنون مدل‌های زیادی را دیده‌ایم که در بازار کشورمان شکست خورده و نتوانسته‌اند نظر خریداران را جلب کنند. یکی از این خودروها که امروز کاملاً فراموش شده، سوزوکی کیزاشی است. ایران‌خودرو پس از موفقیتی که با سوزوکی گرند ویتارا در بازار کسب کرد، تصمیم گرفت محصول دیگری از سوزوکی را هم به ایران بیاورد و بدین منظور، کیزاشی انتخاب شد.

سوزوکی کیزاشی

این سدان ژاپنی در اواخر سال ۱۳۹۰ در ایران معرفی و سال بعد به دست خریداران رسید. قرار بود کیزاشی هم مثل گرند ویتارا در ایران مونتاژ شود اما به دلیل عدم استقبال بازار، تنها در تعداد اندکی با مدل ۲۰۱۲ وارد و سپس پروندهٔ آن بسته شد. دلیل اصلی ناکامی کیزاشی در بازار ایران، حضور رقبای خوش‌نام‌تر و مجهزتر کره‌ای یعنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما بود. علاوه بر این، در همان سال‌ها پارس‌خودرو هم عرضهٔ نیسان تیانا را به‌عنوان جایگزین ماکسیمای محبوب آغاز کرد تا کار برای سدان سوزوکی سخت‌تر شود.

سوزوکی کیزاشی

کیزاشی اما در بازارهای جهانی هم چندان موفق عمل نکرد زیرا این خودرو مثل فولکس‌واگن فیتون، ورود سوزوکی به سگمنتی بود که به آن تعلق نداشت. پیش از عرضهٔ نسخهٔ تولیدی کیزاشی، سوزوکی مجموعاً سه کانسپت را با این نام معرفی کرد که دوتای اول شباهتی به نسخهٔ تولیدی نداشتند اما کانسپت سوم که در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۸ رونمایی شد پیش‌نمایشی از کیزاشی تولیدی را ارائه کرد. این سدان ژاپنی از اواسط سال ۲۰۰۹ در آمریکا و سپس از سال ۲۰۱۰ در اروپا عرضه شد.

سوزوکی کیزاشی

کیزاشی در بازار اروپا در دو نسخه عرضه شد که هردو به یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور مجهز بودند ولی یکی با گیربکس دستی و انتقال قدرت محرک جلو عرضه می‌شد درحالی‌که دومی به گیربکس CVT و سامانهٔ چهارچرخ محرک برگرفته از سوزوکی SX4 مجهز بود. در کشورمان نیز کیزاشی در نسخه‌های دستی و اتوماتیک و فول و نیمه‌فول عرضه شد که البته همگی محرک جلو بودند. این خودرو در اواخر سال ۱۳۹۱ در نسخهٔ دستی ۱۳۰ میلیون تومان و در نسخهٔ اتوماتیک فول ۱۴۵ میلیون تومان قیمت داشت درحالی‌که برای مقایسه، نیسان تیانا فول با قیمت ۱۳۵ میلیون عرضه می‌شدد و کیا اپتیما صفرکیلومتر در بازار حدود ۱۴۰ میلیون تومان قیمت داشت.

سوزوکی کیزاشی

کیزاشی در بازار اروپا با قیمت پایهٔ ۲۶,۹۰۰ یورو و امکانات کامل مثل سانروف و گرم‌کن صندلی‌ها عرضه می‌شد ولی نسخه‌های وارداتی به ایران امکانات کمتری داشتند که شامل مواردی مثل تنظیم برقی آینه‌های جانبی، استارت دکمه‌ای، ۷ ایربگ، اتوهلد، فرمان برقی، سیستم صوتی با ۷ بلندگو، سیستم تهویه اتوماتیک و… می‌شد. کیزاشی اما خودروی بدی نبود. شاسی خودرو خیلی خوب تنظیم شده بود و صندوق بار بزرگ ۴۶۰ لیتری را ارائه می‌کرد. پیشرانهٔ بنزینی بزرگ کیزاشی هم تا سرعت‌های ۱۲۰ و ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت ایده‌آل رفتار می‌کرد. تا این محدوده، موتور به‌آرامی کار می‌کرد و فقط آوای خفیفی به گوش سرنشینان می‌رسید ولی در سرعت‌های بالاتر ضعف موتور آشکار می‌شد و در سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب گیری حتی با تخته کردن گاز هم به‌کندی صورت می‌گرفت.

سوزوکی کیزاشی

کیزاشی در بازارهای مختلف هرگز نتوانست انتظارات فروش سوزوکی را برآورده کند. این خودرو بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در آلمان مجموعاً تنها ۱,۸۸۷ دستگاه فروخت و بیشتر فروش خود را در آمریکا هم در سال ۲۰۱۱ با تنها حدود ۷ هزار دستگاه تجربه کرد. این خودرو حتی در کشور خودش، ژاپن هم موفق عمل نکرد و بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ تنها ۳,۳۷۹ دستگاه فروخت زیرا به دلیل پیشرانهٔ بزرگ (بیش از ۲ لیتر) و عرض زیاد، مشمول مالیات‌های بالایی می‌شد. همچنین در ژاپن برند سوزوکی صرفاً با کی کارهای کوچک شناخته می‌شد کسی یک سدان بزرگ را از این برند نمی‌پذیرفت. حتی حدود یک‌چهارم از فروش ۳,۳۷۹ دستگاهی کیزاشی در ژاپن نیز توسط نیروی پلیس این کشور خریداری شد.

سوزوکی کیزاشی

در دسامبر ۲۰۱۳، سوزوکی اعلام کرد که کیزاشی به‌تدریج از بازارهای جهان کنار گذاشته خواهد شد و جانشینی نخواهد داشت. کیزاشی با وجود ویژگی‌های فنی مناسب و امکانات قابل‌قبول، از پیامدهای بحران اقتصادی جهانی و همین‌طور خروج سوزوکی از بازار آمریکای شمالی لطمه خورد و در بازار ایران هم به دلیل سیاست‌های نادرست ایران‌خودرو قیمت‌گذاری نامناسب، توفیقی کسب نکرد. سرانجام در دسامبر ۲۰۱۵ تولید کیزاشی در کارخانهٔ ساگارا در ژاپن خاتمه پیدا کرد و سوزوکی برای همیشه از قلمروی خودروهایی مثل تویوتا کمری و هیوندای سوناتا خارج شد. در حال حاضر، نمونه‌های دست‌دوم این خودرو بسته به تمیزی و کارکرد بین ۱.۲ تا ۱.۵ میلیارد تومان قیمت دارند.

سوزوکی کیزاشی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. NAVID@@98

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    کیزاشی آنچنان بد که نگیم فقط یه گیربکس cvt بدرد نخور روش بود
    از لحاظ ظاهری هم که می‌دیدم خوشم اومد

    موافقم 21
    مخالفم 4
  2. علی جردن

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2114 ديدگاه)

    سدان ژاپنی کم طرفدار در مقابل سدان های مجلل چینی ها

    موافقم 5
    مخالفم 22
    1. ایلیا

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (218 ديدگاه)

      ولی من این ماشین رو نه تنها به رانا پلاس بلکه به فردا 511 هم ترجیح میدم، هرچند از نظر فنی از شاهین و تارا و دنا و سورن و ریرا و P90 هم بهتره و اگر یک ماشین باز بخواد اینو بخره با گزینه ای که شاید دو دل بشه آریزو 5 صفر هست. اونم فقط به دلیل نمایندگی و آپشن

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. Aria

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (15 ديدگاه)

        داداش چی میزنی ؟
        هرچقدر خواستم ، رانا و سورن و اریزو ۵ و کیزاشی رو بهم ربط بدم نشد ، فقط تهش خودم دچار تروما ذهنی شدم …

      2. علی

        ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (19 ديدگاه)

        به عنوان کسی که خودش رانا داره عرض میکنم، حاضر بودم برای طراحی موزون و پخته کیزاشی، رانا رو اگه میشد جلوش سر ببرم …

  3. گاس فرینگ

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (559 ديدگاه)

    شاید آه این ماشین دامن بازار ایران رو گرفته همش چینی شده

    موافقم 17
    مخالفم 3
  4. شهروند ایرانی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (863 ديدگاه)

    هر وقت اینجور مطالب پدال میزاره یه سری مسایل تلخ یاداوری میشه مثل روضه باید بشینی گریه کنی شرکت ویران خودرو کیزاشی و ویتارا مونتاژ میکرد در ارتباط مستقیم بود سوزوکی کلا از بازار خودرو نیمه لوکس لفت داده و رفته سراغ ماشین خیلی اقتصادی تو هند خب حالا این فرصت طلایی خرید پلتفرم موتور گیربکس ژاپنی ویران خودرو چکار کرد پول خرید یه کارخانه خودرو سازی مثل سامسونگ موتور کره داد سمند تولید کرد و پول طراحی ده مدل ماشین داد یه صندوق به ۲۰۶ اضافه کرد و نو اوریش چی بود چراغ سپر بدنه داشبورد عوض کردن الان اگه نگاه کنی ویران خودرو هر چی داره از دهه ۸۰ شمسی بجز پلتفرم تارا و ری را که اونم باز ریشه تو ۲۰۶ و دهه ۸۰ حالا فکرت کن شرکت های چینی چکار کردن همشون رفتن یه پلتفرم خارجی یا یه برند خارجی خریدن یا حتی کپی کردن و الان شدن بزرگترین تولید کننده خودرو جهان و ایضا بزرگترین صادر کننده و احتملا در اینده نزدیک مثل بازار موبایل میشه قدرت اول خودرو

    موافقم 14
    مخالفم 5
  5. 90s culture

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    سوزوکی کیزاشی مصداق بارز اینکه که همه تلاش انجام می دی ولی، باز حریف یه سری بزکی ها نمی شی و اونا بیشتر توی چشم هستند…..

    موافقم 16
    مخالفم 8
    1. صامورایی

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (214 ديدگاه)

      ((همه تلاش انجام میدی ولی حریف بزکی نمیشی))

      سوزوکی کیزاشی مصداق بارز اینه که تیپ ۲۰ سال پیش رو بزنی بیای تو جمع امروزیا اما توقع بیخود داری مردم بیان پول بدن تورو بخرن. درحالیکه مردم عقل دارن چیزیو انتخاب میکنن که براشون بهتره.
      این کیزاشی هم هیچ جا موفق نبود. نه تو مملکت خودش نه تو سایر بازارها. اینکه یه ماشین هیچ جا حرفی برای گفتن نداشته باشه مفهومش روشنه. نشون دهنده تصمیم غلط مدیرانشه. الکی گردن مردم ننداز که بزکی شدند،،.

      موافقم 17
      مخالفم 20
      1. شهروند ایرانی

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (863 ديدگاه)

        همین کیزاشی ۱۵ سال پیش رخش و پلتفرم موتورش با کل صنعت لگن سازی داخلی برابری میکنه ما اگه تو این ۴۵ سال فقط پلتفرم خارجی میخریدم تا الان کلی ماشین با کیفیت داشتیم الان چی داریم یه مشت اشغال که از سطح پایین ترین اقتصادی ترین مدل هاس مثلا سایپا از پراید و ایران خودرو از ۴۰۵ که جدیدا بزرگترین افتخارشون برای سایپا پلتفرم ۲۰ سال پیش یاریس و پلتفرم داچیا ۲۰ سال پیش واس ایران خودرو pf1 اقلا مال ۳۰ تا ۲۰ سال پیش

        موافقم 5
        مخالفم 3
      2. ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5452 ديدگاه)

        تا صبح حق

  6. مهدی دهقان

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    قیمت گذاری ماشینو زمین زد دلار 3 هزاری ماشین 23 هزار دلاری میشد 66 میلیونی رو 140تومن قیمت گذاری کردن توجه کنین اون قیمت 26 هزاری نسخه فول تو اروپاست

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. محمد

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (234 ديدگاه)

    دلیل شکست این ماشین تو بازار ایران مثل پژو ۴۰۷ و سیتروئن c5 قیمت غیر منطقی بود که لگن ساز های وطنی بابت این ماشین ها طلب میکردن و گرنه سوزوکی ویتارا هم ماشین شناخته شده ای تو بازار جهانی نبود ولی به دلیل کیفیت و قیمت رقابتیش تو بازار ایران خوب فروخت

    موافقم 10
    مخالفم 1
  8. اشکودا عشق مردم ترکیه

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1209 ديدگاه)

    کی تیانا رو ول میکنه اینو می‌خره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا