راسا موتور در نمایشگاه اصفهان از سوزوکی سوئیفت وارداتی رونمایی کرده است. این خودروی هیبریدی، با قیمت رقابتی برای جذب مشتریان پژو ۲۰۷ اتوماتیک عرضه میشود.
بارها در پدال از خودروهای هندی و چینی که برند ژاپنی دارند، صحبت کردهایم. میدانیم که مشتری ایرانی، حق انتخاب آزاد ندارد و ناچار است در بازار انحصاری، آنچه به تعداد اندک وارد میشود به قیمت گزاف بخرد؛ اما رسانهها و خبرنگاران وظیفه دارند، با عملکرد صادقانه اطلاعات درست برای مخاطبان فراهم کنند. طی ماههای اخیر، غالب سایتهای خودرویی ایران تلاش کردهاند محصولات وارداتی سوزوکی و تویوتا را با عباراتی مثل “خودروی ژاپنی” معرفی کنند که البته صحیح نیست. این شرایط، متاسفانه برای سوزوکی سوئیفت که روز گذشته معرفی شد نیز دیده میشود.
بیشتر بخوانید:
↵ سوزوکی گرند ویتارا جدید؛ مشخصات و قیمت
↵سوزوکی سیاز وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵سوزوکی بالنو؛ مشخصات و قیمت هاچبک وارداتی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند در ایران
سوزوکی از سال ۱۹۳۷ خودروسازی را آغاز کرد؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم، مجبور به توقف تولید شد. اوایل دههی ۵۰ میلادی، سوزوکی برای ساخت دوچرخههای موتوردار ارزانقیمت تلاش کرد و با این سری محصولات نقش مهمی در کمک به اقتصاد جنگزدهی ژاپن داشت. تا سال ۱۹۷۰، سوزوکی به یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت دنیا تبدیل شد و سرمایهگذاری بر خودروسازی را از سر گرفت.
سوزوکی در ایران با گرند ویتارا به شهرت رسید که برای مدتی طولانی توسط ایران خودرو مونتاژ میشد. امروزه سوزوکی با فروش سالانه ۴ میلیون خودرو که عمدتا در ژاپن و هند و چین مونتاژ میشوند؛ یکی از مهمترین برندهای خودروساز جهان محسوب میشود. همچنین، فروش سالانهی موتورسیکلتهای سوزوکی، حدود ۱۵ میلیون دستگاه است. شرکت ماروتی سوزوکی هند، هماکنون بیشترین تعداد خودرو با برند سوزوکی را تولید میکند و از این نظر، اهمیت بیشتری نسبت به کارخانههای سوزوکی در ژاپن دارد.
اولین سوئیفت در کلاس هاچبک سهدر، سال ۱۹۸۳ معرفی شد. هماکنون نسل سوم و چهارم این خودرو همزمان در کشورهای مختلف تولید میشوند؛ اما راسا موتور قرار است جدیدترین مدل را وارد ایران کند که فعلا فقط توسط صنعتگران ژاپنی و هندی عرضه میشود. طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ سوئیفت پرفروشترین خودروی هند بود و سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه تولید داشت. باتوجه به تحریمهای موجود، میتوان اطمینان داشت سوزوکیهای جدید در بازار ایران، همگی مونتاژ هند باشند.
طراحی بدنه و نمای بیرونی سوزوکی سوئیفت
هرچند که نسل سوم سوئیفت به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای دنیا، ترکیبی عامهپسند و قابل قبول ارایه کرد؛ اما طراحی مدل جدید، نوعی پسرفت محسوب میشود. مثلا خط لبهی کاپوت در نسخهی ۲۰۲۴ به وضوح توی ذوق میزند؛ درحالیکه مدل قبلی چنین نبود.
سوئیفت وارداتی، به عنوان هاچبک کوچک، جلوپنجرهی بزرگی دارد که بخش اصلی سپر محسوب میشود. در طرفین، چراغهای لوزی شکل استفاده شده و بعضی مدلها مهشکنهای ارزانقیمت دایرهای هم دارند. حجمدهی کاپوت جلو و سپر، به خوبی انجام شده و ادوات پلاستیکی باتوجه به کلاس اقتصادی سوزوکی سوئیفت، چندان زیاد نیستند.
برخلاف خط ناخوشایند مربوط به کاپوت جلو، برشهای بدنه برای درهای جانبی، بسیار خوب است. از نمای کنار، صرفا در ستونها و قاب پنجره، مواد سیاه دیده میشوند و برای رکاب یا گلگیر، تفاوت رنگ وجود ندارد. سوزوکی سوئیفت از نمای جانبی، فاقد حجمدهی پیچیده و خطوط شکسته است تا ساده و عامهپسند باقی بماند.
موارد ناخوشایند در پشت خودرو، بیشتر هستند. نصب آنتن بلند سنتی برخلاف نمونههای مدرن (آنتن کوسهای) عجیب به نظر میرسد. تورفتگی درپوش صندوق و عدم یکنواختی با دیگر اجزای بدنه، دیگر نکتهی منفی سوزوکی سوئیفت است. ابعاد چراغهای عقب نیز نسبت به کل خودرو، بزرگ و ناهماهنگ با دیگر اجزا دیده میشود.
در مجموع، میتوان مدل ۲۰۲۴ را عامهپسند توصیف کرد اما این خودرو نسبت به غالب هاچبکهای موجود در بازار جهانی، چندان زیبا محسوب نمیشود. سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴ با طول ۳,۸۶۰ و عرض ۱,۷۳۵ و ارتفاع ۱,۵۲۰ و فاصله محوری ۲,۴۵۰ میلیمتر تولید شده که اندکی بزرگتر از پژو ۲۰۷ موجود در ایران است.
طراحی کابین و نمای داخلی سوزوکی سوئیفت
از هاچبکهای اقتصادی، نمیتوان کابین لوکس و چرم باکیفیت را انتظار داشت. این شرایط البته برای سوزوکی سوئیفت نیز وجود دارد. البته در مقایسه با رقبای ایرانی که توسط سایپا و ایران خودرو تولید میشوند، طراحی داخلی سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴ بسیار جذاب و قابل قبول دیده میشود.
نسخههای سفارشی از نمایشگر لمسی ۹ اینچ استفاده میکنند و پنل دیجیتال پشت فرمان ندارند. مانیتور کوچک TFT بین دور موتور و سرعتسنج، مشابه مدلهای قدیمی است و فناوری خاصی ندارد. دکمههای پلاستیکی و پوشش سخت داشبورد با ترکیب رنگ سیاه و نقرهای، نقش مهمی در بهبود حالت ساده و یکنواحت کابین دارند. این ترفند در فرمان و تودریها نیز دیده میشود.
سوزوکی سوئیفت اتوماتیک، از دستهدندهی الکترونیک استفاده نمیکند؛ اما در مدلهای سفارشی، ترمز دستی دکمهای (برقی غیر اهرمی) و استارت بدون کلید (Keyless) دارد. صندلیهای این خودرو نیز تمام چرم نیستند و در بخش میانی، پارچهای هستند. این هاچبک برای دو سرنشین بلندقد روی صندلیهای ردیف اول، فضای مناسب فراهم میکند؛ اما در پشت، چندان جادار نیست. صندوق عقب ۲۶۵ لیتری سوزوکی سوئیفت هم، سفرهای طولانی بدون باربند را مشکل نشان میدهد؛ مگر با خواباندن صندلیهای ردیف دوم و استفادهی دو نفره.
پیشرانه و تجهیزات فنی سوزوکی سوئیفت
ظاهرا قرار است نسخهی هیبرید وارد ایران شود. موتور سه سیلندر ۱/۲ لیتر تنفس طبیعی، همراه محرک برقی ۳ اسب بخار ۶۰ نیوتنمتر، مجموعا ۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سوزوکی سوئیفت با گیربکس CVT وزن خالص ۹۴۰ کیلوگرم دارد و در زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این هاچبک دیفرانسیل جلو، تنها ۴ لیتر در صد کیلومتر است. نسخههای سفارشی سوزوکی سوئیفت مجهز به سیستم دو دیفرانسیل نیز وجود دارند اما فعلا قرار نیست وارد ایران شوند.
مدل غیر هیبریدی، مصرف سوخت بیشتر و شتابگیری ضعیفتر دارد. جالبتر اینکه، سوزوکی سوئیفت دوگانهسوز CNG نیز در هند تولید شده است که ۷۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. همچنین سوئیفت توربوشارژ با پیشرانهی ۱/۴ لیتری، به لطف ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتنمتر گشتاور، در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. برنامهی واردات این خودروها هنوز مشخص نیست.
قیمت سوزوکی سوئیفت در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
مدل هیبرید دنده اتوماتیک مجهز به امکانات سطح متوسط در هند، ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار قیمت دارد. بر این اساس، ادعای بعضی رسانهها مبنی بر واردات سوزوکی سوئیفت به قیمت یک تا ۱/۲ میلیارد تومان، ناشی از بیاطلاعی یا تلاش برای عوامفریبی به نظر میرسد. باتوجه به هزینههای مربوط به واردات خودروهای خارجی و نرخ فعلی دلار، برای سوزوکی سوئیفت رونمایی شده در نمایشگاه اصفهان، هزینه خرید ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان وجود خواهد داشت. حتی اگر راسا موتور، اقدام به واردات نسخههای ارزانتر، با موتور ضعیفتر و گیربکس دستی کند، پیشفروش سوزوکی سوئیفت با قیمت کمتر از ۱/۵ میلیارد تومان غیرممکن به نظر میرسد.
در بازار ایران، با بودجهی ۱/۵ میلیارد تومان، سدانهای چینی مثل آریزو ۶ و جک KMC j7 وجود دارند که با ابعاد بزرگتر نسبت به سوزوکی هاچبک و بهرهگیری از نمایندگیهای متعدد برای خدمات پس از فروش، جذابتر از سوئیفت دیده میشوند. همچنین کراساورهای صفر کیلومتر چینی مثل X55 مدیران خودرو، همقیمت ارزانترین سوزوکی وارداتی هستند.
Boss 429
۱۷ آبان ۱۴۰۳واردات واقعی ، وقتی رخ میده که واردات خودروی دست دوم به ازای هر فرد با کارت ملی آزاد بشه . اینا همش نمایش و شوآفه . هاچبک ۸۰ اسبی مونتاژ هند ۲ میلیارد . خیلی هم عالی
Sara
۱۷ آبان ۱۴۰۳سلام میشه یکی به من توضیح بده چرا خط کاپوت در بعضی مدل های جدید به این فرمه؟
همه میدانیم هیچکدوم از مدل های تولیدی با این نوع خط طراحی کاپوت زیبا نیستند پس چرا بازهم شرکت های تولیدی اصرار دارند از این نحوه طراحی استفاده کنند؟
آیا دلیل خاصی داره؟یا صرفا اقتصادی داره برای قسمت های جلو؟
ممنون
JaMsHiD-B
۱۷ آبان ۱۴۰۳سلام . تا جونشون در بیاد با این طراحیاشون
ali_x76
۱۸ آبان ۱۴۰۳فکر میکنم برای پاس کردن ایمنی عابر پیاده باشه.
کاپوت فلزیه و سپر پلاستیکی. ماشینهای قدیمیتر که کاپوت تا جلوترین قسمت خودرو میومد، با عابر هم برخورد میکرد و میتونست باعث ورود صدمه بهش بشه.
نکته دیگه اینکه هزینه تعمیرات خودرو هم کمتر میشه، درست مثل ۲۰۶ که با اولین تماس با خودروی جلویی، کاپوت نیاز به تعویض پیدا میکرد ولی توی ۲۰۶+ (به قول ایرانخودرو ۲۰۷i) این مورد هم اصلاح شده.
ALI A
۱۸ آبان ۱۴۰۳سوزوکی سوئیفت یادمه چند سال پیش قرار بود مونتاژ بشه که نشد. الانم که قدیمی شده…. 1.8 تا 2 میلیارد اصلا ارزش خرید نداره برای این ماشین قدیمی و ضعیف و اقتصادی تو دنیا…طراحی پشتش هم افتضاحه… تو وارداتی ها تا 2 میلیارد گزینه های خوبی هست تو بازار …
امیرحسین
۱۷ آبان ۱۴۰۳سلام آقای اشتری چراغ جلوش چراغ جلوی کوروت سی ۷ نیست به نظرتون فقط کوچک شده ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ آبان ۱۴۰۳اون طوری که چراغ کوروت به شاهین و تیبا ۲ هم شباهت داره
Saji
۱۷ آبان ۱۴۰۳قوای فنی تیبا
امکانات در حد x22
نما و رخ در حد ال۹۰
ابعاد در حد پراید
قیمت در حد ۴ تا ماشین بالا روهم….
جرمی کلارکسون
۱۸ آبان ۱۴۰۳🤣🤣🤣🤣
جلو پنجرش منو یاد تیلور سوئیفت انداخت که از اسمش هم مستثنا نیست🤣🤣
مرتضی مقدم
۱۷ آبان ۱۴۰۳دوستان نظری راجع به طراحی این اسطوره زیبایی و تناسب ندارن؟اطلس که سه هیچ از این سر تره.اصلا دویست و هفت وارد این بازی نمیشه.احتمالا ازرو مینی اسکی خواستن برن ولی نتونستن تعادل خودشونو حفظ کنن یکم چپه شدن
net
۱۷ آبان ۱۴۰۳کمی از مینی و تیوولی کپی کرده
مردیم از خوشی
۱۷ آبان ۱۴۰۳این طراحیش عالیه چی میگی برا خودت
این میخواسته از مینی اسکی ؟ این کجا مینی کجا
درضمن قیمت این ماشین در هند ۶۰۰۰ دلار است که از پراید هم ارزون تره به عبارت دیگه باید به جای پراید ایران پر از این ماشین ها باشد حتی با وضعیت اقتصادی بدی که داریم
silent
۱۷ آبان ۱۴۰۳این باید جای پراید 111 در ایران می بود .
Amirsh
۱۷ آبان ۱۴۰۳خیلی زشت شده
نسل قبلیش خیلی خوشگل تر بود
این یه جوریه انگار داره وا میره از هم
hosen
۱۷ آبان ۱۴۰۳مشخصات درحد پژو 206 قیمت خدا تومن
shetab-car
۱۸ آبان ۱۴۰۳به نظرم واردات وقتی تاثیر می ذاره توی بازار که مدل جدید اتومبیل هایی که قبلا اومدن بیشتر بیان نه یه ماشینی که سابقه حضور در ایران نداشته مثلا الان اگه واردات الانترا، سراتو و اپتیما و کمری جدید انجام بشه خیلی تاثیر می ذاره رو قیمت نمونه های فعلی ولی واردات یه سری ماشین مثل کیا سلتوس هیچ تاثیری نداره چون قبلا این ماشین نبوده تو ایران و از همه مهم تر مصرف کننده هیچ شناختی ازش نداره
Alireza
۱۸ آبان ۱۴۰۳پدال لطفا یکم بیشتر از بی ام وه خبر بزار . مرسی
Aref
۱۸ آبان ۱۴۰۳سایپا کوییک با کیفیت.
ارزش خرید نداره
گاس فرینگ
۱۸ آبان ۱۴۰۳قبلا هم گفته بودم که برندهای ژاپنی یک نظارت سفت و سخت روی سازوکار تولید دارن، به نظرم این چینی و هندی هم شاید در مقایسه با مدل ژاپنی مثلا اگه اون مدل A+ باشه اینا A هستن ولی چینی ها و هندی های بومی میشن C- مثلا الان سوزوکی ویتارای مونتاژ ایران خودرو خراسان میشه یک خودروی ایرانی؟ ایرانی ها فقط مثل پازل سر همش میکردن
آرین
۲۰ آبان ۱۴۰۳این بشر داره حق میگه
حسین
۱۹ آبان ۱۴۰۳فکر کنم قیمت رو اشتباه عنوان کردید. نمیشه یه هاچبک اقتصادی از سیاز و فرانکس و بالنو گرون تر باشه که!
فرشید
۱۹ آبان ۱۴۰۳حتی اگه قیمتش زیر یک میلیارد بود پژو 207 سقف شیشه ای اتوماتیک رو ترجیح میدادم. با قیمت یک میلیارد و سیصد ادعایی هم خریدار نداره چه برسه به بیشتر مگه کسی گول لوگوی ژاپنیش رو بخوره