سوزوکی سوئیفت اسپرت بخاطر ماهیت سبک وزن و قیمت مناسبش شناخته شده است؛ اما با سختتر شدن استانداردهای آلایندگی و در پیش گرفتن استراتژی الکتریکی شدن محصولات، مدل سال ۲۰۲۰ این خودرو به آخرین محصول برند ژاپنی با قوای محرکه هیبریدی تبدیل شده است.
علاوه بر پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوی بنزینی یک سیستم استارتر/ژنراتور ۴۸ ولتی نیز در دل سوئیفت اسپرت قرار گرفته است. زیر صندلی راننده نیز باتری کوچکی وجود دارد.
این یک بهروزرسانی بزرگ برای خودرویی کوچک بوده و قوای محرکه هیبریدی ملایم باعث شده اند تغییراتی در قدرت، شتاب گیری و مصرف سوخت این خودرو به وجود آید. قدرت کلی خودرو از ۱۳۸ به ۱۲۷ اسب بخار کاهش یافته اما گشتاور به ۲۳۵ نیوتون متر افزایش یافته و هماکنون در دور پایینتری قابلدستیابی است. گشتاور بیشتر ناشی از بوست الکتریکی سیستم ۴۸ ولتی است که به کاهش بار کاری پیشرانه درونسوز نیز کمک میکند.
با استفاده از تکنولوژی جدید هیبریدی و سیستم استارت/استاپ، سوزوکی میگوید این یک هاچبک داغ است که مصرف سوخت کمتر از ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد داشت. این مصرف سوخت بسیار خوب برای چنین خودرویی بوده و با توجه به تجربهای که داشتهایم احتمالا به این مصرف سوخت بسیار نزدیک خواهید بود. دستیابی به مصرف سوخت حدود ۶ لیتر در صد کیلومتر به راحتی میسر بوده و شما نیازی به رانندگی بسیار کم رمق ندارید. تا اینجا که اوضاع خوب بوده است…
حداکثر سرعت خودرو بدون تغییر در عدد ۲۱۰ کیلومتر در ساعت باقی مانده اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودرو با افزایش ۱ ثانیهای به ۹.۱ ثانیه رسیده است. یکی از دلایل این افت شتاب علاوه بر کاهش قدرت، افزایش وزن است که علتش هم سیستم هیبریدی ملایم جدید میباشد. این ترکیب را شما در یک هاچبک داغ نمیبینید.
تغییرات رخ داده در قوای محرکه را میتوان روی جاده لمس کرد. اگرچه پیشرانه ۱.۴ لیتری یاد شده همچنان مشتاق دورگیری است اما فقدان قدرت قابل توجهی دیده میشود. این خودرو فاقد آن شتاب خاصی است که از یک سوئیفت اسپرت انتظار داریم.
دیگر تفاوت بزرگ این خودرو با نسخههای استاندارد سوئیفت به احیای انرژی مربوط میشود. با برداشتن پا از روی پدال گاز بخشی از انرژی هدر رفته دوباره جذب شده و در باتری ذخیره میشود تا در زمان شتاب گیری مورد استفاده قرار گیرد.
گیربکس سوئیفت اسپرت بهترین گزینه در این کلاس نیست اما در کل دقیق بوده و نسبتهای کوتاهی دارد. پدالها هم نرم هستند. فرمان خودرو از نظر بازخورد عملکرد درخشانی ندارد اما خب آنهم سریع و دقیق است. با اینکه سوئیفت اسپرت هماکنون سنگینتر از قبل شده اما به خاطر شاسی متوازن و دقیقش سواری خوبی داشته و در دست اندازها به مشکل نمیخورد.
تنها تغییر ظاهری این خودرو هم نوشته هیبرید روی بدنه است. هاچبک سوزوکی همچنان کیت بدنه متمایز خود متشکل از دو خروجی اگزوز و حتی رینگ های ۱۷ اینچی را حفظ کرده است. خریداران میتوانند ۶ رنگ بدنه را بدون پرداخت هزینه اضافی انتخاب کنند.
در کابین نیز صندلی راننده ارتفاع کمی بیشتر نسبت به قبل دارد که دلیلش باتری زیر آن است. البته همانند بدنه تغییری در طراحی یا جنس متریال بکار رفته در کابین رخ نداده است. صندلیهای اسپرت خودرو لذتبخش هستند اما استایل کلی کابین از مد افتاده به نظر میرسد و از پلاستیکهای ارزان قیمت در آن استفاده شده است.
صفحه لمسی سوئیفت اسپرت عملکرد سریعی داشته اما ظاهر کلی و منوهای آن چنگی به دل نمیزنند. البته شما می توانید بصورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده کنید.
با قرار گرفتن باتری در زیر صندلی راننده فضای بار تغییری نکرده است. به این ترتیب این خودرو همان فضای بار نسبتا کوچک ۲۶۵ لیتری را ارائه میکند. این در حالی است که اکثر رقبا به محدوده فضای بار ۳۰۰ لیتری نزدیک شدهاند.
به عنوان بخشی از بهروزرسانیهای مدل ۲۰۲۰، میزان تجهیزات استاندارد سوئیفت اسپرت بهبود یافته و هماکنون شامل کروز کنترل تطبیقی، چراغهای جلوی LED، دوربین دنده عقب، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک پشتی، تشخیص علائم ترافیکی و… است.
افزایش تجهیزات به همراه قوای محرکه هیبریدی باعث شده اند قیمت این خودرو به رقم قابل توجه ۲۱۵۷۰ پوندی برسد. حتی پیش از افزایش قیمت نیز این نگرانی وجود داشت که سوزوکی در مقابل فورد فیستا ST رقیب چشمگیری به حساب نیاید.
سوزوکی تنها چند هزار پوند فاصله با مدل قویتر و هیجانانگیزتر فیستا ST-2 دارد.
اگر پرفورمنس اولویت اول شما ما توصیه میکنیم با پرداخت مبلغی بیشتر فیستا ST را انتخاب کنید زیرا این یک هاچبک کوچک و استثنایی است. قیمت بالای سوئیفت اسپرت و پرفورمنس بدتر آن باعث شده اند این خودرو وضعیت بغرنجی پیدا کند.
استفاده از قوای محرکه هیبریدی ملایم در سوزوکی سوئیفت اسپرت قاعدتا باید باعث کاهش هزینهها شود اما برای خرید این خودرو باید مبلغ بیشتری بپردازید. نقطه قوت همیشگی این خودرو ارزش خوب در برابر مبلغ پرداختی بوده اما حالا وضعیت متفاوتی وجود دارد و این خودرو در برابر رقیب بسیار خوبی همچون فورد فیستا ST کم میآورد.
مشخصات سوزوکی سوئیفت اسپرت ۱.۴ بوسترجت هیبرید
- قیمت: 21570 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۱.۴ لیتری هیبریدی ملایم
- قدرت/گشتاور: 127 اسب بخار/۲۳۵ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: 210 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
NAVID۰۰۹۸
۱۵ مرداد ۱۳۹۹یه زمانی قرار بود بیاد ایرانخودرو مونتاژ بشه که نشد که بشه ، همون زمانی که گرند ویتارو را میخریدیم ۱۵۰ میلیون و حالا حدود یک میلیارد ? .
امیر
۱۵ مرداد ۱۳۹۹کاش میومد ایران البته با قیمت عادلانه مثل بقیه کشورها لااقل جوونامون یه ماشین خوشگل سوار بشن
قیمت بالاش بعد ها تو قابلیت اطمینان و کم خرجیش مشخص میشه
ماشین ژاپنی بعد ۱۰۰ هزارتا کارکرد انگار تازه آب بندی میشه
ارشیاsvj
۱۵ مرداد ۱۳۹۹این اصلا هرچیزی هست جز اسپرت!!!
محمد
۱۵ مرداد ۱۳۹۹خیلی نمیشه بهش گفت اسپرت
مهدی موتورز
۱۵ مرداد ۱۳۹۹۴ سیلندر ۱.۴ لیتری هیبریدی ملایم
ببخشید یه توضیح میدید ملایم ینی چی؟
ینی تمرکز رو سکوته؟
بهنام
۱۵ مرداد ۱۳۹۹سیستم هیبرید ملایم مشابه سیستم هیبرید است و در آن پیشرانهی الکتریکی در زمان نیاز خودرو به قدرت بیشتر با پیشرانهی احتراق داخلی همکاری می کند. این سیستم عموماً از کوچکترین باتریها استفاده میکند و به تنهایی نیز نمیتواند با باتریها کار کند. البته شما از مزیتهای کاهش مصرف سوخت بهره مند میشوید و انرژیای که معمولاً در هنگان ترمز گیری هدر میرود میتواند به الکتریسیته تبدیل شده و در باتریها ذخیره شود و در هنگام نیاز به سیستم رانندگی وارد گردد.
هادی 8 سیلندر
۱۶ مرداد ۱۳۹۹چه موقع مثلا به کمک موتور میاد ؟
یعنی دنده یک برقیه بقیه دنده ها فقط بنزینی ؟
بهنام
۱۶ مرداد ۱۳۹۹بیشتر در زمان شتاب گیری
ارشیاsvj
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ساده ترین توضیح ینی موتور برقی رو نمیشه بدونه موتور بنزینی روشن کرد
حالت تمام الکتریکی روش معنی نداره
سروش فرخ نژاد
۱۵ مرداد ۱۳۹۹بی صبرانه منتظر نسل جدید سوزوکی کیزاشی هستم
بی ریا
۱۵ مرداد ۱۳۹۹موفقیت سوزوکی بیشتر در زمینه موتورسیکلت هاشه که یه تیم همیشه آماده هم توی موتو جی پی داره ، مخصوصا هایابوسا سلطان درگ
پارسا عشق ماشین
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ماشین خوبی ولی نمی دونم چرا خبر سوزوکی دیگه نمیاد اصلا یک شرکت بی صداست و همینطور فروش میکنه
" Swedish Arrogant Tiger"
۱۵ مرداد ۱۳۹۹هاچبک داغ؟!!
زیزیگولو
۱۵ مرداد ۱۳۹۹یه هاچ بک جمعو جور که از محبوبیت خوبی برخورداره و البته فروش تقریباً خوبیم تو جهان داشته