سوزوکی با خودروی کوچک شهری ایگنس، به کلاس مینی کراساوورها وارد شده است اما آیا بهاندازهٔ رنو توئینگو خوب است؟
سوزوکی در ساخت خودروهای کوچک پیشینهٔ پرباری دارد پس جای تعجب نیست که یک خودروی شهری جدید برای جلب خریداران جدید معرفی کند. ایگنس نشانههای خودروهای کراساوور را گرفته است و از ویژگیهای دلپذیر آن ارتفاع سواری بالاتر نسبت به دیگر خودروهای شهری سگمنت A است. بااینحال ایگنس تنهای خودروی شهریای نیست که ویژگی متفاوتی دارد چراکه در سوی دیگر رنو توئینگو قرار گرفته که از طرح موتورعقب استفاده میکند. پس کدامیک از این کوچولوهای نامتعارف در این نبرد پیروز خواهد شد؟
شروع رقابت
سوزوکی ایگنس
نقاط مثبت: عملکرد قوی، فضای داخلی بزرگ و کاربردی، تجهیزات استاندارد زیاد
نقاط منفی: تعلیق خشک، امتیاز یورو انکپ ضعیف، تولید دیاکسید کربن زیاد
پس از یک دههٔ غیبت، سوزوکی ایگنس بازگشته است. بااینحال درحالیکه نسل قبلی این خودرو طراحی جعبهای شکلی مشابه MPVهای کاربردی آن دوران داشت، نسل جدید مشابه جدیدترین کراساوورهای امروزی طراحی شده است. این بدان معنا است که ایگنس در این مقایسه چشمنوازتر از رقیب خود است خصوصاً هنگامیکه مانند نمونهٔ مورد آزمایش ما رنگ نارنجی شعلهای متالیک ۴۶۵ پوندی برای آن سفارش داده شود. دیگر ویژگیهای ظاهری برجستهٔ این ماشین ریلهای نقرهای روی سقف استاندارد و رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی مشکی براق هستند. همچنین طیف گستردهای از آپشنهای سفارشی و شخصیسازی برای ایگنس ارائه شده است مانند برچسبهای روی بدنه و سقف مشکیرنگ.
سوزوکی اما تلاش کرده که به همان اندازهٔ طراحی بیرونی، کابین ایگنس را هم جذاب و عالی ارائه کند. ارائهٔ رنگی مشابه رنگ بدنه در داخل خودرو فضای شادی را ایجاد کرده درحالیکه تجهیزات استاندارد آن نیز بسیار زیاد است بهگونهای که تمامی مدلهای ایگنس به بلوتوث، ناوبری و دیلایتهای LED مجهز شدهاند. در زیر این ظاهر شبه کراساوور، پلتفرم مدل بزرگتر بالنو قرار گرفته است اما ایگنس تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری بنزینی عرضه میشود. البته این موتور در دو نسخهٔ معمولی یا مجهز به سیستم هیبریدی خفیف SHVS قابل خریداری است. برای انتقال نیروی موتور هم دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ نیمه اتوماتیک AMT قابل انتخاب است درحالیکه در بالاترین تیپ که SZ5 نام دارد، میتوان سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم سفارش داد.
موتور تنفس طبیعی چهار سیلندر این خودرو ۹۰ اسب بخار قدرت دارد که برای وزن خالص ۸۵۵ کیلوگرمی آن کافی به نظر میرسد؛ بنابراین ایگنس بر روی جاده خودرویی بانشاط احساس میشود و در تنها ۹.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند که ۱.۹ ثانیه سریعتر از رنو است اما ۲.۵ ثانیه بیشتر از زمان اعلامی سوزوکی است. در دنیای واقعی، ایگنس عملکرد دلچسبی ارائه میکند و هیچ مشکلی نخواهید داشت اگر با آن در ترافیک گیر کنید. این احساس اشتیاق توسط گیربکس پنج سرعته که تعویض دندهای باروح ارائه میکند افزایش میابد. این خودرو همچنین پالایش مناسبی داشته و هرچند در هنگام حرکت با سرعتهای بالا نمیتوان گفت بهطور کامل صدای موتور به گوش نمیرسد اما این صدا به حدی نیست که راننده را آزرده کند.
اما سوزوکی ایگنس سیستم تعلیق خشکی دارد که این یعنی در این زمینه کاملاً با توئینگو همخوانی ندارد، خصوصاً در سرعتهای پایینتر که ناراحت بوده و ناهمواریهای مسیر را به کابین انتقال میدهد. بااینحال در جادههای صاف ایگنس احساس اطمینان بیشتری دارد. فرمان اما فاقد احساس است ولی روان و دقیق است که به ارائهٔ رانندگی راحت در شهرها کمک میکند.
نظر آزمایشکنندگان
اطلاعاتی-سرگرمی: سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو صفحهنمایش بزرگ و گرافیک مناسبی دارد و ویژگیهای بسیار مفیدی را در خود جای داده است.
اتصال: در جلوی دستهدنده یک خروجی برق ۱۲ ولت و یک پورت USB تعبیه شده است.
متریال: از جنس پلاستیک محکم و بادوام است که طراحی خوبی هم دارد. همچنین در تیپ SZ5 فرمان چرمی نیز ارائه میشود.
رنو توئینگو
نقاط مثبت: موتور قدرتمند، دایرهٔ چرخش کم، آپشنهای شخصیسازی زیاد
نقاط منفی: صندوق بار کوچک، فضای داخلی کمتر در مقایسه با رقبا، تجهیزات استاندارد کم
با طراحی جسورانه، پکیج هوشمندانه و هزینههای نگهداری پایین، نسل نخست رنو توئینگو هنگامیکه در سال ۱۹۹۳ معرفی شد به رهبر و پیشرو کلاس خودروهای کوچک تبدیل گردید. بااینحال نسل دوم توئینگو که در سال ۲۰۰۷ رونمایی گردید نتوانست راه نسل اول را ادامه دهد و مثل قبل نظر خریداران را به خود جلب نکرد. به همین دلیل رنو در نسل سوم توئینگو که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد راهی جسورانه را در پیش گرفت. این خودرو که توسط همکاری مشترک با شرکت اسمارت ساخته شده است، برخلاف نسلهای قبلی از طرح موتورعقب-محور عقب استفاده میکند و لاستیکهای پهنتر عقب آن سرنخی ظاهری از این ویژگی فنی را نشان میدهند.
همانند سوزوکی، در رنو توئینگو هم تعدادی آپشنهای سفارشیسازی وجود دارد مانند نمونهٔ مورد آزمایش ما که مجهز به یک پکیج Personality با قیمت ۲۰۰ پوند است و شامل برچسبهای بیرونی و تریم قرمزرنگ در جلوپنجره، آینههای جانبی و زههای روی درها میشود. همچنین در این پکیج فضای داخلی خودرو نیز مشابه بیرون با ارائهٔ رنگ قرمز متضاد در داشبورد، غربیلک فرمان و دور دریچههای تهویه ارتقاء پیدا میکند. در سراسر کابین توئینگو متریال باکیفیت مناسب و معقولی استفاده شده است اما تجهیزات کمتری نسبت به سوزوکی در آن وجود دارد و پنجرههای عقب آنکه بهجای پایین آمدن به سمت بیرون باز میشوند کمی احساس ارزانقیمت بودن دارد.
تمامی نسخههای توئینگو با یک پیشرانهٔ سه سیلندر ۰.۹ لیتری عرضه میشوند که در نسخهٔ تنفس طبیعی ۷۰ اسب بخار و در نسخهٔ توربوشارژ ۹۰ اسب بخار قدرت دارد و نمونهٔ مورد آزمایش ما هم از نوع توربو است. با وجود قدرت یکسان با ایگنس، توئینگو در شتاب صفرتاصد نزدیک به دو ثانیه کُندتر است اما به دلیل برخورداری از ۱۵ نیوتن متر گشتاور بیشتر، در آزمایش زمان رسیدن از سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت، ۳.۶ ثانیه سریعتر از سوزوکی عمل کرد.
اما تفاوت این دو خودروی کوچک به همینجا ختم نمیشود چراکه در توئینگو تأخیر توربو وجود دارد و نیروی آن بهصورت یکنواخت و روان ارائه نمیشود درحالیکه این ضعف با عملکرد کمدقتتر گیربکس پنج سرعتۀ دستی خودرو تشدید میشود؛ اما از سوی دیگر ترمزهای توئینگو قدرتمندتر هستند بهگونهای که آنرا از سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت طی ۴۶.۱ متر متوقف میسازد که بهتر از مسافت ۵۰.۴ متری ایگنس است. همچنین رفتار توئینگو مانند خودروهای شهری معمولی است و حتی در زمان ترمز گیریهای شدید، آرامش خود را از دست نمیدهد و طرح موتورعقب آن نیز مشکلی ایجاد نمیکند؛ اما لاستیکهای جلوی باریک ممکن است کمی لغزش داشته باشند.
نظر آزمایشکنندگان
اطلاعاتی-سرگرمی: سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن R-Link است که از طریق یک صفحهنمایش هفت اینچی لمسی ارائه میشود و بهصورت استاندارد مجهز به رادیو FM و بلوتوث است اما ناوبری نیز بهصورت سفارشی با پرداخت ۶۰۰ پوند ارائه میگردد.
طراحی: بهکارگیری تریم رنگارنگ در کابین موجب ایجاد فضایی روشن شده است که البته این ویژگی بخشی از پکیج سفارشی Personality است.
کیفیت متریال: در داخل ماشین ترکیبی از رنگهای روش و متریال خوب بکار رفته که لذتبخش است اما دورسنج موتور در آن وجود ندارد.
نتیجه
مقام اول سوزوکی ایگنس
ایگنس با طراحی تهاجمی خود بهتازگی به کلاس شلوغ خودروهای شهری وارد شده است. هرچند این خودرو دینامیک و خصوصاً سواری راحت اشکودا سیتیگو را ندارد اما ترکیبی است از تطبیقپذیری، تجهیزات زیاد، عملکرد قوی و ارزش بالا که آنرا در این رقابت جلوتر از توئینگو قرار میدهد. هرچند که سفارش پکیج ایمنی آپشنال برای آن ضروری به نظر میرسد.
مقام دوم رنو توئینگو
اگر شما بیشتر در شهر تردد میکنید، خودروی زیرک و جمعوجور رنو توئینگو گزینهٔ مناسبی خواهد بود. هرچند این ماشین عملکردی به مناسبی ایگنس در جادهها ندارد اما هنوز هم توانا است. بااینحال توئینگو در این رقابت نه در کارایی به ایگنس میرسد نه در سطح تجهیزات.
مشخصات فنی
سوزوکی ایگنس | رنو توئینگو | |
قیمت | ۱۱,۴۹۹ پوند | ۱۲,۰۵۵ پوند |
پیشرانه | ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر | ۰.۹ لیتری ۳ سیلندر توربو |
قدرت | ۹۰ اسب بخار | ۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۰ نیوتن متر | ۱۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | پنج سرعته دستی | پنج سرعته دستی |
محور محرک | جلو | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۹.۳ ثانیه | ۱۱.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر در ساعت | ۱۶۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۴۴ لیتر | ۵.۱۳ لیتر |
منبع: AutoExpress
sina
۲۷ بهمن ۱۳۹۵به نام خدا
سوزوکی
و من الله توفیق
امیرحسین (Lion26)
۲۷ بهمن ۱۳۹۵عشق من، رنو. از هر نظر، مخصوصا رخش نسبت به سوزوکی.
Just France and Japan.
فرامرز
۲۸ بهمن ۱۳۹۵پشت ایگنیس تو زشتی دست کمی از ساندروهای نسل قبل که تو ایران به فروش میره یا محصولات سانگ یانگ نداره
ace
۲۷ بهمن ۱۳۹۵رنو توئینگو نازنازی تره. محور عقب هم هست. با این وجود مصرف سوختش کمتره.
فرزاد
۲۷ بهمن ۱۳۹۵احتمالا دوستان وارد کننده و سرهم کننده فردا روز سوزوکی رو بیارن به عنوان کراس اوور بفروشن ملت همیشه در صحنه هم تو ثبت نام رکورد بشکنن…
ONE MAN ARMY
۲۷ بهمن ۱۳۹۵مگه دایره چرخش کم چیز خوبیه که نقاط مثبت رنو زده؟
بوی توطئه میاد.:دی
Mahdi DODGE
۲۷ بهمن ۱۳۹۵شما اول در مورد دایره چرخش یه تحقیق کن خودت متوجه میشی چرا جز نکته مثبت زده
عقب سوزوکی زشته
هر چه بگن سوزوکی بهتر باشه اما رنو توئینگو بیشتر به دل میشینه
احسان
۲۸ بهمن ۱۳۹۵برای یک خودروی شهری کوچک بله یک نکته خیلی مهمه
یاسین
۲۷ بهمن ۱۳۹۵هر دو ماشین های خوبین به نظرم به نسبت تویینگو شیک تره در حالی که ایگنیس کاربردی تره اینجا انتخاب کاملا سلیقه ایه یه چیزی که تو این سگمنت مهمه راحتیه که تویینگو توش بهتر عمل میکنه
h112
۲۸ بهمن ۱۳۹۵سوزوکی…
چون بهتره…
یاسین
۲۸ بهمن ۱۳۹۵نه لزوما سوزوکی و رنو هردو برند های خوب و قابل قبولین اگه بحث برند باشه تازه بخصوص که رنو متخصص هاچبک های کوچیک شهریه تازه وقتی اسم رنو میاد باید کنارش اسم نیسان هم بیاد چون ماشین های گروه رنو نیسان روح یکسان دارن
سوزوکی هم برند ژاپنیه که در ساخت ماشین های اقتصادی حرف زیادی برای گفتن داره هر برندی مزایا ومعایب و توانایی هایی داره جمله سوزوکی چون بهتره جمله دنیای خودروسازی مدرن نیست هر ماشینی در جایگاه خودش قابل تامل و بررسیه
فرشاد سجادیان
۲۷ بهمن ۱۳۹۵ماشین کوچیک فقط اسمارت ?
carbonado aventador
۲۷ بهمن ۱۳۹۵لذتی که آدم از این ماشینای کوچیک و جمع و جور دارن هایپرکاری کار ها ندارند
علیرضا میرزایی
۲۸ بهمن ۱۳۹۵شیشه های عقب دستی؟؟؟؟؟عجب!!! تاحالا فکر میکردم فقط ایرانخودرو و سایپا تو این عصر شیشه دستی میزنن!!!!
جم کنین بابا
سیاوش
۳۰ بهمن ۱۳۹۵به نظرم مصرف سوخت رو کمتر از اینه