همانطور که پیشتر هم گفته شد بزرگترین خودروساز کشورمان در پی ساخت و ورود سه مدل از سوزوکی به نامهای سلریو، سیاز و سوئیفت میباشد. چندی پیش در مورد خودروی سلریو متنی را تقدیمتان نمودم اما در این قسمت سعی میکنم که تا اندازهای شما را با سدان سیاز آشنا نمایم، خودرویی که کماکان بهایی برایش تعیین نشده ولی برخی از سایتهای داخلی ارقامی حولوحوش ۱۰۰ میلیون تومان را برای آن ذکر نمودند که دراینباره هم باید منتظر ماند و دید.
مدل سیاز از جدیدترین محصولات سوزوکی به شمار میآید و از اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی در گردونه تولید قرار گرفت. این سدان کوچک با نام ALIVIO در بازار چین ارائه شده و جانشین مدل محبوب SX4 در بازارهای آسیا و آمریکای لاتین و آفریقا گردیده است. در حال حاضر هم این خودرو تنها در دو نقطه از این عالم تولید میشود یکی از آنها شرکت ماروتی هند است و دیگری چانگان چین. مدل مربوط به کشورمان نیز از معبر هندوستان وارد میگردد. سوزوکی سیاز با دو پیشرانه متفاوت دیزلی و بنزینی عرضه میشود. پیشرانههای بنزینی آن هم از دو تیپ مختلف بوده و هردویشان نیز ۴ سیلندر هستند. این دو، سری K و G نام دارند، سری K از ۱.۴ لیتر حجم برخوردار است و سری G که منحصراً در بازار چین ارائه میگردد از حجمی معادل ۱.۶ لیتر. پیشرانه دیزلی آن که ساخت شرکت فیات است نسخهای ۴ سیلندر بوده و از حجمی معادل ۱.۳ لیتر بهره میبرد. نمونهای که قرار است وارد ایران وارد شود از پیشرانه سری K بهرهمند است. چندی پیش نسخه ۱.۴ لیتری این خودرو توسط کارشناسان سایت «AUTODEALER» آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار گرفت که در اینجا چکیدهای از آن را تقدیمتان میکنم.زندگی مملو از شگفتیهای غیرمنتظره است. سوزوکی سیاز هم قطعاً از آن دست توفیقات اجباری است که نصیبمان شد. ما هم نیز بهنوبه خود پوسته سخت آن را شکافته و لایه تحتانی و پنهان آن را برملا نمودیم.
اخیراً کمپانی ژاپنی سوزوکی توانسته است وجهه و اعتبار درخوری را از بابت ارائه مدلهای متعدد سواری در شعبات محلی خود کسب کند. درست بهمانند قطعات یک پازل که در کنار یکدیگر جای میگیرند، آخرین نسخه سدان این خودروساز نیز در مکانی مابین سوزوکی سوئیفت DZIRE و مدل ممتازتر کیزاشی، جای میگیرد. این مدل که سیاز نام دارد عناصری از هر دو خودرو را در DNA خویش به ارث برده است. با این وجود و روی هم رفته، سوزوکی سیاز نه ظاهر و نه حسی از یک خودروی اقتصادی را القاء نمیکند. در طراحی خارجی این خودرو شواهدی چند وجود دارد که آن را از این باب کمی بالاتر از رقبایش قرار میدهد.
بی هیچ شک و شبههای مهمترین بخش در یک خودرو فضای جلوپنجره آن است و دپارتمان طراحی سوزوکی هم از این بابت خریداران خود را مأیوس نمیسازد، طرح جسورانه جلوپنجره آن که از خطوط افقی بهره میبرد با یک ورودی هوا که از طرحی اسپرتی برخوردار و در زیر آن جای گرفته، تکمیل میگردد و اینها همه به هوزینگ های چراغهای مه شکن (سپر جلو) آن ختم میگردد که در این بخش هم از خطوط و زوایای اسپرتی به نحو گستردهای بهرهگیری شده است. در نیمرخ کناری این خودرو از خطوط نرم و ملایمی استفاده شده و از علم آئرودینامیک هم در این جهت مدد گرفته شده است. طرح کناری این خودرو با رینگهای ۱۶ اینچی آن جفت میگردد (این سایز از رینگ در تیپ GLX به صورت استاندارد وجود دارد) و از این رو نمایی موزونی را برای آن مهیا نموده است. از دیدگاه شخصی، چراغهای عقب این خودرو که از خطوط و زوایای قدیمی و منسوخی بهره میبرند نمایی زشت و ناشیانه را برایش فراهم نمودند. عمده تمرکز سوزوکی در کابین این خودرو، در وهله نخست، بر خصائصی همچون راحتی و فضا بوده است. در تیپ GLX این خودرو احساسی از راحتی آدمی را فرا میگیرد که این امر ناشی از بهکارگیری پوششهای چرمی خالص و مرغوب در آن است. رنگ استفاده شده در کابین هم از نوع مشکی و خاکستری بوده که به همراه نواری نقرهای فام، جلوهای ظریف، جذاب و گیرا را برای آن فراهم نموده است. پوشش چرمی صندلیها در تیپ GLX این خودرو به صورت استاندارد ارائه میشود. اخیراً کاربری آسان تجهیزات در داخل کابین یک خودرو به امری بدیهی و ملموس درآمده و سوزوکی هم از این لحاظ بههیچوجه شما را ناامید نمیسازد. از سیستم تهویه مطبوع گرفته تا سیستم رادیو و کروز کنترل و هر چیزی که در این کابین وجود دارد، بهراحتی برای رانندگان آن قابل دسترس است. برای آنکه در این میان توازنی هم برقرار شود یک انتقاد هرچند کوچک هم بر مجموعه این تجهیزات، وارد است. چنانچه نیمنگاهی به مکان کنترلرهای سیستم صوتی آن که بر روی فرمانش نصب گردیده بیاندازیم آن را شبیه به مدل اسپلش خواهیم یافت. تمامی کنترلر های سیستم صوتی در سوزوکی سیاز در سمت چپ فرمان جای گرفته و تا اندازهای شلوغ و درهم است و موجبات ناراحتی و رنجش راننده را در ترافیکهای سخت فراهم میکند و مضاف بر آن، باعث برخورد دست او با جعبهدنده نیز میگردد (هنگام کار با کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان). از لحاظ عملکرد، این خودرو بیش از آنچه که انتظار میرود را در اختیارتان میگذارد، پیشرانه ۱.۴ لیتری آن توانی معادل ۷۰ کیلووات (۹۱ اسببخار) را در دور نسبتاً بالای ۶۰۰۰ دور در دقیقه برای آن فراهم نموده و گشتاوری معادل ۱۳۰ نیوتنمتر راهم در مواقع مورد نیاز به آن تحویل میدهد. سوزوکی مدعی است که این نومولود از مصرف سوختی معادل ۵.۴ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت برخوردار است. یک شیوه آسان جهت دستیابی به رقم صحیح مصرف سوخت، رانندگی به مدت یک هفته در جادهها و ترافیک شهری است که در این مورد هم عددی که ما بدان دست یافتیم ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر مسافت بود. داوری نهایی
سوزوکی سیاز یک خودروی بسیار خوب در ازای بهای پرداختی است و در بسیاری جهات هم از مدلهای رقیب خود پیشی میگیرد. در خودروی مذکور، توجهات زیادی به جزییات بیرونی و علیالخصوص فضای درونی آن مبذول شده که حسی مناسب و فضای فراوانی را برای سرنشینانش مهیا میکند. سوزوکی سیاز یک خودروی کامل برای خانوادههای کوچک است و از فضای پای بیشتری هم برای سرنشینان عقب خود، حتی نسبت به برخی از خودروهای لوکس بازار، بهره میبرد و صندوقعقب آن نیز میتواند ۴۹۵ لیتر بار و اثاثیه را در خود جای دهد. از حق نباید گذشت که سوزوکی با ارائه این مدل به بخشهای بالایی بازار چنگ انداخته و هر آنچه را که از یک سدان کوچک انتظار میرود و حتی بیش از آن را، در این خودرو ارائه داده است. مشخصات فنی (نمونه ۱.۴ لیتری، سری K)
حجم موتور: ۱۳۷۳ سیسی
توان: ۹۱ اسببخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۳۰ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۴ ثانیه (نمونه اتوماتیک)
حداکثر سرعت: ۱۶۴ کیلومتر بر ساعت (نمونه اتوماتیک)
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
ترمز عقب: کاسهای
نوع جعبهدنده: ۵ دنده دستی – ۴ دنده خودکار
طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۹۰/۱۷۳۰/۱۴۸۵
فاصله بین دو محور: ۲۶۵۰ میلیمتر
وزن: ۱۰۱۰ کیلوگرم (نمونه ۱.۴ لیتری)
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۹۵/۶۵ R 16
حجم باک: ۴۳ لیتر
گنجایش صندوق بار: ۵۱۰ لیتر (نمونه هندی)
2 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم ترمز کمکی BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
کمربندهای ایمنی سهنقطهای
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم ورود بدون کلید
دکمه START/STOP
صفحه نمایشگر لمسی
سنسور پارک عقب
دوربین دید عقب
کانالهای هوا برای سرنشینان پشتی
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX و اتصالات بلوتوث
لامپهای مه شکن جلو
سوکت برقی 12V
نگهدارنده عینک
و… قیمت
در آفریقای جنوبی: ۱۷۹,۹۰۰ الی ۲۱۴,۹۰۰ راند (۱۳,۸۰۰ الی ۱۶,۴۰۰ دلار، پیشرانه ۱.۴ لیتری)
در هندوستان: ۷۱۷,۰۰۰ الی ۹۵۹,۰۰۰ روپیه (۱۰,۷۰۰ الی ۱۴,۳۰۰ دلار، پیشرانه ۱.۴ لیتری)
علیرضا CAR
۲۶ شهریور ۱۳۹۴این میخواد جایگزین کیزاشی بشه چقدر زشته کیزاشی از این سرتره.
اشکان
۲۸ شهریور ۱۳۹۴واقعا تا کی باید این وضعیت ادامه داشته باشه *** و زورگویی تا چه حد قیمتش به نسبت هندوستان و آفریقای جنوبی تقریبا” 2 برابر شده تو ایران 100 میلیون مگه کم پولیه آخه چرا بعضیا اینقدر زور میگن واقعا” لیاقت مردم ما اینه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از هند و آفریقای جنوبی هم بد بخت تریم به لطف مدیران زورگو و ***از دست اینا ملت به کی پناه بیارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
۱۴ فروردین ۱۳۹۵متاسفم که بگم لیاقت مردم ایران حتی کمتر از اینهاست. مردمی که ذره ای احترام به حقوق همدیگر قایل نیستن. مردمی که ساعت مفید کاریشون 20 دقیقه در روز هست. مردمی که فرهنگ درست رانندگی رو بلد نیستن و سالی 17000 کشته در تصادفات داریم. خیر آقا اشکان باید قبول کرد که خیلی راه داریم تا ماشین خوب سوار بشیم.
نابرده رنج گنج میسر نمیشود
AMIR
۲۸ شهریور ۱۳۹۴اینم که پرایده
علی
۳ اسفند ۱۳۹۴ن دیگه ما جوونای قدیم نیستیم ک با احساس تصمیم بگیریم و ازمون سو استفاده کنن ما با فکر و منطق تصمیم میگیریم…
اگه باهامون عادلانه رفتار کنن ماهم بهشون احترام میذاریم اما ن اگه مث گذشته بخوان کلاه بذارن سر ملت و…ما یجوری تحریمشون میکنیم ک امریکا هم نتونه لنگشو اجرا کنه!!!!
یکاری میکنیم ک به پامون بیوفتن!!!!
ما جووونای قرن 21 هستیم و عمرا زور تو کتمون نمیره آره ه ه ه.
اسمم علی فامیلیم مروتی .دوباره امضااااااء
علیرضاcar
۱۵ فروردین ۱۳۹۵این ماشین با این حجم موتور فقط فقط 70 م یعنی هم قیمت پیکانتو ام جی 3 میراژو تقریبا جیلی اگه این قیمت بدن خوب فروش میکنه ولی من اگه صد میلیون داشتم میرفتم کرولا جدید یا یاریس جدیداکسنت یا دست دوم النترا را میخریدم.
جواد
۱۹ آبان ۱۳۹۶ترمز عقب کاسه ای