این همهچیز سوزوکی است! یک خودروی کی، یا ون یا تراک یا آنچه که قبلاً به عنوان Carry خوانده میشد. این خودرو اندکی بزرگتر از یک اسمارت بوده اما فضای داخلی زیادی دارد؛ و سوزوکی تعداد بسیار زیادی از آنها را در بازار ژاپن به فروش میرساند.
در واقع تنها در این کشور که بازار اصلی مینی ون سوزوکی است، بیش از ۳ میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رسیده است. این میزان فروش شامل همه نوع مدل با هر نوع فرم بدنهای است که برای اولین بار از سال ۱۹۶۴ معرفی شدهاند.
البته همین حالا فروش سه میلیون دستگاهی باعث نمیشود که مینی ون سوزوکی در میان پرفروشترین خودروهای جهان قرار بگیرد. تویوتا بیش از ۴۰ میلیون دستگاه از کرولا را تقریباً از همان زمان تاکنون به فروش رسانده است. ولی باید گفت کرولا طیف مشتریان و جذابیت وسیعتری داشته و این آمار در سراسر جهان به دست آمده است.
اما برای مثال در نظر داشته باشید که پورشه تنها یک میلیون دستگاه ۹۱۱ به فروش رسانده است. مرکوری هرگز این میزان فروش را برای گرند مارکیس (محبوبترین خودروی این برند) در کل تاریخش تجربه نکرده است. ولوو هم با سری ۲۰۰، لندروور با دیفندر، لینکلن با خودروی تاون و اسمارت با فورتو به این رکورد نزدیک نشدهاند؛ و همهی این خودروها جزو محبوبترین محصولات برندهای یاد شده بودهاند.
موضوع مهمتر و احساسبرانگیزتر چگونگی افزایش میزان تولید سوزوکی در خلال این سالهاست. رسیدن به رکورد تولید یک میلیون دستگاه از این مینی ون ۲۷ سال (از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۱) طول کشیده اما تنها ۱۵ سال بعد رکورد تولید دو میلیون دستگاه ثبت شده و حالا نیز در مدتزمانی بسیار کوتاهتر رکورد سه میلیونی گزارش شده است. با این سرعت تولید سوزوکی هماکنون پرفروشترین خودروساز بازار ژاپن مخصوصاً در کلاس خودروهای تجاری سبک است. شاید سوزوکی در آینده بازار خودروهای آمریکای شمالی را ترک کند اما هنوز هم بازیگری بزرگ در ژاپن به شمار میرود.
me84
۵ تیر ۱۳۹۷.
خیلی خیلی این کلاس رو دوست دارم. بشدت هم برای تهران و شهرهای بزرگ مناسبن.
اندازه کوچیک دارن اما خیلی جادارن.
یه مدل سوزوکی رو یه بار سوار شدم نمیدونم چه مدلی بود دقیقا مثل یه ون بود اما خیلی کوچیکتر و ارتفاع بلندی داشت و عرض کم و 6 تا صندلی داشت. جلوش هم 4 تا چراغ مستطیلی داشت. جالب اینکه 2 دف بود. مالکش میگفت دو سیلندره و مصرفش خیلی کمه. باور کنین با همون اندازه کوچیکش میشد در حد یه وانت پراید بهش بار زد.
بنظرم الان برای شهرای بزرگ و شلوغ باید این ماشینا فرهنگ سازی بشن نه کراس اوور.
سام
۵ تیر ۱۳۹۷خودروی جالبی است و برای ترافیک شهرهای بزرگ خیلی کارساز می باشد.البته طرح بدنه آن زیاد عامه پسند نیست.
رها
۵ تیر ۱۳۹۷ایران خودرو همینو بیاره اینجا در انواع و اقسام مونتاژ کنه خیلی بهتر از وانت پرایده. کیفیت و کم مصرفی و زیبایی و قابل اطمینانه. برای شهرهایی مث تهران به نظر می رسه بایستی به فکر کی کارها بود. کوچک و جادار هم هستند. من که دوسش دارم. چطوره ایررررانی:؟؟؟
Sami
۱۹ مهر ۱۴۰۳من یه دونه دارم میخوام بفروشم اش
NAVID۰۰۹۸
۵ تیر ۱۳۹۷من هم دوست دارم این ماشینای نُقلی و کاربردی رو ، اما اول فرهنگ درست روندنشو بیارن ، بعد ماشینو .
روز اول که بیاد تو ایران با این عرض کم ماشین و لاستیکای کوچیکش ، با این مدل رانندگی ، سبقت و سرعت غیر مجاز بیشترشون توسط رانندگان دلیر ایرانی چپ میکنه .
یا مثلاً بیارن و تو طرح ترافیک تهران اَزَش استفاده بشه و نه خارج از شهر تا آسیبی به کسی وارد نشه .
حسین
۵ تیر ۱۳۹۷خیلی قشنگه
جالبه تقریبا دو سال قبل استانبول رفته بودیم با دوستان اونجا وزن زیاد دیدیم
اولش یکم مسخره میکردیم چرا به جای این ماشینا بنز یا بی ام و نمیخرن که قیمتشم تقریبا یکیه
یا تو تهران چندبار تاکسی ونهای فولکس واگن کدی دیده بودم و تو دلم مسخره میکردم این همه پول میدن ون میخرن خب میرفتی تویوتا کرولا میخریدی با همون قیمت
ولی کم کم متوجه شدم که ون کاربردی تر و بهتره
کسی که نمیتونه هم ون داشته باشه هم بی ام و ون بخره براش بهتره
جالبیش اینه فولکس واگن کدی که از نزدیکم دیدم راحت صندلیهاش جدا میشه و به حالت ون برا بارگیری در میاد به راحتی میشه یه تخت با طول دو متر رو جا کرد
ولی واقعا جاش خالیه اینجا
حالا فولکس واگن کدی نشد داچیا داکر که میشه خرید. یکی از اشناهای دورمون ون دلیکا داره و تا الان داره استفاده میکنه گرچه چندسالیه به خرج افتاده ولی خرجش طوریه که درامدو هزینه هاش یر به یره
قسمت خوب ماجرا اینه که تقریبا هرکی تو فامیل و اشنا جایی بخواد بره زنگ میزنیم به ایشون و ونو اجاره میکنیم به مقداری که به توافق برسیم. تو این تقریبا ده سال از اجاره نشینی در اومد خداروشکر و تونست تو یه محله نسبتا خوب مشهد یک اپارتمان بخره
عید نوروز تو دورهمی جمع شده بودیم میگفت اگه دلیکا رو بخواد بفروشه و ماشین نو بخره دوباره یه ون میخره هم خانوادگیه هم میشه بار برد و صندلی ها رو جدا کرد هم مصرفش نسبتا خوبه
قیمت فروش داکر تو ترکیه فکر کنم صد و بیست میلیون باشه اگه نرخ بالاتر نره
بعد یه چیزی اینه که تو ترکیه کسانی که ون رو برا شرکتشون میخرن تا باهاش کار کنن مالیات بیست درصدی رو معاف میشن تا وقتی که ماشین به اسم خود شرکته و برا پول دراوردن استفاده میکنن