چند وقت پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تسلا خواهان ادغام با دیگر خودروسازان است. طبق آن، ایلان ماسک، مدیر و مؤسس این شرکت آمریکایی اذعان کرد: “ما مسلماً نمیخواهیم در تصاحب کمپانی دیگری رویکرد تهاجمی داشته باشیم، اما اگر شرکتی تمایل به ادغام با تسلا داشته باشد، دراینباره با آنها گفتگو خواهیم کرد”.
خب اینجا سؤالاتی ذهن را درگیر میکند؛ مانند اینکه «چرا تسلا دراینباره رویکردی منفعل اتخاذ کرده؟» و «اصلاً چرا ایلان به فکر ادغام افتاد؟»
خب اجازه بدهید مقدماتی را اینجا بیان کنم. ارزش بازار تسلا در زمان نوشتن این مقاله در حدود ۶۵۰ میلیارد دلار است که نزدیک به ۲۵٪ آن در اختیار مؤسس آن یعنی ماسک است. برای مقایسه، تویوتا که جزو دو اَبَرکمپانی پرفروش دنیای خودروسازی است، ۲۱۵ میلیارد دلار ارزش دارد.
اما آیا واقعاً تسلا ۳ برابر تویوتا میارزد؟ قطعاً اینطور نیست.
سال گذشته درآمد تسلا ۳۱.۵۳۶ میلیارد دلار و درآمد تویوتا ۲۴۱.۵۳۵ میلیارد دلار بود و این یعنی ۷.۷ برابر درآمد بیشتر از تسلا.
در مبحث مالکیت، ارزش داراییهای تسلا ۵۲ میلیارد و تویوتا ۴۸۰ میلیارد دلار شامل تمام کارخانهها، ساختمانها، حق اختراع، فناوری باتریها و نرمافزارها و ارزش برند بوده که یعنی تسلا با اغماض ۱۱٪ نسبت به تویوتا دارایی دارد.
علاوه بر این تصویری که ماسک از آینده تسلا نمایش میدهد، تنها منحصر به خلاقیت او نیست؛ شرکتهای تکنولوژی و خودروسازی و جوینتونچرها، انحصار درآمدهای خلاقانه تسلا را خواهند شکست.
برسیم به پاسخ به سؤالات بالا. از این اطلاعات مشخص است که سهامداران تسلا میتوانند در یک شب صاحب تویوتا و فولکسواگن و چند شرکت دیگر شوند؛ فرض محال کنیم که تویوتا ادغام را بپذیرد، در این صورت شرکت آکیو تویودا، که خود یک کمپانی مادر تخصصی است، با تسلا ترکیب شده و از این بابت تسلا حق استفاده و مدیریت فناوریهای ثبت شده به نام تویوتا و درآمد سرشار کارخانههای بسیار آن را خواهد یافت و در مقابل چه چیزی عاید سهامداران تویوتا خواهد شد؟ تعدادی کارخانه که به تعداد انگشتان یک دست نمیرسد، یک میلیارد دلار بیتکوین و مقدار زیادی بدهی.
برنده این معامله قطعاً ایلان ماسک زیرک خواهد بود که پس از ادغام، سهام حبابی خود را نقد کرده و به نورالینک، اسپیس x و سولار سیتی خواهد برد. ولی بازنده حتماً تویوتاست که پس از ترکیدن حباب تسلا بهسختی متضرر میشود.
البته ماسک باهوش بهخوبی میداند که هیچ شرکتی حاضر به گول خوردن نمیشود چونکه تنها او نیست که تاریخ میداند. بنابراین رویکرد منفعل را جایگزین رویکرد تهاجمی کرد.
مشابه این، حدود ۲۰ سال پیش برای تایم وارنر AOL اتفاق افتاد.
دو شرکت AOL و تایم وارنر در سال ۲۰۰۰ با یکدیگر ادغام شده و با این کار بزرگترین شرکت رسانهای جهان را تشکیل دادند اما بهزودی مشخص شد که این ادغام بزرگ که از یک شرکت سنتى (تایم وارنر) و یک شرکت مدرن (AOL) صورت گرفته بود چندان موفقیتآمیز نبود.
در سال ۱۹۹۹ ارزش AOL تا ۶۰۰۰ درصد رشد کرد و ارزش آن به ۱۶۴ میلیون دلار رسید، سهام آن در دنیا بهطور بیسابقهای خریدار داشت. کارمندان اصلی AOL دائماً متذکر میشدند که ما یک شرکت مملو از فوق ستارهها هستیم!!!
اما در ابتدای سال ۲۰۰۱ زمانی که شرکت با غول رسانهای بنام Time warner ادغام شد اتفاقی جادویی افتاد. رؤیایی که استیو کیس مؤسس AOL در یک زمان کوتاه پیشبینی کرده بود، یعنی شرکت تازه ادغام شده بهزودی از جنرال الکتریک که بزرگترین شرکت دنیا بود پیشی خواهد گرفت، با شکست روبرو شد.
در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ شرکت AOL تایم وارنر بهشدت متضرر شد و عمده سهامداران آن بهشدت ناراضى شدند.
در اثر این افت شدید، برخى از مدیران درجه یک این شرکت چون جرالد لوین و استیو کیس از سمت خود کنارهگیری کردند و اختلافاتى نیز در هیئتمدیره آن بروز کرد. ازجمله تد ترنر بزرگترین سهامدار شرکت AOL تایم وارنر و بنیان گدار CNN نیز پس از کنارهگیری از سمت نایبرئیسی این شرکت، عمده سهام خود را بهعنوان اعتراض با قیمت ناچیزى فروخت.
نویسنده: آرین (twt: ronin27th)
MOS
۱۵ خرداد ۱۴۰۰حتی حبابی بودن سهام تسلا رو که اکثر سایت ها از bbc گرفته تا insideEVs و….. دربارش مقاله نوشتن رو قبول نداره
حتما اینام دژمن تسلا هستن و چشم دیدن پیشرفت های تسلا رو ندارن!
Elmiraj
۱۵ خرداد ۱۴۰۰اون لینک bbc و inside evs را بزار ببینیم…
محمد رستمی نژاد
۱۵ خرداد ۱۴۰۰چرا وقتی میسوزین ، اینقدر سعی بر ماست مالی دارید!؟
خُب بسوزید!
مازیار
۱۵ خرداد ۱۴۰۰عجیبه واقعا
خوشبختانه هیچکدوم از تسلا فن ها هیچ جوابی بهتون نمیدن و من میبینم که حتی دیسلایک هم نمیدن و درواقع اصلا بحساب نمیارن اما شما همچنان با جملاتی مطلقا فاقد مفهوم مفید ادامه میدید
کمی عزت نفس هم بد نیست دوست من
آقای پدال لطفا حذف نکنید
محمد رستمی نژاد
۱۶ خرداد ۱۴۰۰جواب نمیدن چون جوابی ندارن!
یه بار هم ماست مالی کردن پَتَشون رو ریختم!
UNAS
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ارزش بازار به زبان ساده یعنی چی ؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ خرداد ۱۴۰۰من از همون روز اول از تسلا خوشم نمیومد،هنوزم نمیاد،تنها کاری که کرده اومده تکنولوژی برقی رو با بهونه حفاظت از محیط زیست کرده تو ذهن بقیه کار هرروزشم شده متهم کردن ماشین های درون سوز به اینکه آلاینده هستن! و یا همش بحث سهام یا بیت کوینشه!😂😂
این مطلب یکی از بهترین ها بود توی این مطالب اخیر،خط به خطشو اسکرین شات گرفتم،دم آقای آرین هم گرم👌🌹🙏
نظرات گوهربار تسلا فن ها هم که دیگه سنگ تمومه برای این مطلب! تازه نمیدونم چی شده دیگه مثل قبل کامنتای علمی با کلی مسئله دیگه نمیدن،فقط بحث بی ارزش بودن مطلب شده! عجب! وقتی جای حرفی باقی نمونه خب دیگه میشه همین!
AHMET 2002
۱۵ خرداد ۱۴۰۰#حق
برقیه جارو برقی
۱۵ خرداد ۱۴۰۰افرین بر ارین خان
بسیار زیبا جالب و جذاب
احسنت
بهنام
۱۵ خرداد ۱۴۰۰تویوتا غول بی ادعا
RezaRs
۱۵ خرداد ۱۴۰۰بسه باوا ۸۰ کاممت سرو کله زدن رو ماشینایی که ندارید
به تسلا هیتر ترین این سایت مدل s بدین ذوق میکنه به بنزینی هیتر ترین آدم این سایتم یه m5 بدین همینطور بسه خداییش
Shahpoor
۱۵ خرداد ۱۴۰۰مرسی آرین، تحلیل منطقی از علاقه ماسک به ادغام نوشتی
آرین
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ممنون از لطف همه دوستان