تسلا

استفاده تسلا از دوربین بجای رادار در سیستم اتوپایلوت

تسلا اعلام کرد پرفروش‌ترین محصولاتش یعنی مدل ۳ و مدل Y دیگر با رادار تولید نشده و بجای آن با سیستم مبتنی بر دوربین عرضه خواهند شد. این سیستم با نام تسلا ویژن معرفی شده و به‌صورت یکپارچه در خودروهای بازار آمریکای شمالی نصب خواهد شد.

این شرکت می‌گوید برای اولین بار است که خودروهای تسلا به‌صورت کامل به بازخورد دوربین تکیه می‌کنند تا ویژگی‌هایی همچون اتوپایلوت، تغییر لاین حرکتی و حتی خودران کامل را ارائه نمایند.

حذف حسگرهای رادار رو به جلو از چنین محصولات پرطرفداری یک تصمیم قابل‌توجه است. اکثر خودروسازان برای دیدن اشیا در سرعت‌های بالا از رادار استفاده می‌کنند. رادار همچنین در شرایط آب و هوایی نامساعد و دید کم کمک‌حال راننده است.

البته ایلان ماسک مدیرعامل تسلا رابطه خوبی با حسگرهای غیرضروری در گذشته نداشته و تکنولوژی لیدار را به عنوان مأموریت احمقانه خطاب کرده است. ماسک مدت‌های زیادی است که از سیستم‌های مبتنی بر دید برای خودروهای خودران حمایت کرده است. این سیستم‌ها شامل دوربین‌ها و حسگرهای اولتراسونیک هستند.

با این وجود استفاده از تسلا ویژن در ابتدا برخی چالش‌ها را در پی خواهد داشت. تسلا گفته برخی از ویژگی‌های اتوپایلوت برای مدت محدودی غیرفعال خواهند بود. برای مثال فرمان‌پذیری خودکار تنها تا حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت عمل خواهد کرد. دیگر ویژگی‌های خودران همچون حالت احضار هوشمند و هشدار خروج از مسیر اضطراری شاید تا مدتی غیرفعال باشند.

گفته شده تمامی ویژگی‌های دیگر اتوپایلوت به‌صورت عادی عمل خواهند کرد و به‌روزرسانی‌های از راه دور نیز باعث دسترسی کامل به این سیستم در هفته‌های آتی خواهد شد. البته تسلا تاریخ دقیقی را برای این موضوع اعلام نکرده است.

اما چرا تسلا مدل ۳ و Y برای این کار انتخاب شده‌اند؟ تسلا می‌گوید دلیل این کار به فروش بالاتر آن‌ها مربوط می‌شود. این برند معتقد است فروش بالا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حجم بزرگی از داده‌های واقعی را در زمان کوتاه‌تری تحلیل کنند. گفته می‌شود این حرکت باعث سرعت بخشیدن به فرایند نصب تسلا ویژن در دیگر محصولات تسلا خواهد شد.

تسلا همچنان به آگاه‌سازی مشتریان درباره اتوپایلوت و همچنین پکیج خودران کامل ۱۰ هزار دلاری ادامه داده و می‌گوید باید در زمان فعال بودن این سیستم به جاده توجه کنند.

حذف حسگرهای رادار همچنین ادعاهای ماسک درباره تعهد این خودروساز به خودران کامل بدون کمک حسگرهای لیدار را تائید می‌کند.

البته با تکیه کامل تسلا به دوربین‌ها شاهد یک قدم مهم رو به جلو برای محصولات و مالکان هستیم. اینکه تصمیم تسلا در جهت درستی بوده یا خیر را زمان مشخص خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. ناخدا

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (365 ديدگاه)

    خودرو داره به یه چیز عجیب الخلقه تبدیل میشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. מקסימיליאן, רק מקלארן.ماکسیمیلیان، فقط مکلارن

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (646 ديدگاه)

      بهتر است بگوییم :«خبیث الخلقه❗».

    2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      عجیب الخلقه نیست فقط تبدیل شدن به یه لپ تاپ،قبلنا ماشین ها ماشین بودن،همه چی مکانیکی بود اما الان افتضاحه،یه قسمت خراب بشه دیگه ماشین نابوده…

  2. محمد مختاری آذر

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    به نظرم اگه خودرو جلو رو نشون بده آلارم بده دیگه اونوقت اصلا رانندگی نمیشه لذتش از بین میره
    باید یک فکری به این حال کرد

    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      تسلا چیزی نداره که ازش لذت برد،همش باتری و پلاستیک با چند تا کامپیوتره….

      موافقم 2
      مخالفم 2
  3. ممد ژانگولر

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    آیا میدانسته اید یکی از شرایط اتو پایلت تسلا که در دفترچه user gude امده حداقل هفته ایی یکبار باید ماشینتون کارواش بشه؟!! و کثیفی و گل و لایی میتونه از دقت اتو پایلت کم کنه ؟!!! من هم تازه فهمیدم اما صد حیف پول ثبت نامم برنمیگرده ?
    ایلان ماسک خیلی نامردی اینارو زودتر نمیگی

    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      ?

  4. (JONATHAN (TESLA

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (302 ديدگاه)

    مدت ها پیش این خبر هارو گفتم
    چیز جدید اینکه
    تسلا سیستم تنظیم اینه های اتوماتیک که چشم هارو دنبال میکنن برای تنظیم رو ثبت کرده
    همچنین سیستم تهویه مطبوع هوشمند که با پیگیری وضعیت آب و هوا
    دمای داخل ماشین رو تنظیم می‌کنه
    هم از دیگر سیستم های ثبت شده اخیر تسلا هستش

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. RezaRs

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      جاناتان یک سوال داشتم بنده اطلاع چندانی از سیستم های خودران ندارم
      الان دوربین گذاشتند یعنی دیگه لیدار نیست ؟ و این همون fsd یه یا فرق داره به توضیحی اگه باز بدین ممنون

      1. (JONATHAN (TESLA

        ۸ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (302 ديدگاه)

        FSD مخفف full self drive هست
        سیستم رانندگی خودکار
        پکیج sfd تسلا شامل هوش مصنوعی و
        دوربین دیداری میشه
        که جایگزین سیستم قبلی معروف به اتوپایلت
        که شامل هوش مصنوعی و حسگر های رادار میشه
        دیگر شرکت ها نمیتونن هوش مصنوعی توسعه بدن برای همین ترجیح میدن از جی پی اس و لیدار استفاده کنن
        که خب واقعا قابل رقابت با هوش مصنوعی نیست

        1. RezaRs

          ۸ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1612 ديدگاه)

          نه میکم مثلا رادار بذاری بعد هدایت کننده ییستم هوش مصنوعی باشه لیدار محسوبه؟
          یعنی میشه رادار گذاشت و لیدار نبود ؟ یا حتما برای اینکه لیدار نباشیم بایستی دوربین بگذاریم

        2. Elmiraj

          ۸ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (3188 ديدگاه)

          RezaRs @
          لیدار و رادار های کنونی هر دو تک-bit هستن و توان پشتیبانی از هوش مصنوعی را ندارن ، دید این دو ( لیدار و رادار ) به قدری ساده و ابتدایی هست که برای اجرای خودران روی آن ها کل مسیر قبلی را باید سانت به سانت اسکن کرد و جالبتر اینکه هر گونه تغییر ثانویه در آن مسیر باعث بروز خطا در آن سیستم خودران میشه چون آن تغییر در اسکن قبلی موجود نبوده .
          .
          اما دوربین ها چند-bit هستن و امکان دید واقعی را همانند چشم انسان فراهم می‌کنن ، در خودروهای تسلا ۸ دوربین پیشرفته کار گذاشته شده که دیدی ۳۶۰ درجه را تا شعاع ۲۰۰ متر فراهم می‌کنند ، این دوربین ها همانند چشم انسان اطلاعات دریافتی را به پردازنده خودران (چیپ HW.3 ) ارسال می‌کنند و این پردازنده با استفاده از شبکه عصبی داخلی (یعنی هوش مصنوعی AI ) تصمیم میگیره که ماشین را به بهترین شیوه ممکن ( چندین برابر بهتر از انسان ) در مسیر هدایت کنه .

          موافقم 2
          مخالفم 1
        3. RezaRs

          ۸ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1612 ديدگاه)

          @elmiraj ممنون از توضیحات تکمیلی تون

        4. کیانوش

          ۲۵ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (826 ديدگاه)

          سیستم خودران بدون هوش مصنوعی غیر ممکنه پس بقیه شرکت ها هم هوش مصنوعی توسعه مسدن نمیدونم چرا اینقدر تسلا رو گنده میکنید همین الان بهترین سیستم خودران مال جنرال موتورزه اولترا کروز سطح سه تسلا هنوز سطح دو ولی مرسدس و جنرال موتورز سطح سه دارن ارائه میدن دوربین رادار یا لیدار همشون یک وظیفه دارن که شرایط مسیر رو به پردازده خودرو ارائه بدن و پردازنده با کمک هوش مصنوعی واکنش رو به مسیر تعیین میکنه

      2. (JONATHAN (TESLA

        ۸ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (302 ديدگاه)

        لیدار از طول موج های لیزی
        و رادار از طول موج های رادیویی استفاده می‌کنه
        و این دو چیز متفاوت هستن
        و برای اسکن محیط و توانایی دیداری استفاده میشن
        استفاده از دوربین و قدرت هوش مصنوعی برای تحلیل تصاویر راهی بود که تسلا انتخاب کرد و موفق هم شد
        رادار و لیدار از یک خانواده هستن
        دوربین و هوش مصنوعی هم راه حل متفاوت

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. RezaRs

          ۸ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1612 ديدگاه)

          البته موفق هم شد کمی حای بحث داره و باید صبر کنیم تا نتایجو ببینیم بهتر بود میگفتید تا اینجا موفق شده
          مانا و بدور از گزند

        2. کیانوش

          ۲۵ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (826 ديدگاه)

          اشتباه گرفتی رادار و دوربین و لیدار سه تاشون شرایط مسیر رو به پردازنده ارائه میدن و کامپیوتر با کمک هوش مصنوعی تعیین میکنه که خودرو چیکار کنه بعضی ها از سه تاشون استفاده میکن بعضی ها از دو تا و الان تسلا به خاطر پول از تسلا 3 و تسلا وای رادار رو حذف کرده ولی هنوز رو اس و ایکس هست اگه رادار مشکل داره پس باید از اونا هم حذفش کرد نمیشه فقط به دوربین تکیه کرد خیلی خطرناکه حتی چشم ما هم بعضی وقتا خطا میکنه چه برسه به دوربین های چند مگا پیکسلی هرچقدر حسگرها بیشتر باشه و پردازنده قوی تر باشه سیستم مطمئن تره ولی تسلا واسه مدل های پرفروشش و ارزونش اومده رادار رو حذف کرده در صورتی که بقیه خودرو ساز ها حتی بعضی هاشون از دو تا پردازنده استفاده میکنن به صورت همزمان که اگر هر دو سیستم یک واکنش رو نسبت به محیط تعیین کرده اون واکنش رو انجام بده و اگر نتیجه فرق داشته به راننده هشدار بده که موقعیت عادی نیست

  5. Erfan

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (241 ديدگاه)

    خیلی این اعمال تسلا مشکوکه
    وقتی همه شرکت ها دارن روی لیدار کار میکنن و با همون حسگر های بطور عمده مادون قرمز همین کار رو با دقت و کیفیت مناسب انجام میده نباید شک کرد که تسلا بیشتر به دنیال پیدا کردن کنترل رو جنبه های مختلف زندگی مشتریانش نیست؟
    من از چینی ها خوشم نمیاد ولی حتی میشه گفت اونا شاید درباره جاسوسی تسلا راس گفته باشن ?

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. מקסימיליאן, רק מקלארן.ماکسیمیلیان، فقط مکلارن

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (646 ديدگاه)

      هر دو جاسوس هستند برای اینکه همدیگر روسفید کنند ، خودشون را میکوبانند.
      بگذریم

      اقای عرفان ، اگر میشود لطف کنید به بنده درخواست دوستی ارسال کنید ، نظراتتان واقعیست نه متعصبانه!

      1. Erfan

        ۸ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (241 ديدگاه)

        حتمن ?

        1. מקסימיליאן, רק מקלארן.ماکسیمیلیان، فقط مکلارن

          ۸ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (646 ديدگاه)

          سپاس گزارم از مهربانی شما?

    2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      اتفاقا دیشب شبکه ایران اینترنشنال درمورد هک و جاسوسی سیستم های اطلاعاتی تسلا میگفت! اون مجریه که اسمش نادر سلطانپور هست میگفت که امکان داره گیگافکتوری های تسلا توی چین این کارو انجام بدن که باعث دردسر برای صاحبان تسلا میشه!
      تسلا گندش دراومده دیگه خیلی رو اعصابه…

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Erfan

        ۸ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (241 ديدگاه)

        کاملا مشخصه
        تسلا آخرش هم با خراب کردن اسمش بخاطر این کارا طرفداراش رو از دست میده البته بجز بعضی از تسلا فن ها که کلا تو کار قبول بعضی از واقعیات نیستند.

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۸ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (4617 ديدگاه)

          درود ?

    3. کیانوش

      ۲۵ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (826 ديدگاه)

      ببین الان اکثر خودرو ساز ها حداقل از دو تا حسگر واسه تشخیص جاده و محیط استفاده میکنن البته به غیر از جی پی اس که همه دارن بعصی ها هم از سه تا یعنی هم دوربین هن رادار که با انواج رادیویی شعاع خیلی بیشتری رو نسبت به دوربین تشخیص میده و هم با لیدار که با لیزر همون کار رادار رو انجام میده اما دقیق تر تسلا هم تا الن همینطور بود اما الان میگه رادار و لیدار بی خودیه ولی دروغ میگه چون هزینه رادار و لیدار از دوربین خیلی بیشتره اومده واسه تسلا 3 و تسلا وای که خودو های پرفروش و ارزونشه رادار و لیدار رو حذف کرده و بازم قیمت اتوپایلتش رو گرون تر هم کرده دوازده هزار دلار با اینکه مثلا کادیلاک که اولترا کروز رو داره و فعلا بهترین سیستم خودران و سطح سه هم هست برعکس تسلا که سطح دو قیمت اپشن خودرانش پنج هزار دلاره یا فورد سه هزاره فکر کنم اونا هم از دوربین و هم از رادار و لیدار هم استفاده میکنن .دوربین به تنهایی خیلی ریسکش بالاست حتی چشم ما هم خیلی وقت ها دچار خطای دید میشه اما رادار و لیدار موقعیت تما اشیای اطراف خودرو رو حتی تو سرعت خیلی بالا هم خیلی دقیق تعیین میکنه بدن اینکه از اب و هوا یا روز و شب تاثیر بگیره اما دوربین نه .بهترین کاره اینه که واسه خودروهای گرون از سه تاش استفاده بشه و ارزون ها دوتاش اما فقط دوربین عاقلانه نیست

  6. AHMET 2002

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    خب انگیزش چی بوده؟
    قیمت پایین تر؟ که بعید میدونم اصلا پایین تر باشه

    1. Erfan

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (241 ديدگاه)

      دقیقا بنظر من نکته اش همینه که احتمالا حتی قیمت تمام شده رو بیشتر هم میکنه در حالی که هیچ دلیل مشخصی برای این کارشون وجود نداره.

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. (JONATHAN (TESLA

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (302 ديدگاه)

      قیمت پایین تر فقط بخشی از هدف هستش
      سیستم های لیدار فاقط پتانسیل کافی برای توسعه سیستم خودران کامل هستن
      هوش مصنوعی و یادگیری ماشین چیزی نیست که
      جای اون رو سیستم های اسکن محیط بتونن بگیرن

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. AHMET 2002

        ۸ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1465 ديدگاه)

        ??

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. مانی

        ۹ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        انگار چیزی به شما دیکته شده باشه و شما تکرار میکنی‌
        کی‌ گفته اگه ماشین لیدار داشته باشه پس هوش مصنوعی نمیتونه داشته باشه
        در کنار دوربین از لیدار هم استفاده کنه
        تسلا لیدار رو حذف کرده ولی‌ پولش رو نه

    3. کیانوش

      ۲۵ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (826 ديدگاه)

      ببین عزیر قبلا هم دوربین داشت هم رادار اما الان اومده تو خودروهای پرفروشش رادار رو حذف کرده قطعا به خاطر سود ولی بازم قیمت اتوپایلتش رو گرون تر کرده دوازده هزار دلار چه واسه مدل اس که هموزم رادار داره چه واسه مدل 3 که الان فقط دوربین داره میگه رادار به درد نمیخوره ولی هنوزم تو مدل اس و ایکس داره ازش استفاده میکنه رادار و لیدار خیلی از دوربین به تنهایی مطمئن ترن دوربین از اب و هوا یا شب و روز یا سرعت خیلی بالا تاثیر میگیره اما رادار و لیدار نه تحت هر شرایطی دقتش رو حفظ میکنه کادیلاک خودرانش پنج هزار دلاره سطح 3 از رادار و لیدار و دوربین با هم استفاده میکنه تسلا خودرانش دوازده هزار دلاره سطح 2 فقط از دوربین استفاده میکنه
      واقعا درک نمیکنم با چه منطقی الان مردم تسلا میگیرن خودروی برقی میخوان مدل های بهتر از تسلا الان تو بازار حالا شاد شتابشون ی ثانیه کمتر از تسلا اس باشه که واسه کسی که میخواد سدان بگیره یا شاسی بلند بگیره مهم نیست اطلا خودروی برقی بخوای پر شتاب رانندگی کنی شعاع حرکتیش نصف میشه خودروهای دیگه با نصف قیمت تسلا هم طراحی خارجی بهتری دارن هم کابین واقعی نه کابین مسخره تسلا و اینکه سیستم های خودران کادیلاک و فورد با قیمت خیلی کمتر و یک لول بالاتر نیازی هم نیست دستت رو فرمون باشه مثل تسلا

  7. Amirreza

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2733 ديدگاه)

    من تو فکرم که اگه ماشینا دیگه بدون فرمون شدن و همه چی بر عهده ماشین بود ، از اونجایی که ماشینای خودران کسیو زیر نمیگیرن اگر یکی بیاد برای ک….م ریزی جلوی ماشینت وایسه تکون نخوره چه اتفاقی میفته؟?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا