برندهای خودرویی چندین سال است که با یکدیگر رقابت فشردهای دارند و طی این سالها شاهد مسخره کردن و طعنه زدن به یکدیگر بودهایم. البته از آنجایی که هر روز بر محبوبیت تسلا افزوده میشود، این شرکت به چیزی بیشتر از یک برند خودرویی تبدیل شده و در واقع بیشتر وضعیت خاص خود را ایجاد میکند.
به همین خاطر است که هماکنون تقریباً همه خودروسازان دنبالهروی تسلا بوده و میخواهند محصولاتی الکتریکی تولید کنند. برندهایی همچون فولکسواگن، فورد و جنرال موتورز برای رقابت با تسلا نیازمند اثبات این موضوع به خریداران هستند که محصولات الکتریکی بهتری تولید میکنند. بجای تلاشهای زیادی برای تولید محصولی بهتر نسبت به تسلا، برخی برندها راه سادهتری را انتخاب کرده و آنهم اشاره به نقاط ضعف تسلاست.
خودروسازان و اصحاب رسانه میدانند که تسلا بخش بازاریابی و تبلیغات ندارد و این برند به ندرت خود را درگیر تصحیح اخبار نادرست میکند. همچنین ایلان ماسک چندین سال است که از توئیتر برای انتشار نظرات و سخنان خود استفاده میکند و قطعاً او نیز به قدر کافی دیگران را مسخره کرده است.
اما با تمامی این تفاسیر، اکثر کامنت های اخیر ماسک به تحسین سایر برندها اختصاص داشته است. او از توئیتر برای تحقیر رقبا، حداقل در صنعت خودرو استفاده نمیکند. البته ماسک از فضای مجازی و رسانهها برای ارتقای برند تسلا حداکثر استفاده را کرده است. به همین خاطر است که خودروسازان رقیب تلاشهای زیادی برای به رخ کشیدن محصولات خود میکنند و درعینحال به عموم مردم نشان میدهند که چرا محصولات تسلا خوب نیستند.
اخیراً ویدئویی جالب در تیکتاک منتشر شده که اگرچه ما چیزی از آن نمیفهمیم اما در ترجمه آن آمده است که فولکسواگن در مراسم رونمایی و تحویل ID.4 در چین زمان را از دست نداده و تسلا را به خاطر کاهش چندباره قیمت، حذف پشت آمپرها، صندلیهای ناراحت، ناوبری نه چندان خوب و… مسخره کرده است.
At ID.4 debut/delivery event on March 20th in China, VW wasted no time trolling Tesla for multiple price reductions, removal of front instrument cluster, uncomfortable seats, unfriendly UI, navigation, etc. Competition is coming w/ condescending posture 🤣 pic.twitter.com/93fPhWbAyH
— Ray4Tesla⚡️🚘☀️🔋 (@ray4tesla) March 23, 2021
درست همانند وضعیتی که برای تسلا در چین به وجود آمده، فولکسواگن نیز هماکنون با طیفی از مصرفکنندگان ناراحت روبروست که صدایشان درباره مشکلات خودروهای خود درآمده است. یکی از مشکلات به اینترفیس کاربری فولکس مربوط میشود که از زمان تحویل ID.3 و ID.4 با مشکلات زیادی مواجه بوده است.
شاید تسلا درسهای ارزشمندی در چین آموخته باشد و ارتباطات خود با دولت و مقامات محلی را بهبود بخشیده باشد. همچنین این شرکت وضعیت سرویس محصولاتش را گسترش داده و بهبود بخشیده است. از آنجایی که خودروسازان مطرح در حال دنبال کردن روش تسلا هستند و درعینحال از این برند انتقاد میکنند، شاید آنها بخواهند نگاهی دقیقتر به وضعیت تسلا در چین داشته و از مشکلات آتی خود جلوگیری کنند.
واضح است که تسلا برندی بینقص نیست اما تقریباً تمامی رقبای این برند نیز با مشکلات مشابهی که تسلا در سالهای گذشته تجربه کرده دستوپنجه نرم میکنند. آتشسوزیها، مشکلات اینترفیس کاربری، مشکلات تولید، تأخیرها، شعاع حرکتی کم نسبت به ادعاها، سرعت پایین شارژ و… جزو این مشکلات هستند.
بهتر است در چنین صنعت پرمخاطره و خبرسازی تا زمانی که از عدم وجود مشکلات در خودروهای خود مطمئن نشدهاید رقبا را مسخره نکنید…
Milad
۱۷ تیر ۱۴۰۰دیگ به دیگ میگه روت سیاه
خودروساز ها بخوان یا نخوان تسلا مانند اپل شده نوآوری و ابتکار اون انجام میده بعد بقیه خودروسازها مسخرش می کنن و در آخر خودشون سعی میکن مثل اون بسازن مثل قضیه اپل که یه چیزی به محصولاتش اضافه میکنه یا برمیداره اول سایر برندها میکوبنش بعد یکی دو ماه خودشون اسکی میرن
Waffen ss
۱۷ تیر ۱۴۰۰دوست عزیز با شما مخالفم چون تمام نو آوری های هر شرکت الکتریکی سازی به شرکت های تامین کننده و سازنده باطری و …. مربوط میشه و خود شرکت دخالتی نداره همون طور که یکی از دوستان گفته بودن
KASTECH
۱۷ تیر ۱۴۰۰اگر اینطور بود پاناسونیک قبل از تسلا ماشین میساخت.بهترین مواد اولیه و ابزار باعث نمیشه غذای شما عالی بشه چون قبلش لازمه سر آشپز باشید!
سورنا
۱۷ تیر ۱۴۰۰قبل از حرف زدن بهتره یه کم فکر کنیم و یه کوچولو تحقیق
بله تمام مراحل ساخت رو شرکت های دیکه انجام میدن ولی طراحی و فناوری و … برای شرکت اصلی هست
مثل گوشی که مثلا طراحی cpu اون با شرکت اصلی هست ولی تولید اون توسط مثلا چین
Waffen ss
۱۷ تیر ۱۴۰۰بله تا حدودی ولی خب ساخت خودرو نیاز به سرمایه های کلان داره پس این مثال درست نیست
اگه مثال به تمسخر باشه که تسلا حد و مرز هارو زیر پا له کرده از مسخره کردن مردم با کیفیت محصولات و برند ها با یه سری توییت ها
بهزاد
۱۷ تیر ۱۴۰۰سورنا جان مشکل و بحث ما سر همین کلمه ی فن آوری هست که ما با برخی کاربران محترم پدال داشتیم.
اونقدر گفتیم که دیگه فکر کنم کاربران با دیدن مکررات حالشون بد میشه اما یک مثال کوچک میزنم؛
اصولا مصرف کننده یا تحلیل گران چه واقعی چه پشت مانیتور و… نمیاد منبع فن آوری را بررسی کنه چون اخبار مربوط به اون کمه و یک نوع رابطه بین تولید کننده و تامین کننده ست.
مثلا یک خودرو از یک کمپانی معرفی میشه و در توضیحات و وصفش میاد میگه گیربکس این مدل ۱۰ سرعته و دو کلاجه و سرعت تعویض دنده ۶۰ میلی ثانیه ست و دارای کمک فنر های تطبیقی با نوع رانندگیه و دارای سیستم توربو بدون لگ و سکته ست و ترمزهایی که تا دمای ۱۲۰۰ درجه تحمل میکنه و طول ترمز گیریش از مدل قبلیش ۵ متر کمتره و سیستم پایش ایمنیش هم به سطح سه رسیده و سیستم صوتی با ۲۰ بلندگو و سه بعدی و موارد زیادی که سازنده در تعریف مشخصات و عملکرد عنوان میکنه.
حالا همگی این مشخصات به نام سازنده ی نهایی خودرو ثبت میشه اما در واقعیت وقتی دنبال میکنیم میبینیم گیربکس ساخت ZF کمک ها ساخت مثلا دلفی ، سیستم توربو ساخت میتسوبیشی ، سیستم ترمز برمبو ، سیستم ایمنی و کمک راننده ساخت کانتنینتال و سیستم صوتی ساخت مثلا بوز.
زاویه ما با دوستان سر همین موارده، چیزهایی که به تامین کننده مربوطه به نام برند مورد علاقه نزنیم و در صنعت خودرو به هیچ وجه انحصار گرایی وجود نداره و هر شرکتی میتونه از آخرین فن آوری ها استفاده کنه.
هر صنعت روند و پیچیدگی های مختص خودشو داره و به هیچ عنوان صنعت موبایل و الکترونیک و نرم افزار مشابه خودرو نیست و به هر گفته و پیش بینی نمیشه بسنده کرد کما اینکه در زمان معرفی گوشی و تبلت هوشمند میگفتن صنعت گیم ایکس باکس و پلی استیشن بساطشون جمع میشه که در عمل اینگونه نشد و اونها به رشدشون ادامه دادند.
تامین کننده ها خودشون مرکز توسعه و طراحی دارند و برندهایی که ما میبینیم قرار نیست همه ی قطعات رو خودشون بسازن و این امر توسط تامین کننده ها انجام میشه.
Elmiraj
۱۷ تیر ۱۴۰۰پس صفر تا صد آیفون ها را فاکسکان و پگاترون انجام دادن و اپل نقش هویج و داشته…!!!!
بهزاد
۱۷ تیر ۱۴۰۰باز شما صنعت موبایل رو با خودرو مقایسه کردید بابا دست خوش!
حالا که داری خودتو مسخره میکنی چندتا چیز بهت یاد میدم برای اینکه کاربران با این پیده ها آشنا بشن ، البته که خیلی ها شناختن!
آیفون ۱۲ دل و روده اش اینجوریه؛
سنسور بایونیک ساخت میکرون تکنولوژی
حافظه ناند فلش ساخت kioxia
LTE ساخت کوالکام
مودم کوالکام
تقویت کننده صوتی یکپارچه ساخت AVAGO
صفحه نمایش ساخت سامسونگ
سنسور دوربین ساخت سونی
لنز ساخت یک شرکت تایوانی
باتری catl چین
چیپ مدیریت پاور دوربین تگزاس اینسترومنت
چیپ مدیریت باتری ST میکروالکترونیک
شارژر وایرلس st میکروالکترونیک
شارژ فیزیکی ساخت تگزاس اینسترومنت
تقویت کننده ی مونو ساخت Cirrus Logic
گیرنده آنتن ساخت Skyworks
چیپ اختصاصی اپل ساخت TSMC که این مورد طراحی خودشه.
بلوتوث و وای فای ساخت murata
و چندین قطعه ی دیگر که در مجموع تکمیل کننده ی یک دیوایس هستند و تامین کننده ها برای اینکه جزو شرکای برندها باشند یا باقی بمونند مجبورا در حوزه ی تخصصی بهترین هارو با قیمت مناسب بسازند و اینجا در روز روشن و با این حجم از اطلاعات که موجوده یک یا چند نفر میخوان ثابت کنن همگی توسط یک شرکت انجام میگیره!
Elmiraj
۱۷ تیر ۱۴۰۰طراحی همه اون اجزایی که گفتی تماماً برای اپله ، و شرکتی هایی که نام بردی فقط تامین کننده اون قطعات برای اپل اند….
اونا هیچ دخالتی در طراحی اون قطعات نداشتن و فقط اون قطعات را برای اپل ساختن .
.
طراحی و تولید زمین تا آسمون با هم فرق دارن
بهزاد
۱۷ تیر ۱۴۰۰گل پسر مودم 5G کوالکام sdx55m یک قطعه ست که در ده ها مدل گوشی استفاده میشه یا سایر قطعات که دارای شماره و مشخصات هستند که در بسیاری از پرچم داران و گوشی های رده بالا به کار رفته اند.
این گونه پافشاری نشان از بی اطلاعی داره و برای چندمین بار میگم شما از روابط صنعتی و روندی که داره بی اطلاعید.
اینگونه اخبار به مزاج شما خوش نمیاد چون باعث میشه تصورات و توهمات تکنولوژی شما به هم بریزه.
تصورات شما به نحوی چیده شده که انگار سه چهارتا شرکت کلا تکنولوژی دارن و طراحی میکنن مابقی هم کارگاه مونتاژ!
نظرات شما هنوز بوی ۱۰ الی ۱۲ سال پیش سایت نارنجی داره که در اونجا پر بود از این دیدگاه ها و واقعا نمیدونم با این امواج اطلاع رسانی چرا یک قطره آب به شما نخورده.
یک مثال میزنم ، شرکت کوالکام خودش سازنده نیست و قطعاتش رو سامسونگ و tsmc و… تولید میکنن اونوقت چطور اپل خودش طراحی میکنه و میده به شرکتی که طراحه؟ حالا بماند که طرح ها بر اساس معماری شرکت ARM بوده و اینجا جای توضیح نداره.
اینقدر خودزنی نکن و به جای دادن اطلاعات درست هر روز داری محملات تحویل میدی.
Elmiraj
۱۷ تیر ۱۴۰۰خیلی دوست داری سلولهای ۴۶۸۰ را به ژاپنی ها بچسبونی ، ولی کوچکترین ربطی به پاناسونیک ندارن…
پاناسونیک این وسط فقط نقش کارگر را برای تسلا داره ..
.
.
در طراحی چیپ a14 و نمایشگر آیفون ها TSMC و سامسونگ هیچ نقشی نداشتن .
بهزاد
۱۷ تیر ۱۴۰۰اینو مدیر بخش باتری پاناسونیک گفته؛
Takamoto said Panasonic plans to sell the 4680 cells to other companies in addition to Tesla.
یعنی پاناسونیک به سایر شرکت ها این باتری با این ابعاد را میفروشه.
بعد تو بخش دیگری از مصاحبه میگه؛
Yasuaki Takamoto said bigger cells are the key to affordable electric cars, but indicated he’s not convinced by Tesla’s proposed cell format
میگه از ایده ی تسلا برای سلولها قانع نشده و نظر دیپلماتیک داده و خودمونیش میشه طرح تسلا برای ۴۶۸۰ به درد نمیخوره و چند بار گفتم پاناسونیک با روش خودش تونسته این باتری را بسازه و اون پروتوتایپی که شما عکسشو دیدی کار نکرده و ایراد داشته و فقط جنبه ی تبلیغاتی داره و در مصاحبه با بلومبرگ گفتن که نمونه ی اولیه که تسلا پیشنهاد داد بسیار داغ میشد و غیر ایمن بود.
باتری های ۴۶۸۰ با یقین ۱۰۰ درصد توسط پاناسونیک توسعه و تولید شده و چون ابعاد باتری جزو پتنت به حساب نمیاد ، احتمالا LG و catl هم ظرف دو سه سال آینده اونو تولید خواهند کرد.
دنیای تکنولوژی جای محملات نیست و نمیشه با دروغ شخصیت سازی کرد.
Elmiraj
۱۸ تیر ۱۴۰۰https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2020/05/07/tesla-patents-battery-cell-elon-musk-hypes-way-more-important-than-it-sounds/amp/
این پتنت سلول های ۴۶۸۰ هست با ابعاد ، اجزا ، مواد سازنده و روش ساخت آن که توسط تسلا ثبت شده…
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-patent-integrated-energy-storage-system
اینم پتنت پک باتری هست که قراره سلول های ۴۶۸۰ در آن قرار بگیرن که اونم توسط تسلا ثبت شده….
.
.
اگر قرار باشه پاناسونیک یا هر شرکت دیگری سلول های ۴۶۸۰ را به روش دیگری بسازه یا به کس دیگری بفروشه قبل هر چیزی باید این مجوز را از تسلا بگیره…
در ضمن پاناسونیک در در حدی نیست که بخواد به ساختهی پروفسور Jeff dahn و تیم تسلا ایراد بگیره…!!!
اگر این توانی که میگی را داشت سالها پیش سلول هایی بهتر از ۲۱۷۰ و ۱۸۶۵۰ تسلا را خودش میساخت و به دیگر خودروسازان می فروخت….
بهزاد
۱۸ تیر ۱۴۰۰وقتی سواد و درکی از الکتریک ندارید مجبور نیستی افاضه فضل بکنی!
چرا نمیری راجب این پتنت ها تحقیق بکنید؟
آند و کاتد اصلا میدونی چیه؟
این پتنت نحوه ی بارگیری و تخلیه الکترون هارو میگه و یک تئوریه نه یک فرمول شیمیایی باتری.
مرزهای بد سوادی را شما با قدرت همینجوری طی میکنی.
مدیر پاناسونیک دقیقا به همین تئوری تسلا میگفت روش آشغال و گفته بود که در نمونه های پروتوتایپ کاملا غیر ایمن بود و با تلاش و متد های خودشون تونستن باتری هایی با این اندازه و ظرفیت ولتاژی و آمپر بسازن.
Elmiraj
۱۸ تیر ۱۴۰۰((وقتی سواد و درکی از الکتریک ندارید مجبور نیستی افاضه فضل بکنی!
چرا نمیری راجب این پتنت ها تحقیق بکنید؟
آند و کاتد اصلا میدونی چیه؟
این پتنت نحوه ی بارگیری و تخلیه الکترون هارو میگه و یک تئوریه نه یک فرمول شیمیایی باتری.))
کل چیزی که از پتنت فهمیدی تنها عکسای متن بود…
تو دنیای خیالی خودت خوش باش….
Mr.t.e.s.l.a
۱۷ تیر ۱۴۰۰فقط یه چیزی رو بگم در مورد پست
شرکتی که هنوز ترمز های ای دی4 اش کاسه ایه میاد در مورد تسلا حرف میزنه
حالا این به کنار اصلا…
اینا همونایی نبودن که این حرف رو زدن:
رئیس فولکسواگن در پست دیگری اعلام کرد تسلا مدل Y را به همراه یکی از همکاران خود تست کرده و بسیار تحت تأثیر آن قرار گرفته است.
دایس گفته است:
البته که من هم تسلا مدل Y را با همکار خود فرانک ولش تست کردم. این خودرو از جنبههای زیادی (نه همه جوانب!) برای من یک مرجع است: تجربه کاربری، قابلیت بهروز شدن، ویژگیهای سواری، پرفورمنس مدلهای فول، شبکه شارژ، شعاع حرکتی. بسیاری از رقبای ما هنوز از پلتفرم خودروهای درونسوز خود استفاده میکنند که نتیجه آن عدم تولید بهترین خودروهای الکتریکی است.
بابا آدم که مرجع و استاد خودش رو که مسخره نمیکنه فولکس جان… :)
Amirreza
۱۷ تیر ۱۴۰۰داداش چرا حرف الکی میزنی ، اصلا ای دی ۴ قزاز،نیست رقیب تسلا باشه داری در مورد شرکتی حرف میزنی که مالک هزارتا شرکت معتبره و سریعترین خودروی الکتریکی نوربرگرینگ برای این برنده
ممد ژانگولر
۱۷ تیر ۱۴۰۰از نظر من این حرکت محکوم به فناست و کاملا ناجوانمردانست
حالا که اینجور شد مجبورم بگم شولکس واگن
خوبه؟😁
zeg
۱۷ تیر ۱۴۰۰تسلا دیگه پا رو حد فراتر گذاشته
درسته که همه خودروسازها مشکلات مشابعی دارند ولی مشکلات و مهملات تسلا خیلی عمیق و ریشه دار شده.
انگاری تو توهم هستند و ده ساله که میخوان یه مدل بدند و رکورد بزنن ولی هنوز دور خودشون میچرخن.
یه کاردستی بچگونه درست کردن به اسم سایبرتراک، کلی سر و صدا و ثبت نام الکی آخرش هیچی. تا حالا به یه نفر سایبرتراک تحویل دادن؟ تا حالا تونستن مشکلات عدیدشو رفع کنن؟
اگه تسلا با دولت آمریکا گاوبندی نکرده بود و شفاف و سالم پیش میرفت، الان تسلا جزو صد خودروساز اول هم نبود. با این اندک تولیدات ایراددار و غیر جذاب نشون میده که همه ارزشش فقط باده که پرش کردن.
سورنا
۱۷ تیر ۱۴۰۰دقیقا یاد دوران معرفی ایفون افتادم که نوکیا و حتی مایکروسافت چقدر مسخرش کردن
الان تو حسرت اپل هستن
اینم همونه
محمد امین
۱۷ تیر ۱۴۰۰در پاسخ به همه باید بگم تسلا یه شرکت کاملا معمولی هست ،در حد شورولت آلان، تازه شورولت حداقل ماشین های خیلی جذابی میسازه، و اینم بگم که نه نو آوری خاصی دارن و نه تکنولوژی خاصی ، ماشین برقی و ترن های برقی از ۱۵۰ سال پیش هم بودن ، و یک هزارم بنزینی هم مهارت مهندسی و تکنولوزی و خلاقیت و تو آوری ندارن، تسلا شرکت موفقی میشه و شده تا حدودی ،ولی یه شرکت ساده هست ، نه در حدی که دوستان اسمش رو در کنار شاهکار های فراری و لامبو و مکلارن و… میبرن، قبلش باید دهنشون رو آب بکشن ، زمانی که فراری داشت ماشین فورمول یک در ۸۰ سال پیش با نهایت خلاقیت میساخت یا زمانی که مکلارن f1 ساخته شد و یا لامبو مورچیلاگو با نهایت خلاقیت و هیجان ، اونوقت تسلا رو مقایسه میکنید با اینا
واقعا تاسف داره
تاریخ برای اینا هست ، هیچ س گ ی وقتی شما با تسلاتون که شبیح به سمند هست جلب توجه نمیکنه ،حالا هر چه که صفر تا صد رو در نیم ثاینه بره ، حالا با یه وننو برید بیرون به اندازه ی یه هالیوودی دورتون آدم جمع میشه، چون ریباست
محمد امین
۱۷ تیر ۱۴۰۰فعلا که تسلا و تسلا فن ها الان دارن بزرگان رو مسخره میکنن، و برای چی،برای اینکه فقط شتاب سریعی داره اونم اولیه
جرمی میاد از یه لانچیا استراتوس کلی تعریف میکنه ک میگم شاهکار بود ، اما هیچ وقت کسی اینجوری از یه تسلا تعریف نمیکنه و اون ر افسانه ای و هیجان انگیز نمی دونه ، چونمثل این میمونه بگی سمند افسانه ای هست
R
۲۵ تیر ۱۴۰۰میشه بگی کیا توحسرت اپل هستن؟ اپل کدوم مدل پرچمدارش مقابل پرچمدارای سامسونگ سرتر بوده؟ چه تو رتبه بندی بنجمارکا چه تو کیفیت صفحه نمایش چه تو ظرفیت باتری چه تو سنسورا و سی پی یو ها همیشه پایین بوده و هست نمیدونم چیه این اپلو گنده میکنید!؟
Amirreza
۱۷ تیر ۱۴۰۰سیستم خودران رو که برای اولین بار یک کانسپت از مرسدس که با انجام تغییراتی تونسته بود خودروی w220 خودش رو خودران کنه بود و ماشین های برقی هم از سال ها پیش بودن ،تسلا در برقی سازی خیلی خوبه برعکس بقیه که میگن نابود میشه من میگم نمیشه ، اپشن های خوبی داره ولی اونقد هم خاص و تک نیست که بعضی از دوستان میان میگن کل خودروسازی دنیا بجز تسلا نابود میشه یا تسلا کل برند هارو میخره ، من چنتا مشکل با تسلا بیشتر ندارم ، یکی خود ایلان ماسک که همش داره خالی بندی میکنه و از ماشینی که قراره در هزار سال آینده تولیدش کنه تعریف میکنه و به جاسوسی محکوم میشه و کلا آدم ترسناکیه ، دوم مشکلم تسلا فن ها هستن که همش دارن برند مورد علاقه مارو مسخره میکنن ، سوم سیاست مسخره ایلان ماسک که ماشین هر چقدر تو خط مستقیم سریعتر باشه بهتره و از صبح تا شب داره درگ انجام میده ، اینجوری راه اشتباهیو برای شروع این ماجرا انتخاب کرد ، دیگه خیلی شرکتا کلا از پیست فاصله گرفتن و تو ماشینای برقیشون فقط یاد گرفتن شتابو بگن
زیزیگولو
۱۷ تیر ۱۴۰۰واقعیت اینه که در حال حاضر تسلا تو زمینه ماشینای برقی یه سرو گردن از بقیه رقیباش بالاتره
Philipp
۱۷ تیر ۱۴۰۰این حرکتو حداقل با آئودی میزدید
مک وال
۱۷ تیر ۱۴۰۰یه مستند دیدم درباره اسپیس ایکس.
ایلان ماسک عقیده داره که تمدن انسان یک تمدن تک سیاره ای نیست و باید سیاره های دیگه رو هم تسخیر کنیم.
میخواد انسان تو ماه و مریخ مستقر بشه و زندگی کنه.
واقعا تفکرات عحیبی است. یعنی میشه یه روز واقعا انسان تو سیارات دیگه زندگی کنه؟
سورنا
۱۷ تیر ۱۴۰۰بله حتی فراتر از اون
همین ۲۰ سال پیش میگفتی ۲۰۲۰ یه همچین گجتایی با همچین فناوری هایی میاد همه میخندیدن !
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۷ تیر ۱۴۰۰″یعنی میشه یه روز واقعا انسان تو سیارات دیگه زندگی کنه؟″
جناب مک وال عزیز،ایلان الکل فقط خیال بافی میکنه هنوز بعد ۱۹سال که اسپیس ایکس تاسیس شد یه سفینه برای جابهجایی انسان هم توی فضا نداره،چه برسه بره مریخ! بعضی افراد ناسا توی دارک وب اعتراف میکردن همش یه تبلیغات بوده برای رقابت با روسیه همین قضیه ی رفتن به ماه! حالا ما کاری به این نداریم…
رفتن به مریخ چندین و چندین مشکل اساسی داره،اولا ما پایگاه فضایی نداریم که بخواهیم از اونجا به مریخ سفر کنیم،(اینو برای این میگم چون کشورهای بزرگ مثلا مثل آمریکا توی بعضی کشورهای دیگه هم پایگاه و سفارت دارن،مثلا اگه مشکلی پیش بیاد با آمریکا شما میرید سفارت آمریکا توی اون کشور مورد نظر اما اگه اینا نباشه شما باید هزاران کیلومتر تا آمریکا رو برید که خیلی مشکله)یعنی باید از پایگاه اصلی که توی زمینه و حداقل ۶۰میلیون کیلومتر تا مریخ فاصله داره شروع کنیم…
از اینا گذشته،مسئله زباله های کیهانی و شهاب سنگ های سرگردان توی فضا هم هست که با تکنولوژی امروز اگه بخوایم به مریخ سفر کنیم حداقل ۹ماه تا ۳سال طول میکشه،اجسام معلق توی فضا هم شتاب زیادی توی خودشون ذخیره میکنن و دائم به این ور و اونور میچرخن که باید مواظب باشیم باهاشون برخورد نکنیم(برای مثال طبق محاسبات،یه شهاب سنگ با قطر ۱۴سانتی متر کافیه تا ۱/۸ یه ایستگاه فضایی رو از هم بپاشونه)
مورد بعدی هم اشعه های مضر کیهانی مثل فروسرخ،فرابنفش و اشعه گاما هستش که اگه لباس و تجهیزات درست و حسابی رو همراه فضانوردا نداشته باشید(فرقی نمیکنه توی فضا یا در مریخی که جو مغناطیسی خیلی ضعیفی داره)توی حداکثر یک ماه یه انسان تبدیل میشه به یه عده سرطانی و بقیه اش هم که مشخصه…
مورد دیگه،خود سفینه ست،اینکه چقدر بزرگ باشه تا هم بتونه سوخت رفت و برگشت رو با خودش حمل کنه،چندتا فضانورد و تجهیزات مناسب رو میتونه حمل کنه که در آخر سنگین نشه تا بتونه به اون سرعتی که بخواد برسه(سرعت اصل مهمیه چون با سرعت بیشتر گذر کردن باعث میشه اثر بخشی اشعه های مضر کیهانی کم باشه و البته زود تر هم به مقصد (مریخ) برسیم)…
باقی چیزا ها مثل ساخت سرپناه مناسب، تنفس توی جو مریخ و ایناهارو هم دیگه نگفتم که مقوله خیلی زیادیه که از حوصله منم خارجه…
تازه اینا برای وقتیه که همه چیز ردیف باشه، چون توی مراحل این کار سختی و استرسش خیلی خیلی بالاست،ممکنه یهو یه اشکال کوچیک توی پیشرانه موشک ها بوجود بیاد، اونوقت با انحراف از مسیر کل ماموریت شکست میخوره،امکان داره یه فضانورد شتاب جانبی بسیاری رو توی خارج شدن از جو تحمل کنه برای همین بیهوش بشه، امکان ترس بقیه هم وجود داره و بگن برگردیم،اونوقت دوباره ماموریت به مشکل برمیخوره و…..
با تکنولوژی الان بعیده بتونیم به مریخ بریم، حتی الانم برای دوباره رفتن به ماه(که من فکر نکنم رفته باشیم)هم مشکل داریم چه برسه به مریخ!
درهر صورت قضاوت با خودتون….
Amin
۱۷ تیر ۱۴۰۰ابتین از این ها هم که بگزریم ، مهمترین مشکل این هست که توسعه زندگی انسان در زمین به شکل امروزی در مریخ به چیزی حدود ۲۵۰۰۰ سال با تکنولوژی های امروزی زمان لازم هست و اصلا اونجا آنقدر اکسیژن نداره که ما ۲۵۰۰۰ سال زمان صرف کنیم ، و اینکه اگر بخوایم بخش قابل توجهی از انسان ها و مواد مورد نیازمون رو که خود مشکلی اساسی هست به مریخ ببریم، آنقدر انرژی نداریم که این حمل نقل صورت بگیره
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۸ تیر ۱۴۰۰امین جان حرف منم همینه، البته آقا امین انسان وقتی اونجا بره دیگه مثل غارنشین ها که شروع نمیکنه، تکنولوژی رو داریم از اینجا منتقل میکنیم اونجا(اگه بریم!)،حداکثر شاید بین ۱۰تا۲۰۰سال بطور معمولی طبق محاسبات برای شروع زندگی طول میکشه توسعه توی اونجا،ولی بازم مسکونی کردن مریخ با تکنولوژی فعلی غیر ممکنه، خدا یه زمین بزرگ و پر از امکانات مفتی در اختیارمون گذاشته اما بعضی روشن فکرا فقط دنبال اینن مریخی ببینن!😂
به من باشه کاری به فضا ندارم این جستجوها و سیاره نورد فرستادنا هم فقط وقت تلف کنیه، زمین رو درست کنیم بهترین جا هستش….
احمدعلی
۶ مرداد ۱۴۰۰فالکون 9 چیه پس؟اولین و البته تنها راکت چندبار مصرف(مرحله اول و Fairing) در جهانه و علاوه بر ماهواره های استارلینک،کلی ماهواره دیگه رو هم به مدار زمین منتقل کرده.مهمتر از همه اینکه انحصار روسیه و چین در ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی رو بعد حدود ده سال شکست و آمریکا رو صاحب کپسول فضایی اختصاصی برای انتقال تجهیزات و فضانوردان به ایستگاه فضایی کرد.به نظرتون این هیچه؟هیچ دستاوردی نداشته؟انصافم خوب چیزیه
مک وال
۱۷ تیر ۱۴۰۰به نظرم در آینده نزدیک، فولکس سردرمدار گروه خودروهای برق میشود.
برنامه های زیادی داره و سرمایه گذاری خوبی انجام داده. مثل تسلا هم رشد حبابی ندارد
ممد
۱۷ تیر ۱۴۰۰بله تحلیل شما گرگ وال استریت ثهیه است
Mad.z.Max
۱۷ تیر ۱۴۰۰دوست من مساله اینجاست که در دنیای امروز، اگر مثلا شرکت X کار رو روی توسعه یک سیستمی از یک سال قبل شروع کرده باشه، و شرکت Y از امسال کار رو روی همون سیستم شروع کنه، اون یک سال فاصله ای که شرکت X داره رو به ندرت میتونن بقیه جبران کنن و سخت میشه بهش رسید.
الان شما تسلا رو اگه بی تعصب بهش نگاه کنی، واقعا توی حوزه کاری خودش که توسعه خودروهای الکتریکی هست، بیشتر از ۵ سال از رقبای طراز اولش جلوتر هست! یه مطلب توی یک سایت خارجی همین چندروز پیش میخوندم، مقایسه تسلا مدل S سال ۲۰۱۲ و ۲۰۲۱ بود، ببین به حدی پیشرفت کرده که میشه گفت فقط اسمشون یکیه وگرنه از نظر تکنولوژی، مدل اس سال ۲۰۲۱ نسبت به همون ماشین مدل ۲۰۱۲ اِش شبیه مقایسه جت جنگنده با یه هواپیمای ملخی قدیمی بود!
درنهایت نه منکر ضعف های تسلا هستم، نه قدرت کمپانی فولکس واگن و دیگر رقبا..
اما چیزی که هست اینه که تا پنج سال آینده، تسلا که بیکار نمیشینه و منتظر این بشه که فولکس و پورشه و مرسدس و بقیه بهش برسن، اون هم با تمام قوا تحقیق و توسعش رو ادامه میده، و در نهایت این مصرف کنندس که توی این فضای رقابتی برنده ی واقعیه :) (بغیر از ما ایرانیای فلک زده)
ببخشید طولانی شد
با مهربونی جهان زیباتره
۱۷ تیر ۱۴۰۰این خط این نشون عمرا اگه حمل نقل اینده برقی باشه
تامین برق اینهمه خودرو غیر ممکنه
بجای اینا بچسبن ب هیدروژن تکنولوژیشو ارتقا بدن
Elmiraj
۱۷ تیر ۱۴۰۰وقتی توانایی ها و تکنولوژی های رقیبت دور از انتظار و برات غیر ممکن باشه ، طبیعتاً راهی غیر از تمسخر برات نمیمونه……….
Hamid
۱۷ تیر ۱۴۰۰والا
من کلا با تمسخر مخالفم …
اما …
شما طرفداران تسلا و رهبرتون ماسک کم برند های رقیب رو مسخره نکردید!!! نمونش فراری بزرگ که یه عده بهش میگن کند و بدردنخور … دقیقا هم توی پدال … کم نبود تمسخر هاتون … یا فورد و …
والا من کلا با اقتصادی ساز ها حال نمیکنم … فولکس و تسلا هم دعوا کنن به درک … البته این رو هم بگم فولکس چیزی نسبت به تسلا کم نداره و قطعا افتخارات (و همچنین گندکاری هاش) از تسلا بیشتره … اگر چه تسلا ی تغییر بزرگ رو استارت زده اما همواره نمیتونه پیشرو باشه ؛ در ضمن همه چیز “صفر تا صد” نیست …
نمیخوام بگم خودروهای تسلا بد هستن یا نه … راستش اگه تسلا وارد میشد و ما میتونستیم بخریم قطعا اولین و آخرین انتخابمون بعنوان ی ماشین خانوادگی میبود … ولی به شخصه جذابیت خاصی توش نمیبینم … بقول بچه ها روح ندارن …
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۷ تیر ۱۴۰۰👌👌
abdi_mahdi
۱۹ تیر ۱۴۰۰همین ایلان ماسک بود که بعد از شکست پی در پی تسلا اس از تایکان شروع به تمسخر کرد
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۷ تیر ۱۴۰۰من که نمیدونم چی بگم،به درک که هرچی میشه،توی دنیای برقی ها حتی کل کل هاشون هم مسخره ست….
RezaRs
۱۷ تیر ۱۴۰۰این تمسخر ها اگه با سطح بالاتری نگاه کنیم دید بازاریابی داره و بحث فنی و اینا نیست تکنیک های بازاریابی اند دیگه باید انجام بدی که فروشت خوب بشه
رامتین
۱۷ تیر ۱۴۰۰فولکس واقعا ابرخودروساز دنیاست. براحتی میتونه بازار را تسخیر کنه…
محمد مختاری آذر
۱۹ تیر ۱۴۰۰دیگه ببین کار به کجا رسیده ایلان ماسک