ایلان ماسک مدیرعامل تسلا اخیراً اعلام کرد این خودروساز قیمت سیستم خودران کامل خود را ۲ هزار دلار افزایش داده است.
با این افزایش قیمت قابلتوجه، بهای سیستم خودران کامل تسلا یا FSD نسخه بتا به ۱۰ هزار دلار رسیده و همین امر سؤالاتی را درباره اینکه آیا اصلاً سفارش چنین سیستمی ارزشش را دارد یا خیر به وجود آورده است.
پاسخ ساده این سؤال در وضعیت کنونی شاید منفی باشد. تکنولوژی تسلا فعلاً در فاز بتا بوده و فقط برای برخی از مالکان فعال شده است. به این ترتیب حتی اگر ۱۰ هزار دلار را نیز پرداخت کنید تجربه کاملی از سیستم خودران را در حال حاضر به دست نخواهید آورد.
ماسک گفته امیدوار است سیستم خودران کامل را تا پایان سال برای افراد بیشتری فعال کند اما این کمپانی قبلاً چندین ضربالاجل خودش را نقض کرده و تضمینی وجود ندارد که همین سیستم را در موعد مقرر به دست مشتریان برساند. دولت آمریکا نیز به دقت وضعیت موجود را زیر نظر داشته و همیشه احتمال به وجود آمدن مشکلات و به تعویق انداخته شدن برنامهها وجود دارد.
با این وجود واضح است که قول تسلا برای ارائه سیستم خودران کامل عملی خواهد شد و شما خواهید توانست با استفاده از آن مقصد خود را تعیین کرده و همهچیز را به دست خودرو بسپارید. البته تسلا به مالکان خودروهای خود هشدار داده که در زمان استفاده از سیستم خودران باید توجه راننده به جاده معطوف باشد و هر لحظهای خود را برای به دست گرفتن کنترل خودرو آماده کنند.
البته اگر همهچیز طبق برنامه و قول تسلا پیش برود شاید پرداخت ۱۰ هزار دلار برای سیستم خودران کامل ارزشش را داشته باشد. این سیستم میتواند یکی از بزرگترین نقاط قوت و فروش برای تسلا باشد و حتماً اگر بازخورد مناسبی از آن به دست آید مشتریان به این راحتیها آن را رها نخواهند کرد.
بهطور ویژه باید به افرادی اشاره کنیم که کروز کنترل تطبیقی را دوست دارند. اگرچه این سیستم به اندازه سیستم خودران کامل تسلا پیشرفته نیست اما باعث شده رانندگی در بزرگراهها بسیار راحتتر شود و کروز کنترلهای ساده و قدیمی بسیار از مد افتاده به نظر برسند.
با در نظر گرفتن همه این موارد، آیا پرداخت ۱۰ هزار دلار برای چنین سیستمی را عاقلانه میدانید؟
کافر مقدس
۵ آبان ۱۳۹۹نظر من به عنوان مالک 405 رو میخوای . بله
Sina
۵ آبان ۱۳۹۹تا وقتی که امتحانش رو پس نداده هیچ ارزشی نداره.
مخصوصا اینکه هنوز مشخص نیست این سیستم آیا همون شکلی که گفتن کار میکنه یا نه.
همین الانش هم سیستم های پایین تر خودران خود تسلا کاملا بی عیب و نقص نیستن
زمان مشخص میکنه این سیستم ارزش داره یا نه
SS
۵ آبان ۱۳۹۹تسلا تنها شرکت خودروسازی هست که برای سیستم کامل نشده میتونه از مشتریانش پول بگیره!
تصور کنین شرکتی مثل فولکس یا تویوتا به مشتری ها بگه این سیستم رو در 5 سال آینده میخوایم به مرحله نهایی برسونیم، هرکی میخواد تستش کنه (!) بیاد از الان پول بده. همه میگن خب هروقت ساختی میخریم. ولی تسلا مثل اپل هست و طرفدارای خاص و عجیبی داره.
made in USA
۵ آبان ۱۳۹۹می دونی چرا چون شرکت تسلا فقط به فکر پوله و شواهد زیادی از این قضیه وجود داره
حالا بگید نه
Sina
۵ آبان ۱۳۹۹دقیقا
اگه به فکر پول نبود کیفیت ماشیناش اینقدر پایین نبود
Amin-MC20
۵ آبان ۱۳۹۹و مزخرفه
Elmiraj
۵ آبان ۱۳۹۹پول بخاطر بخش سخت افزاری هست که قبل اینم وجود داشت ، نه نرم افزار تازه آپدیت شده….
این سیستم هم سه ماه دیگه کامل میشه نه ۵ سال…
.
تویوتا و فولکس هم اگه یه دهم توانشون داشتن سه برابر این مبلغو میگرفتن ،،،،، همون طور که زیر مجموعه های لوکس فولکس بخاطر یه رنگ بدنه یا سیستم صوتی فلان مارک دو برابر این مبلغو از مردم میگیرن…!!!
Joseph
۵ آبان ۱۳۹۹من یه سوال بپرسم از شما ، سیستم کامل یعنی چی؟ و چجوری تست میشه ؟
شما فکر کردید این سیستم تست ها رو پاس نکرده بهش مجوز میدن بیاد خیابون
تو ازمایشگاه شما چه شرایطی رو میتونی ایجاد کنی که این سیستم مشکل پیدا کنه ؟
تنها راه اینه که شرایط مختلف کار کنه که مشکلاتش کمتر بشه که تسلا نسل های مختلف طی کرده ، هیچ سیستم صدرصدی وجود نداره
یک مثال شما یه مسیر رو روزی پنجاه میری وفکر میکنی هیچ وقت توی این خیابون تصادف نمیکنی ولی یک روز ماشین جلوی شما تصادف میکنه وشما تا بخوای ماشین جمع کنی زدی بطرف مثل تصادفات زنجیره ایی که تو اتوبان ها زیاد اتفاق میفته شما حداقل دو تا مشکل داشتی که زدی بطرف یا فاصلت کم بوده یا دیر تصمیم گرفتی که ترمز کنی ، مشکل شما رو تسلا حل کرده و هیچوقت نمیزنه به جلویی چون این دومورد همیشه رعایت میکنه سرعت ترمز گیری ماشین تسلا زیر ۱میلی ثانیه است در صورتی که شما ۴ دهم ثانیه طول میکشه تصمیم بگیری
و خیلی ازتصادفاتی که جلوشو گرفته و فیلماش هست
موردهای هم پیدا میشه که هنوز اموزش ندیده
شما یک هوش مصنوعی مثل انسان در کنارتون قرار داره تا نسل های بعد باهوش تر بشه
Elmiraj
۵ آبان ۱۳۹۹جالبتر این که تسلا بعد پایان هر سه ماهه میزان امنیت Autopilot در جاده ها با استفاده از اطلاعات دریافتی منتشر میکنه که جدیدترینش ( فصل سوم ۲۰۲۰ ) برای دور روز پیش هست ، که نشان میده ماشین های تسلا در حالت Autopilot به ازای پیمایش ۴/۵۹ میلیون مایل تصادف کرده اند…!!!
در حالی طبق داده های قبلی NHTSA خودروهای دیگر شرکت ها با راننده های معمولی به ازای پیمایش هر ۴۷۹ هزار مایل تصادف کرده اند..
.
با یه تقسیم ساده به امنیت ۱۰ برابری Autopilot و ماشین های تسلا در برابر ماشین ها و رانندهگان دیگر میرسیم…
حال بعد Full self driving تسلا ها به چه سطحی از امنیت میرسند ، میبینیم…
MaF
۵ آبان ۱۳۹۹چیزی که خودرانه ، باارزشه
ولی این کامل نیس
ممد ژانگولر
۵ آبان ۱۳۹۹اگه ایلان کتبا رسید تضمین درست کار کردن سلف درایو میده من به شخصه ۱۰۰۰۰$ که سهله بگه ۲۰۰۰۰$ وقتی ندارم پولشو چه فایده
ضمنا اگه بخوام انقد پول بدم نتونم ردیف اول و ول کنم برم ردیف دوم تخت بگیرم بخوابم به چه درد میخوره
یعنی پولرو بدم چهار چشمی جادرو هم بپام دیگه هیچی هر چی آب معدنی خوردم از بین میره ?
/AMG_73/JUST_AMG/JUST/SL/CLS/G///
۵ آبان ۱۳۹۹باید امتحانش رو پس بده
درسته پیشرفتس ولی قابل اعتماد نیست///…….
Elmiraj
۵ آبان ۱۳۹۹« خودران » پیشرفته ترین و چالش برانگیزترین تکنولوژی در صنعت خودرو هست که تسلا در آن سالها جلو تر از رقبا هست…
فرای خودروسازان حتی شرکتهای بزرگ فعال در حوزهی خودران از جمله Wymo ، اوبر ، لیفت و zoox هم به موفقیت تسلا نرسیدن ، دلیش هم اینه که سیستم خودران تسلا مبتنی بر شبکه عصبی هست و از ناوگان یک میلیون خودرویی تسلا که هر روز در حال ارسال صد ها هزار کیلومتر اطلاعات رانندگی به تیم Autopilot هستن تشکیل شده ، در حالی که دیگران مبتنی بر lidar هستن و باید هر نقطهای که میخوان در آن خودران اجرا کنند ، قبلش سانت به سانت آن منطقه را اسکن کنند .
.
.
دلیل این افزایش ۲ هزار دلاری قیمت هم همونطور که گفتم تجهیز ماشین های جدیدش به رادار پیشرفته Arbe phoenix 4D هست که با تراشه پرادزشی باند اختصاصی RPU خود این قابلیت را دارد تا همزمان ارتفاع ، عمق ، فاصله و سرعت را از فاصله ۳۰۰ متری در وضوع بالایی ارزیابی کند . ( رادار Continental’s ARS410 فعلی سه بعدی هست با ۱۶۰ متر بُرد )
ارشیاSVJ
۵ آبان ۱۳۹۹اخه چرا باید ۱۰۰۰۰ دلار بدن برای سیستمی که هنوز کامل نیست.
پیشرفته هست و از خیلی شرکتا جلوتره ولی وقتی میخوای جلوتو نگاه کنی.
نکنه اون دوست عزیزمون جرمی برن یا اون یکی وی هوانگ رو که هنگام راندن خودروی تسلا مردن یادتون رفته؟
۱۰۰۰۰ دلار برای چیزی که یه لحظه چشم ازش بردازی میکشتت؟!
من ندارم ولی اگه داشتم هم اول اینکه تسلا نمیخریدم دوم اگه میخریدم این سیستمشو سفارش نمیدادم!
Elmiraj
۵ آبان ۱۳۹۹سیستم کامل هست… منتها در حال آزمایش و جمع آوری اطلاعات…
تا پایان امسال که کمتر از سه ماه ازش مونده سیستم بینیاز از هوشیاری راننده خواهد شد .
.
تاکنون سه نفر از ده ها هزار نفر ، در اثر سوء استفاده از Autopilot مردن…. تکرار میکنم سو استفاده…
تسلا هرگز نگفته ماشینو بزارید رو Autopilot و خودتون بخوابید تو ماشین یا برید صندلی های عقب و با همدیگر کپ بزنید یا با سگ و گربهتون بازی کنید…!!!
بهزاد
۶ آبان ۱۳۹۹شما و تیم تسلا به همراه برخی مجلات دنیای جاده را با ریل قطار یا خطوط پروازی اشتباه گرفتید!
جمع آوری داده! کدوم داده؟
اگه منظور شکل و شمایل جاده ها و خیابان و مخلفاتش هست که سالهاست مثلا گوگل مپس و… با gps دقیق جمع آوری کردن و همواره در حال آپدیت هستند.
شما میگی برخلاف نمونه های قبل که توسط لیدار این کار انجام میگرفت تسلا روشش فرق داره بعد میای از رادار شرکت arbe robotics میگی! حتی مشکل تشریح درست در مورد تکنولوژی دارید.
Arbe robotics یک شرکت اسراییلی هست که کارش ساخت لیدار یا رادار لیزری هست و هر شرکتی که بخواد میتونه از ساخته های این شرکت یا سایرین استفاده کنه و لطفا ساخته های دیگران رو به تسلا ربط ندید.
ممکنه برخی از کاربران که مثل شما فکر میکنن سایرین در مقابل تسلا فلج تشریف دارن عرض کنم یک لیدار برای خودرو فعلا بین 5 تا 10 هزار دلار هزینه داره و اگر بخوان از چند رادار استفاده کنن هزینه به شدت بالا میره و بابت آینده نگرانی وجود نداره چون شرکت هایی چون denso و بوش و hokuyo و مگنا و… هزینه های ساخت این قطعه را پایین میارن و برای میان رده ها قابل دسترس.
Elmiraj
۶ آبان ۱۳۹۹درست شنیدی…..جمع آوری دقیق ترین اطلاعات بزرگراه ها ، خیابان ها ، جاده ها ، کوچه ها ، پارکینگ ها و حتی حیاط و گاراژ خانهها همزمان با رفتار راننده اون ماشین ها در هنگام مواجه با اتفاقات محیطی و حتی شیوه رانندگی و…. اینا تنها بخشی از اطلاعات مهمی هستن که ماشینهای تسلا شکبه عصبی خود را بر آن بنا نهاده اند و مرتبا جهت تکامل بیشتر هر دو هفته یک بار به مقر تسلا ارسال میکنند .
در تکنولوژی خودران نقشه های GPS فقط بدرد جهت یابی و تعیین مسیر میخورن و ربطی به دید سطحی خیابان توسط ماشین ندارن که اصل خودران بر پایه آن استوار است…
.
Arbe robotics فقط سازنده رادار هست نه لیدار….!!!
Arbe robotics استارتاپ ۵ ساله اسرائیلی مستقر در تل آویو هست که کارش ساخت رادار های دوربرد چهار بعدی با چیپ اختصاصی هست و phoenix 4D هم جدیدترین و پیشرفته ترین رادار Arbe هست که به زودی در محصولات تسلا بکار خواهند رفت…
( کسی نگفته شرکت مادر Arbe robotics تسلا هست!!!! )
.
ضمناً تسلا هیچ وقت از لیدار استفاده نکرده و ایلان ماسک ازش منتفره و تنها شرکتی در دنیا هستن که بدون استفاده از لیدار و تنها با دیدی کامپیوتری یک سیستم تمام خودران ساختن…
بقیه خودروسازان در مقابل تسلا کاملا فلج تشریف دارن چون بدون لیدار چیزی پیشرفته تر از کروز کنترل تطبیقی ندارن و نساختن .
اگر هم به لیدار روی بیارن مجبورن دست به دامان zoox ، Uber ، Wymo و لیفت بشن…
محمد
۵ آبان ۱۳۹۹بزرگترین مشکل برای این سیستم اینه که انسان ها غیر قابل پیش بینی هستن که البته تا چند سال بعد که خودرو ها به طور اجباری به هوش مصنوعی مجهز بشن و استاندارد 2v2 طبق برنامه تا2024 اجباری بشه این مشکلم حل میشه و شاهد خودران کامل خواهیم بود
made in USA
۵ آبان ۱۳۹۹به طوری قصد شون ضعیف کردن انسان ها ست و این که قدرت رو از دست انسان دربیارند
اینده اینده فیلم هاست برتری ربات به انسان این حرف از لحاظ هوش عملیه ولی از جهات دیگر خیر
ممد ژانگولر
۵ آبان ۱۳۹۹دقیقا ?
احتمالا منظورت اینه که روی باروری مردها تاثیر میذاره
Amin-MC20
۵ آبان ۱۳۹۹بدین ترتیب ایلان ماسک به طور کامل گند میزنه به صنعت خودروسازی و لذت رانندگی و تعویض دنده و هیجان صدا رو هم از ما میگیره و لقب کابوس خودروسازی رو دریافت میکنه
HI{i
۵ آبان ۱۳۹۹خودروها هر روز هوشمندتر میشن درست مثل گوشی های همراه- خودروها الان هم نمایشگر لمسی دارن هم به اینترنت وصل میشن هم مجهز شدن به دوربین و هزارتا برنامه های سرگرم کننده دیگه که جدیدترینش همین خودران است
دوتا چالش بزرگی که صنعت خودروسازی در سالهای اینده با ان دست به گریبان است یکی برقی شدن است و دیگری همین سیستم خودران که سیستم خودران الان خودش با دوتا مشکل بزرگی روبروهه- یکی گران تمام شدن این سیستمه بخاطر دوربین ها و حسگرها و رادارهای که بکار میره و مشکل دیگه بیمه این خودروها است که هنوز مشخص نیست وقتی با خودروی بدون راننده تصادف میشه مقصر اصلی کیه
+ا{i
Sina
۵ آبان ۱۳۹۹اینو که میگی شبیه گوشی میشه رو قبول دارم.
مثل گوشی های کنونی که همشون کپی هم هستن از نظر قیافه
Ramin
۵ آبان ۱۳۹۹تسلا تمام ماشیناش بیمه هست
اگه به علت تصادف بر اثر سیستم خودران تصادف شه
25 درصد هزینه رو شرکت تسلا میده
این واسه افرادی که میگن آزمایشی هست
اما مطلب بعد
به نظرتون تا سال 2030 خودران سطح 5 نمیاد ؟
ولی از این مدل خیلی خوشم اومد ما ایرانی ها که دل خوشی نداریم
دل خوشیمون به همین تسلاس وخودرو های عجیب قریبش……
کلا تسلا = ?❤
Sina
۵ آبان ۱۳۹۹یه سوال
اگه کسی خدا نکرده توسط این سیستم تسلا از دنیا بره ، تسلا میتونه کاری بکنه؟
خب مگه ۲۵ درصد ارزشی داره؟
ماشین ۱۰۰ هزار دلاری مدل اس بخره و تصادف کنه بجاش یه سدان کوچیک و ارزون و ضعیف میتونه بخره تازه اگه شانس بیاره تو تصادف مشکلی براش پیش نیاد.
این سیستم غیر قابل اعتماده.
ارشیاSVJ
۵ آبان ۱۳۹۹تا حالا ۴ نفر مردن!!
کجای کاری.
Ramin
۵ آبان ۱۳۹۹عزیزم 25 درصد خسارت رو میگم
به نظرت تسلا تصادف کنه 100 هزار دلار خسارته فوقش 30هزار دلار که 9هزار دلارو تسلا مجانی بهت میده……
مهدی
۵ آبان ۱۳۹۹بله همینه باید قبو کنین حالا توی ایران قیمت اون میشه 300000000 میلیون که باهاش 405 میخری یا پژو پارس 94 ببین اونا دیگه چین واقعا هم سیستم خودرانش خیلی پیشرفتس
Amin-MC20
۵ آبان ۱۳۹۹دوربین و سنسور هم اضافه میشه یا فقط نرم افزاریه؟
JDM
۵ آبان ۱۳۹۹تسلا 25 سال آینده را نخواهد دید
made in USA
۵ آبان ۱۳۹۹درست می گی افرین یکی نمی زاره که ببینه بعدا خواهید دید اون کیه بعد بیاید بگیدmade in USA این اون موقع می گفت ها