هنگامیکه یک خودروساز از نسخه بهروزرسانی شدهٔ سوپر سدان الکتریکی ۶۹۱ اسبی، دو موتوره و AWD خود با ۷۱ اسببخار قدرت بیشتر و یک حالت رانندگی جدید به نام لدیکرس (Ludicrous mode) رونمایی کند سخن گفتن از سایر اخبار و اطلاعیههای این شرکت که به طور همزمان با این خبر منتشر شده کار دشواری است. بله، درست است ما در مورد شرکت تسلا موتورز صحبت میکنیم که این روزها یک بمب ۷۶۲ اسببخاری را به میدان فرستاده و علاوه بر آن خبر از یک مدل S جدید به نام ۷۰ (نسخهٔ 2WD با چرخهای متحرک عقب از مدل AWD یا تمام چرخ متحرک 70D)، یک مجموعه سفارشی باتری ۹۰ کیلو وات ساعتی (۵ کیلو وات ساعت بیشتر از پرظرفیتترین باتری فعلی تسلا یعنی باتری ۸۵-kWh) برای مدل S تیپ ۸۵، زمانبندی تولید و عرضه دو مدل بعدی و یک حالت رانندگی دیگر به نام Plaid (به معنی شطرنجی) برای مدل سوم و جدید این شرکت داده است.
تسلا مدل S تیپ ۷۰:
بله، ما میدانیم شما اطلاعات و جزئیات مدل S 762 اسببخاری را میخواهید ولی مدل جدید و چرخ متحرک عقب ۷۰ نیز به همان اندازه مهم است. دلیلش این است که حتی با وجود ادامه روند صعودی فروش مدل S، تسلا تصمیم گرفته است که یک مدل پایهٔ ارزانتر و مقرونبهصرفه تر جدید از این خودرو در جایگاهی پایینتر از تیپ 70D که اخیراً معرفی شده بود را به بازار عرضه کند. تیپ 70D نسخهای AWD از تسلا مدل S با مجموعهٔ باتری ۷۰ کیلو وات ساعتی است که چندی قبل بهعنوان تیپ پایه جایگزین تیپ ۶۰ شده بود و با وجود اینکه اضافه شدن الکتروموتور برای چرخهای جلو، قدرت ۵۱۴ اسببخاری و کمی بهبود در برد خودرو (۳۸۴ کیلومتر) همگی تغییرات و بهروزرسانی های مفید و ارزشمندی به حساب میآیند ولی تمام این تغییرات باعث افزایش ۵۰۰۰ دلاری قیمت این خودرو شده بود. اکنون مدل RWD و ۳۲۸ اسبی ۷۰ را فقط با ۷۰۰۰۰ دلار میتوان خرید درحالیکه بردی معادل ۳۶۸ کیلومتر دارد و این یعنی ۶۲۰۰ دلار کمتر از تیپ 70D و حتی ۱۲۰۰ دلار کمتر از مدل قدیمی ۶۰.
آپشن باتری ۹۰-kWh:
امروز اگر شما بیشترین برد رانندگی را در محصولات تسلا بخواهید باید مدل S تیپ ۸۵ را انتخاب کنید که باتری ۸۵ کیلو وات ساعتی آن مطابق اعلام EPA بردی معادل ۴۲۴ کیلومتر را فراهم میکند. به گفته تسلا مدل جدید 90D بدون برخورداری از پکیج پرفورمنس (یک 85D به اضافه ۳۰۰۰ دلار هزینه ارتقای باتری به گونه ۹۰-kWh) و با ۴۱۷ اسببخار قدرت میتواند بردی معادل ۴۳۲ کیلومتر کسب کند. این شرکت ادعا میکند که در دنیای واقعی و در سرعت ثابت ۱۰۵ کیلومتر در ساعت این مدل میتواند به ۴۸۰ کیلومتر برد دست پیدا کند که بسیار قابل ملاحظه است. البته مالکان فعلی تیپ P85D نیز فراموش نشدهاند و آنها نیز میتوانند این باتری را با همین قیمت بر روی خودروی خود نصب کنند. اگرچه ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا میگوید: آنها شاید برحسب استفادهای که از خودرویشان دارند همین مقدار برد فعلی جوابگوی نیازشان باشد که در این صورت بهتر است تا زمانی که ما یک باتری قویتر را معرفی کنیم صبر کنند. بههرحال اگر آنها تصمیم به ارتقای خودروی خود بگیرند یک برد ۴۰۵ کیلومتری و قدرتی مبهوتکننده معادل ۷۶۲ اسببخار نصیبشان خواهد شد.
حالت رانندگی Ludicrous:
در مدل P85D دو حالت رانندگی قابل انتخاب بود: حالت اسپرت که در این حالت شما قدرت کمتری را در اختیار داشتید ولی به دلیل مصرف انرژی کمتر مسافت بیشتری را با هر بار شارژ میتوانستید طی کنید و حالت دیگر حالت اینسین (Insane) به معنای دیوانه و مجنون بود که حداکثر عملکرد را فراهم میآورد و در این حالت شما میتوانستید از ۰ تا ۹۷ کیلومتر در ساعت را در ۳.۱ ثانیه طی کنید. اکنون حالت رانندگی جدیدی معرفی شده که یک پله بالاتر است و توسط آن میتوانید حتی شتاب گیری سریعتری را نسبت به حالت اینسین تجربه کنید. این حالت رانندگی جدید لدیکرس به معنای مضحک نامگذاری شده است. (تسلا این اسامی عجیب را از فیلم سینمایی Spaceballs انتخاب کرده است.) این عملکرد قویتر در حالت لدیکرس به یمن استفاده از یک فیوز باتری جدید به دست آمده است. فیوز مورد استفاده در باتری P85D زمانی که جریانی با آمپر بالا از آن عبور کند دچار ذوبشدگی میشود. این پدیده باعث ایجاد تنگنا و محدودیت در عملکرد بالای این خودرو در هنگام شتاب گیری ۳.۱ ثانیهای میشود. (لازم به ذکر است که در بررسی ما بهترین زمان ۰-۹۷ کیلومتر در ساعت ۳.۳ ثانیه به دست آمد.) بنابراین تسلا با طراحی و ساخت یک فیوز جدید که میتواند ۱۵۰۰ آمپر را (در برابر ۱۳۰۰ آمپر فیوز قبلی) تحمل کند شرایط را برای دسترسی به یک شتاب بهتر فراهم کرده است. به گفته تسلا این اتفاق سبب میشود که زمان شتاب گیری از ۰-۹۷ کیلومتر در ساعت در مدل جدید P90D به فقط ۲.۸ ثانیه کاهش یابد و برای پیمودن مسافت ۴۰۰ متر نیز به ۱۰.۹ ثانیه زمان نیاز خواهد بود.
البته حالت لدیکرس چندان ارزان تمام نمیشود بهطوریکه این آپشن در مدل جدید P90D هزینهای معادل ۱۰۰۰۰ دلار خواهد داشت، هرچند صاحبان کنونی P85D میتوانند تا ۶ ماه دیگر با پرداخت ۵۰۰۰ دلار به اضافه هزینه نصب در نمایندگیهای تسلا این ویژگی را در خودروی خود داشته باشند اما پس از آن این سیستم فقط بهصورت آپشن کارخانهای و برای مدل جدید P90D در دسترس خواهد بود. مدل جدید P90D قبل از اعطای مشوقهای دولتی قیمتی معادل ۱۱۹۲۰۰ دلار خواهد داشت. این قیمت شامل ۱۰۶۲۰۰ دلار برای مدل P85D بهعلاوه ۳۰۰۰ دلار برای باتری ۹۰-kWh و ۱۰۰۰۰ دلار دیگر برای حالت رانندگی لدیکرس (و تعویض فیوز باتری) خواهد بود.
حالت رانندگی Maximum Plaid:
احتمالاً حالتی دیوانهوارتر از لدیکرس قرار است معرفی شود. تسلا همچنین وعده داده که نسل بعدی مدل رودستر تا چهار سال آینده آن هم با حالت رانندگی Maximum Plaid معرفی خواهد شد.
مدل X و مدل ۳ همچنان در راهاند:
به گفته تسلا تأخیر طولانی در روند پروژه خودروی کراساوور این شرکت یعنی مدل X به سرانجام رسیده است و تحویل این خودرو تا ۲ ماه آینده آغاز میشود. به همین صورت تسلا سال ۲۰۱۷ را برای عرضه گونه کوچکتر و مقرونبهصرفه تر مدل ۳ تحت عنوان مدل ۲۰۱۸ به بازار وعده داده است.
رضا
۱ مرداد ۱۳۹۴عجب شتابی داره لامصب 2.8!!!!
عجب قدرتی 762!!!!!
عجب بردی480!!!!
نوید
۱ مرداد ۱۳۹۴یک جمله ی قدیمی : آینده در دستان تسلا
یک جمله ی جدید : حال در دستان تسلا
احسان آرسنالی
۱ مرداد ۱۳۹۴رضا جا انداختی پدال؟ همجا کامنت اولی هستی؟
رضا
۱ مرداد ۱۳۹۴راستش من فقط ظهرها و شبها انلاینم بقیه روز سرکارم.اینم شانسی شد :-)
سامان از تبریز
۱ مرداد ۱۳۹۴الان دو سه سالیه که کمپانی های امریکایی از ورشکستگی رها شدند و دارن خودشونو به روز های اوج برمیگردونند
من خودم ماشینهای منطه ازاد رو میبینم اون خودرو هایی که قبل 2013 میومدند با الان که مدل 2015. میاد خیلی تفاوت دارند
روز بروز هم بروزتر و همتکنولوژیشون میره بالا تر
Lord Cezar
۱ مرداد ۱۳۹۴عاشق این ماشینم. مگه میشه عاشقش نشد.
Carbonado Aventador
۱ مرداد ۱۳۹۴قیمتش 120 هزارتا هست…
برابر یه نیسان GTR نیمه فول!
GTR مدل فول با قدرت بیشتر به 160 هزارتا هم میرسه!!!!
ولی تسلا با همین پول 760 اسب بخار در اختیار شخص میزاره و صد البته تکنولوژی های وحشتناکی که در تسلا استفاده شده قابل مقایسه با GTR نیست!!!!
تسلا واقعا ماشین بی نظیریه!
با این روند تا 5 سال دیگه لامبورگینی و فراری رو رد میکنه!!!!!
واقعا از دیدن این ماشین لذت میبرم!
"Amir"
۱ مرداد ۱۳۹۴اگه تسلا یه مدل کوپه ی بزرگ تو مایه های مازراتی گرن توریسمو بسازه بنظرم خیلی فروش میره
datsun
۱ مرداد ۱۳۹۴محمد حسین جان عملکردش تو پیست هم مثل نیسمو جی تی ار 160 هزار دلاری ؟؟!
حداکثر سرعتش چی ؟!
Carbonado Aventador
۲ مرداد ۱۳۹۴خب اینو نمیشه منکر شد!!!!
بله GTR تو لیست به لظف وزن کمتر و انواع و اقسام بالچه ها عملکرد بهتری داره!!!!!
حداکثر سرعت تسلای قبلی 300 تا بود که احتمالا این یکی میتونه 330 تا بره!!!!!
در کل 70 به 30 به نفع تسلا!
ali
۲ مرداد ۱۳۹۴آقای کربونادو اونتادور تسلا برتر یا بالا تر از جی تی آر نیست . این دو خودرو قابل قیاس نیستند . یکی پیشرانه الکتریکی داره و دیگری پیشرانه بنزینی . یکی در کلاس خودروهای دو درب قرار داره و دیگری در کلاس خودروهای ۴ درب . انقدر بین این دو خودرو تفاوت وجود داره که شما که این دو خودرو را مقایسه کردید فقط وقت با ارزشتان را بیهوده هدر دادید . نیسان جی تی آر دقیقا مثل تسلا تکنولوژی زیادی داره . بیخود نیست که کارشناسان نشریات به این خودرو لقب گودزیلا دادند. گودزیلا بسیار برازنده و لایق نیسان gtr هست .
Carbonado Aventador
۲ مرداد ۱۳۹۴درود بر علی!
زیبایی دنیای خودرو اینه که بعضی خودرو هایی مطرح میشن که اصلا در کلاس هم نیستن ولی رقیبای خوبی هستن!
داستان تسلا هم همینه!!!!
لقب gtr هم تا اونجایی که یادمه مربوط به این بود که برخی از قول هارو شکست داده اونم تو 0-100!
شاید بتونه 0-100 بزرگارو بگیره ولی سرعتای بالا هیچ حرفی واسه گفتن نداشت!
تسلا هم همینه!
شاید 0-100 پایین تر از آونتادور و اف 12 باشه ولی سرعتای بالاتر حرفی برای گفتن نداره!
احسان آرسنالی
۱ مرداد ۱۳۹۴کاش ماهم دو سه نفر با عرضه مثل آقای ایلان ماسک رو تو ایران خودمون داشتیم تا کشورمون رو به جای بهتر تبدیل کنند نه مثل امثال خاوری ها و اختلاس گران که کمر ملت رو میشکنند.
gotham
۱ مرداد ۱۳۹۴طراحی تسلا فوق العاده زیباس توی ماشینای الکتریکی تسلا و بی ام دبیو رو خیلی دوس دارم
با نزدیک تر شدن به اتمام سوخت های فسیلی روز ب روز شاهد افزایش استفاده از این نوع خودرو ها خواهیم بود ،
rapbaz
۱ مرداد ۱۳۹۴نمیدونم چرا انقد به دل میشینه….
سجاد
۱ مرداد ۱۳۹۴تسلا داره صنعت خودروسازی رو مسخره میکنه این اعداد رو تا چند سال پیش تو خواب هم نمیشد دید!
فریا
۱ مرداد ۱۳۹۴واسه مدل X (کراس اوور) قول شتاب 3.3 ثانیه ای دادن ! :)
AHMADREZA
۱ مرداد ۱۳۹۴تسلا هم دهنه مدل اس رو سرویس کرد خو یه مدل جدید بده دیگه
ALiHidden
۱ مرداد ۱۳۹۴عالیه….
فقط کاشکی مدل دیزلی هم بود که یکم لذت رانندگی بیشتر بشه…
Carbonado Aventador
۱ مرداد ۱۳۹۴لذت رانندگی یعنی پشت فرمون تسلا وقتی پدال گازو فشار میدی حتی سریعتر از موتور تنفس طبیعی واکنش نشون میده و عملا تسلا هیچ صدای موتوری نداره که داخل کابین شنیده بشه!!!!
P.G
۱ مرداد ۱۳۹۴دوست من کلا تو باغ نیستی ها،یکم دقت کن!
مدل دیزلی؟؟؟؟؟؟؟
ALiHidden
۱ مرداد ۱۳۹۴مث اینکه شما حرف منو درست نفهمیدی
میدونم تسلا فقط الکتریکی میزنه
میگم اگه با همین امکانات دیزلی هم بزنه فک کنم جالب باشه
فرهاد کرمستجی
۱ مرداد ۱۳۹۴یکی از اقوام درجه یکم در نروژ همین ماشین تسلا خریده، چون مالیات و اجازه عبور از بسیاری از جاهایی داده می شه به ماشین های تسلا و البته دیگر برندهای الکتریکی. شرایط فروشش نسبت به درامد اونجا خیلی کم بود. در حد 4 میلیون بود. در ماه البته.
sina458
۲ مرداد ۱۳۹۴وقتی گازشو میگیری صدای نعرش نیاد صدای اگزوز و اون موتور لامصب نیاد چه فایده؟؟ حسی ک ماشین موقع رانندگی میده بهت خیلی مهمه من تصورم اینه اینجور ماشینا بی روحن حس خاصی نمیده رانندگیشون در مقایسه با موتورای احتراقی
luis
۲ مرداد ۱۳۹۴میخوام یه جمله هنری درام بگم
بجاش خوبیش اینه که ایندگان ما از زندگی در این کره خاکی لذت میبرن.اگرچه خود ما به قول شما از ماشین بی سرو صدا لذت انچنانی نمیبریم.
m design studio
۲ مرداد ۱۳۹۴کاملا با شما موافقم … زمین فقط برای ما نیست … گرچند همه اینو به شوخی می گیرند … از زمین گرمایی بترسید … شلختگی های هوایی اخیر به دلیل همین پدیده بوده … دستان اینا رو سرچ کنید می بینید اگه از رانندگی لذت نبریم زیاد ضرر نمی کنیم …
Global warming
Climate changes
world simulation in the future
global warming effect